Tärpätti ja homeenestoainetta....

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 10.03.2016 0:00

Kai se ruisku on ihan yhtä hyvä, kunhan aine menee joka paikkaan. Näet sen siitä kun seurailet katseella. Ruiskulla voi mennä jopa paremmin, mitä pensselillä, esim painokaarten takaisiin koloihin. Itse oon vetänyt aina pensselillä, kun en ole viitsinyt ruuttaa hankkia.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja matti » 10.03.2016 8:00

ruiskulla vaan, pari-kolme kertaa päivässä, pidät pinnan märkänä, niin imee.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Seesell » 10.03.2016 21:46

Vedin tänään Bilteman halvalla ruiskulla. Ja tiedän nyt miksi oli niin halpa. Mutta ei paljon harmita menetys, vaan enemmän menetetty aika... No tulipahan tehtyä ja kokeiltua...
Vedin myös kannelle ja hyttirakennelman ulkopuolet. Vitsi tuli tummat pinnat! Oikeastaan tosi nätit :)
Nyt sitten pieni tauko, ehkä 2-8 vko ja sitten ikkunoiden ympärykset putsaus ja ikkunat kiinni. Sitten hyttipuolen rakojen kittaaminen, ja ehkä sitten lakkaaminen ja maalaaminen? Siinä välissä pitäisi saada moottori jonnekin huoltoon kun en itse ehdi enkä osaa...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Seesell » 10.03.2016 21:52

Tässä vielä muutama kyllästetty kuva :)

Ai niin, ja tuossa vihdoin löytämäni kyltti. Saako siitä mitään selvää? Täyttikö se kaikki odotukset ja ajatukset moottorista ja sen osista 8}
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

santtu
Viestit: 95
Liittynyt: 26.07.2005 18:32

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja santtu » 11.03.2016 9:02

no siitähän se öljynlaatukin selvisi, laatikkoon menee moottoriöljyä

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 12.03.2016 13:57

Eiköhän tuo SAE30 HD ole samaa, mitä menee esimerkiksi Wickströmiin ja ZF-kytkimeenkin. Ellei sitten tuo HD = Heavy Duty, jotenkin muuta asiaa. Tietty nyt on oltava selvillä, että onko moottorissa ja kytkimessä erilliset öljytilat, ilmeisesti kuitenkin on..?

Mutta jos se on samaa, niin Motonet/IKH/yms paikoissa on SAE30 Garden Oil, purkissa on "hämäykseksi" ruohonleikkurin kuva, sitä olen kaadellut noihin koko harrastusaikani.

Mutta kai siihen kelpaisi myös 10w-40 tai 5-w-30 mikä tahansa moottoriöljykin, sillä tuo SAE30 on se, mikä pitää olla.. kannattaa ottaa merkinnät mukaan ja kysyä öljykauopan tiskiltä, kyllä ne tuon verran osaavat neuvoa.

Avatar
Qubik
Viestit: 1063
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Qubik » 12.03.2016 16:56

Taas mennään kikkailee. No miksi? Sae 30 on vanahnamallin single grade mineraali moottoriöljy. Halpa, kun mikä ja löytyy jokaisen pikkasenki autoosia myyvän puljun alahyllyltä. Kaikenmaailman 5w... yms pitäkään kaukana vanhoista vehkeista. Silla ei saa minkäslaista etua, mutta melko paljon sotkua ja tuhoa saa kyllä löysillä puoli/täys synteettisilla aikaiseksi. Kyllä ne kaikki pienkoneöljyt, sae30, on ihan kelpo tavaraa, mutta tarra purkin päällä tahtoo usein maksaa enemmän kun sisältö. hinnat alkaa 3 eur ja liquymoly saa 18 eur litraa...

Moottoriin menee 15W40.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Seesell » 15.03.2016 2:28

Kävin tänään taas venettä katsomassa. Viimeksi kävim perjantaina jolloin vedin kyllästeet niin sisä- kuin ulkopuolellekin.
Nyt olen yhden käden barassa pari kuukautta enkä pysty mitään akrobaattisiä kuttuja tai raskaita kuttuja sen takia tekemään.

Harmittaa vähän, koska luulen että veneeseen uppoaisi vielä paljon ememmänkin pö:tä jos vain minä pystyisin sen tekemään. Ja keväällä kun taas pustyisin tekemään, niin silloin pitäisi jo lakkakerrokset vähitellen alkaa keräämtymään pintoihin, eli silloin ei enää,ole aikaa odottaa että kulläste kuivuaa ennen lakkausta....

Tähän asti uponnut n 10 litraa pö
4,5 litraa oulu a1
0,5 litraa sinkkinaftrnaattia.

Enkä oikein näe miksi ei saman verran tavaraa voisi vielä upota tai jopa enemmän. Missään vaiheessa mielestäni ei ole ollut vaikeeta saada tavaraa imeytymään.q
Mitä nyt pitäisi tehdä? Jos runkoon on nyt imeytynyt esim. Vain puolet siitä määrästä mitä se voisi imetä, miin missä sen huomaan tulevaisuudessa? Tarkoittaako se että lakka korkkaa 5v päästä eikä,10v päästä kosmkylläisempi? Vai vaurioittaako se puun jollai tavalla? Siis jos ollenkaan olen ymmärtänyt asiasta jotakin, niin öljyn tarkoitus on työntää veden ulos puusta tai estää sen imeytymita puuhun. Mutta jos puu onkin bain osittainkulläinen niin se osa joka ei ole kylläinen päästää bertä puuhun kinnes puu on kylläinen, ja silloin puun jossai kohtaa voi olla sekä pö,että vettä...

Haluaisin todella kyllästää,lisää, mutta fysikka ei nyt anna mahdollisuutta tälle...

Mikä olisi jyvä peruste jonka perusteella voin päättää että kyllästys on valmis?

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Seesell » 29.03.2016 20:10

Qubik kirjoitti:
Merivesisuodatinta en näe kuvissa. Mutta etualalla oleva pikkuhana on merivesiotto. Joten se suksikuusihelvettiin sieltä. Ekaks on hana merikäyttöön sopimaton ja letkukara on liian pieni. Miksi koko hoito pitää uusia selviä heti, kun yrität sitä irroittaa- todennäköisesti hemmettiin jumissa ja kun läpivienti pyörähtä, niin se myös vuotaa. Ja pronssi/rosteri sekakäyttö ei ole turvallista. Elikkä sanoisin, että vaikka tämä http://maritimshops.fi/en/product/91424 ... 45608143/1 tilalle, sinne asiallinen hana ja oikeakokoinen letkukara jatkoksi ja tulee hyvä.
Moi!
Kun nämä kommentit olin lukenut, irroitin hanan. Se lähti oikein kauniisti ja helposti irti. Läpivientiä en ole vielä irroittanut... Sitten rupesin pohtimaan että kun sekä hanassa että kulmakappaleessea lukee 316, niin eikö se tarkoita että se on ruostumaton teräs tai haponkestävä? Ja jos asia on niin, niin eikö se sitten sovellu juuri tällaiseen käyttöön? Yritin lukea asiasta netissä ja ilmeisesti tämä aihe on hyvin pitkään ollut hyvin kuuma peruna! Muutamia artikkeleita oli asiasta, ja otsikot kun luin läpi, sain sellaisen käsityksen että ainoat oikeat vaihtoehdot ovat DZR-Messinki (CW602N ilmeisesti merkitään myös CR??) ta Pronssi. Tavallinen messinki on CW617N ja sitä ei pidä käyttää... Ehkä olisi pitänyt lukea enemmän kuin pelkät otsikot =)

Kuvissa ei näy, mutta punaisen hanakahvan tekstissä luki "HAMA SUS 316 1/2-600". Itse venttiilin kuula näyttää yhä uudelta eikä missään näkyvissä värjääntymisiä, ainakaan venttiilin kohdalla, ja kulmakappalekin näyttää mielestäni suht siistiltä, siinkin lukee 316. Letkukarasta en osaa sanoa mitään, kellertävän värinen kun karaan katsoo sisäään ja ulkopuolelta se on se väri mikä kuvissakin näkyy...

Mutta sitten se letkukaran koko, kiunka iso sen pitäisi olla? Onko se kiinni moottorin tarpeesta vai jostai muusta?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Qubik
Viestit: 1063
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Qubik » 29.03.2016 22:12

Noi näin läheltä näyttää oikein kelpo tavaralta. Letkukara pitäis olla samankokoinen, kun on vesipumpun nippa.10mm on turhan pieni. Ei riittää virtaus. Mutta edeleen en yhdistäis pronssia ja rosteria. On ne rosterikuulatkin pronssisissa hanoissakin sähköisesti nylonholkeilla eristetty. Mutta jos halua säästää, niin läpivienti tarkastaa silmämääräisesti, ettei oo syöpymiä ja karan uusimalla voi sellaisenakin laitta veteen.



On se mukavaa olla välillä aivan väärässäkin :)
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Seesell » 02.04.2016 11:36

Northling kirjoitti:Moro

Se ruori on kuivunut ja ravistunut. Siinä on useampi lähestymistapa
1. antaa olla ja toivoa että se vesillä turpoaa tiiviiksi
2. purkaa se osiin ja liimaa epoksilla tai PU-liimalla kasaan
3. koittaa injektoida ruiskulla epoksia tai PU-liimaa rakoihin ja toivoa että se sillä kiristyy.
4. liottaa sitä pellavaöljyssä ja toivoo että se turpoaa siitä.

Mikä on paras ja oikein: 2
3. hankaloittaa 2:sta jos se 3. ei autakkaan

Nortti
Moi taas!
Olen joka ilta katsellut tuota ruoria kun olen sen telkkarin vieressäseisovan kaiuttimen päälle laittanut. Aika taktinen veto sillä en ole saanut sitä pois mielestäni kun se aina muistuttaa itsestään kun istun sohvassa :)
No, joka tapauksessa, yhtäkkiä hoksasin että ne puolat ja pinnat ei itsessään nitise ja natise eivätkä ole löysiä, vaan se on se keskiö joka on löysä ja liikkuu suhteessa pinnoihin ym. Eli tarkoittaako se että purku ei välttämättä ole oikea tie vaan joko pellavaöljy tai liimaa rakoihin?
Jos pö olisi paras vaihtoehto, niin pitäisikö silloin myös ensin ottaa koko ruori puulle ennen pö kylpyä?? Ja onko helponta tehdä tämä hiomalla ? Kuumailmapuhaltimella voi olla hiukan konstikasta ehkä? Vai mitä muut ovat ohjausvälineensä kanssa tehneet?

Vaikka tällä vauhdilla ruorille ei tule käyttöä vielä pitkääään aikaan..... :-(

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Seesell » 02.04.2016 11:54

Olen päättänyt olla melko varma siitä, että olen sitä mieltä että paatti on nyt saanut tarpeeksi kyllästystä, sillä olen täysin kyllästynyt kyllästämiseen! Tavaraa on mennyt seuraavasti: PÖ 35 litraa, Oulu 5,5 litraa ja Sinkkinaftenaattia 1 litra, 2 pensseliä, 2 surkeaa paineruskua( bilteman pieni ja isompi), 1 pitkävartinen pehmeä katuharja( ulkopuolelta helppo vetää kajuutan sisällä veneen ulkopuolelta!), paljon paperia ja 7metriä hermoja.

toivottavasti pö tä meni nyt tarpeeksi ettei tulevaisuudessa kaduta...

Tiedän että enemmänkin menisi, mutta pelkään että minun tahdilla en ikinä saa venettä veteen tälle kaudelle kun on niin tuhottoman paljn muutakin mitä pitää saada valmiiksi että vene kelluisi... Eli aikataulu ja kroppa pakottaa siirtymään listalla seuraavaan kohteeseen.
Nyt kun runko on valmis maalattavaksi/lakattavaksi kunhan kylläste saa kuivua jonkun aikaa, niin seuraava tehtävä voisi olla sisätilojen lakanpoisto ja hiominen lakkauskuntoon, eli takaseinä, kajuutan sivutseinät, kattokaaret, etuhytin sisäkatto, kaapit.... Ja varmaan jokin unohtui. Nin ja tietysti myös kaikki irtopuuosat kuten penkit ja masto ja kattoluukku ja trallit ym. Ym. Eli niin että saisin kaikki osat ja asiat siihen kuntoon että jäljellä pelkkä lakkaus/maalaus ja asennus....

Eli siis jos joku joskus menisi kuin Strömsöössä....

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 02.04.2016 13:23

Jos tarve on saada vene vesille, ehkä kannattaisi jättää ne hommat jotka eivät ole välttämättä nyt tarpeellisia ensi talveen. Sisätilojen lakanpoisto ja niiden osien uudet lakkaukset esmerkiksi. Keskity tekemään hyvin ja huolella se mitä nyt teet, älä ahnehdi enemmän kuin ennätät hyvin tehdä.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Seesell » 09.04.2016 23:23

Moi taas!
Tuli tässä mieleen että en ole vielä ihan selvillä siitä mitä sisälaudoituksen kanssa pitäisi tehdä. Tähän asti sisäpuoli on pilssissä ollut lyijymönjää ja ferrexiä päälle, vai oliko se toisin päin... Ja sen jälkeen loput sivulaudoista on lakattu. Kuulemma tapa jota enemmän käytetään Ruotsin puolella. Olen kuullut monelta että tämä ei olisi fiksu vaihtoehto koska silloin puu ei pääse hengittämään jos on lakattu sisältä ja ulkoa. Mutta mitä muita vaihtoehtoja sitten on? Tervaus tai maalaus? Mutta ei kai nekään menetelmät sen enempää hengitä kuin lakkakaan? Ja eikö pahin olisi kuitenkin olla käsittelemättä sisäpuolta kokonaan, koska ei olisi mitään suojaamassa pintoja jne.
Onko tämä yksi niistä ikuisista riidanaiheista? :)

Olisin vielä hyvin kiitollinen jos joku voisi valaista minua tuosta ruoristani, kun itse pinnat ym ovat hyvin kiinni mutta se itse keskiö liikkuu jonkun verran jolloin natisee ja ulvoo....

Mietin vielä noiden irto-puuosien kyllästämistä tai ei kyllästämistä sekä miten on uuden vanerikaton kanssa, kannattaako se kyllästää, entä sisäosat, sisäseinät "hattuhylly" tuulilasin edessä ym. Ja jos nämä olisi hyvä kyllästää, niin riittääkö jos kerran vetää, ja jos näin. Niin mitenköhän kauan menee ennen kuin voisi lakata tai maalata?

Kaikki nää mun ajatukset, ihmetykset, kysymykset ja kummastukset aiheuttaa sen että menen ihan sekaisin : :P Tulee koko ajan uusia kysymyksiä mieleen. Kaikki on mulle uutta joten mitään en tiedä ennestään... 8o

Jos sisäosat pitää kullästää ja niiden kuivuminen kestää itkään, niin ei valmistu hommat tälle kesälle. Nyt juuri odotan että kyllästetty ulkopuoli kuivuu jotta voin aloittaa lakkaus ja maalaus ulkopuolelta. Mutta jos en kyllästä nopeasti kaikki yllämainitut kysymyksessä mainitut sisäosajutut nin silloin sisä ja ulkojutskat ei kuivu samanaikaisesti vaan peräjälkeen jolloin odotusaika pitenee 8}

Oikeastaan haluaisin hieman vielä sisäseiniä ym hioa mutta muutama päivä sitten kun tämän tein, se johti siihen että kaikki hiontapöly ja tomu joka laskeutui joka paikkaan, sai kyllästeen nousemaan puun pintaan muodostaen pölyn ja tomun kanssa tosi inhottavan mömmön joka oli vaikea saada pois ilman että se olisi jättänyt näkyviä läikkyjä siellä täällä :-(

Kuten kuvissa näkyy on sisäpuolella pakko vähän vielä hioa. Ohjauspulpetti vai mikä lie sekä kaapit ajattelin jättää tekemättä nyt ja tehdä ne joskus myöhemmin sitten.... Vaikka ei ne sisänsä niin isoja ole etten voisi ottaa lakat pois nyt, mutta sitten pitää myös kyllästää (???) ja lakata tuhat kertaa niin sitten alkaa jo olla aika paljon lisätyötä niistä... Näin ainakin mieleeni paukahtanut ajatusmaailma minulle sävelsi...
Ja näin veneeseen jää selvä before/after kohta näkyviin jolloin saan paljon kunniaa ja huomiota kun kanssakulkijat ja fendareittenpotkijat (venemaailmassa ei taida olla renkaanpotkijoita? Eli fendaripotkija :-) ) niin hyvin näkee miten hyvin on paikat saatu kuntoon ja sitten taas kummallisia ihmetteleviä katseita siitä miten on omistaja saattanut olla huomaamatta että toi rattilaatikkokin on ihan vanhan näköinen ja oikeastaan tosi ruman näköinen, ja tämä on sitten mukamas rempattu/korjattu/entisöity/tuhottu puuvene....
Tuossa hiukan pölyäkin yhdessä kuvassa näkyy. Kannessa ja hytin ulkosivut on vain yhden kierroksen kyllästetty mutta siitä huolimatta tuli nestettä ulos. Rungossa ongelma oli paljon suurempi koska siellä oikein valui öljyä ulos laudoista kun pöly oli laskeutunut...

Ihan mielenkiinnosta muuten kyselen että sisäosien kyllästäminen, miten tärkeetä se on, koska eihän ne osat ikinä ole veden kanssa kosketuksissa muuta kuin jos sataa, ja silloinkaan ei kajuutan sisällä, ellei kattoluukku ole jäänyt auki tai jos joku pudottaa vedenkeittimen... Tai jos olet jo merenpohjalla, ja silloin kai sillä ei ole enää niin väliä...

Niin ja se vanerikatto? Olin ajatellut että ensin joku miranoli öljyväri pohjaan ja sitten Miranol emaliväri päälle. Ja luulen nyt että haluan myös katon sisäpuolen valkoiseksi. Kattokaaret lakkaan. Mutta kyllästänkö nämä kaikki ja katon myös? Onko siitä hyötyä? Se on kai varmaa että joudun odottamaan aika pitkään ennen kuin voin maalata ja sitten asentaa katon jos ensin kyllästän sen.

Minulla ei ole vielä käsitys siitä miten pitkään mitkäkin työvaiheet kestävät ja miten paljon minun pitäisi yrittää säästää aikaa tai missä asioissa voin säästää aikaa jotta vene olisi vesillä tällä kaudella. Pitäisikö minun laittaa tänne lista mitä luulen että vielä on tehtävä ja joku voi sitten esittää ehdotuksia siitä mitkä jutut ovat tärkeitä ja mitkä voi jättää myöhempään tai jopa unohtaa tai missä ei voi kompromisseja tehdä ja missä voi mennä missä aita on matalammalla...

Muutenkin taidan olla hiukan ailahtelevainen ja työjärjestys koko ajan muuttuu sitä mukaa kun yhtäkkiä hoksaan jotain uutta tai olen unohtanut jotain vanhaa mitä pitää tehdä...
Pitäiskö tälle kaikelle aloittaa uusi keskustelu ja jatkanko vanhaan tuttuun tapaan sujuvasti puheenaihetta vaihtaen?

No, hyvää lauantai iltaa kaikille kuitenkin :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

katiska
Viestit: 58
Liittynyt: 03.08.2010 10:59

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja katiska » 10.04.2016 2:03

Runko kuntoon, skantäkit/kannet/ruffi + katto kuntoon, ikkunat kiinni ja kone kuntoon, välttämättömät sähköt kuntoon.
Sittenhän sillä voi pörheltää. Sipistele sisustaa ja avotilan kikkailuja ensi talvena. Tai sitten kesän myötä pikku hiljaa..
Toimivuus ja luotettetavuus on 1. Hifistely ja sipistely 2. Jos siis meinaa saada veneen kesäksi veteen.

Vastaa Viestiin