Kajuutan sisäkatot lakalla vai valkoisella?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
late53
Viestit: 98
Liittynyt: 13.05.2015 23:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kajuutan sisäkatot lakalla vai valkoisella?

Viesti Kirjoittaja late53 » 07.04.2016 21:23

CMK77 kommenttiin vastaus, minun veneeni on Kråkö Holiday, niitä on valmistettu minun tietääkseni vain kaksi. Toinen oli huutokaupassa muinoin kaupan. Se oli täysin vastaava kuin omani, sisävessoja myöten.
Voin olla väärässäkin, kun ei ole muutakaan tekemistä.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Kajuutan sisäkatot lakalla vai valkoisella?

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 09.04.2016 19:00

Makuasia, melkein 8\ . Itse maalasin kajuutan katon valkoiseksi, kaaret lakkasin. Yhdistelmä näyttää hyvältä ja antaa valoa varsinkin illalla valojen heijastuessa katon kautta. Minulla työ oli helppo, koska kattoa ei ollut olemassa, se oli purettu aiemmin. Kaaret kunnostettiin ja osin tehtiin uudet,
kyllästettiin ja sitten lakattiin. Katon rimat maalattiin irrallaan kyllästyksen jälkeen 5 - 6 kertaa. Siis työ oli näin tehtynä helppoa, Mutta, jos katto olisi jo paikoillaan, lakkaisin sen, sillä takuulla millään systeemillä ei teippi rajauksia voisi tehdä niin tarkkaan, etteikö maali tai lakattu kattokaari kärsisi jonkin asteisista värivirheistä. Päätin tuolloin, että mikäli katon maalausta joudutaan korjailemaan tai kaarien lakkausta, puretaan katto ja tehdään kaarien lakkaus irrallaan ja listojen maalaus samaten. Pidän valon leikistä katon kaarissa ja maalatulla valkoisilla kaarien väleillä. Siis valmiin katon lakkaisin.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Maa
Viestit: 120
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Re: Kajuutan sisäkatot lakalla vai valkoisella?

Viesti Kirjoittaja Maa » 17.04.2016 13:00

Moro!
Myös näin voisi tehdä : vanhat lakat pois , kyllästys , koko katon lakkaus sen jälkeen teippaus kaariin ja katon maalaus valkoisella .

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Kajuutan sisäkatot lakalla vai valkoisella?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 17.04.2016 15:14

Hmmm, mutta miksi vetäisin sekä lakkaa että maalia kattoon? Vai ymmärsinkö jotenkin väärin?

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Kajuutan sisäkatot lakalla vai valkoisella?

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 17.04.2016 17:10

Maali kun on periaatteessa vain lakkaa johon on lisätty pigmenttiä, ei siinä ole mitää kummallista että pohjalla on lakkaa, pinnalla maalia. Siistin pinnan tekeminen on siten helpompaa. Lakan pinnalta saat vielä paremmin mahdolliset teippien reunojen alle päätyneet maalitahrat pois.

Ja jos lakkauksen jälkeen tulisit siihen tulokseen, että kokonaan lakattuna katto on hyvä, voit jättää maalaamisen väliinkin. Tai maalata kattopinnan myöhemmin.

Vastaa Viestiin