Mikä loppuu ensin?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
asuistola
Viestit: 6
Liittynyt: 06.08.2018 22:50

Re: Mikä loppuu ensin?

Viesti Kirjoittaja asuistola » 07.08.2018 9:52

Itse olen aina ollut jollain tapaa veneistä/veneilystä kiinnostunut. Sukulaisilla on aina ollut veneitä ja niillä tai heidän kyydissä olen päässyt aina veneilemään, lasikuitu, alumiini ja puuveneillä.
Kun täytin 15 vuotta, faija osti uunituoreen muovi Terhin 30hv moottorilla jolla ajelin useita vuosia ihan tyytyväisenä merellä, lähellä ja kaukana. Pisin reissu 4,15 m pitkällä Terhillä taisi olla Espoosta Inkoon ja takaisin. Sen jälkeen on ollut erilaisia lasikuituveneitä, nyt pääsääntöisesti ajelen vm.1987 Sea Ray 250 bensarohmulla.

Kuitenkin olen jo pitkään halunnut päiväretki käyttöön sopivaa pulpettivenettä, mutta oma budjetti ei taipunut +15k€ veneeseen, joka tarjoaisi toivotut ominaisuudet. Pitkään mietin, että kuinka asian saisi ratkaistua.

Sitten sattuman kautta tuli vastaan puuveneen "raato" , jonka sitten ostin pois. Sitä olen alkanut kunnostaa vähitellen, hyvin hitaasti.
Vene on mitoiltaa ja ominasuuksiltaa juuri oikean mallinen ja se mikä lisää vielä innostusta on se, että vene on puuta. Siinä on jotain eksoottista kaiken lasikuituveiden kanssa pelaamisen jälkeen.

Tässä iässä 35, ei enää taloudelliset asiat ole juurikaan esteenä. Suurimman haasteen harrastuksen kehittämiseen on krooninen ajanpuute.
Meillä on yksi alle 2 vuotias poika ja toinen lapsi tulossa. Toivin, että kun joskus saan veneen kuntoon, tulee siitä minulle elinikäinen kumppani, joka sitten siirtyy isältä pojalle, toivottavasti myös innostus veneilyyn ja puuveneisiin.

Toinen vaikeuttava asia on tilanpuute. Asun etelä-Espoossa ja täällä kohtuuhintaisten kunnostuspaikkoje nyt puute on valtava, tai ainakaan itse en ole löytänyt. Espoon kaupungilla olis aikanaan (15 vuotta sitten) Suomenojan sataman läheisyydessä alue, jossa veneitä sai laittaa myös kesällä. Näin ei enää ole.
Jouduin vuokraamaan tallin Vihdistä talveksi, jonne on 45 km yhteen suuntaan, eli vain viikonloppuisin on mahdollisuus tehdä jotain. Viikonloppunahan sitten tarvikkeiden yms. saaminen on sitten mitä on ja kunnostaminen vaatii tarkkaa suunnitelmallisuutta.

No, en osaa sanoa olenko ainoa joka vastaavanlaisten ongelmien kanssa painii, mutta uskoisin, että nämä tai edes toinen on herkästi harrastajamäärien kasvun tiellä.

Tämä foorumi on ollut yksi katalyytti puuveneharrastukseni aloittamiseen. Ilman asiantuntevaa apua olisi aloittelijan todella vaikea päästä alkuun.

Vastaa Viestiin