Katamaraani projekti 2016

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Kinnupa1
Viestit: 2
Liittynyt: 21.02.2016 21:22

Katamaraani projekti 2016

Viesti Kirjoittaja Kinnupa1 » 21.02.2016 21:47

Hei, minulla on startannut otsikon mukainen projekti huimalla 13m pituisella haasteella.

Materiaali

Katti tehdään puusta eikä lasikuidusta. Pidän puusta paljon ja toisaalta vihaan kuitu touhua.
Materiaaliksi oon ajatellut siperian lehtikuusta. Lahon kestävyytensä ja pienemmän pituus vaihtelun vuoksi kuivuessa.

Mitat: P=13m L=6m

Tekijän ammattitaito
Veistäjän kokemus on näistä täysi nolla. Homma on valtava mutta lähden tähän touhuun mukaan innolla oppimaan ilman aika rajaa valmistumiselle.
Luin erään kirjan jossa 4 nuorta miestä rakensi samoista lähtökohdista puuveneen piirustuksien mukaan. Siitä innostuneena päätin rakentaa omaa paattia mutta täysin alusta. Piirustuksia tehnyt itse mallaamalla kokoa muiden valmiisiin veneisiin jotta ei tulisi liian leveää suhteessa pituuteen.

"Ponttoonien kuoren" tekoon ajattelin käyttää alla olevan kuvan mukaista tapaa...


Kysymykset.
Siperian lehtikuusen laudan koko on 28x95... onko tämä liian paksua tjms?

Onko jotain muita vinkkejä tekemiseen? Muotti "ponttooneista" on jo rakennettuna ylösalaisin talliin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Katamaraani projekti 2016

Viesti Kirjoittaja Qubik » 22.02.2016 8:13

Materjaali paksuus on yleensä merkattu piirostuksiin, joten sieltä se selviää. Jos sulla ei oo piirostuksia, niin kannatais hankkia. Jo sen takaia, että pysyy rojekti lapasessa eikä lähtee matkan aikana tuleviin lennokaiden ideoiten takia turhan pulleaksi.
Sun suunitteltu rimarakenne on hyvä, mutta ainakin maailmalla todella usein se päällystettaan epoksi/lasikuitukangas vahvistuksella. Olen nähnyt pari projektia vaan, missä bed/cove rimat on jätetty vaan liiman varaan ja lakatu. Ongelmakohta on yleensä laudoituksen jälkeinen hionta, jonka tuloksena sen uran ulkoreuna jää ohueksi ja irtoa. Myös rakoja jää paljon ja ne joudut täyttämään.

Tiedän että päässä kasvanut idea on vaikee muokkaa ja vielä vaikeempi on siitä luopua, mutta tässä kohtaa suosittelisin sulle halvalla hyvän kokemuksen saamiseksi rakentaa ekaksi, niikun koekappaleena, kanootti. Joko vaneerisena tai samatyypisesti rimarakenteisena. Saisit todella hyvää kokemusta, hieman mietintaaikaa ja tiedämystä, mitä ja millaista todella tarviit. Siirtymä aika ei oo välillä suinkan pahaa asia ja maksaa itteensa takaisin rakennusvaihessa, kun ei tarvii virheita korjaa isossa mittakaavassa.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Katamaraani projekti 2016

Viesti Kirjoittaja matti » 22.02.2016 17:36

Edellisen kirjoittajan kanssa olen samoilla linjoilla, kannattais harjoitella ensin jollain pienemmällä.
Sen rimakanootin jälkeen vielä väliin joku 8m vene, niin sais harjoitusta, jos sen tekee vuodessa, niin sen katamaraanin sitten kymmenessä. :))

Jos aloitat sen katin rakennuksen, niin onhan sinulla riittävän kokoinen halli johon se mahtuu, sillä sen rakentaminen vie aikaa täysipäiväisestikin rakennettuna arviolta 4-6 vuotta. Jos teet muun työn ohessa, niin pressun alla toinen pää on lahonnut ennenkuin toinen on valmis!
Lisäksi katamaraani, etenkin jos se on purjeilla liikkuva, vaatii melkoisen tarkan lujuuslaskennan että kestää kasassa, sekä ainakin 100K€ materiaaleihin.
Jos tarkoituksena on tehdä jossain laiturissa seisova asunto tms, niin se voi kestää kasassa mutu-ja rahi menetelmilläkin?
Siihenkin menee puutavaraa saman verran kuin omakotitaloon.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Katamaraani projekti 2016

Viesti Kirjoittaja Northling » 22.02.2016 20:26

Moro Kinnupa

Olikos muuten sun Katamaraanisi purje- vai moottori-vene?

Tarkoituksemme ei ole lannistaa tai ampua alas innokasta yritteliäisyyttä, vaan päinvastoin kannustaa veneen kunnostukseen ja rakentamiseen.
Edellä on todella hyviä ja asiantuntevia pointteja kokeneilta veneenrakentajilta.

Eräs perussääntö veneen rakennuksessa että kannattaa tehdä rohea (liioiteltu) aika- ja kustannus-suunnitelma ja sitten kertoa se kahdella tai viidellä, siten päästään lähemmäs totuutta.

Mun vakio vastaus näihin itserakennusprojekteihin on aina se, että käyttäkää valmiita kokeneen venesuunnittelijan tekemiä piirustuksia ja lujuuslaskelmia. Maailma on täynnä valmiita venepiirustuksia. Miksi lähteä ratkomaan kaikkea itse alusta... se ei yleensä pääty hyvin, varsinkaan niin monimutkaista lujuutta vaativassa venetyypissä kuin katamaraani. Aika paljon on ympäri suomenmaata noita keskenjääneitä tai ikuisuusprojekteiksi muodostuneita DIY-veneprojekteja. Valitettavan usein niitä sitten myydään perikunnan toimesta alle hankintahintojen. Täälläkin on kaupiteltu useampaa...

Yksi aikataulutusta rajusti muokkaava tekijä on se millaista viimeistelytasoa haluaa tuottaa. Krouvimpaa jälkeä syntyy nopeasti, mutta jos aletaan tekemään ammatilaistasoista viimeistelyä se ottaa harrastelijalta 10 kertaisen ajan. Eräs sukulainen on nyt rakentanut jo reilusti yli 10 vuotta 11 metristä purjevenettä. Taitaa olla mies valmis ennen kuin vene tässäkin tapauksessa. Hänenkin kompastuskivenä on ollut oma design ja sen tuomat haasteet ja korjaukset ja viimeistelyn korkea vaatimustaso ja useampien asioiden uudelleen tekeminen.

Mulla on itsellä 10.60m pitkä yksirunkoinen puuvene, jonka rakentamiseen kahdelta täysipäiväiseltä ammattiveistäjältä meni pikkasen vajaat kaksi vuotta ja itseltä siihen päälle lakkauksiin, varusteluun ja viimeistelyyn n. puolisen vuotta. Meitä oli kaksi (vaimo ja minä) tekemässä ja suurin piirtein kaikki vapaa-aika oltiin veneen kimpussa. Ammattiveistäjillä oli se etu puolellaan että venetyyppi oli heille tuttu ja tämä oli scylla runko nro 73 joten heidän ei kovin paljoa tarvinnut miettiä ja pohtia rakenteita vaan valmistus tekniikka oli 40 vuodessa hioutunut valmiiksi.

Tsemppiä veneenveistoon!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30.12.2005 15:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Re: Katamaraani projekti 2016

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 22.02.2016 21:39

Olet ehkä tutustunut tähän blogiin http://www.saunalahti.fi/pekkajlh/boat/? Ellei niin suosittelen ainakin silmäilyä ennen kuin höyläytät rimat.
Viinamäenmiäs

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Katamaraani projekti 2016

Viesti Kirjoittaja Northling » 22.02.2016 22:10

Moro

Toi viinamäemiehen linkki olikin hyvä esimerkki!
10 vuoden projekti valmiista piirustuksista. Aika paljon pienempi vene vissiin.
Oma designi vie varmaa aika paljon enemmän aikaa?

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin