Luonnonkuidut laminointiin

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Topelius
Viestit: 4
Liittynyt: 15.02.2016 4:00

Luonnonkuidut laminointiin

Viesti Kirjoittaja Topelius » 15.02.2016 4:10

Onko kellään kokemuksia pellavasta laminoituna epoksilla veneen kanteen?

Avatar
vehkasalo
Viestit: 376
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Luonnonkuidut laminointiin

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 15.02.2016 8:58

Moi, valitettavasti ei ole kokemusta tästä, mutta voisitko kertoa lisää miksi tällaista ajattelet? :) ts. mitä haet sillä takaa?
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Topelius
Viestit: 4
Liittynyt: 15.02.2016 4:00

Re: Luonnonkuidut laminointiin

Viesti Kirjoittaja Topelius » 15.02.2016 11:14

Ainoastaan ulkonäön takia. Olen rakentamassa sulkavan soutuveneestä polyneesian purjehduskanootin tyylistä paattia, mutta ei melottavaa vaan soudettavaa. Teen siihen kannen ja haluaisin vähän rouvimman näköistä pintaa, mutta toisaalta nykymateriaalein toteutettavaa. Oma hullu päähänpisto, ei mitään järkeä. Pinta tulee kuitenkin niin pieneksi, että kustannuksilla tai esimerkiksi liukkaudella ei ole väliä.

Avatar
Qubik
Viestit: 1063
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Luonnonkuidut laminointiin

Viesti Kirjoittaja Qubik » 15.02.2016 13:36

Ulkomaalaisilla sivustoilla on siitä pohdittu myös. Siellä mennään niinkin pitkälle, kun lasikuidun sijan luonnonkuidun käyttämiseen myös runkorakenteissa. On puuvilla ja pambukangasta yms. Yleista on käsitys, että koska luonnonkuitu ei ns vettyy hartsista, niin kudos jää näkyviin ja siitä johtuen on maalattava. Joten jos olet etsimassa vaan pinta-vahvistus/vesitiivistysmuotoa ja siihen vahvistavana kudoksena ajattelet pellavaa, niin se sinne varmaasti myös sopii. Pellavakangas ei tosiaan sileä pinta jätä kovin helposti. Ja jos meinaa läpinäkyväksi jättä, niin UV suoja lakkaus on melkein pakollinen, olen näin ymmärtänyt. lopputuloksesta siis kuviakin kiitos! :D

Edit: vinkki: pellavakangasta käydettaan suikaleina *micarta* nimiseen materjaalin valmistusksessa. Youtubesta löytyy videoita ja näkyy lopputulos. |+|
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Luonnonkuidut laminointiin

Viesti Kirjoittaja Pellis » 15.02.2016 19:20

http://flaxcomposites.com

Kyllä noista taipuisi venekin pellavakuiduista. Vielä kun saisi biopohjaista epoksia ja alipaineella kokoon.
Oksa on puun kukkanen.

Topelius
Viestit: 4
Liittynyt: 15.02.2016 4:00

Re: Luonnonkuidut laminointiin

Viesti Kirjoittaja Topelius » 15.02.2016 22:40

Tossa vähän sitä pinnan jälkeä mitä tavoittelen.
http://2.bp.blogspot.com/-pNBdGkgAoto/T ... on+003.jpg

Topelius
Viestit: 4
Liittynyt: 15.02.2016 4:00

Re: Luonnonkuidut laminointiin

Viesti Kirjoittaja Topelius » 17.02.2016 8:51

Niitä muuten on biopohjaisia epokseja. Vaikka en nyt tässä niinkään haikaile ekologisuuden perään, vaan pikemmin estetiikan perään. Ihmettelen miksi pellavaa epoksoituna ei käytetä Suomessa, ainakaan mun tietojen mukaan. Teknisesti ilmeisesti on paras kansimateriaali en ainakaan ole löytänyt etsiessäni mitään joka voisi olla parempi. Ehkä liukkaus on ongelma, mutta mun tapauksessa sillä ei ole merkitystä. Olen rakentamassa polyneesialaista purjehdus kanootti ja pinta-ala kannessa on pieni.

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Luonnonkuidut laminointiin

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 17.02.2016 23:53

Ehkä puuvillaa ja pellavaa ei käytetä sen takia kun ei varmaan toimi lujitteena samalla tavalla kuin lasikuitu, jostain näin luulen kuulleeni. Rakenne siis heikompi lopputulemassa, muistaakseni kysyin asiaa olikohan Kevralta, en varmaksi muista vai olenko itse sittenkin päätellyt. Pinnoitteen täytteenä toimii varmastikin. Minä olen pistänyt tavallista lakanakangastakin pintaan epoksin kanssa viimeiseen kerrokseen maalin alle.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Luonnonkuidut laminointiin

Viesti Kirjoittaja matti » 18.02.2016 19:08

stuuvari kirjoitti:Ehkä puuvillaa ja pellavaa ei käytetä sen takia kun ei varmaan toimi lujitteena samalla tavalla kuin lasikuitu, jostain näin luulen kuulleeni. Rakenne siis heikompi lopputulemassa, muistaakseni kysyin asiaa olikohan Kevralta, en varmaksi muista vai olenko itse sittenkin päätellyt. Pinnoitteen täytteenä toimii varmastikin. Minä olen pistänyt tavallista lakanakangastakin pintaan epoksin kanssa viimeiseen kerrokseen maalin alle.
mites tämä sitten toimii, ainakin myyjän mielestä;

http://flaxcomposites.com/?page_id=144

Avatar
Qubik
Viestit: 1063
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Luonnonkuidut laminointiin

Viesti Kirjoittaja Qubik » 18.02.2016 21:35

Kyllä luonnonkuitu toimii lujiteena ihan samalla tavalla, jos on samalla tavalla kudottu. Miksi on keinokuitu yleistynyt: monta syytä
- kuidujen pituus. Luonnonkuidutbon kaootiset, synteetiset saa tehä juuri sopivaksi. Se sitten vaikuttaa maton valmistuskustannuksiin ja laaduun tasaisuuden
- kuidun saanti. Luonnonkuidun saanti on huomattavasti työlämpää jo kerjuusta alkaen, vaikkapa vuodenajan ja siainnin vaikutukset. Synteetiset kuidut saa aina tarvittaessa.
- luonnonkuitu ei vettyy samalla tavalla kun lasikuidu. Elikkä kuidu jää näkyville jos sitä käytettaan pinnoitteena ja tavoite on saata rakennusmaterjaali näkyväksi. Esteetinen kysymys siis. Myös läpinäkyvän/kuidulla vahvistetyn pintaviimistelyn korjaus jää luonnonkuidulla näkyville, lasikuidulla taas ei.
- yleinen käsitys. Edelleen on ihmisiin opetettu käsite, että kaikki synteettine on vahvempi, parempi, kauniimpi yms. Sen ajattelutavan aiheutettyt luulot ja epäillykset estävät luonnonkuidun käytön alternatiivisena ja vakavasti otetavana materjaalina.

Elikkä mikään muu, kun esteettinen näkökulma ei puhuu luonnonkuidun puolesta. Mutta niikun jotkut kuulemma ajelee vieläkin puuveneilla, niin kai se pambukuitukin laminaattiin tien löytää.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Luonnonkuidut laminointiin

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 20.02.2016 0:01

Hienoa jos on yhtä lujaa lujitteena. Sanoinkin että ehkä ja muistelen jostain kuulleeni jne.. en siis ole varma.

Itse en uskaltanut lujitteeksi laittaa mutta pinnoitteeksi olen ajatellut ja minulla onkin korkkaamaton rulla jokapojan lakanakangasta, vahvaa puuvillakangasta odottamassa jos joskus sitä laittaisin pintaan.

Tuossa videolla laitettava kangas samannäköistä, kait se toimii tuossakin sitten lujitteena:

Expedition 2012: Boat building part II : https://www.youtube.com/watch?v=e-U9hltxjGg

Vastaa Viestiin