Kuntosoutuvene - sulkavareplica?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
PekkaHml
Viestit: 16
Liittynyt: 04.02.2016 20:32

Kuntosoutuvene - sulkavareplica?

Viesti Kirjoittaja PekkaHml » 04.02.2016 20:43

Olen vastikään kääntynyt siihen uskoon, että kohta 64 vee miehen pitää ryhtyä soutelemaan Vanajalla. Sulkavalla hullujen numerointitapahtumassa käyttävät mieleiseni näköisiä veneitä. Mutta niiden piirustukset näkyvät olevan top secret- tietoa. Ajattelin siis itse rakentaa veneen. Käytettävissä on hyvät tilat ja vehkeet. Mistäköhän saisin tietoa, jolla pääsen eteenpäin? Auttakaa ihmistä!

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Kuntosoutuvene - sulkavareplica?

Viesti Kirjoittaja matti » 06.02.2016 9:57

Meni muutama päivä että sain nimen palautettua muistiin; Terho Halme, venealan insinööri, tehnyt kilpasoutuveneenkin piirustuksia, ainakin minun muistini mukaan.
https://www.google.fi/search?q=terho+ha ... Iyng_Fw%3D

Matti

jarikas
Viestit: 2
Liittynyt: 06.02.2016 11:32

Re: Kuntosoutuvene - sulkavareplica?

Viesti Kirjoittaja jarikas » 06.02.2016 11:44

Moi
Mulla löytys koko setti. Piirustukset, mallikaaret, jigi, puristimia, raudat. En voi enää veistellä koska nenä ei kestä puupölyä. Olen tehnyt kaksi sulkavan soutuun sopivaa kaksikkoa. Veneen on piirtänyt Ammattilainen. Sitä voi käyttää myös yksikkönä. Miksi et osta suoraan valmistajalta venettä. Tulee näille rotoillekkin hintaa piirustus 400 ekee ja mallikaaret jigit jne....

PekkaHml
Viestit: 16
Liittynyt: 04.02.2016 20:32

Re: Kuntosoutuvene - sulkavareplica?

Viesti Kirjoittaja PekkaHml » 06.02.2016 15:16

Kiitos vastauksista. Homma on nytkähtänyt eteenpäin. Miksen osta valmista... no kun protopajan pitäminen pitää pään terveempänä.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Kuntosoutuvene - sulkavareplica?

Viesti Kirjoittaja matti » 07.02.2016 9:50

Ostin eilen Wooden Boat lehden Small Boats 2016-lehden, siinä toiseks viimeinen artikkeli Saaju 470, Ruud Van Velen suunittelemasta veneestä.
Hän tekee Sulkavalla ko veneitä.
Kuvatekstissä; valmiita veneitä(muttei piirustuksia) saatavissa http://www.puuvenepiste.fi
Kuten mainitsit piirustuksia ilmeisen vaikeaa saada!

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kuntosoutuvene - sulkavareplica?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 07.02.2016 12:11

Moi,

Tuli noita sulkavalaisten kuvia katsellessa mieleen, että kuinka paksu nippu piirustuksia tuommoisen tekoon oikeastaan tarvitaan? Vene on loppujen lopuksi tavattoman yksinkertainen muodoltaan, ja rakenne on (ilmeisesti) vanerilautaa tai miksei puutakin. Rakennusohjeet löytyvät siitä tuoreehkosta kirjasta "Puuvene", jossa on savolainen soutuvene kannessa. Kirja löytyy tosi monesta kirjastosta. Siellä on myös soutuveneiden mittoja ja jotain piirustuksiakin.

Netistä löytyy noita kaarikuviakin jotain. Mitä jos niitä tulostelet ja niiden pohjalta muokkailet ensin puolimallin ja sitten mallikaaret?
Ja kannattaa käydä kirjastossa selaamassa läpi Woodenboatit viimeisen kymmenen vuoden ajalta. Siellä on aina välillä ollut jotain tuommoisenkin näköisiä soutumoottoreita, ja aina välillä kaarikuviakin.

Tässä olisi sitä protoilua enemmänkin tarjolla :) Eikä siis tarvitse toisen suunnitelmaa alkaa luvatta kopioimaan.. Onhan tuommoisia soutuveneitä tehty vaihtelevalla menestyksellä jo ammoisista ajoista.

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kuntosoutuvene - sulkavareplica?

Viesti Kirjoittaja Northling » 07.02.2016 12:38

Moro

Katos täältä:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 265&type=1
https://www.facebook.com/Veneenrakentaja/
http://vendiawoods.blogspot.fi/2016/01/ ... la-12.html

Tuolla on myyntipalsta. Katos löytyykö sieltä jotain halpaa huonokuntoista malliksi. Voi tulla halvemmaksi kuin piirustusten ostaminen.
http://www.suursoudut.fi/fi/porssit/ven ... /myytavana

Jonkun soutuseuran kautta voisi myös löytyä piirustuksia.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kuntosoutuvene - sulkavareplica?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 07.02.2016 13:22

Hyviä vinkkejä.

Ja varmaan kannattaa tarkkaan miettiä, että mikä on miehelle tärkeintä: Soutu Sulkavalla, soutuveneen itse rakentaminen tai itserakennetulla soutuveneellä Sulkavalla soutaminen... Kukin vaihtoehto johtaa varmasti onneen, mutta hyvin erilaisia polkuja pitkin.

Jos lähtisin mökkirantaan tekemään paattia, millä voi soutaa ja laskea verkot kaksi kertaa kesässä ja pitäsis rakentaa itse, niin ottaisin piirustukset jostain kirjasta ja materiaalit melko low-tech linjaa. Mutta kaikilla on oma haaveensa :)

PekkaHml
Viestit: 16
Liittynyt: 04.02.2016 20:32

Re: Kuntosoutuvene - sulkavareplica?

Viesti Kirjoittaja PekkaHml » 07.02.2016 16:11

Sulkavalle en ole lähdössä, enkä katiskaa kokemaan. Kuntoilumielessä soudan. Sitten joskus... Mutta kiitos taas, aina tämä vähän nytkähtää eteenpäin. Tämä on vähän Bernsteinilaista tää mun touhuni; tärkeää on liike, ei niinkään päämäärä. Saadaanpahan ainakin lisää materiaalia Keskeneräisten Käsitöiden näyttelyyn, ellei muuta... Enkä ole luvatta kopioimassa mitään. Ja totta, kaikki tiet vievät Roomaan.

jarikas
Viestit: 2
Liittynyt: 06.02.2016 11:32

Re: Kuntosoutuvene - sulkavareplica?

Viesti Kirjoittaja jarikas » 08.02.2016 11:10

Moro
Minun veneenpiirustukset on piirtänyt Jarmo Häkkinen täältä savon suunnalta. Löytyy myös teko ohjetta. Ja muodossa oleva kölilauta. Keula jigi. Taitaa olla muutama polviokin jäljellä. Tein veneen 6mm mahonkivanerista minkä hankin Seppälän venetarvikkeesta. Juu ja löytyy loota millä saa tehtyä vaneriliitokset jyrsimellä(pölyistä hommaa). Löytyy myös malli airolle. Ruud Van Veeleniltä vissiin saa sarana hankaimet, ja ehkä myös liukupenkit. Saattaa saada myös vaneria. Suosittelen liimaksi epoksia ja vanerin kohdistukseen ohjaustappeja. Todellakin veneeseen tarvitaan jigi mihin kiinnittää mallikaaret muuten saattaa 6.5 m ruveta kiertämään.

PekkaHml
Viestit: 16
Liittynyt: 04.02.2016 20:32

Re: Kuntosoutuvene - sulkavareplica?

Viesti Kirjoittaja PekkaHml » 08.02.2016 21:03

Miten täällä toimii nuo yksityisviestit, olen lähettänyt kolme, mutta luulen että ne eivät kulje perille? Mulla on hanke hyvässä etukenossa, mutta kysyttävää on.

PekkaHml
Viestit: 16
Liittynyt: 04.02.2016 20:32

Re: Kuntosoutuvene - sulkavareplica?

Viesti Kirjoittaja PekkaHml » 23.02.2016 21:52

No niin ja taas kysymys. Minkä verran limitystä pruukaavat laittaa vanereihin kun näitä rakentavat?

Lisäksi kommentoin pyytämättä venenäyttelyssä näkemääni tekelettä: Vendian mahonkilauta oli ammuttu niittipyssyllä kiinni, pikkasen ylitehoilla vielä. Ja jätetty mahonkiin niitä niitin sisäänmenoreikiä vaikka huru mykky. Ja jostain kumman syystä laudat saumattu harmaalla. Jep, tiedän että asialla on ollut huippuammattilainen. Mutta olsiko kannattanut tehdä valmiiksi ensin ja vasta sitten viedä näyttelyyn? Tekninen toteutus oli huippua, esteettinen elämys ei ollut.

Avatar
Qubik
Viestit: 1063
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kuntosoutuvene - sulkavareplica?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 24.02.2016 0:14

Jostain muistaan lukeneeni, että 2x laudan paksuus olis minimi limitys. Toivottavasti vanhat konkarit korjaavat, jos muistan väärin.

Ja sitä hasilla laitettua vaneria itsekki kummastelin, en vaan uskaltanut sanoa siitä mitään. Keskeneräisenä se kai näytille oli tuotukin. Kai se viilutettaan loppuviimistelynä.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Kuntosoutuvene - sulkavareplica?

Viesti Kirjoittaja matti » 24.02.2016 8:01

Minusta se vendia venelauta oli mahonkivaneria kun partaasta rakennetta katsoi, viilujen syyn suunta oli vuoronperään ? aattelin, että oli esitteet laitettu väärään veneeseen
Olihan siellä muitakin "keskentekoisia" esim valkiseksi maalattu purjevene jossa vestokaaret, niitten välissä niitti, niitti, tyhjää niitti, niitti= jäänyt jätetty väliin suunniteltu painokaari pois, eikä oltu sitä väliniittiäkään laitettu. 8o

Sama mielikuva kuin Qubik'lla; väh. 2x paksuus, lautaveneessä olen käyttänyt 20mm

PekkaHml
Viestit: 16
Liittynyt: 04.02.2016 20:32

Re: Kuntosoutuvene - sulkavareplica?

Viesti Kirjoittaja PekkaHml » 24.02.2016 19:46

Ok, mennään siis noin tuplalla levynpaksuudella. Ensi viikolla kasaan telakan ja viritän mallikaaret. Ja kesällä soudetaan. Muinaisesta saunaremontista oppineena jätän määrittelemättä, minkä vuoden kesällä.

Venenäyttelyssä on kaiketi käynyt niin, että Suomen Messut on hinnoitellut kaikki pienyrittäjät ulos sieltä. Paljon olisis varmaan näytettävää jos olisi halpa/ilmainen tilaisuus.

Vastaa Viestiin