Tän kesän uponnut veneissa ollutta pumppuja:
Pikkuvator- johnsson, missä koho samassa rungossa kiinni. Uponnut ilmeisesti ahterista aaltojen sisään puskennut veden takia. Pilssipumppu oli irrotuksen jälkeen toimiva, mutta kytkentä aivan armeton. Myös kytkennät akkuun todella surkeet.
* buster sx- pilssipumppu mallia whale. Uponnut laituriin. Koko kesän ajamattomana ja akku tyhentyessä ottanut vettä sisään. Pilssipumppu toimii kuivauksen jälkeen moiteetta.
* Faster, kalastuspaatti- uponnut laituriin, kun keulanaru irronnut ja poiu hankannut reian kylkeen. Pilssipumppu johnsson ja toimii kuivauksen jälkeen
* pieni puufiskari Fisu, pilssipumppu Biltema, akkusto kytkennät 1,5mm johtimilla jokasuuntaan. Akut tyhjentynyt ja vannasputken väärin toteudetusta tiivistesta vettä tullut sisään. Ilmeisesti. Pilssipumppu ei käynnistynyt kuivauksen jälkeen, myös kohon sisällä oleva kuula ei liikkunut mihinkään.
* perämoottorillinen puuvene, ei lainkaan pilssipumppua, uponnut laituriin.
* perämoottorivene finnsport?, pohjaproppu vuoto rungon ja propun laipan välistä, ruuvit löystynyt\katkennut. Pilssipumppu Biltema, ei automaattikoha, joten hyödytön jos vene ilman valvonta.
Nä olit ekat jonka muistan. Tän viikon aikana tulee lisää varmasti. Yleista on, että johtimet ovat liian ohuita ja liitokset ei ole vesitiivit, vaikka onkin kutistesukilla kuorrutettua. Kaikki on kiva kunnes vesi yltää liitokseen. Kärähtänyt pumppuja on ollut lähes joka toinen viikko, merkilla ei oo ollut merkitystä, mutta puutarhaletku on litistynyt aurinkolle avoinna olevassa mutkassa tai on laitettu esmes muurikka valurautamötikka pilssiletkun päälle. Windössa oli letkun alku aivan hieno, sitten punkan sisällä piilossa jatkui punaisena 25 vuotta vanhalla ohutseinäisellä ja sitten taas pumpulle oli nätti kova letku, punainen letku oli lytyssä todella piilossa olevassa paikassa.
Mun pointti on se, että pilssipumpuissa ei ole oikotiedä onneen- jos pikkase epäilyttää, niin tee varmemmaksi ja varman päälle. Voin sanoa, että olen kaksi moottoria tän kesän aikana vaihtanut, missä se edellä suositeltu kolmitiehanan kuula oli puoliasenossa ja varmaasti osasyy moottoreiden ylikuumentumiseen ja rikkoutumiseen. Molemissa hanojen kahvat liikui normaalisti, mutta kuula vaan vartin verran. Näistä yksi oli puuvenessä.
Itse oman KUhan laitan edellisessa viestissä linkattuun littean pumpun ja sille kaveriksi kunnon käsikalvopumpun. Ja koska moderni letku ei oikein tyyliin sopii, niin vedän sen päälle mustan verkkokuoren, mikä hieman piilottaa katseelta kirkkaan muovin. Käsipumppukin tulee siis kuskille kädenulotuville, jotta ois mahdollista ajaa ja pumppaa samanaikaisesti. Kuulemma on aivan hanurista pumppaa sitloodan pohjalla oleva pumppua ja ohjaa varaohjauskahvasta peräkajuuttan lattian alla samaaikaisesti...
Ja jos budjetti on tiukka, niin yksi kunnon pumppu tekee tehtävänsä, kun myös kaikki muu sen toimivuuden edellytykset on parhaita mahdollisia. Turvallisesti vesille ensi keväksi
