veneen lyhennys

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
jukkan
Viestit: 154
Liittynyt: 19 Syys 2004 00:21
Paikkakunta: Lpr

veneen lyhennys

Viesti Kirjoittaja jukkan » 30 Loka 2015 15:39

Noin 20cm pehmettä puuta pois perästä ja uusi perälauta.
- Miten uusi liitos kannattaa tehdä ? - Ruuvaanko ja liimaanko suoraan lyhennettyjen pohjalautojen kylkeen uuden perälaudan ? Vai pitäisikö liitosta lisää vahvistaa ?
Tukena on, ns. polvio kölin kohdalla ja laidan yläosa tukee perälautaa molemmin puolin.
Vene n. 5,2m, perämoottori 20hv.
Viimeksi muokannut jukkan, 30 Loka 2015 23:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19 Elo 2015 22:56

Re: veneen lyhennys

Viesti Kirjoittaja makken » 30 Loka 2015 21:07

Oon ihan aloittelija näissä hommissa, mutta neuvompa kuitenkin. Kuva veneestä auttas paljon?

Itellä sama rojekti menossa, katso.topic u-45.

Kiinnitys ruuvaamalla, liimaus ei missään nimessä riitä.

Osassa veneitä vissiin lautojen viisteet menee ns nollaan perässä, jolloin laudoitus on melko tasainen sielä lopussa ja sitten edespäin mennessä laudat ei oo niin tasasena rivinä, tää pitänee sitte huomioida uutta perälautaa veistäessä.

Tommosta ny ainakin itelle tuli mieleen...kokeneemmat sitte korjaa.

jukkan
Viestit: 154
Liittynyt: 19 Syys 2004 00:21
Paikkakunta: Lpr

Re: veneen lyhennys

Viesti Kirjoittaja jukkan » 30 Loka 2015 21:39

Katselin kuvista just, että näitä liitoksia on tehty monella tavalla. Ja teen tämän mahdollisimman yksinkertaisesti. Laitaan ruuvaten ja liimaten.
Se vanha perälauta oli lahonnut liitoksista varmaan liian monimutkaisen rakenteen vuoksi, oli pysynyt märkänä.....liitoksessa oli myös jotain kangasta !

Katsoin tuon u-45 kuvia, ja siinä oli aika samaa rakennetta, ja puuhaa.
Pikkusen täs viel itse tuumailen, enne kuin alan sahaamaan....

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: veneen lyhennys

Viesti Kirjoittaja matti » 31 Loka 2015 15:36

Kuten edellä jo mainittiin, niin lautojen limitys täytyy ottaa huomioon, peräpeilin reunaan tulee hammastus, muualla maailmalla näkyvät tekevän uusiinkiin veneisiin peräpeilin hammastuksella, etenkin vanerilaudoituksen yht.
Peräpeilistä tullee jonkinverran kookkaampi kuin entisestä koska vene levenee peräp. eteenpäin.
Em vuoksi kannattanee tehdä vaikka ohuesta vanerista tai kovalevystä malline jolla mitottaa sen uuden peräpeilin ennen katkaisua.
Ohueen levyyn on helppoa tehdä tarkka hammastus katkaisukohdasta joka sopii lautoihin, sillä sitten piirtää varsinaisen peräpeilin ulkosivun.
Myös huomioitavaa; peräpeili on etusivultaan hieman isompi kuin takapinta johtuen veneen muodosta! (ehkä olisikin parempi tehdä se malline etupinnasta mikä on suurempi, jolloin voisi sahata suorassa kulmassa ja viistää sitten takaosa sopivaksi |+| )

Olen itsekin löytänyt laudoituksen ja p-peilin liitoksesta flanellipaidan suikaletta. :)

Vastaa Viestiin