Noin 20cm pehmettä puuta pois perästä ja uusi perälauta.
- Miten uusi liitos kannattaa tehdä ? - Ruuvaanko ja liimaanko suoraan lyhennettyjen pohjalautojen kylkeen uuden perälaudan ? Vai pitäisikö liitosta lisää vahvistaa ?
Tukena on, ns. polvio kölin kohdalla ja laidan yläosa tukee perälautaa molemmin puolin.
Vene n. 5,2m, perämoottori 20hv.
veneen lyhennys
-
- Viestit: 154
- Liittynyt: 19 Syys 2004 00:21
- Paikkakunta: Lpr
veneen lyhennys
Viimeksi muokannut jukkan, 30 Loka 2015 23:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: 19 Elo 2015 22:56
Re: veneen lyhennys
Oon ihan aloittelija näissä hommissa, mutta neuvompa kuitenkin. Kuva veneestä auttas paljon?
Itellä sama rojekti menossa, katso.topic u-45.
Kiinnitys ruuvaamalla, liimaus ei missään nimessä riitä.
Osassa veneitä vissiin lautojen viisteet menee ns nollaan perässä, jolloin laudoitus on melko tasainen sielä lopussa ja sitten edespäin mennessä laudat ei oo niin tasasena rivinä, tää pitänee sitte huomioida uutta perälautaa veistäessä.
Tommosta ny ainakin itelle tuli mieleen...kokeneemmat sitte korjaa.
Itellä sama rojekti menossa, katso.topic u-45.
Kiinnitys ruuvaamalla, liimaus ei missään nimessä riitä.
Osassa veneitä vissiin lautojen viisteet menee ns nollaan perässä, jolloin laudoitus on melko tasainen sielä lopussa ja sitten edespäin mennessä laudat ei oo niin tasasena rivinä, tää pitänee sitte huomioida uutta perälautaa veistäessä.
Tommosta ny ainakin itelle tuli mieleen...kokeneemmat sitte korjaa.
-
- Viestit: 154
- Liittynyt: 19 Syys 2004 00:21
- Paikkakunta: Lpr
Re: veneen lyhennys
Katselin kuvista just, että näitä liitoksia on tehty monella tavalla. Ja teen tämän mahdollisimman yksinkertaisesti. Laitaan ruuvaten ja liimaten.
Se vanha perälauta oli lahonnut liitoksista varmaan liian monimutkaisen rakenteen vuoksi, oli pysynyt märkänä.....liitoksessa oli myös jotain kangasta !
Katsoin tuon u-45 kuvia, ja siinä oli aika samaa rakennetta, ja puuhaa.
Pikkusen täs viel itse tuumailen, enne kuin alan sahaamaan....
Se vanha perälauta oli lahonnut liitoksista varmaan liian monimutkaisen rakenteen vuoksi, oli pysynyt märkänä.....liitoksessa oli myös jotain kangasta !
Katsoin tuon u-45 kuvia, ja siinä oli aika samaa rakennetta, ja puuhaa.
Pikkusen täs viel itse tuumailen, enne kuin alan sahaamaan....
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: veneen lyhennys
Kuten edellä jo mainittiin, niin lautojen limitys täytyy ottaa huomioon, peräpeilin reunaan tulee hammastus, muualla maailmalla näkyvät tekevän uusiinkiin veneisiin peräpeilin hammastuksella, etenkin vanerilaudoituksen yht.
Peräpeilistä tullee jonkinverran kookkaampi kuin entisestä koska vene levenee peräp. eteenpäin.
Em vuoksi kannattanee tehdä vaikka ohuesta vanerista tai kovalevystä malline jolla mitottaa sen uuden peräpeilin ennen katkaisua.
Ohueen levyyn on helppoa tehdä tarkka hammastus katkaisukohdasta joka sopii lautoihin, sillä sitten piirtää varsinaisen peräpeilin ulkosivun.
Myös huomioitavaa; peräpeili on etusivultaan hieman isompi kuin takapinta johtuen veneen muodosta! (ehkä olisikin parempi tehdä se malline etupinnasta mikä on suurempi, jolloin voisi sahata suorassa kulmassa ja viistää sitten takaosa sopivaksi
)
Olen itsekin löytänyt laudoituksen ja p-peilin liitoksesta flanellipaidan suikaletta.
Peräpeilistä tullee jonkinverran kookkaampi kuin entisestä koska vene levenee peräp. eteenpäin.
Em vuoksi kannattanee tehdä vaikka ohuesta vanerista tai kovalevystä malline jolla mitottaa sen uuden peräpeilin ennen katkaisua.
Ohueen levyyn on helppoa tehdä tarkka hammastus katkaisukohdasta joka sopii lautoihin, sillä sitten piirtää varsinaisen peräpeilin ulkosivun.
Myös huomioitavaa; peräpeili on etusivultaan hieman isompi kuin takapinta johtuen veneen muodosta! (ehkä olisikin parempi tehdä se malline etupinnasta mikä on suurempi, jolloin voisi sahata suorassa kulmassa ja viistää sitten takaosa sopivaksi

Olen itsekin löytänyt laudoituksen ja p-peilin liitoksesta flanellipaidan suikaletta.
