Sivu 1/1
Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori
Lähetetty: 05 Syys 2015 13:00
Kirjoittaja VPP73
Kuva1.jpg
Heips!
Ostin tuossa Itä-Saksassa valmistetun puoliliukuvan mahonkiveneen eli "Riva" kopion. Moottorina ilmajäähdytteinen Wartburgin kolmesylinterinen bensamoottori. Vene on akselivetoinen. Pituus n. 5,1m ja leveys n.1,55m.
1. Kannattaako kevät huolto eli HIONTA suorittaa SOODA/lasi PUHALTAMALLA? Vinkkejä?
2. Vaihtanen moottorin jossainvaiheessa joka 1. pieneen nelitahtiseen bensamoottoriin tai kolmesylinteriseen (600cm3?) Kubotan dieseliin. Hyviä ehdotuksia?
Kiitos!
Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori
Lähetetty: 05 Syys 2015 13:25
Kirjoittaja IlkkaL
Hieno!
1. Ei. Kun lakka on hyvin kiinni alustassaan, ei sitä keväthuollossa hiota pois, vaan pinta hienolla hiekkapaperilla himmeäksi, pölyt pois ja uusi lakkakerros pintaan entisten päälle. Ei liikaa lakkaa siveltimeen, vaan sen verran että sivellin liikkuu vähän nihkeän oloisesti. Sillä tavoin ei tule valumia, jotka tuollaisessa tasaisessa pinnassa näkyvät aika selvästi. Lakan voi levittää myös pienellä telalla ja pinnan viimeistellä siveltimellä.
2. On siinä kyllä aika paljon omanlaistaan fiilistä kun itä-saksalaisen veneen ympärille pölähtää warren koneesta sankka sininen savupilvi... Siinä jää höyrykoneet toiseksi... Toisaalta mikä uusi kone vain on luotettavampi.
Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori
Lähetetty: 05 Syys 2015 15:27
Kirjoittaja Qubik
Kyseissa ilmiselväisti ei ole venee, millä käydään kalastusreisussa tms. Mukava illanviettovene, ja vielä melkoisella tarinalla. Ei oo enää ees sellaista valtiota, missä se on tehty. Joten mielestani jonkinlasen halpiskiinalaisen diselin laitto sinne olis melkoinen raiskaus. Warre soundikin on senverran erikoista, etten ees harkitses vaihtoa muuhun. Vanhojen moottoreiden harrastajana näen turhan usein, miten melko hyväkuntoisen moottorin tilalle vaihdettaan halpatuotannon moottori ja asennuksetkintahtoo usein ollaa samankaltaiset.
Joten en suosittele vaihtoa muuhuun, mutta kunnostus ja alkuperäisyys aivan varmaasti nostaisi venesi arvoa.
Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori
Lähetetty: 05 Syys 2015 17:41
Kirjoittaja Northling
Moro
Juu oon Qubikin kanssa samoilla linjoilla, kannattaisi ehdottomasti säilyttää mahd. paljon alkuperäisenä tuollainenkin harvinaisuus!
Kaikki puhallusvehkeet kannattaa pitää mahdollisimman kaukana puuveneistä. EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA saa puhaltaa. Puhaltamalla saadaa aikaan pelkästään tuhoa. Jotkut poistaa soodalla pohjasta myrkkyjä silloin kun koko pohja pitää saada puupuhtaaksi mutta olen siihenkin kovin skeptinen mitä se sooda jäämät tekee sitten puulle myöhemmin?
Jos vanhat lakat on hyvin kiinni pohjassaan, niin pinta hiotaan mataksi 280 - 400 grit paperilla, samalla pyrkien tasoittamaan kaikki ed. kerrosten epätasaisuudet. Jos vanha lakka on kovin vanhaa ja kovaa, päälle parikin kerrosta uutta. Vene joka on koko kesän auringossa pitää joka kevät lakata että lakka pysyy joustavana ja suojaa UV:ltä.
Nortti
Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori
Lähetetty: 05 Syys 2015 19:36
Kirjoittaja VPP73
Kiitos kaikille kommenteista. Lähen näistä ajatuksista liikkeelle - alkuperäistä kunnioittaen ja perinteisillä tavoilla ehostaen ja samalla oppien.
Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori
Lähetetty: 05 Syys 2015 20:22
Kirjoittaja Qubik
Jos et asuu jossain huitsin nevadassa, niin olisin valmiina auttamaan sen moottorin käyntikuntoon varmistamisessa.
Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori
Lähetetty: 05 Syys 2015 20:49
Kirjoittaja Simon
Mielestäni teit oikean ratkaisun "kaverien" neuvoista. Voidaan kai sanoa ,että kaunis aluksesi on harvinaisuus ja todellinen helmi, se että koneena on ehkä maanteiltä "huonohkoa" mainetta kerännyt varre, ei vähennä ollenkaan veneesi arvoa, päinvastoin.
Tämänpäivän opeilla koneesi varmasti pysyy kunnossa (apujakin näyttäisi tulevan).
Täälähän on myös kertomuksia aluksien entisöinnistä perinteitä kunnioittaen, mm. Donna.
Kaverillani on myös itäsaksaassa -50 luvulla valmistettu purjevene, entisöity toki sekin ja on ollut mielenkiintoa katsella omaperäisiä, ei silti huonoja ratkaisuja ja innovaatioita toimivuuden saavuttamiseksi.
Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori
Lähetetty: 05 Syys 2015 23:29
Kirjoittaja ariant
Uskomattiman hieno vene!
Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori
Lähetetty: 10 Syys 2015 21:17
Kirjoittaja ADAMAS
Todella upea!
Niin upea että olis hieno asia jos tämä nähtäisiin tulevassa venenäyttelyissä hienosti entisöitynä alkuperäisyyttä kunnioittaen..
Uskomaton menneisyys mikä saa mielikuvituksen lentämään..
muutenkin näyttäisi niin hyväkuntoiselta ettei kai olis mahdoton tehtävä laittaa näyttelykuntoon?
Hittolainen et on komia!
Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori
Lähetetty: 11 Marras 2015 17:29
Kirjoittaja VPP73
Kiitos : )
Projekti on edennyt. Vene puuosiltaa hyvässä kunnossa. Ei esim. lahoa.
Moottorin kanssa nyt suurimmat ongelmat eli yhdestä Wartburgista lohkohalki ja toinen oli leikannut kiinni (jo kerran porattu niin ei saatu kalua tai ei löydy sopivaa mäntää). Nyt on uusi moottori työalla ja katsotaan saadanko pelittämään.
Sitten alkaa puun tai oikeastaan lakkapinnan uusiminen.
// Ville
Ratti ja kojetaulu.jpg
Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori
Lähetetty: 14 Marras 2015 16:05
Kirjoittaja jukkan
Onpas ddr osaamista, hieno malli.
- Wartburg ilmajäähdytys,,, mutta eikös wartburg moottorit olleet vesijäähdytteisiä 3 cyl ?
ja trabant oli 2 cyl ilmajäähy ?
- Veneen moottorissa, jos liukuva, niin se keveys on tärkeä ! Ja 2T on hyvä ja kevyt moottori.
Olen törmännyt moneen liukuvaan veneesseen, joissa liian painava diesel.....
Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori
Lähetetty: 14 Marras 2015 17:17
Kirjoittaja VPP73
Terve! Moottori on vesijäähdytteinen 3-syl, 2-t. Jäähdytykseen tehty liitäntä myös puutarhaletkulle, etä voi ajaa pakkasneesteet / tai makea veden moottorin läpi tarpeen mukaan. Tosin kun moottoriauto käytössä niin jäähdytysveden paine suurempi ja venekäytössä kun ottaa veden vedestä (veneen pohja) niin ei paine liene samaaluokkaa ja jäähdytys näinollen hitusen heikompi. Vielä kun on 2-t moottori ja venekäytössä ajetaan tasailla (korkeilla) kierroksilla niin jäähdytys tai sen onnistuminen tärkeää, ettei kilahda Warre kiinni.
Moottorin jaksaa juuri ja juuri nostaa auton perästä nokkakärryyn, ilman et putoo varpaille. Et oisko painoa tollanen n. 60kg...
Ei käsittääkseni ole mikään itse tehty vaan on tarkkaan suunniteltu sähköt ja tasapainotus ym. ko veneeseen tai vene moottoriin.
Haen parhaillaan lisätietoa ko. tuotannosta. Googlettamalla löytyy muutamia videoita.
Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori
Lähetetty: 16 Marras 2015 17:09
Kirjoittaja aparaatti
Laita video linkit tänne. Ois hauska katsoa
Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori
Lähetetty: 24 Huhti 2016 18:08
Kirjoittaja VPP73
Projekti etenee....
Kyseessä on muuten
Neptune Lotus PGH Muggelspree DDR Sportboot. Näitä on thety Berliinissä.
https://www.youtube.com/watch?v=gIhYj6s ... ture=share
Omassani uusi (rosteri) pakoputki odottaa asentamista, samoin bensatankki (Alumiini). Satama pressua tehdäään myös parhaillaan (Westfix, Korsnäs). Pian lisää kuvia / video.
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)