Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
VPP73
Viestit: 6
Liittynyt: 05.09.2015 12:42

Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori

Viesti Kirjoittaja VPP73 » 05.09.2015 13:00

Kuva1.jpg
Heips!

Ostin tuossa Itä-Saksassa valmistetun puoliliukuvan mahonkiveneen eli "Riva" kopion. Moottorina ilmajäähdytteinen Wartburgin kolmesylinterinen bensamoottori. Vene on akselivetoinen. Pituus n. 5,1m ja leveys n.1,55m.

1. Kannattaako kevät huolto eli HIONTA suorittaa SOODA/lasi PUHALTAMALLA? Vinkkejä?

2. Vaihtanen moottorin jossainvaiheessa joka 1. pieneen nelitahtiseen bensamoottoriin tai kolmesylinteriseen (600cm3?) Kubotan dieseliin. Hyviä ehdotuksia?

Kiitos!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 05.09.2015 13:25

Hieno!

1. Ei. Kun lakka on hyvin kiinni alustassaan, ei sitä keväthuollossa hiota pois, vaan pinta hienolla hiekkapaperilla himmeäksi, pölyt pois ja uusi lakkakerros pintaan entisten päälle. Ei liikaa lakkaa siveltimeen, vaan sen verran että sivellin liikkuu vähän nihkeän oloisesti. Sillä tavoin ei tule valumia, jotka tuollaisessa tasaisessa pinnassa näkyvät aika selvästi. Lakan voi levittää myös pienellä telalla ja pinnan viimeistellä siveltimellä.

2. On siinä kyllä aika paljon omanlaistaan fiilistä kun itä-saksalaisen veneen ympärille pölähtää warren koneesta sankka sininen savupilvi... Siinä jää höyrykoneet toiseksi... Toisaalta mikä uusi kone vain on luotettavampi.

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori

Viesti Kirjoittaja Qubik » 05.09.2015 15:27

Kyseissa ilmiselväisti ei ole venee, millä käydään kalastusreisussa tms. Mukava illanviettovene, ja vielä melkoisella tarinalla. Ei oo enää ees sellaista valtiota, missä se on tehty. Joten mielestani jonkinlasen halpiskiinalaisen diselin laitto sinne olis melkoinen raiskaus. Warre soundikin on senverran erikoista, etten ees harkitses vaihtoa muuhun. Vanhojen moottoreiden harrastajana näen turhan usein, miten melko hyväkuntoisen moottorin tilalle vaihdettaan halpatuotannon moottori ja asennuksetkintahtoo usein ollaa samankaltaiset.
Joten en suosittele vaihtoa muuhuun, mutta kunnostus ja alkuperäisyys aivan varmaasti nostaisi venesi arvoa.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori

Viesti Kirjoittaja Northling » 05.09.2015 17:41

Moro

Juu oon Qubikin kanssa samoilla linjoilla, kannattaisi ehdottomasti säilyttää mahd. paljon alkuperäisenä tuollainenkin harvinaisuus!

Kaikki puhallusvehkeet kannattaa pitää mahdollisimman kaukana puuveneistä. EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA saa puhaltaa. Puhaltamalla saadaa aikaan pelkästään tuhoa. Jotkut poistaa soodalla pohjasta myrkkyjä silloin kun koko pohja pitää saada puupuhtaaksi mutta olen siihenkin kovin skeptinen mitä se sooda jäämät tekee sitten puulle myöhemmin?

Jos vanhat lakat on hyvin kiinni pohjassaan, niin pinta hiotaan mataksi 280 - 400 grit paperilla, samalla pyrkien tasoittamaan kaikki ed. kerrosten epätasaisuudet. Jos vanha lakka on kovin vanhaa ja kovaa, päälle parikin kerrosta uutta. Vene joka on koko kesän auringossa pitää joka kevät lakata että lakka pysyy joustavana ja suojaa UV:ltä.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

VPP73
Viestit: 6
Liittynyt: 05.09.2015 12:42

Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori

Viesti Kirjoittaja VPP73 » 05.09.2015 19:36

Kiitos kaikille kommenteista. Lähen näistä ajatuksista liikkeelle - alkuperäistä kunnioittaen ja perinteisillä tavoilla ehostaen ja samalla oppien.

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori

Viesti Kirjoittaja Qubik » 05.09.2015 20:22

Jos et asuu jossain huitsin nevadassa, niin olisin valmiina auttamaan sen moottorin käyntikuntoon varmistamisessa.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori

Viesti Kirjoittaja Simon » 05.09.2015 20:49

Mielestäni teit oikean ratkaisun "kaverien" neuvoista. Voidaan kai sanoa ,että kaunis aluksesi on harvinaisuus ja todellinen helmi, se että koneena on ehkä maanteiltä "huonohkoa" mainetta kerännyt varre, ei vähennä ollenkaan veneesi arvoa, päinvastoin.
Tämänpäivän opeilla koneesi varmasti pysyy kunnossa (apujakin näyttäisi tulevan).
Täälähän on myös kertomuksia aluksien entisöinnistä perinteitä kunnioittaen, mm. Donna.

Kaverillani on myös itäsaksaassa -50 luvulla valmistettu purjevene, entisöity toki sekin ja on ollut mielenkiintoa katsella omaperäisiä, ei silti huonoja ratkaisuja ja innovaatioita toimivuuden saavuttamiseksi.

Avatar
ariant
Viestit: 23
Liittynyt: 12.07.2015 18:48

Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori

Viesti Kirjoittaja ariant » 05.09.2015 23:29

Uskomattiman hieno vene!

Avatar
ADAMAS
Viestit: 109
Liittynyt: 02.06.2014 18:14
Paikkakunta: oulu

Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 10.09.2015 21:17

Todella upea!
Niin upea että olis hieno asia jos tämä nähtäisiin tulevassa venenäyttelyissä hienosti entisöitynä alkuperäisyyttä kunnioittaen..
Uskomaton menneisyys mikä saa mielikuvituksen lentämään..
muutenkin näyttäisi niin hyväkuntoiselta ettei kai olis mahdoton tehtävä laittaa näyttelykuntoon?
Hittolainen et on komia!
mun mielestä..

VPP73
Viestit: 6
Liittynyt: 05.09.2015 12:42

Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori

Viesti Kirjoittaja VPP73 » 11.11.2015 18:29

Kiitos : )

Projekti on edennyt. Vene puuosiltaa hyvässä kunnossa. Ei esim. lahoa.

Moottorin kanssa nyt suurimmat ongelmat eli yhdestä Wartburgista lohkohalki ja toinen oli leikannut kiinni (jo kerran porattu niin ei saatu kalua tai ei löydy sopivaa mäntää). Nyt on uusi moottori työalla ja katsotaan saadanko pelittämään.

Sitten alkaa puun tai oikeastaan lakkapinnan uusiminen.

// Ville
Ratti ja kojetaulu.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

jukkan
Viestit: 154
Liittynyt: 19.09.2004 0:21
Paikkakunta: Lpr

Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori

Viesti Kirjoittaja jukkan » 14.11.2015 17:05

Onpas ddr osaamista, hieno malli.
- Wartburg ilmajäähdytys,,, mutta eikös wartburg moottorit olleet vesijäähdytteisiä 3 cyl ?
ja trabant oli 2 cyl ilmajäähy ?
- Veneen moottorissa, jos liukuva, niin se keveys on tärkeä ! Ja 2T on hyvä ja kevyt moottori.

Olen törmännyt moneen liukuvaan veneesseen, joissa liian painava diesel.....

VPP73
Viestit: 6
Liittynyt: 05.09.2015 12:42

Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori

Viesti Kirjoittaja VPP73 » 14.11.2015 18:17

Terve! Moottori on vesijäähdytteinen 3-syl, 2-t. Jäähdytykseen tehty liitäntä myös puutarhaletkulle, etä voi ajaa pakkasneesteet / tai makea veden moottorin läpi tarpeen mukaan. Tosin kun moottoriauto käytössä niin jäähdytysveden paine suurempi ja venekäytössä kun ottaa veden vedestä (veneen pohja) niin ei paine liene samaaluokkaa ja jäähdytys näinollen hitusen heikompi. Vielä kun on 2-t moottori ja venekäytössä ajetaan tasailla (korkeilla) kierroksilla niin jäähdytys tai sen onnistuminen tärkeää, ettei kilahda Warre kiinni.

Moottorin jaksaa juuri ja juuri nostaa auton perästä nokkakärryyn, ilman et putoo varpaille. Et oisko painoa tollanen n. 60kg...

Ei käsittääkseni ole mikään itse tehty vaan on tarkkaan suunniteltu sähköt ja tasapainotus ym. ko veneeseen tai vene moottoriin.

Haen parhaillaan lisätietoa ko. tuotannosta. Googlettamalla löytyy muutamia videoita.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 16.11.2015 18:09

Laita video linkit tänne. Ois hauska katsoa

VPP73
Viestit: 6
Liittynyt: 05.09.2015 12:42

Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori

Viesti Kirjoittaja VPP73 » 24.04.2016 18:08

Projekti etenee....

Kyseessä on muuten Neptune Lotus PGH Muggelspree DDR Sportboot. Näitä on thety Berliinissä.

https://www.youtube.com/watch?v=gIhYj6s ... ture=share

Omassani uusi (rosteri) pakoputki odottaa asentamista, samoin bensatankki (Alumiini). Satama pressua tehdäään myös parhaillaan (Westfix, Korsnäs). Pian lisää kuvia / video. 8]

Vastaa Viestiin