Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 05.09.2015 12:42
Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori
Ostin tuossa Itä-Saksassa valmistetun puoliliukuvan mahonkiveneen eli "Riva" kopion. Moottorina ilmajäähdytteinen Wartburgin kolmesylinterinen bensamoottori. Vene on akselivetoinen. Pituus n. 5,1m ja leveys n.1,55m.
1. Kannattaako kevät huolto eli HIONTA suorittaa SOODA/lasi PUHALTAMALLA? Vinkkejä?
2. Vaihtanen moottorin jossainvaiheessa joka 1. pieneen nelitahtiseen bensamoottoriin tai kolmesylinteriseen (600cm3?) Kubotan dieseliin. Hyviä ehdotuksia?
Kiitos!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- IlkkaL
- Viestit: 275
- Liittynyt: 27.03.2007 16:20
Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori
Hieno!
1. Ei. Kun lakka on hyvin kiinni alustassaan, ei sitä keväthuollossa hiota pois, vaan pinta hienolla hiekkapaperilla himmeäksi, pölyt pois ja uusi lakkakerros pintaan entisten päälle. Ei liikaa lakkaa siveltimeen, vaan sen verran että sivellin liikkuu vähän nihkeän oloisesti. Sillä tavoin ei tule valumia, jotka tuollaisessa tasaisessa pinnassa näkyvät aika selvästi. Lakan voi levittää myös pienellä telalla ja pinnan viimeistellä siveltimellä.
2. On siinä kyllä aika paljon omanlaistaan fiilistä kun itä-saksalaisen veneen ympärille pölähtää warren koneesta sankka sininen savupilvi... Siinä jää höyrykoneet toiseksi... Toisaalta mikä uusi kone vain on luotettavampi.
1. Ei. Kun lakka on hyvin kiinni alustassaan, ei sitä keväthuollossa hiota pois, vaan pinta hienolla hiekkapaperilla himmeäksi, pölyt pois ja uusi lakkakerros pintaan entisten päälle. Ei liikaa lakkaa siveltimeen, vaan sen verran että sivellin liikkuu vähän nihkeän oloisesti. Sillä tavoin ei tule valumia, jotka tuollaisessa tasaisessa pinnassa näkyvät aika selvästi. Lakan voi levittää myös pienellä telalla ja pinnan viimeistellä siveltimellä.
2. On siinä kyllä aika paljon omanlaistaan fiilistä kun itä-saksalaisen veneen ympärille pölähtää warren koneesta sankka sininen savupilvi... Siinä jää höyrykoneet toiseksi... Toisaalta mikä uusi kone vain on luotettavampi.
- Qubik
- Viestit: 1061
- Liittynyt: 03.04.2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori
Kyseissa ilmiselväisti ei ole venee, millä käydään kalastusreisussa tms. Mukava illanviettovene, ja vielä melkoisella tarinalla. Ei oo enää ees sellaista valtiota, missä se on tehty. Joten mielestani jonkinlasen halpiskiinalaisen diselin laitto sinne olis melkoinen raiskaus. Warre soundikin on senverran erikoista, etten ees harkitses vaihtoa muuhun. Vanhojen moottoreiden harrastajana näen turhan usein, miten melko hyväkuntoisen moottorin tilalle vaihdettaan halpatuotannon moottori ja asennuksetkintahtoo usein ollaa samankaltaiset.
Joten en suosittele vaihtoa muuhuun, mutta kunnostus ja alkuperäisyys aivan varmaasti nostaisi venesi arvoa.
Joten en suosittele vaihtoa muuhuun, mutta kunnostus ja alkuperäisyys aivan varmaasti nostaisi venesi arvoa.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori
Moro
Juu oon Qubikin kanssa samoilla linjoilla, kannattaisi ehdottomasti säilyttää mahd. paljon alkuperäisenä tuollainenkin harvinaisuus!
Kaikki puhallusvehkeet kannattaa pitää mahdollisimman kaukana puuveneistä. EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA saa puhaltaa. Puhaltamalla saadaa aikaan pelkästään tuhoa. Jotkut poistaa soodalla pohjasta myrkkyjä silloin kun koko pohja pitää saada puupuhtaaksi mutta olen siihenkin kovin skeptinen mitä se sooda jäämät tekee sitten puulle myöhemmin?
Jos vanhat lakat on hyvin kiinni pohjassaan, niin pinta hiotaan mataksi 280 - 400 grit paperilla, samalla pyrkien tasoittamaan kaikki ed. kerrosten epätasaisuudet. Jos vanha lakka on kovin vanhaa ja kovaa, päälle parikin kerrosta uutta. Vene joka on koko kesän auringossa pitää joka kevät lakata että lakka pysyy joustavana ja suojaa UV:ltä.
Nortti
Juu oon Qubikin kanssa samoilla linjoilla, kannattaisi ehdottomasti säilyttää mahd. paljon alkuperäisenä tuollainenkin harvinaisuus!
Kaikki puhallusvehkeet kannattaa pitää mahdollisimman kaukana puuveneistä. EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA saa puhaltaa. Puhaltamalla saadaa aikaan pelkästään tuhoa. Jotkut poistaa soodalla pohjasta myrkkyjä silloin kun koko pohja pitää saada puupuhtaaksi mutta olen siihenkin kovin skeptinen mitä se sooda jäämät tekee sitten puulle myöhemmin?
Jos vanhat lakat on hyvin kiinni pohjassaan, niin pinta hiotaan mataksi 280 - 400 grit paperilla, samalla pyrkien tasoittamaan kaikki ed. kerrosten epätasaisuudet. Jos vanha lakka on kovin vanhaa ja kovaa, päälle parikin kerrosta uutta. Vene joka on koko kesän auringossa pitää joka kevät lakata että lakka pysyy joustavana ja suojaa UV:ltä.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 05.09.2015 12:42
Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori
Kiitos kaikille kommenteista. Lähen näistä ajatuksista liikkeelle - alkuperäistä kunnioittaen ja perinteisillä tavoilla ehostaen ja samalla oppien.
- Qubik
- Viestit: 1061
- Liittynyt: 03.04.2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori
Jos et asuu jossain huitsin nevadassa, niin olisin valmiina auttamaan sen moottorin käyntikuntoon varmistamisessa.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 23.03.2007 0:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori
Mielestäni teit oikean ratkaisun "kaverien" neuvoista. Voidaan kai sanoa ,että kaunis aluksesi on harvinaisuus ja todellinen helmi, se että koneena on ehkä maanteiltä "huonohkoa" mainetta kerännyt varre, ei vähennä ollenkaan veneesi arvoa, päinvastoin.
Tämänpäivän opeilla koneesi varmasti pysyy kunnossa (apujakin näyttäisi tulevan).
Täälähän on myös kertomuksia aluksien entisöinnistä perinteitä kunnioittaen, mm. Donna.
Kaverillani on myös itäsaksaassa -50 luvulla valmistettu purjevene, entisöity toki sekin ja on ollut mielenkiintoa katsella omaperäisiä, ei silti huonoja ratkaisuja ja innovaatioita toimivuuden saavuttamiseksi.
Tämänpäivän opeilla koneesi varmasti pysyy kunnossa (apujakin näyttäisi tulevan).
Täälähän on myös kertomuksia aluksien entisöinnistä perinteitä kunnioittaen, mm. Donna.
Kaverillani on myös itäsaksaassa -50 luvulla valmistettu purjevene, entisöity toki sekin ja on ollut mielenkiintoa katsella omaperäisiä, ei silti huonoja ratkaisuja ja innovaatioita toimivuuden saavuttamiseksi.
- ariant
- Viestit: 23
- Liittynyt: 12.07.2015 18:48
Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori
Uskomattiman hieno vene!
- ADAMAS
- Viestit: 109
- Liittynyt: 02.06.2014 18:14
- Paikkakunta: oulu
Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori
Todella upea!
Niin upea että olis hieno asia jos tämä nähtäisiin tulevassa venenäyttelyissä hienosti entisöitynä alkuperäisyyttä kunnioittaen..
Uskomaton menneisyys mikä saa mielikuvituksen lentämään..
muutenkin näyttäisi niin hyväkuntoiselta ettei kai olis mahdoton tehtävä laittaa näyttelykuntoon?
Hittolainen et on komia!
Niin upea että olis hieno asia jos tämä nähtäisiin tulevassa venenäyttelyissä hienosti entisöitynä alkuperäisyyttä kunnioittaen..
Uskomaton menneisyys mikä saa mielikuvituksen lentämään..
muutenkin näyttäisi niin hyväkuntoiselta ettei kai olis mahdoton tehtävä laittaa näyttelykuntoon?
Hittolainen et on komia!
mun mielestä..
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 05.09.2015 12:42
Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori
Kiitos : )
Projekti on edennyt. Vene puuosiltaa hyvässä kunnossa. Ei esim. lahoa.
Moottorin kanssa nyt suurimmat ongelmat eli yhdestä Wartburgista lohkohalki ja toinen oli leikannut kiinni (jo kerran porattu niin ei saatu kalua tai ei löydy sopivaa mäntää). Nyt on uusi moottori työalla ja katsotaan saadanko pelittämään.
Sitten alkaa puun tai oikeastaan lakkapinnan uusiminen.
// Ville
Projekti on edennyt. Vene puuosiltaa hyvässä kunnossa. Ei esim. lahoa.
Moottorin kanssa nyt suurimmat ongelmat eli yhdestä Wartburgista lohkohalki ja toinen oli leikannut kiinni (jo kerran porattu niin ei saatu kalua tai ei löydy sopivaa mäntää). Nyt on uusi moottori työalla ja katsotaan saadanko pelittämään.
Sitten alkaa puun tai oikeastaan lakkapinnan uusiminen.
// Ville
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 154
- Liittynyt: 19.09.2004 0:21
- Paikkakunta: Lpr
Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori
Onpas ddr osaamista, hieno malli.
- Wartburg ilmajäähdytys,,, mutta eikös wartburg moottorit olleet vesijäähdytteisiä 3 cyl ?
ja trabant oli 2 cyl ilmajäähy ?
- Veneen moottorissa, jos liukuva, niin se keveys on tärkeä ! Ja 2T on hyvä ja kevyt moottori.
Olen törmännyt moneen liukuvaan veneesseen, joissa liian painava diesel.....
- Wartburg ilmajäähdytys,,, mutta eikös wartburg moottorit olleet vesijäähdytteisiä 3 cyl ?
ja trabant oli 2 cyl ilmajäähy ?
- Veneen moottorissa, jos liukuva, niin se keveys on tärkeä ! Ja 2T on hyvä ja kevyt moottori.
Olen törmännyt moneen liukuvaan veneesseen, joissa liian painava diesel.....
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 05.09.2015 12:42
Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori
Terve! Moottori on vesijäähdytteinen 3-syl, 2-t. Jäähdytykseen tehty liitäntä myös puutarhaletkulle, etä voi ajaa pakkasneesteet / tai makea veden moottorin läpi tarpeen mukaan. Tosin kun moottoriauto käytössä niin jäähdytysveden paine suurempi ja venekäytössä kun ottaa veden vedestä (veneen pohja) niin ei paine liene samaaluokkaa ja jäähdytys näinollen hitusen heikompi. Vielä kun on 2-t moottori ja venekäytössä ajetaan tasailla (korkeilla) kierroksilla niin jäähdytys tai sen onnistuminen tärkeää, ettei kilahda Warre kiinni.
Moottorin jaksaa juuri ja juuri nostaa auton perästä nokkakärryyn, ilman et putoo varpaille. Et oisko painoa tollanen n. 60kg...
Ei käsittääkseni ole mikään itse tehty vaan on tarkkaan suunniteltu sähköt ja tasapainotus ym. ko veneeseen tai vene moottoriin.
Haen parhaillaan lisätietoa ko. tuotannosta. Googlettamalla löytyy muutamia videoita.
Moottorin jaksaa juuri ja juuri nostaa auton perästä nokkakärryyn, ilman et putoo varpaille. Et oisko painoa tollanen n. 60kg...
Ei käsittääkseni ole mikään itse tehty vaan on tarkkaan suunniteltu sähköt ja tasapainotus ym. ko veneeseen tai vene moottoriin.
Haen parhaillaan lisätietoa ko. tuotannosta. Googlettamalla löytyy muutamia videoita.
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07.03.2014 10:24
Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori
Laita video linkit tänne. Ois hauska katsoa
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 05.09.2015 12:42
Re: Itä-Saksalainen mahonkivene eli "Riva" kopio / Hionta & Moottori
Projekti etenee....
Kyseessä on muuten Neptune Lotus PGH Muggelspree DDR Sportboot. Näitä on thety Berliinissä.
https://www.youtube.com/watch?v=gIhYj6s ... ture=share
Omassani uusi (rosteri) pakoputki odottaa asentamista, samoin bensatankki (Alumiini). Satama pressua tehdäään myös parhaillaan (Westfix, Korsnäs). Pian lisää kuvia / video.
Kyseessä on muuten Neptune Lotus PGH Muggelspree DDR Sportboot. Näitä on thety Berliinissä.
https://www.youtube.com/watch?v=gIhYj6s ... ture=share
Omassani uusi (rosteri) pakoputki odottaa asentamista, samoin bensatankki (Alumiini). Satama pressua tehdäään myös parhaillaan (Westfix, Korsnäs). Pian lisää kuvia / video.