Fiskari kiikkerä kuin kajakki

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
javirta
Viestit: 16
Liittynyt: 12.06.2015 9:14

Fiskari kiikkerä kuin kajakki

Viesti Kirjoittaja javirta » 05.09.2015 9:32

Siinä epämiellyttävä ominaisuus kerrakseen. Perähyttiveneen peräkannelle kulkeminen ei tunnu kivalta kun paatti kallistuu parikymmentä astetta.

Avotila on rakennettu sadevesityhjentyväksi; kannen reunoilla on reiät tuota varten. Korkeus vedenpinnasta ehkä 15cm.

Paarlastausta on käytetty takavuosina kiikkeryyden tasaajaksi näillä pitkillä ja kapeilla, viinilasirunkoisilla fiskareilla. Omani on 8m pitkä ja ehkä 2,20m leveä keskikohdalta. Purjeveneissä kölimassa on sitä luokkaa, että rungon sivuttainen rullaustaipumus kompensoituu, kun metrin vedenpinnan alla on puolentoista tonnin massakeskiö.

Onko kellään kokemusta, miten mahtaisi toimia sekä ohjaavat että kannattelevat pallekölit kyljissä? Ajattelin laittaa 8m veneeseen keskikohdalle n. 3...4 m pitkät "kohot" vesilinjalle.

Runko on mäntyä limisaumalla. Ehdotuksia rakenteelle, onko kokemuksia? Lasikuituisessa tehtäisiin kotelo, miten puuveneessä?

arw
Viestit: 20
Liittynyt: 29.06.2015 13:57

Re: Fiskari kiikkerä kuin kajakki

Viesti Kirjoittaja arw » 05.09.2015 19:48

Saisitko laitettua kuvan aluksesta, pallekölit eivät auta tuohon, ovat vain apuna rullauksessa, eli kun ajelet sivu tai takasivuaallokossa, toisaalta pieni kiikkeryys tuollaisessa rungossa kuuluu asiaan, ei kaadu muttei tietty ole mukavaa.

javirta
Viestit: 16
Liittynyt: 12.06.2015 9:14

Re: Fiskari kiikkerä kuin kajakki

Viesti Kirjoittaja javirta » 06.09.2015 12:17

Eihän sitä kaatumaan millään saa, kallistuksessa tulee tietty raja vastaan. Tuo parikymmentä astetta menee helposti, sen jälkeen alkaa kasvava vastus ja tarvitaan useita satoja kiloja että vene hörppää.

Tuo palleköli oli ehkä vääränlainen ilmaisu, koska en ajatellut varsinaisia eviä laitettavaksi; ehkä pallekellukkeet mieluummin. Eli yritettäisiin korjata tuota viinilasirunkoa hieman enemmän tasapohjaiseen suuntaan. Hyvä esimerkki lasikuituveneistä on Fodimar. Näyttää fiskarilta ja onkin sitä keulasta keskivaiheille; sen jälkeen kupeet muuttuvat suoremmiksi ja pohja tasoittuu. Mikään puoliplaanari tai liukuva tuo runko ei kuitenkaan ole.

Epämiellyttävyys on lähinnä siinä, että kun joku veneessäolija vaihtaa istuma-asentoaan, muuttuu kulkuasento. Ja tuo partaalla käveleminen ei tunnu kivalta. Käsittämätön ominaisuus n. 2000kg painavassa paatissa.

Oheisessa linkissä on kuva lasikuitufiskarista, jossa on kyseiset kellukkeet vesirajassa sivuilla. Tämä venemalli tiedettiin aikaisemmin hyvin kiikkeräksi, tuo lienee mallisarjansa viimeisiä korjatulla rungolla.

http://www.nettivene.com/moottorivene/m ... nne/595298

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Fiskari kiikkerä kuin kajakki

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 07.09.2015 22:54

Moi

No, kyllä toi on fiskarin yksi ominaisuus.. Kallistelee pienestä, mutta jossain reunalla tuntuu tulevan raja vastaan. Pallekölit ja rungon muodon muuttaminen on aika epätoivoista. Mieluummin pitää veneen alkuperäisenä, koska se runko on periaateessa oman kehityskaarensa huippu, jollei nyt ihan jonkin tunarin veistämä ole.

Painoilla kannattaisi kokeilla. Parinkymmenen litran vesikannuja yms, tai vaikka kamuja mukaan, ja kokeilemaan missä painotus hillitsee menoa eniten. Ehkä jotain köliin, ehkä ei, ettei tule ylivakaa alus. Ehkä jotain sivuille, eli mahdollisimman kauas keskilinjasta painot, voi hidastaa liikettä.

Ja sitten mun tän kesän suosikki: Tukipurje! m/b Chouanissa on kannella ihka oikea masto, noin kolmisen metriä korkea. Alunalkaen masto on tehty selvästi purjetta varten. Kun ensimmäinen omistaja (prof Jarl Gallen) ajeli veneellä paljon avovesillä, mm Ruotsiin, niin aloin miettiä maston tarkoitusta. Tänä kesänä testasin pienellä purjeella sopivassa sivuaallokossa. Ja voi hallelujaa miten paljon veneen keikunta vähenee purjeen ansiosta. Toki keinuu, mutta varsinkin paluuliike tuuleen päin jää paljon hitaammaksi ja lyhyemmäksi. Onhan kankaasta vähän ekstra sähläystä, mutta mitä merkitsee viiden minuutin puuhastelu, jos on ajamassa vaikka neljä tuntia jatkuvaa "muljausta" sivuaaltoon?

Aion ensi kesäksi tarkistaa maston tuennat ja narut alkuperäiseen vahvuuteen ja tehdä isomman ja kunnollisen purjeen.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Fiskari kiikkerä kuin kajakki

Viesti Kirjoittaja Northling » 08.09.2015 9:33

Moro

Oon kyllä Mösterin kanssa samoilla linjoilla. Miksi yrittää muuttamaan toimiva vene joksikin, mihin sitä ei ole suunniteltu eikä tarkoitettu.
Todennäköistä on että avoveneeksi tarkoitettu runko on täkätty ja siten saatu aikaan tällainen epätoivottu käyttäytyminen. Hyttirakennelmat muuttavat myös veneen painopistettä. Avoveneessä kun kuljetaan kölilinjalla, eikä seistä skantäkillä. Jos haluaa vakaamman veneen, niin sitten pitää hankkia joku sellaiseksi alunperin, rakennettu eikä mennä raiskaamaan lisäkellukkeilla muuten niin käytännöllistä fiskaria. Joku katamaraanirunko ei kallistele satamassa.

Jos veneen kone on vaihdettu kevyempään se voi aiheuttaa myös keikkumista, kun runko ui liian ylhäällä. Jotain lisäpainotusta voisi koittaa laittaa mahdollisimman alas. Lyijyharkkoja kölille. (lyijyä saa joskus edullisestikin rengasfirmoista)
Samalla kun vene painuu syvemmälle kyljen muoto lisää vakautta. Joku muistikuva olisi että 8 m fiskarirunko uppoaa n 10 cm tonnin painolla.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Fiskari kiikkerä kuin kajakki

Viesti Kirjoittaja Pellis » 30.09.2015 21:01

Hyvä video aiheeseen liittyen vaikka kyse onkin kalastusaluksista niin kaipa tuota voi "fiskareihinkin" soveltaa :-)

https://www.youtube.com/watch?v=4UZXFEkgK4U
Oksa on puun kukkanen.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Fiskari kiikkerä kuin kajakki

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 30.09.2015 22:54

Hyvä video. Paitsi ihan asiaa, niin myös oikein kiintoisaa ajankuvaa, intian poijjaat on selvästi aika käytännöllistä väkeä.

Keinahtelussa on yksi hauskakin puoli. Kun ajelee sopivaa suoraa, niin ei tarvitse istua ratin ääressä. Venettä voi ihan tyydyttävästi ohjata kallistamalla. Eli kun kallistaa venettä esim vasempaan, niin vene alkaa hitaasti kääntyä oikealle. Ja päinvastoin. Aina silloin tällöin seisoskelen peräpenkillä laipion edessä, ja ajelen siitä tällä "kauko-ohjauksella".

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Fiskari kiikkerä kuin kajakki

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 30.09.2015 23:17

Heh. Samaa kaukoohjailua täälläkin harrastettu

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Fiskari kiikkerä kuin kajakki

Viesti Kirjoittaja CC » 01.10.2015 0:47

Täytyy kyllä sanoa, että minusta on paljon mukavampaa seistä ihan missä kohdin venettä vaan haluan, ilman mitään kallistelua. Tai vaikka kahdestaan samalla laidalla. Helminen sitten hoitaa ohjailun.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

stresspill
Viestit: 156
Liittynyt: 19.05.2006 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiskari kiikkerä kuin kajakki

Viesti Kirjoittaja stresspill » 04.10.2015 11:58

Tuollaisen fiskarin omistaneena, korjattiin vakautta lisäpainoilla, eli kannen alle kiviä tai hiekkasäkkejä ihan reippaasti 8| Noin 250kg rauhoittaa jo kummasti, tilanteen oli ehkä osaltaan aiheuttanut koneen vaihtuminen noin 100kg kevyempään.

Vastaa Viestiin