1950-luvun vaneriveneen kannen uusiminen?
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 24.08.2015 12:06
1950-luvun vaneriveneen kannen uusiminen?
Perintönä saadun 5-metrisen päiväajelu-/kalastus-vaneriveneen "lentokonevanerinen" etukansi on reunoistaan rispaantunut ja mennyt rumaksi ja ihan keulasta jo vähän lahonnutkin.
("lentokonevaneri" on termi, jota venettä nuorukaisena rakentamassa ollut appiukko käytti, en tiedä onko oikea vai väärä, mutta näyttää koivuvanerilta)
Rungossa sama rakennusaine on kestänyt kun uusin puupinnalta alkaen impregroinnilla, pohja- ja pintamaalauksella v. 2004.
Etukannessa lakkaukseen liittyvä haaste on ollut jäykän vanerisen kannen ja puisten reunalistojen sekä tuulilasin kohdalla olevat liitokset elävämpään tiheäsyiseen mäntylautaan.
Nyt ajattelin lopulta uusia ainakin etukannen laittamalla vanhan vanerikannen päälle 3-4 mm vaneerin, mahdollisesti mahongista tms kauniimpipintaisesta vaneerista. Kannen kiinnitykseksi olen miettinyt joko kontaktiliimaa ja messinki/kuparikantaisia upporuuveja (kuten vanhassakin), jotka olisi tarkoitus tiivistää poraamalla vaneerin sopivat reiät ruuveille niihin ensin Sikaa ja sitten ruuvi kiinni, jämät pois pinnalta (sama menettely on auttanut 2004 lisättyä rosterikölirautaa pysymään lujasti kiinni kölissä). Samaa uutta vaneeria voisi laittaa myös sivussa olevan mäntylaudan päälle perään asti, jotta tulee yhtenäinen. Sauma tuulilasin kohdalle, väliin 3...4 mm Sikaura.
>> mielipidettä kontaktiliiman puolesta / vastaan vai olisiko vain helpompi laittaa reippaasti Sikaa alle ja taivuttaa sitten kansi ruuveilla paikoilleen (vaatii hieman taivutusta kaarevuuden takia)?
Reunalistaksi olen ajatellut ajattaa puusepällä tiikistä loivasti puolikaarevan riman, jonka yläpintaan 3...4 x 3...4 mm ura Sikalle ja sama alapuolelle (täytetään kun vene on käännetty). Tarkoitus jättää tiikki käsittelemättä muuta kuin öljyllä. Harmantukoon, mutta on yksi lakkaussauma vähemmän joka hajoaa kun elää.
Sekä kannen vanerin että tiikkisen reunalistan voi kiinnittää ruuveilla (ja Sikaa / kontaktiliimaa alle?) puiseen rakennerimaan, jota on parissa kohtaa ehkä vähän uusittava - pääsi reunariman alta vesi läpi huomaamatta ja siksi ehti tehdä tuhoja, joiden laajuus selviää kun irrotan riman.
Toinen kysymys on itse vaneerista - sen ei ole tarkoitus olla rakenteen osa, mutta voisi sitä hyvin vahvistaa ja sen tulisi kestään merivettä, aurinko jne.
Olisiko suositusta materiaalista tuolle ainevahvuudelle ja tarkoitukseen? Ellei parempaa ehdotusta ole, niin ajattelin samaa käsittelyä kuin mikä on toiminut vanhan vanerikannen pääosassa: impregnointi + 2-komponenttilakkaa - nythän lakkaa tulee reunaankin ja lakan ja reunalistan väliin tulee Sikaa, niin voisi olettaa kestävän paremmin.
>> vai onko muita suosituksia?
Jos osaan, niin oheen kuva veneestä laiturissa ilman siihen teettämiäni katteita.
Jari
("lentokonevaneri" on termi, jota venettä nuorukaisena rakentamassa ollut appiukko käytti, en tiedä onko oikea vai väärä, mutta näyttää koivuvanerilta)
Rungossa sama rakennusaine on kestänyt kun uusin puupinnalta alkaen impregroinnilla, pohja- ja pintamaalauksella v. 2004.
Etukannessa lakkaukseen liittyvä haaste on ollut jäykän vanerisen kannen ja puisten reunalistojen sekä tuulilasin kohdalla olevat liitokset elävämpään tiheäsyiseen mäntylautaan.
Nyt ajattelin lopulta uusia ainakin etukannen laittamalla vanhan vanerikannen päälle 3-4 mm vaneerin, mahdollisesti mahongista tms kauniimpipintaisesta vaneerista. Kannen kiinnitykseksi olen miettinyt joko kontaktiliimaa ja messinki/kuparikantaisia upporuuveja (kuten vanhassakin), jotka olisi tarkoitus tiivistää poraamalla vaneerin sopivat reiät ruuveille niihin ensin Sikaa ja sitten ruuvi kiinni, jämät pois pinnalta (sama menettely on auttanut 2004 lisättyä rosterikölirautaa pysymään lujasti kiinni kölissä). Samaa uutta vaneeria voisi laittaa myös sivussa olevan mäntylaudan päälle perään asti, jotta tulee yhtenäinen. Sauma tuulilasin kohdalle, väliin 3...4 mm Sikaura.
>> mielipidettä kontaktiliiman puolesta / vastaan vai olisiko vain helpompi laittaa reippaasti Sikaa alle ja taivuttaa sitten kansi ruuveilla paikoilleen (vaatii hieman taivutusta kaarevuuden takia)?
Reunalistaksi olen ajatellut ajattaa puusepällä tiikistä loivasti puolikaarevan riman, jonka yläpintaan 3...4 x 3...4 mm ura Sikalle ja sama alapuolelle (täytetään kun vene on käännetty). Tarkoitus jättää tiikki käsittelemättä muuta kuin öljyllä. Harmantukoon, mutta on yksi lakkaussauma vähemmän joka hajoaa kun elää.
Sekä kannen vanerin että tiikkisen reunalistan voi kiinnittää ruuveilla (ja Sikaa / kontaktiliimaa alle?) puiseen rakennerimaan, jota on parissa kohtaa ehkä vähän uusittava - pääsi reunariman alta vesi läpi huomaamatta ja siksi ehti tehdä tuhoja, joiden laajuus selviää kun irrotan riman.
Toinen kysymys on itse vaneerista - sen ei ole tarkoitus olla rakenteen osa, mutta voisi sitä hyvin vahvistaa ja sen tulisi kestään merivettä, aurinko jne.
Olisiko suositusta materiaalista tuolle ainevahvuudelle ja tarkoitukseen? Ellei parempaa ehdotusta ole, niin ajattelin samaa käsittelyä kuin mikä on toiminut vanhan vanerikannen pääosassa: impregnointi + 2-komponenttilakkaa - nythän lakkaa tulee reunaankin ja lakan ja reunalistan väliin tulee Sikaa, niin voisi olettaa kestävän paremmin.
>> vai onko muita suosituksia?
Jos osaan, niin oheen kuva veneestä laiturissa ilman siihen teettämiäni katteita.
Jari
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 15.03.2009 20:45
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: 1950-luvun vaneriveneen kannen uusiminen?
Kontaktiliimaa en kyllä missään nimessä veneeseen laittaisi. Käyttökohteesta riippuen sikaflex tai vastaava ja epoksi ovat hyviä veneeseen tarkoitettuja liimoja.
3-4mm vaneri on tosi ohut ja sellaista on vaikea löytää. 12mm vanerikin taipuu vielä kannen muotoihin kohtuullisen hyvin. Itse tilasin mahonkivaneria Hollolan viilu&laminaatti nimisestä paikasta ja sieltä saa myös paksummalla viilupinnalla olevaaa vaneria(2,5mm taisi olla paksuin). Vanhan päälle en lähtisi lisäämään uutta vanerikerrosta vaan mieluummin vanhat pois ja uusi tilalle. Samalla tulee tsekattua myös alusmateriaalin kunto.
Minusta tuohon veneeseen sopisi kyllä hyvin sivuille kiertämään ihan kokopuinen mäntylauta ja etukanteen passaisi nätisti rimakansi samasta materiaalista ja keskelle näköä antamaan sitten esim mahonkilauta.
Tuossa ruuvi sikakiinnityksessä on se huono puoli että ajansaatossa ne aina alkavat vuotamaan. Siistin kiinnityksen saisi kun poraa sylinteriporalla 10mm reiät, ruuvaa rimat/vanerit kanteen kiinni ja tulppaa ruuvinkannat samasta materiaalista tehdyistä puutulpilla. Lopuksi hiominen pinnan tasoon ja sitten pintakäsittelyt (kyllästys/lakkaus).
3-4mm vaneri on tosi ohut ja sellaista on vaikea löytää. 12mm vanerikin taipuu vielä kannen muotoihin kohtuullisen hyvin. Itse tilasin mahonkivaneria Hollolan viilu&laminaatti nimisestä paikasta ja sieltä saa myös paksummalla viilupinnalla olevaaa vaneria(2,5mm taisi olla paksuin). Vanhan päälle en lähtisi lisäämään uutta vanerikerrosta vaan mieluummin vanhat pois ja uusi tilalle. Samalla tulee tsekattua myös alusmateriaalin kunto.
Minusta tuohon veneeseen sopisi kyllä hyvin sivuille kiertämään ihan kokopuinen mäntylauta ja etukanteen passaisi nätisti rimakansi samasta materiaalista ja keskelle näköä antamaan sitten esim mahonkilauta.
Tuossa ruuvi sikakiinnityksessä on se huono puoli että ajansaatossa ne aina alkavat vuotamaan. Siistin kiinnityksen saisi kun poraa sylinteriporalla 10mm reiät, ruuvaa rimat/vanerit kanteen kiinni ja tulppaa ruuvinkannat samasta materiaalista tehdyistä puutulpilla. Lopuksi hiominen pinnan tasoon ja sitten pintakäsittelyt (kyllästys/lakkaus).
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 24.08.2015 12:06
Re: 1950-luvun vaneriveneen kannen uusiminen?
Suunnitelma kehittyy, mutta ei vielä ole lukittu:
》puuseppä ehdotti 4 mm okume-vaneria, joka on ilmeisesti vähän vanhan henkinen punertavan vaalea väriltään. Palat impregnoisin 2-komponentti aineella, erityisesti reunat.
Levyn koko 250x220 pakottaa tekemään keulan kannen kahdesta palasta, keskelle väliin voisi ajaa tiikkiriman jossa leveän kantainen t:n muoto alla ja t:n vaaka laakeasti pyöristetty, mikä suojaisi saumaa ja jonka voisi varmistaa myös ruuveilla keskeltä,
》sivun joutuu myös katkaisemaan läheltä perää, mutta katkot voisi varmistaa samoin tiikkirimalla.
》törmäyslista ajettaisiin tiikistä, sikaurat päälle ja alle sivua vasten
Ehkä alle vain sikaa tiivistämään vanhan pinnan ja uuden väliä, saa auki tarvittaessa.
Vai pitäisikö epoksi varmemmin ainakin reunassa, ehkä voisi jättää ruuvit pois?
》puuseppä ehdotti 4 mm okume-vaneria, joka on ilmeisesti vähän vanhan henkinen punertavan vaalea väriltään. Palat impregnoisin 2-komponentti aineella, erityisesti reunat.
Levyn koko 250x220 pakottaa tekemään keulan kannen kahdesta palasta, keskelle väliin voisi ajaa tiikkiriman jossa leveän kantainen t:n muoto alla ja t:n vaaka laakeasti pyöristetty, mikä suojaisi saumaa ja jonka voisi varmistaa myös ruuveilla keskeltä,
》sivun joutuu myös katkaisemaan läheltä perää, mutta katkot voisi varmistaa samoin tiikkirimalla.
》törmäyslista ajettaisiin tiikistä, sikaurat päälle ja alle sivua vasten
Ehkä alle vain sikaa tiivistämään vanhan pinnan ja uuden väliä, saa auki tarvittaessa.
Vai pitäisikö epoksi varmemmin ainakin reunassa, ehkä voisi jättää ruuvit pois?
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 24.08.2015 12:06
Re: 1950-luvun vaneriveneen kannen uusiminen?
Tässä linkin takana pari kuvaa hieman puretusta kannesta avainkohdista: keulasta, tuulilasin kohdilta (lasi irrotettu) ja perästä.
http://1drv.ms/1hkib03
http://1drv.ms/1hkib03
- riskila
- Viestit: 144
- Liittynyt: 10.12.2005 21:56
- Paikkakunta: Eurajoki
Re: 1950-luvun vaneriveneen kannen uusiminen?
Hei. Sivun alareunassa on linkki vuoden 1964 mahonkisen VIKLAN kunnostuksesta. Kansivanerina on 6,5 mm vahvuinen sapelimahonkivaneri, jonka toimitti Seppälän venetarvike. Kansi on kiinnitetty pelkällä epoksilla ja törmäyslista epoksilla ja ruuveilla. Vanerin pinta on ensin "kyllästetty" ohuella epoksihartsilla Hempel sealer 555 ja sitten lakattu öljylakalla Hempel Classic.
Törmäyslista tulee kiinnittää tai tiivistää siten, että vesi ei pääse sen alle muhimaan ja lahottamaan venettä.
Törmäyslista tulee kiinnittää tai tiivistää siten, että vesi ei pääse sen alle muhimaan ja lahottamaan venettä.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 24.08.2015 12:06
Re: RE: Re: 1950-luvun vaneriveneen kannen uusiminen?
Tyhmä kysymys - onko tuo kansi kyllästetty joka puolelta, siis myös alta ennen epoksilla kiinnitystä?riskila kirjoitti:Hei. Sivun alareunassa on linkki vuoden 1964 mahonkisen VIKLAN kunnostuksesta. Kansivanerina on 6,5 mm vahvuinen sapelimahonkivaneri, jonka toimitti Seppälän venetarvike. Kansi on kiinnitetty pelkällä epoksilla ja törmäyslista epoksilla ja ruuveilla. Vanerin pinta on ensin "kyllästetty" ohuella epoksihartsilla Hempel sealer 555 ja sitten lakattu öljylakalla Hempel Classic.
Törmäyslista tulee kiinnittää tai tiivistää siten, että vesi ei pääse sen alle muhimaan ja lahottamaan venettä.
- riskila
- Viestit: 144
- Liittynyt: 10.12.2005 21:56
- Paikkakunta: Eurajoki
Re: 1950-luvun vaneriveneen kannen uusiminen?
Kansivanerin ylä- ja alapuolet on kyllästetty ennen kannen liimausta. Reunoja on sitten kannen liimauksen jälkeen "fiilattu ja höylätty", mutta ne kaikki on peitossa epoksilla liimattujen listojen tai lautojen alla. Valmiissa veneessä ei ole näkyvillä yhtään vanerin reunaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 24.08.2015 12:06
Re: 1950-luvun vaneriveneen kannen uusiminen?
Tämä oli tässäkin suunnitelma noin pääosin - koska etukansikin pitänee levyn koon vuoksi tehdä kahdesta palasta (ellei ole vinkkiä mistä saisi vanhan keulakannen leveimmän mukaan mitaten 127 cm leveän vaneerin, joka sopii ja kestää kannessa??), vaneripalojen väliseen puskusaumaan oli tarkoitus teettää T:n muotoinen tiikkirima ( tiikistä, jotta yläpinnan voi jättää käsittelemättä muulla kuin öljyllä ).riskila kirjoitti:Kansivanerin ylä- ja alapuolet on kyllästetty ennen kannen liimausta. Reunoja on sitten kannen liimauksen jälkeen "fiilattu ja höylätty", mutta ne kaikki on peitossa epoksilla liimattujen listojen tai lautojen alla. Valmiissa veneessä ei ole näkyvillä yhtään vanerin reunaa.
"kaaviona":
kannen vaneria ====T==== kannen vaneria
>> Saumaukseen käytetty T-riman yläpinta pyöristäen, ja kiinnittäminen epoksilla nyt tämän vinkin mukaan lie järkevintä, kun on ensin nuo vaneerit kyllästetty ylä- ja alapuolelta sekä reunoista.
Eniten tässä mietityttää tuon etukannen jakaminen kahteen palaan (vaikka alle jääkin ehjä vanha vaneri), sivussa joutuu perän lähellä tekemään saman, koska vanerilevyn mitta ei riitä kerralla perään asti.
>> kannen ulkoreunassa oli tarkoitus veden poisvirtauksen varmistamiseksi kuitenkin viedä tasainen kansivaneri kyljen tasoon ja sen sekä törmäyslistan väliin uraan sikaflexistä joustava sauma
( kylkirima pyöristäen tiikistä, yläreunaan ja alareunaan 3-4 mm urat sikaflexille jouston takia; nyt tuon viklan mallin mukaan varmaan kylkirimakin kiinni epoksilla ja ruuveilla puristaen oikeaan muotoon kylkeen kiinni).
Tämä johtaa siihen, että kansivaneri pitäisi saada jyrsittyä erittäin siististi yläpinnalta, koska sen reuna jäisi näkyviin JA pitäisi luottaa että reunan kyllästys ja sikaflex pitää kosteuden poissa vanerista. Hmmh?
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 15.03.2009 20:45
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: 1950-luvun vaneriveneen kannen uusiminen?
Hollolan Viilu&Laminaatti tekee mittojen mukaan levyjä. Itse tilasin sieltä 2800*1200 levyjä ja luulisin että isompiakin saisi pyytämällä.
Saat juuri sen vahvuisen levyn kun tarvitset ja juuri sillä pintaviilulla millä haluat.
Saat juuri sen vahvuisen levyn kun tarvitset ja juuri sillä pintaviilulla millä haluat.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 24.08.2015 12:06
Re: RE: Re: 1950-luvun vaneriveneen kannen uusiminen?
Kiitos vinkistä,kaller kirjoitti:Hollolan Viilu&Laminaatti tekee mittojen mukaan levyjä. Itse tilasin sieltä 2800*1200 levyjä ja luulisin että isompiakin saisi pyytämällä.
Saat juuri sen vahvuisen levyn kun tarvitset ja juuri sillä pintaviilulla millä haluat.
täytyypä tarkistaa, tekevät näemmä kosteuden kestävää mdf-levyä myös - se saattaisi poistaa sen altapäin lahoamisen vaaran, vanerirungon sisäpintahan hengittää nyt kun maali ei siellä ole kuin vanha punainen ferrex tms ja sen päällä uusi pohjamaali, keulan kannen alapuolta ei ole nyt käsitelty mitenkään.
- Qubik
- Viestit: 1061
- Liittynyt: 03.04.2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: 1950-luvun vaneriveneen kannen uusiminen?
Kestäköön se mdf vaikka ydinsäteilyä, se ei silti sopii veneen kansirakenteisiin.lujuus ja paninoarvot verrattuna vaneerin aon aivan vääriin, ulkonäkö ruma ja mdf levyyn kaiken muun kiinnittaminen on edellen aivan hanurista.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 15.03.2009 20:45
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: 1950-luvun vaneriveneen kannen uusiminen?
En itsekkään lähtisi mdf:ää edes harkitsemaan veneeseen. Vaneria vain ja muista pyytää liimaukset kosteudenkestävällä liimalla jos tuolta tilaat.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 24.08.2015 12:06
Re: RE: Re: 1950-luvun vaneriveneen kannen uusiminen?
Tähän olin päätymässä:kaller kirjoitti:En itsekkään lähtisi mdf:ää edes harkitsemaan veneeseen. Vaneria vain ja muista pyytää liimaukset kosteudenkestävällä liimalla jos tuolta tilaat.
》4 mm S-laadun koivuvaneri (kosteudenkeståvä liima), kyllästys Hempelin 2-komponenttikyllästeellä (jolla esim perälaatikon vaneri on kestänyt 8 v, 2-komponenttilakka
》vanhojen kannen sivulautojen hionta, kyllästys kiinanpuuöljyllä, perinteinen venelakka
》ympäri törmäyslista
》väleihin kittiurat ja siihen sikaa
MUTTA ... kyljestä paljastui 150 cm matkalta laho vanhan törmäyslistan alta, kuva oheen.
Rungon 20 X 35 mm lista on helppo vaihtaa, mutta mites ton 130 x 5 cm leveän vanerin aukon paikkaa? Pitäiskö laittaa ympäri veneen 7 cm leveä, 8...10 mm lauta?
Ideoita, kiitos.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- riskila
- Viestit: 144
- Liittynyt: 10.12.2005 21:56
- Paikkakunta: Eurajoki
Re: 1950-luvun vaneriveneen kannen uusiminen?
Laitavanerin voi paikata samanvahvuisella vaneripaikalla. Tasaa ensin reunat suoriksi ja tee sitten vaneriin viistosauma 1:10. Sisäpuolelle voi laittaa toisen vaneripaikan liimasauman puristamista helpottamaan. Liimaksi suosittelan epoksia. Liimaupuristimina toimivat ruuvit voi poistaa liiman kuivuttua.
Kannesta ja kannen alta tulisi ottaa ensiksi pois kaikki vähänkin pehmennyt puuaines pois ja korvata se uudella puulla. Reunaltaan pehmeään kanteen ei saa kunnolla kiinnitettyä uutta kantta eikä törmäyslistaa. Jos vene olisi minun, niin vaihtaisin koko vanerikannen.
Kannesta ja kannen alta tulisi ottaa ensiksi pois kaikki vähänkin pehmennyt puuaines pois ja korvata se uudella puulla. Reunaltaan pehmeään kanteen ei saa kunnolla kiinnitettyä uutta kantta eikä törmäyslistaa. Jos vene olisi minun, niin vaihtaisin koko vanerikannen.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 24.08.2015 12:06
Re: 1950-luvun vaneriveneen kannen uusiminen?
Kiitos,
tähän olin jo yön hämärinä tunteina päätymässä, ja vahvistit uskoa, että voisi toimiakin (ei ole kovin pahan rasituksen alla tuossa tuo vaneri ja kannen lauta jäykistää pituusuuntaan sekin):
> kansilaudasta pois hieman pehmentynyt reuna, tilalle paikka (vinosaumalla, epoksi väliin); on sen verran ehjä ja lujasti kiinni muualla, että ei kannatane koko lautaa vaihtaa.
> keulakannen vaneri vaihtoon, samalla saa tarkistettua onko joku muukin rungon rima balsamoitunut hötöksi tai muuten pehmennyt ja vaihdettava
> tuon vanerin paikkaus, kuten kuvasit
>> puihin kiinanpuuöljyä niin, että läpi kuultaa ...
>> vaneerit ajattelin mm liimasaumojen takia tyytyä käsittelemään niillä 2-komponenttikyllästeillä.
Tulikin sitten hieman pitempi projekti, mutta eiköhän se siitä, ainakin on alkuperäisemmät ratkaisut
- seuraavaksi käsiyläsorvia hankkimaan, sitä ei vielä olekaan varustuksessa.
tähän olin jo yön hämärinä tunteina päätymässä, ja vahvistit uskoa, että voisi toimiakin (ei ole kovin pahan rasituksen alla tuossa tuo vaneri ja kannen lauta jäykistää pituusuuntaan sekin):
> kansilaudasta pois hieman pehmentynyt reuna, tilalle paikka (vinosaumalla, epoksi väliin); on sen verran ehjä ja lujasti kiinni muualla, että ei kannatane koko lautaa vaihtaa.
> keulakannen vaneri vaihtoon, samalla saa tarkistettua onko joku muukin rungon rima balsamoitunut hötöksi tai muuten pehmennyt ja vaihdettava
> tuon vanerin paikkaus, kuten kuvasit
>> puihin kiinanpuuöljyä niin, että läpi kuultaa ...
>> vaneerit ajattelin mm liimasaumojen takia tyytyä käsittelemään niillä 2-komponenttikyllästeillä.
Tulikin sitten hieman pitempi projekti, mutta eiköhän se siitä, ainakin on alkuperäisemmät ratkaisut
- seuraavaksi käsiyläsorvia hankkimaan, sitä ei vielä olekaan varustuksessa.