mahonkivene U-45

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
pesäpaatti
Viestit: 94
Liittynyt: 08.07.2014 18:36

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja pesäpaatti » 02.10.2015 20:15

Kaunislinjainen vene !

Onko uudessa polviossa puun syyt samansuuntaiset kuin vanhassakin ? Kuvassa näyttäisi uuden polvion syyt olevan sen pitkän sivun suuntaiset, kun yleensä vahvassa polviossa puun syyt ovat polvion "kaarevan eli sen vinoimmain" sivun suuntaiset.

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 02.10.2015 20:20

Kuusi on muuten aika huonoa imemään kyllästettä, joten tuo polvio kannattaisi laittaa kyllästymään saman tien. Tuon kokoinen kappale mahtuu kokonaisena johonkin altaaseen, johon sitten pellavaöljykyllästettä, owatrolin ykkösöljyä tms. umpisukkeloon asti. Pilssissä kun on tuollaisessa limisaumaveneen perässä aina jonkun verran vettä, ilman kyllästystä kuusi ei ole kovin pitkäikäistä.

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja Northling » 02.10.2015 20:35

Moro

Sori että lykkään lusikkani tähän, mutta kehoittaisin vielä miettimään tuon polvion lujuutta. Harvasyinen kuusi/mänty on kestoltaan todella heikkoa vrrattuna mahonkiin! Täytyisi olla ainakin tuplasti paksuutta. Ja toinen seikka on että syysuunta pitäisi olla polvioissa kulman halkaisijaan nähden 90 asteen kulmassa, ei siis kummankaan suoran sivun suuntainen. Tollainen pehmeä puu naksahtaa halki syiden suuntaisesti ensimmäisessä täräyksessa tuosta lyhyemmän osan juuresta. Paras polvio tulis juurakosta, jonka syyt olisivat kasvaneet polvelle, mutta harvempi viitsii enään juurakoita kaivella.

Nortti 8]
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja Simon » 02.10.2015 21:30

Tässä jo tulikin pari kommenttia, mutta ihan oikeasti ehdottaisin tuon polvion uudelleentekemistä, ei niinkään puunlaadun (totta pitää olla hyvää kuusta tai mäntyä), mutta niinkuin Nortti jo sanoikin niin puun kasvusyyt pitää olla mahdollisimman pitkittäin polvion alanurkasta katsottuna, no eri sanoilla mutta samaa tarkoittaen.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 03.10.2015 0:25

Kiitos neuvoista. Noniin te sanoitte sen ääneen mitä olin pelännyt, juuri tuota syynsuuntaongelmaa mietin itekkin.

Mutta siis alkuperäisessä polviossa syyt oli kanssa pystyssä ja materiaalina mänty/kuusi. Tossa kuvassa näyttää tummalta kun ferrexiä alaosissa ja on niin mätä.

Polvio menee siis uusiksi. Ongelmana on vaan puutavara. Mistä löytää 60cm leveestä puusta tehtyjä lankkuja? Mistään ei tahdo saada tarpeeksi leveetä ja paksua lankkua...pitää käydä maanantaina paikalliselta puusepältä kyseleen mitä siltä löytyy, kun puuliikkeet Kuopiossa myyvät lähinnä lauteita:) vai pitäskö polvio tehdä liimaamalla..?

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja matti » 03.10.2015 8:14

Eihän sen nyt tarvi kuitenkaan 60 cm leveää sen lankun olla? 8} kun kulmittain tekee, laminoimalla kaareva yläpinta, vaikka 5cm viidestä kuudesta lamellista ja siihen taka-alakulma liimattuna tulee tosi kestävä.

Kun rupeat sovittelemaan uusia pohjalautoja, niin tyvi keulaan ja lauta puun sisäpuoli ulospäin niin hyvä tulee.

Jos laudassa on irto tai huonon näkösiä oksia, niin ne voi imeyttää epoksilla (ennen laudan kiinnitystä) (eivät näy maalatussa pohjassa), tai sit tulpata jos on oksa-ja tulppapora(poraus puoleen lautaan, toiseltapuolen tulppa hieman eri paikkaan, jos vika on läpi) tai mahd. vian voi korjata "hollantilaisella"

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 03.10.2015 9:41

Kiitos jälleen kerran Matti.

Tuo tyvi keulaan olikin uusi juttu, kiitos vinkistä. Ja oksakohdat meinasin tulpata, vehkeet hommaan löytyy.

Ajatuksena on tehdä uusi polvio liimaamalla yhteen 2 tuommosta lankkua mistä nykynenkin on tehty. Näin liimasauman pituuden saisin aika pitkäksi ja vahvistasin sen vielä ruuveilla. Syyt sais sitten vähän parempaan kulmaan. Polvion valmistus tuolleen laminoimalla Matin kuvaamalla tavalla kuulostaa aika työläältä(epäilemättä tulee kestävä kyllä)...

Liimaus siksi että ei löydy riittävän paksua puutavaraa tähän hommaan.

Raati sapi sitten arvostella tuotoksen.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 03.10.2015 12:26

Jep. Mietin tässä et turha ruveta omia säätämään ja kerrankin uskoa kokeneempia.
20151003_121052-1600x900.jpg
Sahasin ed polviosta n 3cm kaarevasta reunasta pois. Hionta ja tasottelu. Sitten sirkkelillä kuusilankusta n.3mm lamelleja. Liimaus kevyesti piituhkalla paksuunnetutella epoksilla. Syyt on nyt kulmapalassa ja laminoidussa palassa 90ast erisuuntiin. Laminoitu osuus vain vajaa 3cm mut pitäs kyll lisätä kestävyyttä runsaasti.

Raadin mielipiteet?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

pesäpaatti
Viestit: 94
Liittynyt: 08.07.2014 18:36

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja pesäpaatti » 03.10.2015 20:48

Esim.Googlen kuvahaulla polvio, löytyy polvioista ja puun syiden suunnista hyviä malleja.
Tiheäsyinen raskas mänty kyllästettynä on ikuinen. Kuusen kannon juuresta saa luonnonvääriä polvioita, mutta lahon kesto ei vastaa mielestäni mäntyä.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 04.10.2015 21:14

pesäpaatti kirjoitti:Esim.Googlen kuvahaulla polvio, löytyy polvioista ja puun syiden suunnista hyviä malleja.
Tiheäsyinen raskas mänty kyllästettynä on ikuinen. Kuusen kannon juuresta saa luonnonvääriä polvioita, mutta lahon kesto ei vastaa mielestäni mäntyä.
Ei edelleenkään ole kantoja tai tiheäsyistä ja riitttävän leveetä lankkua saatavilla. Siksi päädyin tohon laminoituun malliin....puutavaraliikkeiden valikoimat on täällä aika suppeet ja ei ihan joka palikkaa jaksais lähteä tilailemaankaan jos ei ihan pakko. Uskosin että tuo uus rakenne lienee riittävän vahva?

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 05.10.2015 0:05

Liima-tai kertopuun tapaan liimattu tai tuolleen laminoitu kappale mitä nyt teit on kyllä vahvempi kuin yhdestä puusta tehty, ja kyllä tuon kestää pitäisi.

Kuusessa on tosiaan se ominaisuus, ettei se ime hyvin kyllästettä. Jotkut väittää, ettei ole väliä, kun se ei sitten ime niin vettäkään. Tiedä tuosta nyt sitten.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 05.10.2015 9:05

IlkkaL kirjoitti:Liima-tai kertopuun tapaan liimattu tai tuolleen laminoitu kappale mitä nyt teit on kyllä vahvempi kuin yhdestä puusta tehty, ja kyllä tuon kestää pitäisi.

Kuusessa on tosiaan se ominaisuus, ettei se ime hyvin kyllästettä. Jotkut väittää, ettei ole väliä, kun se ei sitten ime niin vettäkään. Tiedä tuosta nyt sitten.
Niimpä. Jos miettii esim Artek nojatuleja, niissä laminoidun puun vahvuus vaan n 2cm ja tuo kaareva osa ottaa vastaan ihmisen kokopainon ja osaan kohdistuvan väännön joustaen mukavasti. Kestää isojenkin ihmisten istumista vuosikymmeniä ellei pidempäänkin...tuolit 60 luvulta ed käytössä.

Kun saan kappaleen hiottua muotoonsa, niin ajattelin tosiaan laittaa sen lillumaan kunnolla ohennettuun kyllästeeseen viikoksi. Laitampa mukaan koepalan kuusilankkua, jonka sitten sahaan halki, ni sitten nähdään pitääkö kuusipuheet paikkaansa miten hyvin.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 06.10.2015 1:09

Tämmöstä tänä iltana tallilla. Niin ja kiitokset Matille, puutavara saapui ja oli hyvän olosta.
20151005_235505-1600x900.jpg
20151005_235438-1600x900.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 06.10.2015 13:48

Poika nukahti päikkäreille, niin tarjoutu mahdollisuus pieneen sipistelyyn tallilla.
20151006_110557-1600x900.jpg

20151006_104930_HDR-1600x900.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 07.10.2015 23:57

Tallilla taas illasta/yöstä: Keulapolvio irti. Olikin yllättävän kovaa tavaraa lukuunottamatta tuota takanurkkaa. Tommosta vähän harmaata palaahan tossa on, mutta yllättävän kovan olosta. Päädyin paikkapalan laittoon. Noita pieniä ruuvien tekemiä halkeamia imeyttelin vähän epoksilla. Eiköhän tää palikka aja asiansa. Ainakin istu steeviä ja kölilautaa vasten ihan tosi hyvin.
20151007_194054-1200x2133.jpg
20151007_231625-1200x2133.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin