mahonkivene U-45

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 12.11.2015 1:44

Jep, näin olikin Nortti suunnitelmissa toimia.

Tänä iltana u-45 sai takapuolen. Homma meni aika hyvin, joskin muutamia pienen pieniä halkeamia sain aikaiseksi muutamaan lautaan ruuveja kiristäessä. Joka lautaan tuli 2-3 ruuvia perälautaan kiinni ja sitten 1 polvioon kiinni.

Toivottavasti kireällä olevat ruuvit eivät aiheuta jatkossa ongelmia. Väliin tuli tosiaan tuota sikaa, kun ei tuo sovitus ollut aivan millilleen kunnossa( tosin alkuperäisessäkin saumassa oli paikoitellen melko runsaastikin kittiä veistämön jäljiltä).
20151112_000259-1600x900.jpg

20151112_000234-1200x2133.jpg
20151112_000708-1200x2133.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja matti » 12.11.2015 17:21

Jos huolettaa, niin niihin halkeamiin voit imeyttää epoksia, niin nukuttaa paremmin.
Lämmitä ko kohtaa vaikka halogeenilampulla ensin ja laita kirkasta epoksia halkeamaan, lisäile epoksia kun jäähtyessään imee halkeamaan.

Yleensä noita tarkastajia, työn vastaanottajia, syötetään, joissain tapauksissa, ainakin ennen, myös juotetaan, että ilme kirkastuu. :-)

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 12.11.2015 19:10

Kiitos molemmista neuvoista. Eli koiralle makkaraa ja halkeamalle epoksia. Joskos se tarkastajankin ilme kirkastuisi :-)

Perälautaa kiinnitellessä mietin, että olisi kannattanut jättää vaihdettavien pohjalautojen seutu ilman sikaa. Nyt on sitten kiitos oman viisauteni tuplatyö noita irroitellessa.

Suunnitelmia:

Kölin liimaus ja pulttaus on seuraavana vuorossa. Kölipuu onkin jo veistettynä muotoonsa. Samalla pitää tehdä uusi rosterinen kölirauta..

Sitten pohjalautojen veistoa, vaihtoa ja muutamia kaaria vielä pasutellaan.

Pohjan skrabaus, veneestä muualta loput lakat poies ja sitten kyllästelläänkin seuraavat 2-3 viikkoa.

Sitten penkkien ja moottorikaivon kimppuun.
matti kirjoitti:Jos huolettaa, niin niihin halkeamiin voit imeyttää epoksia, niin nukuttaa paremmin.
Lämmitä ko kohtaa vaikka halogeenilampulla ensin ja laita kirkasta epoksia halkeamaan, lisäile epoksia kun jäähtyessään imee halkeamaan.

Yleensä noita tarkastajia, työn vastaanottajia, syötetään, joissain tapauksissa, ainakin ennen, myös juotetaan, että ilme kirkastuu. :-)

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 17.11.2015 1:07

Olipas mukava ilta tallilla. Alkuun oli aika epäuskoinen olo kun rupesin pohjalautaa veistämään. Istui kuitenkin yllättävän ok, vaikka on siinä toki hiottavaa vielä, kierrettä pitää lisätä enemmän, eli menee vielä pasuun ja sitten peräpää odottaa vielä viisteitään.

Uusi laudoille sopiva pasu onnistui hyvin, suunnitteluun 2min ja toteutukseen 10min...mutta toimii :))

Ylitarkastajan suhteen noudatin Matin ohjeita ja ihme kyllä herran ilme kirkastui 8}


Perälauta liimattu,ruuvattu. Uusi köli liimattu ja ruuvattu paikoilleen. Kivasti etenee hommat...
20151116_195123-1600x900.jpg
20151116_234213-1600x900.jpg
20151116_213527-1600x900.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 17.11.2015 1:09

20151116_225605-1600x900.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 18.11.2015 16:23

Nyt on uus köli pultattu kuningaspulteilla. Samalla köli sai rosterisen köliraudan, väliinntuota sikaa 291i.

Lauta alkaa istumaan aika ok. Mitä mieltä foorumilaiset on siitä, että jos laudan alareunan kiinnittäisi ruuveilla? Etuosassa(n30cm peräänpäin keulasteevistä) laudan reuna lonkottaa jnk verran koska kierre laudassa ei ole aivan asteelleen oikea.
20151118_005537-1600x900.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja matti » 19.11.2015 8:02

Tarkoittanetko, että käyttäisit ruuveja laudan kiiinni vedätykseen?
Jos olis minun, niin kääntäisin veneen vas. puoli alaspäin eikä noin kallelleen palle parin tr-lavan tms päälle, niin veneen painoa vois käyttää apuna laudan painamiseen, pönkä lattiasta pystyyn painamaan ko lautaa vasten köliä.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 19.11.2015 11:56

matti kirjoitti:Tarkoittanetko, että käyttäisit ruuveja laudan kiiinni vedätykseen?
Jos olis minun, niin kääntäisin veneen vas. puoli alaspäin eikä noin kallelleen palle parin tr-lavan tms päälle, niin veneen painoa vois käyttää apuna laudan painamiseen, pönkä lattiasta pystyyn painamaan ko lautaa vasten köliä.
Tarkoitan juuri sitä, että laudan alapuoli tulisi kokonaan ruuvikiinnityksellä kölilautaan kiinni. Alun perin ruuveja oli vain perälautaa, poskia ,keulasteeviä ja keulapolviota vasten(niiteillä oli kölilaudassa). Kaveri haasteli, että sen parissa vastaavanlaisessa veneessä alin lautapari oli nimenomaan ruuveilla kiinnitetty kölilautaan ihan veistämöltä lähtien.

Ja tallilta lähtiessä kuvan ottamisen jälkeen teinkin juuri noin kuten tuossa ehdotit, eli siellä on nyt pari pönkäpuuta painamassa tuota lonkottavaa kohtaa laudasta kiinni, josko se lautakin siitä vielä hieman muotoutuisi ennen kiinnitystä.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 21.11.2015 22:01

Nyt on lauta kiinni. Istu ihan hyvin. Alapään kiinnitin ruuveilla. Yläpää kiiteillä, niitit pitää vie katkoo ja paukutella lyttyyn. Sitten seuraavan pohjalaudan kimppuun ens viikolla.
20151121_161756-1600x900.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin