mahonkivene U-45

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja matti » 26.09.2015 8:22

Viimeisestä kuvasta näkyy, että on jonkinverran kissanselkää, siis köli on kaarella sisäänpäin.
Vois olla helpompaa laudan sovittelu kun vetäis kärrin pois alta vene pukkien päälle, silloin vois kallistaa toiselle kupeelle, takapäähän palikkaa kölin alle.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 26.09.2015 11:41

Moro Matti,

Olet oikeassa. Köli ja pohja on painunut nimenomaan tuosta keulimmaisen kölirullan kohdalta sisäänpäin. Muuten on ok mielestäni. Muodon sai korjattua väliaikaisesti painamalla edellisissä kuvissa näkyvällä tunkilla painamalla pohjaa ulospäin. Vaikka vaihdoinkin kohdalta kaaren,niin painunut muoto palasi kun otin tunkin pois. Jos veneen paikkaa siirtää trailerilla niin, että kölirulla ei ole tuossa kohtaa,niin pohjan muoto oikenee itsestään. AKA keula kaipaa vielä muutamaa uutta kaarta. Jäykkyyttä tulee varmaan vielä sitten lisää kun aion tuon kölipuunkin vaihtaa kokonaan uuteen(siinä kasaanpainumista=tod näk lahoa/pehmenemistä) ?

Pukkiasia on harkinnassa sekin, tulee ajankohtaiseksi viimeistään kun tuo kölipuu menee vaihtoon.

Kiitos vinkistä!

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 29.09.2015 0:23

Pääsinpä taas illasta tallille riehumaan.

1. Pohjalauta lähti kuin lähtikin irti pienellä suostuttelulla. Lähinnä saumojen väliin tungettu perkeleen sikaföex pu liima aiheutti pientä kiroilua. Laudan tarkastelu osoitti onnekseni sen, että viisteiden muoto on hyvin simppeli joten eiköhän uusi lauta saada ihan kivasti värkättyä. Huomenna sitten Seppälään puhelua ja mahonkilautaa tilaukseen. Kilo niittejä myös lisää.

Vene lähti trailerilta ja tallista katokseen. Pääsen nyt kunnolla tarkastamaan kölipuun kuntoa, katsotaan meneekö kokonaan vaihtoon vai tyydynkö. Tekemään paikkapalan liimaliitoksella. Uusi ja paremmin istuva kölirautakin pitää tehdä.

Ja niitä kuvia taas:
20150928_204821-1600x900.jpg
20150928_204809-1200x2133.jpg
20150928_204839-1200x2133.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 29.09.2015 0:24

20150928_232711-1600x900.jpg
8|
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 30.09.2015 23:25

Noniin. Nyt se päivä sitten vihdoin tuli: rupesi tallilla vituttaan.

Irroittelin kölin ja se oli aikalailla pehmentynyt niinkuin arvelinkin. Hyvä asia oli se, että kölilauta oli täysin tervettä puuta...mutta

Osassa steeviä löytyy ah niin ihanaa lahoa. Perälautaa vasten veneen sisäpuolella olevat tukipalat ovat sitten aivan kukkamultaa. Lisäksi tuo perälaudan tukipuu(miksi sitä nyt kutsutaan) on alaosistaan myös aikalailla pehmeä ja se lahouttaan lohkesi kun irroitin kölipultteja. Lahoa tuntuu tosiaan löytyvän kaikkialta missä on noita helvetin ruostuneita ruuveja.

Korjaussuunnitelma:

-sahaa steevistä perääkohti oleva huono pätkä poies ja viistoliitoksella paikka tilalle. Steevin etuosissakin hieman pehmentynyttä puuta mutta sen kanssa voin elää.

-ota perälauta irti, tarkasta osien kunto ja lyhennä venettä jokunen sentti samalla( on nimittäin noi pohjalautojen perälautaa vasten olevat reunat aika pehmeen oloset kanssa

Kommentteja? Kuulostaako ihan fiksulta?

Noh...posti toi kilkkeitä veneeseen, jaksaa varmaan noi korjaukset tehdä ihan sillä pohjalla että ajattelee sitä hetkee kun pääsee ruuvailemaan joskus noita kiiltäviä kromiosia kiinni veneeseen..
20150930_211232-1600x900.jpg
20150930_211237-1600x900.jpg
20150930_220236-1600x900.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 30.09.2015 23:28

20150930_214926-1200x2133.jpg
20150930_214849-1200x2133.jpg
20150930_214905-1600x900.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 01.10.2015 1:25

Hyvältähän tuo näyttää. Sinulla on vene sen verran hyvässä kuosissa, että kaikista uusittavista osista näyttäisit saavan mallit uusiin, kun noin huolella irrotat. Hyvä siitä tulee.

Veneen lyhentäminen viidellä sentillä ei kuulosta väärältä ajatukselta, jos sillä säästyt useampien lautojen pään vaihdolta ja saat perälaudan liitokset tehtyä siististi ja tukevasti.

Onhan tuossa aika paljon työtä, mutta sen jälkeen oletkin jo kohtalainen asiantuntija mahonkiveneen korjauksessa. Älä lupaile lähipiirille mitään aikatauluja malliin että vapuksi pääsee vesille, vaan tee huolella siihen tahtiin mitä homma vaatii.

Ne perälaudan ympäri sisäpuolella kiertävät lautatuet ovat muuten nimeltään posket, sen verran olen omien projektieni veistotöitä sivusta seuratessa oppinut. Oliko perälauta muuten kiinni kölipuussa polviolla, ja mikä sen kunto on?

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 01.10.2015 8:49

Kiitos tsempistä. Totta on, että aikatauluja ei pitäs antaa. Ongelmana van että teen venettä kaverin tallissa niin sieltä hieman painetta että pitäs joskus valmistuakin. Nooh rahalla saa ja hevosella pääsee, eli kyllä se tallipaikka jatkossakin löytyy, kun vaan lyö euroja tiskiin. Tavote ois kuitenkin ensikesänä vene jonkinnäkösessä kunnossa,sillon pitäs töiden takia vaihtaa paikkakuntaa.


Polvio oli kiinni juu ja niinkuin kuvasta näkyy on siinä lahoa. Polvio ja posket pitää vaihtaa. Posket oli taltalla painaen ihan helvetin pehmeät. Ne voinee tehdä ihan männystäkin? Vene lyhenee jokusen sentin näillänäkyvin, niin saa vähän paremman kiinnityspinnan nuo takimmaiset laudat. Yritän tänään saada perälaudan irti, yöllä tulee sitten päivitystä tilanteesta taas..

Toi steevi lähinnä arveluttaa. Vaihtoon en rupea kun pääosin vaikuttaa hyvin terveeltä. Sinäänsä täydellinen on hyvän pahin vihollinen(ainakin omassa työssä, en tiedä päteekö puuveneisiin...), eli taidan tyytyä siihen, että tuohon loppupäähän steeviä tulee liimalla ja ruuveilla paikkapala kiinni viistoliitosta hyväksikäyttäen.Ajattelin muotoilla paikkapalan niin, että se on hieman ylikokoinen,jotta vääntölujuutta tulisi lisää. Steevin vaihto alkaisi mennä jo oman osaamisen rajoille, muoto on aika monimutkainen veistettäväksi.

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 01.10.2015 13:42

Nyt vasta hahmotin mistä kohtaa tuo keskimmäinen kuvasi on, siinähän on just se tukipolvio, köliä vasten oleva osa katkenneena etupäästään. Aika ohuesta tavarasta tuo on tehty, olisiko kolmea senttiäkään paksuudeltaan. Kun tuo polvio menee uusiksi, kannattaa lisätä sen vahvuutta reilusti.

Todella kaunismuotoinen vene. Ollut varmaan sisävesillä. Perässä kun ei jää varalaitaa paljoakaan moottorikaivon kohdalla, ei oikein vaikuta merelle tai rannikkovesille suunnitellulta.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 01.10.2015 15:32

Kiitos. Vene Telva Loviisasta. Ja siis merellä ollut ensimmäiset 40 vuotta ukkini käytössä. Ostin juuri suht tiheäsyistä kuusta polviota varten. Ja tulee n 2cm paksumpi juu.

Niin ja tämmöstä pääs äsken tapahtumaan: Ensin suuntapiirtimellä piirsin leikkuu linjan. Sitte peräkaivpn ruuvit ruuvarilla mitkä lähti, loput liitosten välistä feinillä karusti poikki 8-|
Ja sitten pienoissirkkeli hurisemaan....
20151001_144815-1600x900.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 01.10.2015 17:14

Ok.

Sitä vain katselin siitä kolmossivun kuvasta jossa on koira, että perästä päälle kaatuva aalto merellä voi tuolla perän muodolla olla aika vaarallinen, kun vesi pääsee moottorikaivon yli suoraan sisään. -Mutta eipä tuolla pidä sellaiseen aallokkoon lähteäkään.

Joko osaat sanoa meneekö perälauta uusiksi?

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 01.10.2015 19:14

Juu ei tämä mikään kovan kelin vene ole missään vaiheessa ollutkaan ja tosiaan tarkotus aika säyseelliä kelillä jatkossakin ajella. Perälautaa ei tarvinne vaihtaa, yläosistaan tosi siisti ja alhaalla tuo mun aikaisemmin asentama laipioitu paikkapala. Lähinnä noi alasivut tsekkaan kun saan posket irti. Jos lahoa niin vaihdan tuon aiein tehneeni paikkapalan koko perän levyiseen paikkaan.

Puuosien purku on melkonen työmaa noiden ruostuneiden ruuvien vuoksi, mutta kyllä keinot niiölekin löytyy.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja Simon » 02.10.2015 0:39

Näyttääpi tuo homma hyvinkin edistyvän, tuleehan noita "lisähommia" aina väkisinkin tämänlaisissa projekteissa. Tuo peräpeilin korjaus ja veneen "lyhentäminen" on mielestäni hyvä juttu, sillä isoimmat voimat ja rasitteet on juuri peräpeilissä. Tässä vaiheessa kun kunnostaminen on, niin kölin vaitaminen uudeksi on aika helppoa puuhaa, varsinkin jos kölilauta on hyvässä kunnossa, siinä samassa rytäkässä vaihtanet keulasteevin polvion, varsinaisen steevin kunto kun näyttäisi vielä kelvolliselta, toki pikku halkeamat voisi täyttää esm. epoksilla tai jollain muulla hyvällä kitillä.
Niin ja rattiasiassa olen lähettänyt S-postia, mutta et ole vielä vastannut.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 02.10.2015 8:30

Laitoin Simon sulle s.postia ja rahaa. Tänään polvion kimppuun.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 02.10.2015 16:47

20151002_144628-1600x900.jpg
Siinä ois uus polvio. Ei oo kauheen tiheäsyistä ja allaosasta tuli vajaa cm matalampi kun originaali(halpa kuviosaha), mutta ompahan paksumpi. Eiköhän tuo aja asiansa, on ainakin vahvempi kun lahonnut vanha polvio... Köliin kiinnitys tulee kuiteski koko alaosan matkala niin pitäs tulla ihan kestävä setti. Kulmat meni millilleen oikein sentään.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin