mahonkivene U-45

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
late53
Viestit: 98
Liittynyt: 13.05.2015 23:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja late53 » 09.09.2015 22:05

kaller, oletko tätä nähnyt? löytyy skinnarilan rannasta. oli samaa tasoa kun tuo tuulilasivene. tämä on ns. käyttöveneeni. ja pahoittelut makken, ei ollut tarkoitus tulla elvistelemään siun projektipäiväkirjaan.. :)) https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hp ... JpIjoidCJ9
Voin olla väärässäkin, kun ei ole muutakaan tekemistä.

Avatar
ADAMAS
Viestit: 109
Liittynyt: 02.06.2014 18:14
Paikkakunta: oulu

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 10.09.2015 21:23

makken kirjoitti:Vene turpoamassa kuljetusta varten:
20150620_140945.jpg
Voisi kuvitella että suoraan veistämöltä tullu tuohon..ihan ku uusi!!
On taas upeita veneitä tullu foorumille:)
pohjan jyrkkyys on mielestäni ajan puoliliukuville veneille tyypillistä.hienoa jälkeä.latellakin pirun hieno paatti..
Vieläku sais itseäkin täs niskasta pikkase riiputettua...
No ei se sielt mihnää karkaa;)
mun mielestä..

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 11.09.2015 0:10

Ei stressiä Late. Tän keskustelun tasohan vaan nousee kun saadaan kuvia muistakin paateista. Mukava vaan kun näkee kuvia upeista veneistä. Ei varmuutta onko pohja painoksissa, mutta käsittääkseni tuommonen u-pohja pitäs olla peräosistaan tuommonen aika tasainen tässä veneessä? Ja tosiaan kaikki kaaret eivät rikki.

Tänään riehuttiin kaarien kanssa urakalla. Tässä tulos:
IMG-20150910-WA0007.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja Northling » 11.09.2015 9:07

Moro

Hyvältä näyttää! Tsemppiä. Hieno entisöintiprojekti!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 11.09.2015 14:28

Kiitos Nortti! Tsemppi(erityisesti neuvot) sinäänsä tarpeeseen, vaikka intoa piisaa. Sen verran uutta ja tuntematonta nämä puuvene hommat. Töikseni korjaan ihmisiä, en veneitä 8| Onhan sitä tullut kaikennäköistä rassailtua sen verran, että peukalo ei ole keskellä kämmentä, mutta puu on aika uusi tuttavuus. Katsotaan miten laudoitushomma lähtee etenemään.

Sekin hieman jännittää, kun vene on tosi kuiva nyt kaaritusvaiheessa, niin mitä tapahtuu kun paatti turvotetaan ekan kerran.


Käänsin vähän kelkkaa taas mahongin suuntaan(laudoituksen korjaus), muutama sata euroa on aika pieni kustannusero ottaen huomioon, että vene pysyy lähempänä alkuperäistä. Niittejäkin pitää tilata lisää, ei taida tuo kilo riittää, kun kaaritushomman jälkeen vaihdettavia lautoja on ainakin 4 ja niititys on tosi tiukalla välillä pohjassa. Myös kölilaudassa pieni halkeama takaosassa, joten harkitaan tämänkin vaihtoa. Tarkoitus on tehdä mahd priimaa sen puitteissa mitä osaa.

-Markku

late53
Viestit: 98
Liittynyt: 13.05.2015 23:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja late53 » 12.09.2015 13:42

älä turvota venettä vedellä! työnnä pellavaöljyä esim sisäpuolelle. ite oon käyttäny sellasta seosta ku pellavaöljyä ja 30% väritöntä fasad peruskyllästettä (sisältää liuottimet ym. homehtumisen esto aineet). kato sellane sivusto ku sini pellavaöljy, heillä on tosi asialliset hinnat. Se vene ei ns. kuiva ja haristu ku kyllästät sen, varsinkin kun teet sitä ilmeisesti sisätiloissa.
Voin olla väärässäkin, kun ei ole muutakaan tekemistä.

late53
Viestit: 98
Liittynyt: 13.05.2015 23:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja late53 » 12.09.2015 13:49

ja vielä tällainen vinkki von neuvo: kannattaa hioa veneen pohja sitä mukaa kun vaihdat kaaria, on puolet helpompi kun kaaret eivät ole tiellä. kevyt hionta edesauttaa kyllästeen imeytymistä ja ei kai se vanhojen ehkä jo rapistuneiden maalien hiominen pahitteeksi ole..
Voin olla väärässäkin, kun ei ole muutakaan tekemistä.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 12.09.2015 23:08

Kiitos late neuvoista.

En todellakaan ajatellut suihkia mitään vettä hiotulle puupinnalle. Turvotuksella meinasin sitä kun joskus lasken veneen vesille. Mulla on 40l pellavaöljyä just tuolta sinipellavasta kylki- ja pohjalaudoituksen kyllästämistä varten. Fasad tai sinkkiaffenaatti sitten lahosuojaksi.Meinasin tosin kyllästää vasta sitten kun saan pohjalaudoitukset vaihdettua. Tämä siksi että lautojen jatkoliitoksissa meinasin käyttää epoksia klossiliitoksen tukena. Epoksi tuskin tarttuu hyvin juuri kyllästettyyn puupintaan. Vai onko parempia ehdotuksia työjärjästykseen/metodeihin? Pilssi kyllä skrabataan vanhoista maaleista puhtaaksi aikanaan ennen kyllästystä. Kaarien vaihdon yhteydessä se ei onnistunut aikataulupaineista johtuen(2 miehen homma ja kaveria apuun rajatusti saatavilla)

muutama kaari jäi jyrkimmän taitoksen kohdalta 1-2 mm irti laudasta, ajattelin korjata tilanteen niin, että vaihdan niitin ja samalla laitan kaaren ja laudan väliin pienen liuskemaisen puupalan, jotta kaari ja niitti saa kontaktin lautaan kiinni. Epoksia voisi sipaista puupalan kaaren puoleiseen sivuun samalla.

kuulostaako ko. Idea miltä muiden korvaan?

-Markku

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 18.09.2015 1:18

Tallilla käyty illasta. Aivan mahtavan rentouttavaa kun ensin piti kärsiä vaimon kanssa sisustusostoksilla tuntikaupalla.

Pohja alkaa olla skrabailtu. Ja Late olit oikeessa,vene on hieman painunut. Ei tosin keski tai takaosistaan vaan keulasta etupenkkien edestä, nyt katsoen köli ja pohjalaudoitus tuosta ihan mutkalla. Pitää oikaista tunkilla ja vaihtaa pari kaarta.

Takapenkit raivasin irti(paloina).

Sivulaudoituksessa oli pieni laho vasten perälautaa ja aloin tekemään tuohon paikkaa khayasta. Ihan ok onnistui viisteiden höyläys, vaikka renattavaa on vielä pirusti.

Miten ootte muuten irrottanu laudotuksesta niitit? Kun aika syvälle ovat painuneet....ihan kulmahiomakoneellako?

Kuvia:
20150917_211838-1024x576.jpg
20150917_211831-1024x576.jpg
20150917_211825-1024x576.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 18.09.2015 1:21

Lisää:
20150917_211932-1024x1820.jpg
20150918_001935-1280x720.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

late53
Viestit: 98
Liittynyt: 13.05.2015 23:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja late53 » 18.09.2015 9:03

jotkut vissiin poraa niitin kannan pois ja lyö/työntää esim tasapäisellä naulalla pois. omakohtanen kokemus on sellainen, että poranterä hyppää aina niitin kannalta, joko kaareen tai lautaan. kulmahiomakone on ollut hyvä vehje mielestäni.
Voin olla väärässäkin, kun ei ole muutakaan tekemistä.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 19.09.2015 23:36

Kiitos taas vinkeistä Late.

Vanhemmat viettelee eläkepäiviään Lappeenrannassa, kun tulee sielläpäin käytyä niin voisi käväistä sun veneitä ihailemassa(jos vaan passaa).

Hu illasta aikaa lähteä tallille, rupean silloin nykimään noita lahoja pohjalautoja irti. Katsotaan monessako palassa ne irtoaa. Aika vaikea saada niitä täysin kokonaisina kun niin pahasti ovat haljenneet.

Tosin ensin pitänee tunkata tuo pohja muotoonsa ja vaihtaa se yks kaari vielä...

Päivittelen taas tänne sitten kuvia puupalikoista...

late53
Viestit: 98
Liittynyt: 13.05.2015 23:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja late53 » 20.09.2015 20:20

Passaa hyvin ja mielellään, vaihdetaan ajatuksia. Olen koittanut laittaa sinulle yksityisviestejä, mutta ne ei taida koskaan tulla perille?
Voin olla väärässäkin, kun ei ole muutakaan tekemistä.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 21.09.2015 0:07

Late, kyllä tuli viesti perille. Vain kuvat puuttuivat. En vaan kerennyt vastaamaan. Mutta oon yhteyksissä kun tuun joskus Lappeenrannan seudulle!

Tänään tallilla, aika tuottelias ilta oli vaikka hommia tein vaan muutaman tunnin.

Rakensin ton prässin jolla painoin pohjaa muotoonsa, samalla siihen kohille taivuteltiin vielä yks kaari. Pohja sai oikean muotonsa, eikä ollutkaan painunut kun tosta ihan keulasta. Kaikkien kaarien niittaukset saatiin valmiiksi. Keulasta pitää vielä yhteen kaareen tehä pikkukorjaukset esim viistoliitoksella.

Nyt pääsen vihdoin pohjalautojen kimppuun. Aloitin jo niittien poiston. Itse asiassa bilteman fein multimaster kopio oli tähän yllättävän hyvä peli. Tuota pohjalautaa kyllä mahdoton saada kokonaisena irti, kun on koko matkalta halki. Pitänee viikolla sipast vähän kyllästettä kylkiin ettei kuiva liikaa, late tästä jo varoittelikin.

Ja niitä kuvia taasen:
20150920_221453-1600x900.jpg
20150920_225720-1024x1820.jpg
20150920_225733-1024x1820.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 25.09.2015 19:06

Eipä ole tällä viikolla oikein tallille kerennyt. Tänään päivällä pikasesti käväsin pohjalaudan irroituksen merkeissä. Rälläköin/multimasterilla raivasin niitinkannat irti. Reikäporalla poistin kittaukset. Löin si niitit ulos.. Yhdessä laudassa niittejä/ruuveja yht 330kpl eli aikamoinen homma on edessä kun niitataan. Ja ne kuvat:
20150925_161211-1200x2133.jpg
20150925_161217-1200x2133.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin