mahonkivene U-45

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 19.08.2015 23:11

]Hei palstalaiset.

Jatkan aikaisemmin aloittamaani kunnostusurakkaa. Kysseessä on vajaa 5m pitkä mahonkivene 60-luvulta. Olen saanut sen perinnöksi ukiltani aikoinaan ja nyt pitäisi laittaa paatti kuntoon.

Kyseessä on ensimmäinen puuveneeni, urakka alkoi n 4v sitten,jolloin hioin ja kyllästin kansirakenteet, sekä korjasin lahon perälaudan laipioidulla paikalla. Nyt on taas paikka missä venettä laittaa,joten projekti on taas aktiivinen. Restauroin veneeseen 67 vuoden mercury merc 350 moottorin ja tämä on nyt valmis.

Veneessä seuraavanlaista korjattavaa:

-ainakin yksi pohjalauta pitää vaihtaa, lähes koko matkalta halki niittirivin kohdalta, tilannetta pahentanut rakoon tungettu sikaflex.

-kölipuu pitää ehkä vaihtaa, täällä mahdollisesti lahoa

-keulassa vuosikymmeniä sitten katkenneita kaaria korjattu sisarkaarilla, suurinosa veneen kaarista on poikki,joten niitä pitää vaihtaa ainakin se 8kpl.

Olen aika ummikko puuveneiden kanssa, joten kaikki neuvot on tarpeen.

Kannattanee aloittaa kaarien vaihdolla? Saako kaaret paikoilleen, vaikka kansi ja veeneen sivussa oleva kansirakenne on paikoillaan?

kuvia alla linkin takaa:

tässä kone ennen kunnostusta: startti ja johdotukset vaihdettiin. Perään muutama laakeri,kaikki tiivisteet ja vesipumppu uusiksi. Vanhan maalin poisto, 2k epoksi pohjalle ja musta polyuretaani 2k pintaan.
IMG_1204.jpeg

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 19.08.2015 23:37

Vene turpoamassa kuljetusta varten:
20150620_140945.jpg

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 19.08.2015 23:38


late53
Viestit: 98
Liittynyt: 13.05.2015 23:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja late53 » 20.08.2015 11:44

itselläni on samantyyppinen mäntylautainen vene, siinä oli kaikki kaaret poikki sekä suurin osa pohjalaudoista piti vaihtaa. Itse vaihdoin ensin laudat ja sitten vasta laitoin kaaret. Voit korjata huonon kohdan laudasta sahaamalla sen pois ja käyttää sitä pätkää mallina uuden palan teossa. Liimaat vaan uuden palan takaisin kaksikomponentti epoksilla ja laitat tukipätkät sisäpuolelle paikan päihin. en ole alan ammattilainen, mutta pari venettä näin korjanneena, voin sanoa että hyvin toimii. ps. kuola valuu suusta, kun katselen mercuryn kuvia..
Voin olla väärässäkin, kun ei ole muutakaan tekemistä.

matti
Viestit: 1925
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja matti » 20.08.2015 12:44

Olethan tutustunut näihin korjauskertomuksiin? löytyy monenlaista vinkkiä
http://www.puuvenekorjaamo.net/projektit.htm

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 21.08.2015 13:43

Kiitos vastauksista. Mitä luulette, saako kaaret veneen takapenkin ja etupenkin väliseen tilaan taivuteltua vaikka veneen sivulaidat on paikallaan?

video mercun käynnistyksestä restauroinnin jälkeen:
http://youtu.be/-aDLX3SsyWk

matti
Viestit: 1925
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja matti » 21.08.2015 20:43

Kyllä se kaaritus pitäisi onnistua.
Aikoinaan laitettiin umpipartaiseen soutuveneeseen kaaret, onnistu melko vaivattomasti, ensin pujotettiin toinen pää paikoilleen, painettiin pohjaan, että sai mitan, sahaus, sit toinen, kaari siirrettiin tässä vaiheessa keskeltä sivuun, siis etu tai takapuolella paikastaan keskiveneessä että mahtui josta se siirrettiin paikolleen. Ottamalla mitan ja sahaamalla pituuden etukäteen on sivukannellisessa varmaan järkevämpää.

http://www.freewebs.com/maryii/apps/pho ... d=26583033

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 22.08.2015 19:09

Kiitos Matti ja muut.

Itsekin veikkailin, että kaaret saanee ihan hyvin taivuteltua paikoilleen. Etupenkit mun pitää kyllä poistaa.

Onko veikkauksia kaarien materiaalista? Tammi vai saarni? Mitä suosittelisitte kaariien materiaaliksi, tammea vai saarnia? Tuleeko kaarimateriaalin olla tuoretta(saanee vain seppälän venetarvikkeesta?)

Lisää kysymyksiä tulee; käykö ihan esim puukeskuksen(nyk) starkki mahonkilauta(khaya) pohjalaudan materiaaliksi, vai kannattaisiko ostaa seppälän venetarvikkeesta puutkin?Kuopion puukeskuksesta löytys pitkää lankkua. Asun kuopiossa, joten mahtaa olla arvokastakin lähettää 4,5m pitkää mahonkilautaa sieltä..

Millä ootte tiivistänyt limisaumasen saumat, käykö esim pellavanaru+lyijymönjä kombo?

late53
Viestit: 98
Liittynyt: 13.05.2015 23:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja late53 » 23.08.2015 18:47

kaarien lajia on vaikea arvailla, saarnikaaret taitaa kuitenkin olla yleisimpiä(?). Se on ainakin tullut huomattua, että kaikki veneilyyn liittyvä alan liikkeissä on aika arvokasta. Uskoisin, että tekisit homman halvemmalla ostamalla saarnilautaa ja sirklaamalla sen itse kaarimateriaaliksi ja jättäisit valmiit kaaret ostamatta. Itse ainakin huomasin tämän ilmiön. Paikkasin omasta n. 8 metrisestä mahonkiveneestäni muutaman niittien kohdalta haljenneen laudan jyrsimällä noin puolet laudasta pois ja tekemällä siihen männystä paikan, jotka liimasin epoksillä paikoilleen. Kyseessä oli vesirajan alla olevat paikkaukset, niin en kehdannut käyttää niihin arvokasta mahonkia.
Voin olla väärässäkin, kun ei ole muutakaan tekemistä.

late53
Viestit: 98
Liittynyt: 13.05.2015 23:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja late53 » 23.08.2015 19:28

tuli vielä mieleeni, että itse olen ottanut modernit konstit käyttöön ja olen tiivistänyt uudet laudat laittamalla kevyesti bitumimassaa, vaikka monet sanoo sen olevan "viimeinen voitelu". mistä muuten hommasit tarrat entisöimääsi koneeseen?
Voin olla väärässäkin, kun ei ole muutakaan tekemistä.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 24.08.2015 0:55

Kiitos vastauksista Late.

Tarroja olen tilannut jenkkilästä, nämä ko koneen tarrat tuli täältä:


http://www.johnsmcintoshvintagemercuryo ... Tools.html

Hintavat olivat, mutta tuli muuta tilpehööriä samassa paketissa. Googlee kun laittaa hakusanaksi: "vintage outboard decals", niin löytyy tosi monta firmaa. Tarrojen hinnat pyörii siinä 50-80dollaria/setti,eli suht arvokasta on juu.

Mites tuo mänty mahtaa käyttäytyä mahongin jatkona, turpoaako/elääkö kovin eritavalla? Miten latella paikka kestänyt? Kova houkutus olisi laittaa vaan mäntylautaa tuonne, kun mahonki maksaa omaisuuden ja puukeskuskin myynee vaan paksuna lankkuna. Toki siis kaaret sahaan itse sirkkelillä, mutta meinasinkin että pitääkö olla tuoretta vai käykö uunikuivattu saarnilauta?

Btw mitä komboa olette käyttäneet kyllästämiseen ja mistä ootte hommanneet pellavaöljyn ja lahonestoaineen?

Tämmönen linkki löyty veneeseen liittyen:

http://www.mys.fi/index.php?filename=f1 ... le=kuvasto

matti
Viestit: 1925
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja matti » 24.08.2015 7:09

Saarni olisi minun valinta kaarimateriaaliksi.
Välttäisin uunikuivattua.
Kun teet kaaret, älä höylää kaaren ulkopintaa, jätä sahapinnalle, se vähentää repeämisvaaraa, ainakin jo edesmenneen venemestarin mukaan.
Tuolla muualla maailmalla käytetään yleisesti eri materiaalia veneen pohja/kylkilaudoitukseen, mielikuva, ettei männyn ja mahongin turpoamisella kosteuden mukaan ole paljoakaan eroa.
Väliin laittaisin puuvillalankaa joka kyllästyy lautojen kyllästyksen kanssa pö:llä
Viimeksi ostin pellavaöljyä (60€/10l)värisilmästä, siellä taitaa olla myös sinkkinaftenaattia(ainakin Haminassa), jota en tarvinut koska oli hyllyssä.
Isompia pö-määriä kannattanee tilata Sinipellavasta. http://www.sini-pellava.fi/

late53
Viestit: 98
Liittynyt: 13.05.2015 23:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja late53 » 24.08.2015 9:27

paikka on kestänyt erittäin hyvin ja mänty toimii mahongin korvikkeena kuin junan vessa. Itselleni tämä oli eka paikkaus mäntypuulla ja kokemuksieni perusteella aijon tehdä männystä toistekin jos niikseen tulee. väittäisin bitumimassan toimivan paremmin kuin pellavalangat, periaatehan on kuitenkin sama, paitsi massan laittaminen on helpompaa ja kiristyessään se leviää joka puolelle. Viime keväänä tein kyllästyksen omaan veneeseeni käyttäen sinipellavalta tilaamaani öljyä johon sekoitin fasad peruskyllästettä 30%. niinkun on sanottu, näitä litkuohjeita on niin paljon kuin tekijöitäkin, mutta itse koin tämän helpoimmaksi ja halvimmaksi. fasad sisältää ohentimia jo itsessään sekä tietenkin sen homeen estoaineen.

pitääkin silmäillä noita tarroja, kiitos.
Voin olla väärässäkin, kun ei ole muutakaan tekemistä.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 25.08.2015 0:29

Kiitos taas jälleen kerran.

Vauva saatiin nukkumaan,niin pitihän se lähteä tallilla käväisemään.

Yhden kaaren otin irti. Mercury sai restauroidun kauko-ohjausyksikön, kiinnitin tekemänit uudet moottorikaapelit, ja asensin uudet kaukosäätökaapelit.

Kaarta irroittaessa huomasin, että pitää olla tarkkana noiden niittien kittausten poiston kanssa, 3:sta kohtaa sain jo lautaan halkeamaa kun hutiloin.

Toinen juttu, että tarkempi tarkastelu paljasti, että yhteensä 4 lautaa on korjauksen tarpeessa. 3 pitää pätkästä,yhteen riittänee jyrsitty ura ja paikka epoksilla.

Päädyin siis ihan saatavuussyistä käyttämään mäntylautaa. Onko mäntylaudan ostoon vinkkejä? Vissiin ainakin oksatonta pitäs olla? Kupariniittejä saanee seppälän venetarvikkeesta?
Tallista tunnelmia
Tallista tunnelmia
Ajanmukainen kiekkamittari
Ajanmukainen kiekkamittari
Myös pasutusuunia hahmottelin ja se näkyykin kuvassa.

-Markku

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: mahonkivene U-45

Viesti Kirjoittaja makken » 26.08.2015 19:47

Tervehdys palstalaiset!

Tänään taas tallilla käväisty.

Ostin biltemasta höyrypesurin 900w ja hinta 26e. Tuotti aikalailla höyryä tuosta täyttöaukosta. Liitin täyttöaukkoon paineilmaliittimellä kumiletkun ja johdin höyryt pvc putkeen. Putkeen laitoin 3kpl poikkipultteja,jotta rimat olisivat putken yläosassa. Putken eristin lasivillalla. Kuumaa höyryä tuntui piisaavan runsaasti. Veden täyttö onnistuu hyörypesurin pesunappia painamalla.
IMG_20150826_15424.jpg


Krapailin alustavasti pohjaa ja ikävää puupintaa paljastui. Puu melko tummunutta ferrexin alla, ruuvimeisselillä painellen ei yhtään pehmeämpää kuin vaalea puu. Vaatiiko toimenpiteitä? Eikai lauta vaan ole vaihtokunnossa? Riittäisikö pelkkä runsas kyllästys? Rupeaa projekti paisumaan.....

Kuva:
IMG_20150826_50766.jpg
IMG_20150826_59514.jpg

Vastaa Viestiin