Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
ariant
Viestit: 23
Liittynyt: 12.07.2015 18:48

Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja ariant » 17.07.2015 14:16

Moi, osaisikohan joku auttaa.

Minulla on kuvissa oleva vene -- pituus 5.1 leveys 1.9. Perässä on 35 heppanen vanha Johnson. Ennen kunnostusta veneessä oli omatekoiset trimmilevyt takana, mutta ne pilaavat veneen linjan ja näyttävät kamalalta. Ilman niitä vene ei kuitenkaan nouse oikein millään liukuun vaan painaa perän syvälle ja nostaa keulan pystyyn. Kysymykseni onkin, että olisikohan mitään muuta keinoa auttaa veneen liukuunnousua ja estää perän uppoamista. Muistan jonkun kertoneen että potkurin koko / muoto / ??? saattaisi auttaa asiaan. Lisäksi olen nähnyt joissakin perämoottoreissa vesirajan alapuolella "siivet". Mistähän niissä on kysymys -- auttaisivatkohan? En millään haluaisi laittaa niitä trimmilevyjä veneeseen!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja matti » 17.07.2015 15:01

Kun tuossa vanhassa johanssonissa ei ole trimmiä, niin tuossa kuvan koneen asennossa potkurin työntö suuntautuu melko suoraan. Jos ja kun koneen laskisi ensimmäiseen reikään, niin se auttaisi, koska kone nostaisi perää,mutta lisäisi polttoaineen kulutusta ajossa ja saattaisi aiheuttaa ohjausongelmia jos keula painuu liikaa=voi ruveta leikkailemaan.
Vai onko peräpeili niin pysty, että puikko on jo ekassa reijässä?
jos on, niin siihen vois avuksi kokeilla tehdä kiilan peräpeilin ulkopuolelle koneen rungon väliin, yläosa niin paksu kuin mahtuu, korkeus koneen peräpeilikiinnikkeen korkeus-em mahdollistaa koneen kulmamuutoksen alaspäin.
Niillä siivillä tarkoittanet pallekulmia? (vrt lasikuituvene jossa terävä kulma)todennäköisesti auttaisivat, nyt virtaus nousee veneen pyöreitä takasivuja pitkin ylös aiheuttaen sen perän putoamisen.
Luulen, että joku 10x5cm kolmiorimat 1,5m pitkät olisi riittävät, asennettuna palteesen siten, että se 10cm taso olisi vaakasuoraan (tai aavistuksen sisänpäin)josta virtaus irtoaisi. Suunnilleen kuvassa valkoisesta vesirajasta yksi lauta alaspäin.

Avatar
ariant
Viestit: 23
Liittynyt: 12.07.2015 18:48

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja ariant » 17.07.2015 15:11

Kiitos kovasti! Juu, on jo ekassa reiässä. Sen kokeilin heti ensitöikseni :-) Menenpäs tästä rantaan ja tuumailen ja tsuumailen noita sun muita ehdotuksia. .....

Avatar
ariant
Viestit: 23
Liittynyt: 12.07.2015 18:48

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja ariant » 17.07.2015 16:40

Matti, moi, .... lueskelin uudelleen sun viestiä. Eli siivillä tarkoitin perämoottorissa olevia (kts kuva). .... onkohan sellaisia saatavissa vanhoihin perämoottoreihin ja auttasivatkohan ne? Jos olisivat säädettävät niin tuntuu että ajaisivat saman asian kuin trimmilevyrumilukset.

Taidan ekaksi koittaa tuota perämoottorin kulmaa ... todellakin se jää ongelmaksi että sitä ei sitten pysty säätämään. Nyt vene ui pienellä nopeudella yksin ajellessa todella kauniisti .... ja se olisi sääli menettää jos kulmaa muuttaa. Mutta tämä on helppo kokeilla.

Jos oikein ymmärsin sun viestin pallekulmista, pohdiskelit veneen kumpaakin laitaan kiinnitettäviä kolmiorimoja. Onko näin? Se kuullostaa vähän sellaiselta että ei ihan tiedä auttaako se. En oikein viitsisi porailla reikiä ja kiinnitellä mitään veneeseen jos sen toimivuus ei ole varmaa :-) Tarttee miettiä....
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja matti » 17.07.2015 17:01

Joo noita siipiähän taitavat käyttää lapin jokiveneissä?
Nehän voi pultata mihin tahansa perämoottoriin, ne eivät ole säädettävät, pultataan kavitaatiolevyyn, mutta koneen asetomuutos on todella vaikuttava noiden avulla.
Se kiilalla tehtävä kulmamuutos, eihän se ole peruuttamaton, puikkoa vaan seuraavaan reikään, niin palautuu ennalleen, sillä ikäänkuin vaan korjataan liian pystyn peräpeilin aiheuttama säädettävyysongelma, sähkötrimmi olis tietenkin paras, mutta sekin vaatii tietyn peräpeilikulman.

ne mainitsemani listat, eivät tarvi mitään reikiä, sialla liimattuna kestävät(vrt Mary II:ssa oli/on köli, 40x40mm haponkestävä neliöputki liimattu sialla, kesti ainakin sen mitä oli mulla 7-8v.

Avatar
ariant
Viestit: 23
Liittynyt: 12.07.2015 18:48

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja ariant » 17.07.2015 17:39

Jees, koitan eka muuttaa tota perämoottorin kulmaa. Toi perälevy on niin paksu että paljon ei oo varaa, mutta se on helppo kokeilla ekaks.

Ja toi sikakiinnitys on hyvä idea!

snurra
Viestit: 108
Liittynyt: 23.09.2012 12:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja snurra » 17.07.2015 21:37

Kannattaa tosiaan kokeilla myös nuo prutkun kavitaatiolevyyn pultattavat hydrofoil-levyt(esim. motonetistä), sopivat kaikkiin, pultinreiät vaan kavitaatiolevyyn ja valmis. Omaa tasaperäistä luvialaista ei voi ajaa ollenkaan ilman hydrofoileja, niillä menee nätisti.

Avatar
ariant
Viestit: 23
Liittynyt: 12.07.2015 18:48

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja ariant » 17.07.2015 23:42

Snurra,

Katselinkin niitä tuossa. Mulla on nyt sellainen työjärjestys että ensin koitan saada moottorin suunnattua yhden napsun alemmas. Jos se ei auta, koita seuraavaksi noita Motonetin plaaneja (http://www.motonet.fi/fi/tuote/387394).

Kiitos kovasti ideoista!

snurra
Viestit: 108
Liittynyt: 23.09.2012 12:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja snurra » 18.07.2015 10:37

^Sulla senverran raskaampi ja isompi vene kuin mun 15hv tasaperä että vois olla asiaa kokeilla sitä hydrofoilin isompaa mallia?

Jake85
Viestit: 46
Liittynyt: 04.06.2013 21:13

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja Jake85 » 18.07.2015 22:07

Mulla on vastaavan kokonen vene, 40hp johnsson sähkötrimmillä ja hydrofoileilla!

Perälauta on aika pystyssä kulmassa, viime kesänä kone oli aika positiivisessa kulmassa vaikka oli trimmattu ihan alas. Ei noussut liukuun millään, meni vaan keula pystyssä ja kulki huiput 38 kmh!

Talvella tein puukiilat jotta sain koneen negatiiviselle trimmille ja siirsin samalla konetta alas päin ( nyt kavitaatiolevy pohjan tasalla)! Keula nousee edelleen pystyyn, mutta laskee trimmillä hieman. Ja huiput laski 30kmh. Koneen kyljistä nousee nyt korkeat vesipatsaat, en tiedä mistä moinen johtuu. Nämä nopeudet ja kokeilut siis yksin ajaessa.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja matti » 19.07.2015 9:25

Jake85 kirjoitti:Koneen kyljistä nousee nyt korkeat vesipatsaat, en tiedä mistä moinen johtuu. Nämä nopeudet ja kokeilut siis yksin ajaessa.
Onkohan kone liian syvällä?

Avatar
ariant
Viestit: 23
Liittynyt: 12.07.2015 18:48

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja ariant » 19.07.2015 11:59

Matti, aikaisemmin sanoit:
matti kirjoitti:...
Niillä siivillä tarkoittanet pallekulmia? (vrt lasikuituvene jossa terävä kulma)todennäköisesti auttaisivat, nyt virtaus nousee veneen pyöreitä takasivuja pitkin ylös aiheuttaen sen perän putoamisen.
Luulen, että joku 10x5cm kolmiorimat 1,5m pitkät olisi riittävät, asennettuna palteesen siten, että se 10cm taso olisi vaakasuoraan (tai aavistuksen sisänpäin)josta virtaus irtoaisi. Suunnilleen kuvassa valkoisesta vesirajasta yksi lauta alaspäin.
Eli ymmärsinkö oiken --- ajattelit tuossa trailerikuvassa takana alempana olevaa rimaa: viewtopic.php?f=5&t=13205&hilit=talvi?

Siinä on hyvin samannäklinen vene kuin itselläni on, mutta perä taitaa olla hieman leveämpi.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja matti » 19.07.2015 12:46

Joo, mutta sijoittaisin sen alemmaksi, kuvassa vasemmalla olevan trailerin valon yläreunan kohdalle.
Siihen kolmiorima jonka ulkosivu on n. pystysuora-tukeutuu pohjaan, alasivu vaakasuora, etupäästään menee nollille, leventää perän kantavaa pintaa.
Kuvassa aivan liian ylhäällä, veden on ensin noustava sivua pitkin ennenkuin kohtaa riman- ei vaikuta toivotulla tavalla.
Listan tehtävänä on irrottaa virtaus ettei se nouse kaarevaa sivua ylös.

HUOM! rimat eivät saa aurata= vaakaetäisyys köliin on oltava edessä suurempi kuin perässä, todennäköisesti, kun laittaa seuraamaan laudoitusta em toteutuu.

pesäpaatti
Viestit: 95
Liittynyt: 08.07.2014 18:36

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja pesäpaatti » 19.07.2015 19:08

Hieno vene !
Kannattaa yrittää helpointa ratkaisua suorittamalla koeajo loivemmalla potkurilla, jospa sillä moottorin momentti riittäisi nostamaan veneen yli liukukynnyksen ja koneen korkeammille työkierroksille ?
Onhan koneessa kaikki hyvin ?

Avatar
ariant
Viestit: 23
Liittynyt: 12.07.2015 18:48

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja ariant » 19.07.2015 19:36

Pesäpaatti,

Kiitos --- ongelma lienee tuossa se, että en tiedä mistä loivemman potkurin saisi kokeiluun.

Kokonaisuushan on seuraava: vene on minulle uusi -- näin sen ja minun vaan oli pakko ostaa se :-) Olen purjehtinut ikäni ja siksi tällaisessa laitteessa on nyt oma viehätyksensä -- mutta myös paljon asioita joita en ymmärrä. Vene on veneenveistäjän kunnostama, joten kaikki mikä on puuta on todella loistavassa kunnossa. Mutta muu onkin sitten niin ja näin.

Ensitöikseni laitoin ohjauksen kuntoon -- uudet vaijerit, pylpyrät .... . Sen jälkeen kävin koneen pintapuolin läpi --- vaihdoin tulpat, alapään öljyt, säädin tyhjäkäynnin jne. Mutta mulla ei ole kokemusta tällaisesta 40 vuotta vanhasta perämoottorista enkä oikein osaa vastata onko koneessa kaikki hyvin. Se lähtee käyntiin yleensä helposti, ottaa hyvin kierroksia, ei erityisemmin savuta. Peräöljyn mukana tuli vaihossa ensin vettä, ja ajattelin nypätä veneen ylös ensi viikolla ja katsoa onko kerännyt öljynvaihdon jälkeen uutta vettä. Lisäksi kone hyppää silloin tällöin vauhdissa vaihteelta pois, mutta se on varmaan ton kauko-ohjauslaitteen säädöistä kiinni. Muuten kaikki tuntuu olevan ok.

Nyt tilanne on se että kun laitan kaasua, niin nokka vaan nousee, meteli lisääntyy, ja vaihtia ei tuu lisää. Jotenkin musta tuntuu että ei tässä kierroksia enempää tarvittas vaan joko perään kantavuutta tai sitten voiman suuntautumista enemmän alas. Mutta en tiedä .... olisikohan Tampereella joku asiantuntija joka haluaisi auttaa :-)

Vastaa Viestiin