Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
ariant
Viestit: 23
Liittynyt: 12.07.2015 18:48

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja ariant » 01.08.2015 12:40

Eli Pesäpaatti, olet siis sitä mieltä että mulla on väärän kulman potkuri? Ja että hydrofoilit yms ei auta ....?

Musta tuntuu että tässä porukassa on niin paljon osaamista että koitan saada videon kuvattua. Jos arvon raati osais sen avulla avittaa mua :-)

pesäpaatti
Viestit: 95
Liittynyt: 08.07.2014 18:36

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja pesäpaatti » 01.08.2015 13:00

Omakohtaista kokemusta on vastaavankokoisesta puisesta HT-veneestä, johon asennettiin ajan henkeen sopiva perämoottori.
Ensimmäinen koeajo oli pettymys, kun vene ei noussut liukuun koneen rikikulmasta riippumatta. 2T-kone ei nostanut kierroksiaan ja ainoastaan veneen perä vajosi kaasua lisättäessä.
Saimme silloiselta paikalliselta perämoottorikorjaamolta lainaksi pari potkuria loivemmalla nousulla (ja isommalla halkaisijalla).
Toinen koeajo oli pelkkää juhlaa, kun vene nousi upeasti kevyeeseen liukuun ja jopa niin että liukuun nousun jälkeen sai kaasua vähentää mukavaksi matkanopeudeksi kulkuasennon kärsimättä. Täydellä kaasulla kone ulvoo (+5500rpm) perinteiseen tapaan.
Tämä vene ei "tarvinnut" trimmitasoja eikä kone sähkötoimista trimmiä ja lopputuloksena koneen rikikulma asetettiin varsin ylös, jotta liussa veneen pohjan perän pinta-ala jäi veteen mahdollisimman pieneksi kulkuvastuksen minimoimiseksi.

Huomattavaa tietysti on, että nämä kaikki ovat yksilöitä eikä näin ollen voi kaikkia kokemuksia ja teorioita yleistää, mutta tarinasi kuulostaa niin tutulta omaan kokemukseen verrattuna.

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja Warjo » 01.08.2015 17:25

ariant kirjoitti:Vielä kysymys tästä samasta: tuo vene painaa varmaan sellaiset 400 kg. Kaksi kevyttä ihmistä siihen päälle. Kierroksia koneessa 4200. Vauhti ainoastaan karvan verran yli 30 km/ h. Tuntuu vähäiseltä. Mitäs sanotte --- pitäiskö kulkee enemmän?
Jos ei tuo kone kaasu pohjassa kierrä kuin 4200 rpm, niin potkuri on aivan liian jyrkkä, tai koneessa on vikaa.
Jos kone on kunnossa, niin kaksi-kolme tuuma loivempi nousultaan oleva potkuri olisi lähempänä totuutta.
Eikös tuollaisen OMC:n pitäisi kiertää suunnilleen 5500 rpm?
Tuuman muutos nousussa vaikuttaa kierroksiin n. 500rpm.
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja Simon » 01.08.2015 19:52

Katselin tuossa koko jutun läpi uudelleen ja en huomannut koneen vuosimallia?, muuta kuin vanha Jonsson?
Esimerkiksi vuoden - 79 Johnsson 35 hp, kierrokset 5500 ja vakiopotkuri 10 x 13 ". ja -76 mallissa samat kierrokset, mutta potkuri 10,5 x 11".
Samojen vuosien 40 hv koneissa on kuitenkin vain 4500 kierrosta.
Nyt olisi hyvä selvittää koneen vuosimalli ja käytettävät kierrokset, jos pitää olla tuo 5500, niin potkuri on aivan liian raskas pyöriä, niin kuin täällä jo mainittiinkin.
Kuva potkurista olisi myös hyvä nähdä ja kyllä niissä yleensä mitatkin löytyvät.

Avatar
ariant
Viestit: 23
Liittynyt: 12.07.2015 18:48

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja ariant » 02.08.2015 15:41

Moi,

Hyvä idea että keskitytään nyt ensin tuohon koneeseen. Eli mulle koko vene-kone -paketti on uusi. Itselläni on ollut purkkareita ja kaikki ne sisäkoneella. Nyt on ensimmäinen tällainen heräteostos käsissä, ja koko tämä perämoottori, liuku, pulpettivene -homma on mulle uutta. Vene itse on laitettu ja on mielestäni sangen oivassa käyttökunnossa. Moottorille en kaupantekohetkellä antanut penninkään arvoa, mutta katsotaan nyt jos siitä saisi ainakin täksi kesäksi toimivan paketin.

Tässä koneen tarina:
-Kyseessä on 1976 narulla käynnistettävä 35 heppanin Johnson. Vaihdoin tulpat ja säädin kaasarin. Nyt kone lähtee viimeistään toisella nykäsyllä käyntiin, idlaa mukavasti, kierrokset ei vaihtele, ja tottelee kaasuun mielestäni hienosti.

-Olin aikaisemmassa viestissäni epäselvä, ja itse asiassa vene kiihtyy ja vauhti nousee tonne 4200 kierroksen hujakoille ja n. 30 km/h. Sen jälkeen saan sullottua kierroksia viiteen tonniin ja ylikin. Mutta vauhti ei kasva --- melu vaan lisääntyy.

-Ohessa kuvia potkurista. Mitään numeroita en siitä löydä.
p1.jpg
p3.jpg

-Ohessa kuva koneen sivusta.
Sivu.jpg

Mun perälaudan korkeus on 42 cm. Kun lyhytrikinen on 38cm ja pitkä 51cm, niin tämä on pahasti siinä välissä. Nythän mun kone on pitkärikinen, ja kuten kuvasta näkyy menee aika alas. Olisiko sillä jotain tekemistä?

Nostin veneen eilen ylös kun oli kylmä ja huono keli, ja vaihdoin peräöljyt. Vaihdoin ne kuukausi sitten viimeksi kun öljyn seassa oli vettä. Samalla käytin runsaskätisesti tiivestemassa ja koitin tiivistää kaiken. (sen taikia näyttää vähän suttuselta). Nyt sitten otin eilen koneen ylös ja taas on vettä öljyn seassa. Tein pienen ponnistuskokeen: rakensin öljynvaihtopropusta ja pyöränpumpusta systeemin, upotin moottorin puoliväliin vetee, ja pumppasin painetta. Mistään ei tullut ilmakupliakuplia ja perään sai aikaiseksi pumpulla aikamoisen paineen noi käsituntumalla. En tiedä mistä vesi sinne nyt sitten menee? Epäilen sitä kohtaa mistä perän saa irti: siitä oli kolmesta mutterista jengat vedetty paskaksi ja se kiristyy nyt ainoastaan 3 pienellä mutterilla ja yhdellä isolla mutterilla.

Niin että olen aloitellut perämoottorin metsästystä. Kommentteja ja suosituksia siitäkin otetaan vastaa.

Eli ne kysymykset joita mulla on:
-potkurin kunto ja maalin irtoilu -- sanooko mitään?
-olisiko lyhytrikinen parempi?
-mikähän tähän olisi hyvä kone jos en saa tota perää kuntoon?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

pesäpaatti
Viestit: 95
Liittynyt: 08.07.2014 18:36

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja pesäpaatti » 02.08.2015 18:30

No niin,taidetaan jutustelussa palata alkulähteille,jossa jo tarjottiin ajatusta vaihtoehdoksi,jonka mukaan potkurin pito loppuu syystä tai toisesta,kun kierrokset nousee,mutta vauhti ei.
Lavoissa ei kuitenkaan näy merkkejä kavitatiosta.
Potkurin koko on joskus voinut olla meistattuna keskiöön mutterin alle tai keskiön ulkopuolelle lapojen väliin (maalin alla).

Edelleen ajatuksena ropellin vaihto,mikäli tätä mallia suositellaan ajettavaksi 5500rpm työkierroksilla

pesäpaatti
Viestit: 95
Liittynyt: 08.07.2014 18:36

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja pesäpaatti » 02.08.2015 18:34

Ai niin, potkuri näyttää niin epärasapainoiselta että ainakin akselitiivisteeltä menee ajettaessa vettä sisään.
Omasta mielestäni pitkäriki on turvallisempi, kun se mahdollistaa korkeamman perälaudan myötäaaltojen suojaksi.

Avatar
ariant
Viestit: 23
Liittynyt: 12.07.2015 18:48

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja ariant » 02.08.2015 18:55

Ja oot sitä mieltä että toi mun systeemi ei tuo potkuria liian alas?

Voisko / kannattaisko potkuri puhdistaa (==hioa) ja maalata. Jos, millä maalataan?

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja matti » 02.08.2015 19:14

Epäilen sitä kohtaa mistä perän saa irti: siitä oli kolmesta mutterista jengat vedetty paskaksi ja se kiristyy nyt ainoastaan 3 pienellä mutterilla ja yhdellä isolla mutterilla.

Ei sillä liitoksella ole mitään tekemistä peräöljyjen kanssa.
Perässä on akselistefa vesipumpun alla joka tiivistää öljytilan, sen vuotoa, etkä vaihdetangon joka on akselin etupuolella rikiputken sisällä ei näe jos perä on kiinni rikiputkessa, tosin voi kuulla(viimeksi ainakin kuulin selvästi kun vaihdetangon stefa vuoti kun ilmalla kokeilin(mariner)) perä pitää irroittaa tarkastusta varten jos vesiupotusta käyttää.

Se potkurin koko pitäisi näkyä kun irroittaa potkurimutterin, sen prikan alla valettuna keskiöön.
Potkurin voi maalata vaikka spraymaalilla, eihä tuo aivan kammottava ole, on nähty pahempiakin, mutta entisten pois hiominen ja uudelleen maalaus ei ainakaan pahenna tilannetta
Luulen, että kone on turhan alhaalla?

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja Simon » 02.08.2015 19:37

Joo ensimmäiseksi kone oikealle korkeudelle, vasta sitten voidaan analysoida pitääkö potkurin nousua muuttaa?
Öljyvuoto voi johtua ylälaakerista / stefa, tai niinkuin Matti sanoi, vaihdetangosta ( kumpikin vaikea todeta, ellei perä ole kokonaan upotettuna).
Todennäköisin kumminkin akselin stefat, varsinkin jos akseli on hieman vääristynyt, myös potkurin epätasapaino lapojen nousussa tuottaa värinää ja silloin stefat vuotavat.
Potkurin maalaus ei tässävaiheessa tuo mitään lisäarvoa, toki tarkistuksen ja oikaisun jälkeen kannattaa maalata.

Avatar
ariant
Viestit: 23
Liittynyt: 12.07.2015 18:48

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja ariant » 02.08.2015 20:18

No niin, löytyhän ne numerot sieltä potkurista kun sen pesi!

10 1/2 x 11
386637

Mitä sanoo raati?

P.S. Kiitos öljyvinkeistä. Hommaan tiivisteet ja vaihtelen jos saadaan vene kulkeen! Mutta en viitsi hakata tässä vaiheessa rahaa jos toi kone on tähän hommaan epäsopiva. Tykkään kyllä sen retroluonteesta narustartteineen. Aikomus on pitää vene yksinkertaisena kun elämä on monimutkaista!

PPS. Koneen nosto onkin vähän mutkikkaampi juttu. Siinä kun on tapit perälaudasta läpi enkä millään taas viittis tehdä uusia reikiä mahonkiseen perälautaan jos vaan voi sen välttää.

snurra
Viestit: 108
Liittynyt: 23.09.2012 12:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja snurra » 02.08.2015 20:29

Kone siis kiertää, mutta perä painuu silti eli kantoa puuttuu, laita nyt ne siivet koneeseen, ei ole kuin parinkympin kokeilu. Jos perässä on vain vähän vettä öljyn seassa eikä vuoda öljyä ulos niin voi hyvin tämän kesän ajella asiaan puuttumatta. Stefojen vaihto, niitä on sekä vetoakselissa että potkuriakselissa, jos kone muuten alkaa vaikuttaa toimivalta.

Avatar
ariant
Viestit: 23
Liittynyt: 12.07.2015 18:48

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja ariant » 02.08.2015 21:58

Snurra, hyvä plääni!

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja matti » 03.08.2015 8:47

Niinpä, uudemmissa koneissa on neljä-viisi reikää ja alapulteille vastaava hahlo jossa konetta voi säätää korkeussuunnassa, ettei tarvi uusia reikiä, tuossa ei näemmä olekkaan. 8\

arw
Viestit: 20
Liittynyt: 29.06.2015 13:57

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja arw » 05.08.2015 10:37

Tuon koneen korkeus lienee melko hyvä, nyrkkisääntönähän on että kavitaatiolevy on tasoissa veneen pohjan kanssa.

Vastaa Viestiin