Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja matti » 19.07.2015 21:01

Ei kai vaan potkurin vulkaniointi ole pettänyt?
Ensimmäisestä viestistä sain käsityksen, että ongelma on ollut aina?
Vene on sinulle uusi, siis et ole käyttänyt sitä varsinaisesti ollenkaan eli ei ole varsinaista käyttökokemusta?
Toi , että ottaa kierroksia mut mitään ei tapahdu on selvä merkki joko vulkanoinnin pettämmisestä tai pahasta kavitoinnista eli potkuri eipidä ollenkaan, molemmissa tapauksissa vene ei pääse yli liukukynnyksen vaan jää laahaamaan keula pystyssä.
Pesäpaatin ehdotus toisesta potkurista saa näillä tiedoilla kannatusta

snurra
Viestit: 108
Liittynyt: 23.09.2012 12:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja snurra » 19.07.2015 22:25

Ei noissa OMC-koneissa mitään vulkanointia ole potkurissa, sehän on mercuryn systeemejä, tietty jos vaihde ei pysy päällä niin voihan siellä perän kulmavaihteessa olla isompaakin ongelmaa, jospa siellä lyö tyhjää?

Avatar
ariant
Viestit: 23
Liittynyt: 12.07.2015 18:48

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja ariant » 19.07.2015 23:27

.... juu. En tuolle moottorille oikein paljon kaupassa arvoa laskenutkaan, mutta se sopii veneen tyyliin ja tarttee nyt katsella jos homman saisi lentämään. Olimme äsken vaimon kanssa kahteen pekkaan veneellä ja istuimme molemmat edessä. Vene oli nyt paljon paremmassa asennossa ja kulkee ilman kiduttamista 30 km/h. Mukava matkavauhti on tuosa 20 nurkilla.

En millään malttaisi nyt ottaa venettä kesken kesää korjattavaksikaan, joten katsotaa. Toi ongelma tossa kulmavaihteessa on sangen mahdollinen, mutta syy miksi epäilen että se on kauko-ohjainlaitteessa on se, että vaihdekeppi siinä ikäänkuin hiipii laidasta keskelle vapaa-asentoon. Asiaa tutkimatta ajattelin että näyttää kuin kaapeli ikäänkuin tärinässä vetäisi vaihteen pois päältä??? En ole avannut sitä kauko-ohjaimen boxia vielä, mutta siitä ajattelin aloittaa. Jos tässä sitten lopulta huomataan että öljyt ei pysy alapäässä, kulmavaihde on sökö, ja potkurinkin väärä, niin sitten tarttee harkita että kannattaako vanhaa herraa tekohengittää ....

Toillainen seitkytluvun kone vaan on paljon paremman näköinen kuin satamassa vieressä jököttävät hopeanharmaat Hondat ;-)

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja matti » 20.07.2015 8:30

snurra kirjoitti:Ei noissa OMC-koneissa mitään vulkanointia ole potkurissa, sehän on mercuryn systeemejä, tietty jos vaihde ei pysy päällä niin voihan siellä perän kulmavaihteessa olla isompaakin ongelmaa, jospa siellä lyö tyhjää?
Vasta viime viikolla oli puhetta kaverin kanssa, joka asensi ehkä vieläkin iäkkäämmän Johanssonin veneeseensä edellisellä viikolla, siinä heti ekalla yrityksellä potkuri alkoi pyörimään vulkanoinnista eikä noussut liukuun. ????
Jos oikein nään, niin siinä on kaksikahvainen kaukohallintalaite, siinä se vaihteen valuminen on mahdollista, lisäksi tuon ikäisessä on todennäköisesti perässä sakarakytkimen kulmat kuluneet ,jolloin, jos se ei ole aivan pohjassa sylkäisee vaihteen helposti pois päältä. Sen voi korjata ilman uutta osaa, koneistaa ko kytkimen/rattaan pinnat (joskus ko kytkimen pintoja on oiottu kulmahiomakoneen katkaisulaikalla, sekin toimii, en kehoita, enkä suosittele)

Avatar
ariant
Viestit: 23
Liittynyt: 12.07.2015 18:48

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja ariant » 21.07.2015 13:24

En ole ihan varma mitä vulkanoinnilla tarkoitatte. Mun Jonssonissa on potkurin sisällä sellainen kuminen rengas ... eli vetoakselilta ei ole metallista yhteyttä potkuriin vaan se on vaimenettu sellaisella kumisysteemillä. Voin hyvinkin ajatella että jos se pettää, niin akseli booreineen pyörii vinhasti, mutta kumirengas falskaa eikä pyöritä potkuria. En ole asiantuntija, mutta mulla paketti näyttää tiukalta enkä usko sen antavan periksi. Irroitin potkurin, vaseloin, ja laitoin takaisin kiinni.

Nyt on sitten veistelty sen verran että sain moottoria hieman enemmän suunnattua alas. Tänään tai huomenna kokeileen. Siipiä en vielä asentanut ... en nyt ala hukkaan rahaa tähän koneesen kun en ole vielä päättänyt että pysyykö vai jääkö. Samalla kune vene oli ylhäällä katselin moottoria noin muuten. Vaihteen päältä hyppääminen johtuu mottorin alla olevan "kynnen" kulumisesta -- tässä kynnessä vaihteensiitrovivusta oleva tappi luistaa eteen ja taakse ja lukitsee vaihteen. JOS pidän moottorin, se menee vaihtoon.

Mutta mutta, ennekaikkea sen koneen alapää on aika surkeessa kunnossa. Joku on joskus irroitellut vaihteiston vaikkapa vesipumpun siipipyörän vaihtoa varten ja vetänyt yhdestä mutterista (tai siis vaihteiston alumiinikoteloinnista) jengat. Koko kotelo on hieman murtunut siitä kohtaa. No, minä avasin, ostin tiivistemassa, tiivistelin, ja katsotaan jos tämän kesän pysyis kasassa. Aloin jo tsiikailla vanhoja Jonssoneita nettivenestä. Tykkään niiden ulkonäöstä .... Mercury olis ok myös. Etenee ....ja on toistaiseksi ihan mukavaa :-)

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja Simon » 21.07.2015 19:28

Yksi keino, jonka olen kokeillut ja hyväksi havainnut. Asennat peräpeiliin laudoituksen alle n. 6 - 8 x 30 x 300 mm muovisen (tai vastaavan) latan ruuveilla kiinni, siis kaksi kpl, eli molemmin puolin köliä ja mahdollisimman lähelle reunaa.
On vähän vaikea selostaa, mutta toiminta on vastaava kuin Volvon markkinoimalla säädettävällä Q - trimmillä.

Arvioin tuon latan mitat omasta kokeilustani, mutta voi olla, että vahvuutta joutuu kokeilemaan, mulla oli ensin 10 mm, joka nosti perää liikaakin ylös ja keula painui "kyntö asentoon". Ohensin latan viisi milliseksi ja sitten tuli hyvä, nopeus kasvoi pari solmua ja kulkuasento on hyvä.
Veneeni on pienempi ja vain 15 heppainen, siitä tuo mittaarvioni.

pesäpaatti
Viestit: 95
Liittynyt: 08.07.2014 18:36

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja pesäpaatti » 23.07.2015 8:51

Trimmitasoja on monenlaisia ja varsin hyödyllisiä, mutta niin kuin nimikin viittaa, niillä trimmataan eli hienosäädetään veneen kulkuasentoa.
Lähtökohtana kuitenkin tulee olla että liukuvarunkoinen vene nousee liukuun ilman trimmitasoja, varsinkin kevyellä kuormalla.

ariant, onko potkurin joka lavasta maali kulunut symmetrisesti ? Tietty kulumiskuvio viittaisi aiemmin mainittuun kavitaatioon ja mahdollisesti liian loivaan potkuriin ? Toisaalta täydellä kaasulla ajettaessa tämä moottori pitäisi kiertää kevyesti luokassa 5500rpm, mikäli näitä työkierroksia yhden hengen kuormalla ei saavuteta ja kone on kunnossa, niin tämä viittaisi liian jyrkkään potkuriin ? Potkurin keskiöön on yleensä meistattuna potkurin halkaisija x nousu ? Näitä arvioimalla suorittaisin koeajoa toisilla potkureilla, markkinoilla on jopa säädettävälapaisia potkureita (ei sovi ulkoišesti näin hienon veneen ajan henkeen). Potkureita voi kysellä vaikka perämoottoripurkaamoista.

Avatar
ariant
Viestit: 23
Liittynyt: 12.07.2015 18:48

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja ariant » 24.07.2015 9:01

Pesäpaatti,

Maali on potkurista kulunut laikukkaasti -- vähän niinkuin hilseillyt, mutta tasaisesti joka puolelta. En löytänyt nousunumeroa potkurista.

On ollut sen verran kiireitä että vene on tuossa pihalla trailerissa. Joskohan sade vähän viikonlopuksi taukoaisi niin pääsisi kokeilemaan veteen .... sais nsitä moottoria pikkaisen kallistettua muta en paljoa. Perälauta on niin julmetun paksu.

Avatar
ariant
Viestit: 23
Liittynyt: 12.07.2015 18:48

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja ariant » 25.07.2015 17:48

No niin, tänään päästiin kokeileen. Tuossa kun tytär hieman nostaa kierroksia niin hyvin alkaa nousta.

https://www.youtube.com/watch?v=TczlPDU ... e=youtu.be

Se pieni kulma perämoottorissa teki ihmeitä samoinkun keskipenkin siirtäminen hieman eteenpäin. Nyt tuntuu huomattavasti paremmalta. Samalla kyllä mielestäni vene kiemurtelee herkemmin ihan pikkunopeuksissa, mutta voi olla luulosairauttakin.

Avatar
ariant
Viestit: 23
Liittynyt: 12.07.2015 18:48

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja ariant » 26.07.2015 8:53


Avatar
ariant
Viestit: 23
Liittynyt: 12.07.2015 18:48

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja ariant » 30.07.2015 23:36

Vielä kysymys tästä samasta: tuo vene painaa varmaan sellaiset 400 kg. Kaksi kevyttä ihmistä siihen päälle. Kierroksia koneessa 4200. Vauhti ainoastaan karvan verran yli 30 km/ h. Tuntuu vähäiseltä. Mitäs sanotte --- pitäiskö kulkee enemmän?

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja Simon » 30.07.2015 23:58

Pitäisi.
Ja sitten tuohon videokuvaan: siinä ei näkynyt lainkaa aluksen peräosaa, mikä ymmärtääkseni on se ongelma ollut, joten on aika vaikea kommentoida kovin vakuuttavasti. Keulaosa toki kulki komiasti ja tyttäret tyytyväisenä ajeli. Helikopteristako vilimasit?

Avatar
ariant
Viestit: 23
Liittynyt: 12.07.2015 18:48

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja ariant » 31.07.2015 9:27

OK. Kiitos, niin arvelinkin. Koitanpas yrittää ottaa permmin perästä kuvaa. Toi on aika helppo ottaa ... kamera vaan kumilenksulla keksin päähän :-)

Kyllä se yhä kyntää. Nyt kun paremmin kokeilin sen jälkeen kun sain moottoria suunnattua alemmaksi niin seuraavaa tapahtuu:
-ekassa reiässä venee ohjattavuus kärsii aika selkeesti. Vallankin tollasessa 10 - 15 km/h kiemurtelee aika lailla.
-kun laitan moottorin yhden reiän ylemmäksi niin sitten ohjautuu nätisti.
-kummassakin tuntuu liukuunlähtöyritys suunnilleen samalta.

Eli mielestäni moottorin suuntauksella ei ole yhtään merkitystä sen liukuun lähdön kanssa, tai jos on, niin on sangen pientä. Ajelin tossa toisella venellä joka taisi olla suunnilleen saman kokoinen / painoinen, mutta muovivene ja isommalla koneella. Siinä selkeästi ensi nousi nokka ylös, mutta sitten tietyn vauhdin jälkeen vene selkeästi nousi veden päälle, nokka laski, ja vene oli mielestäni selkeästi luisussa. Omassani tätä nokan laskeutumista tietyn vauhdin jälkeen ei tapahdu ollenkaan, vaan jos laitan lisää kaasua kipurajalle niin nokka yhä vaan nousee ....

snurra
Viestit: 108
Liittynyt: 23.09.2012 12:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja snurra » 31.07.2015 11:43

^Hydrofoil seuraavaksi.

pesäpaatti
Viestit: 95
Liittynyt: 08.07.2014 18:36

Re: Puuvene liukuun ilman trimmilevyjä?

Viesti Kirjoittaja pesäpaatti » 01.08.2015 10:58

4200rpm... On liian vähän, eli liian vähän woimaa potkurin nousuun ja kokonaiskuormaan nähden... Koneen kulmalla ja trimmitasoilla sitten se viimeinen hienosäätö...

Vastaa Viestiin