Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 08.07.2015 21:42

Ja tässä vielä loput vaunusta. Vene oli tuon päällä vielä toukokuussa....
Ensimmäisessä kuvassa on ne osat jotka ehkä jollain vois saada vielä toimimaan, mutta kyllä nekin vähän surullisilta ja kuluneilta näyttävät...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22.06.2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 08.07.2015 22:21

Warjo kirjoitti:
aparaatti kirjoitti:Juu. Käytännössä et koskaan saa itsetekemääsi traileria (autolla vedettävä) rekisteriin.. Tai ainakin se on tehty hyvin vaikeaksi
Käytännössä omavalmisteisen trailerin rekisteröinti ei ole kovinkaan vaikeaa. Teet vain nykyisten säädösten mukaisen ja viet sen konttorille leimaa varten. Itsellä ei henkilökohtaisia kokemuksia, mutta velipoika sai konttorilta selkeät ohjeet, minkä mukaan tehdä ja sitten ei ole rekisteröinnissä ongelmia. Isohko pumaskahan tuo on omavalmisteille säädöksiä, mutta ei millääm muotoa ylitsepääsemätön.
E-hyväksyntä pitää olla ainakin akselin, aisan ja valojen osalta, eli pitää ostaa. Jos nämä aikoo tehdä itse pitää lujuuslaskelmat yms. olla tehtynä. Elikkäs kyllä se hankalampaa on kuin ennen vanhaa. Oliko vielä niin että hitsisaumoja ei saa enää tehdä akseliin ja aisaan...siis henkilöauton peräkärryssä..

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja Northling » 08.07.2015 23:20

Moro

Onko nyt tarkoitus rakentaa autolla vedettävä liikennetraileri vai siirtoon tarkoitettu traktori traileri? Käsittääkseni niille on aikalailla erilaiset vaatimukset...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 09.07.2015 12:04

Tuo oli oikein hyvä kysymys, ja juuri nyt olen hiukan epävarma asiasta. Ensiksi ajattelin että liikennetraileri olisi kätevin vaihtoehto, mutta sitten ymmärsin että silloin tarvitaan jarrullinen traileri minunkokoiselle veneelle (0,9 - 1t). Ja sehän varmaan vaikeuttaa sekä rakentamista, hyväksytyksitulemista ja käyttöä (katsastettava aikavälein). Tämä olisi kuitenkin miuluisin vaihtoehto kun ei sitten ole käytön kanssa rajoitteita ja voi kuskata paatti vaikka...Venäjälle :) (ei ny sentään...). Mutta sitten kun ottaa kaikki huonot puolet huomioon ja sen että en osaa itse hitsata, niin rupee tuntumaan siltä että mahdollisimman helppo ratkaisu olisi edullisin, nopein, helpoin ja suurin todennäköisyys toteutua. Haluaisin ehdottomasti sellaisen vaunun jota voisin itse autolla vetää lyhyitä siirtoja ja esim pihapiirin taaimaisesta nurkasta pihapiirin keskelle ikäänkuin näytille (vaimoni "iloksi" :), mutta poissulkeeko se silloin että joku traktoilija voisi siirtää laillisesti venettä pidemmän matkan.

Kaikenlaista päässäni pyörii, mutta kun kokemusta ei ole niin varsinaista selkeää näkemysta/ajatusta/suunnitelmaa on vaikea tuottaa... Mutta kiitos teille kärsivällisyydestänne ja hyvistä vastauksistanne!!!

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 09.07.2015 14:42

Tuollahan kirjoitin jo kertaalleen että jos teet autolla vedettävän niin menee "mahdottomaks" ja jos teet traktorilla vedettävän ei oo mitää ongelmia( kunhan siitä löytyy ne edellä mainitut varusteet).
Jos taas haluat tehdä traktoritrailerin jota voi autolla siirrellä pihassa, sun täytyy tehdä siihen irroitettava/ kaksi erilaista vetokoukkua. Ei se sen hankalempaa sitte oo.

Esimerkiksi joku aisaan pultattava auton vetokoukun kita.

karelin
Viestit: 41
Liittynyt: 14.09.2013 21:48

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja karelin » 09.07.2015 15:09

Minulla oli aiemmin sellainen traktoritraileri, jossa oli vaihdettava vetopää. Pystyi tekemään pihassa pienet manööveeraukset itse auton kanssa.

Mutta... myin sen, koska minulla ei ole muita liikuttelutarpeita kuin keväällä 5 km pihasta mereen ja syksyllä takaisin. Nämä on paljon helpompaa tehdä veneiden kuljettajan trailerilla, jossa kaikki mahdolliset palikat liikkuvat hydrauliikalla. Varsinkin nosto on nautittavan helppoa. Pohjan käsittely ja maalauskin oli keväällä kätevämpää, kun vene on pihassa pukeilla eikä trailerilla, joka on enemmän tiellä tuossa puuhassa.

Sain trailerista sen verran rahaa, että maksan sillä yli kymmenen vuoden venesiirrot.

Pointtini on siis se, että jos sinulla ei ole muita liikuttelutarpeita veneellesi kuin veteen lasku/nosto ja paikkakunnaltasi löytyy yrittäjä, jolla asialliset vehkeet niin et välttämättä tarvitse omaa traileria.

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja Warjo » 09.07.2015 17:11

merimakkara kirjoitti:
Warjo kirjoitti:
aparaatti kirjoitti:Juu. Käytännössä et koskaan saa itsetekemääsi traileria (autolla vedettävä) rekisteriin.. Tai ainakin se on tehty hyvin vaikeaksi
Käytännössä omavalmisteisen trailerin rekisteröinti ei ole kovinkaan vaikeaa. Teet vain nykyisten säädösten mukaisen ja viet sen konttorille leimaa varten. Itsellä ei henkilökohtaisia kokemuksia, mutta velipoika sai konttorilta selkeät ohjeet, minkä mukaan tehdä ja sitten ei ole rekisteröinnissä ongelmia. Isohko pumaskahan tuo on omavalmisteille säädöksiä, mutta ei millääm muotoa ylitsepääsemätön.
E-hyväksyntä pitää olla ainakin akselin, aisan ja valojen osalta, eli pitää ostaa. Jos nämä aikoo tehdä itse pitää lujuuslaskelmat yms. olla tehtynä. Elikkäs kyllä se hankalampaa on kuin ennen vanhaa. Oliko vielä niin että hitsisaumoja ei saa enää tehdä akseliin ja aisaan...siis henkilöauton peräkärryssä..
Riittää kun on hyväksytyt akseli, vetopää ja valot. Vetoaisaan ei saa hitsata mitään, vaan siihen on kaikki kiinnitettävä pulttiliitoksilla.
Mitään lujuuslaskelmia ei tarvitse. Nämä kaikki tiedot katsastuskonttorilta.

Yksi tarileri on tekeillä, ei minulla, mutta veljellä. Kantavuus n. 2700kg, teliakseli, jarrullinen ja kokonaispituus n.7,2 metriä.
Vetoaisoja tulee kaksi kappaletta V-kulmaan, vetoaisat 100 X 50 X 3mm. Karvan yli 1000€ maksoi kaksi jarrullista akselia ja vetopää.
Akseleitten ja vetopään mukana tuli yhteensopivuustodistus, joka katsastuksessa vaaditaan.
Raudassa ei ole raha hukassa...

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 25.07.2015 23:15

Olen tässä vähän miettinyt asioita, ja luulen että minulle mieluisin vaihtoehto olisi autollavedettävä rekisteröity traileri. Koska
en osaa itse rakentaa eikä markinoilla löydy valmista vaihtoehtoa rekisteröidylle uppomarunkoiselle vaunulle, tuli mieleen että jos ostaisi käytetyn "tavis"veneelle tehdyn rekisteröidyn trailerin ja siihen sais jonkun lisäämään tarvittavat lisätuet ym mitä vois tulla kyseeseen.

Kävin myös katsomassa Teohydrauli sivuille ja yllätyin laajasta valikoimasta. Jos lähtisin hankkimaan noita osia niin mistä tietäisin mitkä olisivat minulle parhaimmat? Kun on monta eri jousitustyyppiä, on yksi-tai kaksiakselinen, on monta eri levyistä akselia ja tais olla jotai muitakin eroavaisuuksia akseleissa, ja sitten oli moni eri jarru- ym tyyppiä mistä valita. Ainoa mitä minä tiedän että pitää olla jarrullinen ja minkä painon sen pitäisi kestää. Mutta tuossa on varmaan 300 eri yhdistelmävaihtoehtoa ...

Tuo vanha trailerini oli siinä mielessä hyvä, että vene on aika matalalla, eli lähellä maata, jolloinka se olisi nipinapin mahtunut talliin talveksi. Nämä kaikki tehdaskärryt ja muut mitkä olen nähnyt nostavat veneen paljon korkeammalle ja tarkoittaa että vene ei mahdu sisään talveksi, ja tämä taas tarkoittaa ettei vene valmistu ensi kesäksi...

Jossain luin myös että porukka on virosta hakenut edullisempia ja valmiiksi customoituja vaunuja omille tarpeilleen sopiviksi. Onko kellään kokemuksia, tietoa, ajatuksia tai huhuja :)

Ja sitten näin jossain jonkun kirjoittaneen että kyllä jarrutonkin rekisteröity traieri (eli kokonaispaino max 750?) kestää 1t painoisen veneen hyvin. Tuli vaan mieleen että jos näin on asian laita, niin silloin ehkä voisin venettä rekisteröidessä hieman arvioida veneen painoa alakanttiin niin että sopivasti olisi laillinen kuljettaa jarruttomalla trailerilla... Niin, ja jos virkavalta pysäyttää, niin mittaako he vaalla veneen painonmvai katsovatkomhe vain veneen papereita? Onpa minulla ihmeellisiä ideoita :P
Tämähän olisi kaikin puolin halvin, nopein ja epäeettisin tapa ratkaista ongelmani.
Noita jarruttomia vaunuja löytyy paljon ja edullisesti, jarrullisia ei miin paljon, usein parin tonnin luokkaan löytää...

arw
Viestit: 20
Liittynyt: 29.06.2015 13:57

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja arw » 26.07.2015 20:22

Kestää ja kestää, vanha käytetty kevytkärry saattaa lahota samoin kuin tuo keltainen, huomattavaa tuon kärryn kantavuuden lisäksi, mitä autollasi saa vetää?
Kyllähän tuollaisen kärryn saa ostettua mikä uppoumaveneellekkin sopii, otat vain rohkeasti yhteyttä kärrynvalmistajiin.Olen kertomuksistasi käsittänyt ettet itse osaa, eli älä ainakaan silloin mitään vanhaa projektia hanki.
Tosiasiassahan et tarvitse kun kotipihalle pukit, ostetut tai kakkosnelosesta tehdyt, vaihtoehtoisesti kauppatavarana, sellaisia myydään.Kuljetuksen hoitaa varmaankin sama josta kuvat jutun alussa.
Et tarvitse varmaankaan ongelmia tielle hajonneesta kärrystä ja tielle päreiksi muuttuneesta veneestä johon joku sitten vielä törmäsi.
Tiedän että olen kirjoittanut negatiivisessa hengessä mutta....

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 27.07.2015 12:19

Nuo ovat kyllä ihan hyviä pointteja, mutta haluaisin jotenkin olla itse kontrollissa veneeni siirroista, myös sen takia kun välillä siirrot ovat vain pieniä siirtoja omalla pihalla ym. Ja ajatus että tarvitsisi palkata joku muu tekemään nekin siirrot ei houkuttele. Chevy vanilla olisin vetämässä, ja sillä saa vetää aika paljon...

Tuollainen uusi vartavasten tehty tehdastekoinen kärry kyllä olisi tosi hieno juttu, mutta ne uudet ovat ihan kauhian hintaisia.

arw
Viestit: 20
Liittynyt: 29.06.2015 13:57

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja arw » 28.07.2015 16:35

Jotenkin tulee kuitenkin mieleen että vuokrakärry voisi tilanteeseen sopia melko hyvin, ajatus pienistä pihasiirroista, niin niitä en ymmärrä mutta tottahan tuollainen kelkantapainen aluspukki siirtyisi vetämällä.
Kaveri toi juurikin pohjoiskarjalasta reilu viismetrisen avofiskarin vuokrakärryllä ehjänä rantaan, ei tuo vuorokausivuokra mikään hirvittävä kuulemma ollut.En tosin hintaa kysellyt mutta ei ole varakas tuo kaveri.
Hyvin tuo vanha puuvene oli reissun kestänyt, säädettävät tuet ja hyvät kuormaliinat ja se on siinä.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 28.07.2015 23:57

Itseasiassa pihasiirrot voi hoitaa vallan hyvin esimerkiksi puisella kelkalla. Se liikkuu parin laudan yli liukumalla tai puurullilla ihan rautakangella vipuamalla. Veteen sitten vuokrakärryllä tai hiiappiautolla. Ainakin Kemiönsaarella tämäntyyppinen homma hoituu pienille veneille alle satasella vuodessa. Tietty kelkkaan menee pari satasta tehdessä, riippuu miten järeän haluaa. Työkaluiksi riittää saha, suorakulma, kunä, mittanauha, 12 mm pora ja kaksi jakoavainta..

Mun mielestä traileri on ostettaessa niin kallis, että siihen pitää olla ainakin omasta mielestä hyvä syy. Jos haluaa siirrellä venettä halvalla rannan ja kotipihan välillä, niin siihen käy vuokrapeli tai edullinen nosturimies.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 29.07.2015 0:35

Tässä esimerkki yhdestä toimivasta kelkasta, siirtely rullilla ja rautakangella. Ylämäkeen vinssillä tai köysitaljalla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja Northling » 29.07.2015 10:05

Moro

Toi Mösterin kelkka on kätevä. Ja jos sen mitottaa sopivasti, niin sen voisi saada vedettya taljalla isoon tavalliseen kippiperäkärryyn, joita löytyy käytettynäkin helpommin kuin venekärryjä. Ja tavalliselle peräkärrylle vois olla muutakin käyttöä.

Sen verran muutaisin rakennetta että lisäisin vielä kölin alle kolmannen pitkittäisjuoksun niin kantaa ja luistaa paremmin.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 30.07.2015 8:18

Totta, ihan hyvin kelkan voi tehdä peräkärryyn "sujahtavaksi". Ja toisaalta kun kysyjän venettä oli siirrelty irtolavallisella kuormurilla, niin taljalla tuon saisi sinnekin kammettua rantaan vientiä varten. Tosin kilpailuetu hiiappiautoon tulee vain, jos lavavehje on tyyliin kaverin tarjoama.. säästyy vielä joku kymppi lisää.

Kelkasta... Olen kans miettinyt keskijalaksen tarpeellisuutta. Kuvan pikkukelkka ei sitä kaipaa, mutta aion tehdä 8,9 metrin fiskari Chouanille vastaavan. Painoa veneellä on parisen tonnia. Voi olla, että siihen tulee kolmas, joskin helppohan se on lisätä tai poistaa myöhemmin. Lisäksi kölin alle poikkipuiden päälle aion lisätä lankun antamaan pitkittäistukea ja tasaamaan rasitusta. Irtorullat olisi kiva korvata kahdella akselien varassa rullaavalla telalla, koska varsinkin vesirajan alapuolella irtorullat ovat vähän työläitä.

Puisen kelkan riesa on aina kelluvuus, eli mitä enemmän siihen noukkii puutavaraa lisätueksi, sen hankalampi se on saada veneen alle. Toi kuvan kelkka ei ihan mene pohjaa, vaikka painoksi heittää pari 1,3 metristä ratakiskon pätkää. Isomman fiskarin kelkka vaatii lähes 200 kg lisäpainoa, jotta se uppoaa. Painot heitellään pois, kun vene on kuivilla, niin on vähän vähemmän vinssattavaa.

Vastaa Viestiin