Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja Northling » 13.08.2015 20:18

Moro

No voishan sen noinkin tehdä samaan tasoon jos kerran on pulaa tilasta. Jätä saman tein toi pitkittäinen lankku kölin alta pois siitä. Ei sitä tarvita kun kuitenkin on neljällä poikittaisella köli tuettu. Aika rajut liitokset vaan pitää tehdä sitten; ehkä alle ja päälle 4-6 mm metallilaatat pultattuna läpi rajujen sivusta vedettyjen täkkipulttien lisäksi. Oletko nyt sitten mitoittanut ton sille tulevalle kärryllesi noin niinkuin pituudenkin puolesta. Sitähän ei kannata paljoa pidemmäksi tehdä kuin lava koska mikä niitä ylittäviä päitä sitten kannattelisi?

Tuota ihmettelen, miksi sijoitat kuvissasi noi sivutuet vierekkäisiin poikki tukiin??? siinähän voi tienpäällä käydä kiepsahdus ja vene kieopsahtaa keula pois lavalta. Sivutuet olisi parempi olla kolmanneksittain veneen koko pituudesta. Eli jos on 6 m vene niin 2m perästä ja 2m keulasta, mut moottoriveneessä mieluummiinen kuitenkin ehkä lähempänä peräpäätä eli painavampaa osaa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 07.09.2015 14:25

Moi taas!
Nyt ollaan muutettu mökiltä sivilisaatioon(jos sitä nyt siksi voi kutsua:). Venettä on ikävää ja se seisoo vieläkin kyllästämättömänä mökkipihalla lainatrailerin päällä. Nyt olisi kiire rakentaa kelkka.

En ole vielä kyllästänyt siitä syystä että sisäpuoli, pohja ja pilssi ei ole vielä kokonaan skrapattu lakasta ja "punamullasta". Ulkopuolihan on jo puulle otettu alkukesästä. Ajattelin kyllästää pö llä sitten kaikki kerrallaan. Mutta nyt täytyy ensin siirtää vene mökiltä jossa se on pressun alla. Minun täytyy löytää paikka jossa voin talven aikana korjailla, kyllästää, lakata, maalata ym venettä niin että olisi keväällä valmis. Tämä tarkoittanee että täytyy löytää lämmin tai semilämmin halli jostain läheltä.

Mutta nyt ihmettelen seuraavaa: kun kelkka on valmis, miten ihmeessä saan veneen siirrettyä lainatrailerilta kelkalle????

Monet sanoo että ei pitäis laittaa vene talveksi lämpimään halliin koska paatti kuivuu, mutta eikö tuo pö kyllästys pidä paikat kosteudeltaan sopivina? Mun paatti taitaa jo valmiiksi olla aika korppu, voiko se siitä vielä kuivua?

Toivottavasti tämä ei olisi täysi tuho veneelle, sillä en pikein löydä muuta vaihtoehtoa. Pitää pystyä rehkimään talvella ja ilman tallia/hallia lähellä kotia tämä ei voi onnistua....

Tulevina vuosina vene voi hyvin olla vaikka missä yli talven mutta just tänä talvena pitää saada paatti valmiiksi.

Onko homma mielestänne tuhoon tuomittu ja olenko minä puuveneen pahin vihollinen :P

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja Mile » 07.09.2015 14:36

itse rakensin kelkan veneen alle ; mutta sama temppu edessä kun tulee aika siirtää kelkalta trailerille;

omassa kelkassa on vain kaksi parrua runkona ja nämä pultattu motonetin valmiisiin peräkärryn akselistoihin eli purku käy parin pultin avauksella...

eli siirsin venettä trailerilta jonkin matkaa taakse; autonrenkaista pino peräpään alle tueksi, sitten kelkan taka-akseli veneen alle ja runkopalkit pulteille kiinni, sitten venettä lisää trailerilta pois; paino jää nyt autonrengaspinojen varaan , sitten etuakseli alle etteen ja pulteilla kiinni runkopalkkeihin ja sitten traileri alta pois .
samalla kun etupää putoaa kelkan varaan niin voi potkia rengaspinon perän alta pois ..

eli varsin helppo nakki , koko hommaan alle puoli tuntia välipuuskutusten kanssa , ja yksin - ei tartte auttaa, eikä tartte nostureita jne...
Mile

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 07.09.2015 15:58

Milen ohjeistuksesta jäi ainakin veneen sivuttaistukeminen mainitsematta.

Ja pyydä nyt hyvä mies joku kaveri mukaan, edes vierestä katsomaan, että on joku soittamassa pelastuslaitoksen paikalle siltä varalta että kaadat veneen päällesi...

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 08.09.2015 23:05

Täänään aloitin kelkan tekemisen. Pääsin mielestäni aika pitkälle vaikka jäljellä on vielä paljon tekemistä. Pultit ovat nyt kiinnitettyjä ja kiristetty hiukan että pysyisi rakennelma kasassa.

Kelkkaan pitää vielä kiinnittää vinotuet ja sitten myöskahdet parit sivutukea jotka toimibat autovinssillä. En ole läytänyt edullista (motonet, biltema) jossa jalkaosan kulma on säädettävissä, tietääkö joku mistä löytää vai onkomideoita fiksumpaan systeemiin?

Kuvassa 1 ja 2 vene ja kelkka ovat suht linjassa ja suhteessa toisiinsa niin kuin ne tulevat olemaan kun jomma hanskassa.

Ja sen jälkeen siirto trailerilta kelkalle. Ja olen täysin hukassa teidän siirto-ohjeenne kamssa. En vaan tmmärrä miten homma tehdään.

Miltä ielestänne näyttää?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 09.09.2015 22:08

Moi,
Miltä mieletänne näyttää tähän asti? Onko teillä ideoita miten parhaiten tehdä nuo sivutuet? Itse ajattelin että jos tekisin poikittaispalkkeihin jonkinlaiset saranat palkin keskellä ja niistä sitten lankut viistosti ylös molempiin suuntiin ja päätyihin veivattava autonosturi. Mutta en ole ihan barma olisko tämä toimiva ratkaisu. Mietin myös että miten oikein saisin nosturin kiinnitettyä poikkipalkkiin ja vinostikulkevaan tukeen.

Ideoita, ajatuksia, piirrustuksia, kuvia, kommentteja, palautetta?????
Huomenna olisi aikmus jatkaa rakentamista/suunnittelua ja olo on aika epävarma...

Avatar
Qubik
Viestit: 1063
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 09.09.2015 22:48

Jos tää pukki on vaan sille venelle, niin ei oo mitään järkeä kikkailla tunkkeja sinne. Minä nykäisin sen veneen pukeille, kuormaliinat knaappeihiin ja kiristäisin supraksi ja sitten noihin sivutukiin sopivat lautapätkät vaan ruuveillä kii. Helppo ja yksinkertaista
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 10.09.2015 22:05

Mutta pysyykö paatti pystyssä pelkillä kuormaliinoilla? En oikein tajua miten pystyisin mittaamaan tuista sopivan korkuiset ilman että vene on paikoillaan, ja silloinhan ne pitäisi olla jo valmiina että vene pysyisi pystyssä. Siksi ajattelin noita tunkkeja koska ne voi kiinnittää ensin ja sitten siirtää vene ja muokata ja viilata ja tuunata sen mukaan mitä tarve vaati kun paatti vähitelleen hinataan kelkkaan...

Minun pitää siis siirtää vene lainatrailerilta jonka päällä se nyt seisoo, tähän uuteen kelkkaan. Eli kelkka pitää varmaan asettaa trailerin taakse ja sitten jotenkin vetää perä edellä takana olevaan kelkkaan. Ja minun logiikkani mukaan (vielä pahempi kuin speden lanseeraama naisten logiikka :) vene kaatuu kyljelleen jos ei silloin ole sivutukia valmiina ottamassa vastaan...

Kosjatkaa ihmeessä jos olen aivan pöllähtänyt :)

Kuvissa näkyy tämän päivän lopputulos. Luulin että olin hankkinut kunnon saranat tähän projektiin, mutta olin näköjään unohtanut ne kaupunkiin. Eli nämä saranat pitää vaihtaa koska ne ovat todella heiveröiset. Mutta luulen että muuten aika hyvin. Sivutuen tukijalka on vain tilapäisesti laitettu tukemaan sivutukea :)

Yhtäkkiä tuli mieleen, että mitä jos tekisinkin pitkittäiset sivutuet, sellaiset joita löytyy monesta trailerista. Mitä tuumaatte siitä, ja miten sen voisi siinä tapauksessa toteuttaa?

Ainiin, sivutukiin käytin eikyllästettyä tavaraa. Ajattelin että jos se jollai tavalla voisi tehdä jälkiä tai jotenkin reagoida veneen kylkien kanssa. Ehkä vähän hassusti ajateltu, mutta tuntui sinä hetkenä fiksulta vedolta :) Nyt taas tuli mieleen että olisin voinut laittaa jotain kangasta, muovia, kumia tai jotain muuta väliin ettei olisi suoraan kontaktissa.... Mutta en tiedä...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 14.09.2015 23:52

Myt pitäisi hankkia neljä nokkapyörää, joita olisi tarkoitus kiinnittää joka kulmaan niin että kelkan ja veneen korkeutta voidaan säätää sopivaksi milloin missäkin...
Nokkapyöriä löytyy monenlaisia, umpipyörillä, ilmapyörillä, muovi/metallivanteilla, eri kokoisia, taittuvia, jarrullisia, eri kantavuuksilla ym.

Ihan normipyörä kantaa n 150kg. Sitten löytyy siitä ylöspäin aina 7-800kgnasti.

Minun kohdallani riittäisi jos nokkapyörien kantavuus olisi 300kg, koska veneeni paino on alle 1200kg.

Tietääkö joku mistä tällaisia saisi suht edullisesti ja liotettavasti?
Motonetistä ja biltemasta vain 150kg kantavuudella, Löysin teo hydraulissa mutta mielestäni aika arvokkaat...

Avatar
Qubik
Viestit: 1063
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 15.09.2015 21:09

Tota trailerilta tiputtamisenosuutta en tiennyt. Sitten remmijuttu ei kai sopii. Kaikenmaailman pyöria saat ETRA sta.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 17.09.2015 11:33

Nyt on vinotuet väsätty ja sivutuet kiinni saranoilla. Niiden tukipalkit on vielä tekemättä ja kuvissa vain tilapäiset pölkyt.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 20.09.2015 1:47

Taas pääsin vähän eteenpäin. Nyt on joka kulmassa nokkapyörä! Nämä ovat jokainen kiinnitetty kiinnikkeellä joka tulen pulttaamaan läpi 10x10 paksuihin puihin. Tällä hetkellä ne ovat vain parilla pienellä ruuvilla kiinni niin että voin testata toimiiko suunnitelmani ollenkaan.

Olisin nyt valmis kiinnittämään kiinnikkeet läpipulteilla, mutta olen hiukan epävarma miten montaa pulttia ja miten tiuhaan minun pitäisi niitä laittaa/kiinnike. Kuten kuvassa näkyy, reikiä kiinnikkeessä on 10 kpl. Mietin kestävyyttä ja toisaalta mitä useampi pultti sitä tukevammin se istuu. Mutta toisaalta, jos poraan 10 reikää noin lähekkäin, heikentääkö se konstruktiota ja näinollen vaarantaa koko rakennelmaa? Siitä tulisi melkoinen reikäjuusto :-)l

Kuvissa näkyy kelkka up ja down asennossa sekä yksi kiinnikkeistä. Mihin reikkin/montako pulttia te laittaisitte? Jokanen nokkapyörä kestää vähintään sen 300kg ja kiinnikkeet niinikään. Toisin sanoen kiinnikkeet täytyy kiinnittää niin ettei ne anna periksi 300kg painon alla...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja makken » 20.09.2015 14:10

4Kpl järeitä 8-10mm läpipultteja pitäs riittää per kiinnike. Joka kulmaan yks. Vältä pultinreikien poraamista kovin lähelle puuplkin reunoja.

makken
Viestit: 74
Liittynyt: 19.08.2015 22:56

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja makken » 20.09.2015 14:14

Niin ja ite oisin tehnyt ton lavetin vähän trailerimalliin niin, että takaosassa ois akseli ja 2 kunnon pyörää. Pehmeellä alustalla siirtely olisi niin helpompaa. Nyt kun tohon lyö yli 1000kilosen veneen niin nokkapyörät uppoaa soraan.. ???

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Miten ja mistä sopiva traileri löytyy?

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 20.09.2015 14:48

Aika iso vääntö tulee palkkiin tuollaisesta pyörän kannatuksesta. Laita läpipulttien toiselle puolelle kunnon taustalevy, mieluummin kaikki pultit samalle levylle.
Tonni painoa päälle tuohon, niin on aika raskasta siirrellä sitä sorapinnalla. Joku vanerilevy alle, jos ei muuten oliiku.

Vastaa Viestiin