Uusi kuomu - tekijöitä Varsinais-Suomessa

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
luototo
Viestit: 78
Liittynyt: 11.11.2011 15:12
Paikkakunta: Parainen

Uusi kuomu - tekijöitä Varsinais-Suomessa

Viesti Kirjoittaja luototo » 30.06.2015 12:22

Olen ajatellut uusia veneeni kuomun. Tarkoitus on purkaa takahytti pois ja pidentää uusi kuomu peittämään koko avotilan takana. Kuomulle tulee mittaan PxLxK 3x2x1 m. Tähän pitäisi saada uudet taittokaaret, että kuomun saa laskostettua taakse auki joutumatta rullaamaan sitä kokoon. Lisäksi sivuille avattavat vetoketkuluukut jotka saa rullattua ylös ja napitettua kiinni. Taakse ahkä samoin luukku tai ikkuna?

Olisiko antaa hyviä vinkkejä kuomuntekijöistä V-S alueella? Saa laittaa myös kuvia omista kuomuista ja kaariratkaisuista jos on hyviä malleja esittää.

Kuvassa on esitetty suurinpiirtein mitä haen, mutta vene ei ole omani. Toivottavasti veneen omistaja ei hermostu luvattomasta lainauksesta ;-) . Kuva otettu Meri Viaporissa muutama viikko sitten eräästä veneestä, mutta omistaja ei tiennyt kuomun tekijästä.
IMG_9767.jpg
WP_20150516_012.jpg
Tässä nykyinen tilanne josta siis takahytti pois ja pidempi kuomu kattamaan avotilan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Uusi kuomu - tekijöitä Varsinais-Suomessa

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 30.06.2015 12:37

Terve.

Taalintehtaalla toimii Atelje Marinero, löytyy googlaamalla, tai ainakin yhteystiedot löytyvät. En tiedä enkä ole kuullut miten heiltä homma sujuu, mutta aion kans joskus kysyä pressua vastaavaan paattiin. Mutta että tuommonenkin on olemassa.

Hieno vene muuten, oliko tuossa Volvon b18? Jos niin, niin meillä on lähes sama kalusto.

Avatar
luototo
Viestit: 78
Liittynyt: 11.11.2011 15:12
Paikkakunta: Parainen

Re: Uusi kuomu - tekijöitä Varsinais-Suomessa

Viesti Kirjoittaja luototo » 30.06.2015 14:30

Kiitti vinkistä. Kysäisenpä tuoltakin tarjouksen.

Veneessäni on Volvo Penta MD21A jossa 75 hp. Tehoa on kyllä aivan liikaa. Ajelen 2000-2200rpm jolla vene kulkee n. 6 solmua. Olen ajatellut vaihtaa veneeseen 29hp moottorin sitten kun tämä vanha laukeaa...jos se ikinä nyt laukeaa?
Ihan mielenkiinnosta, jos sinulla on samanlainen kalusto niin voisitko laittaa kuvia tulemaan? Merikarvialaisia puuveneitä ei ihan hirvesti tule vastaan, tai yleensäkään länsirannikolta.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Uusi kuomu - tekijöitä Varsinais-Suomessa

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 02.07.2015 11:00

Moi, jaajuu, sotkin aiemmin lukemani jutut, siksi luulin sun kirjoitelleen b18-moottorista.. Ei mun ole merikarvialainen, on Hiittisten saaristosta, mutta noin 9-metrinen fiskari kumminkin.

Kuomun suhteen olen miettinyt, että pitäis löytää hyvä malli, että miten kaaret, läpät ja ikkunat olis tosi hyvät. Kuomun teettäminen on kumminkin iso raha, joten haluaisin kerralla hyvän.. Kangas itsessään ei mahdottomia maksa, mutta se työ...

Vastaa Viestiin