Hei
Minulla on Y. Halenin mahonkivanerivikla 1960-luvulta. Viklan kunnostus on edennyt niin että olemme poistaneet maalikerrokset pohjasta ja kyljistä. Lisäksi olemme hioneet kannen ja poistaneet maalin alkuperäisestä puumastosta. Tavoitteena on että masto, kansi ja kyljet lakataan, pohja maalataan.
Kysymykset/ työvaiheet:
- miten kyljet saadaan kokonaan puhtaaksi vanhasta maalista? Kuumailmapuhaltimen ja raapan sekä tarmokkaan hionnan jälkeen valkoinen kylkimaali näkyy paikoin edelleen. Auttaako maalinpuhdistusaine tai petsaus ennen kyllästystä?
- lahoa löytyi muutamasta paikasta kyljen ja kannen taitteesta. Kaivoin sahajauhon/pehmeän puun pois jolloin jäljelle jäi noin kolot. Tarkoitus olisi liimata mahonkipaikka tai täyttää jollakin muulla aineella. Ideoita korjaukseen niin että purjehtimaankin vielä ehtisi?
- pohjasta löytyi auennut sauma, joka pitäisi täyttää. Ajatus oli käyttää epoksia täyteaineena. Miltä kuulostaa?
- masto tullaan kyllästämään ja lakkaamaan.
- mikä olisi hyvä maali pohjaan? Tarkoitus oli käyttää Hempelin Light Primeria. Vene säilytetään rantakärryllä kuivalla maalla.
Kiitos kaikista kommenteista etukäteen ja hyvää kesää!
Yt. Vikla 1968
Mahonkiviklan kunnostus
- riskila
- Viestit: 144
- Liittynyt: 10.12.2005 21:56
- Paikkakunta: Eurajoki
Re: Mahonkiviklan kunnostus
Minulla on myös Halenin tekemä vikla "ZORRO" FIN-5563 vuodelta 64. Veneen kunnostuksesta on kertomus kuvablokissani, jonka osoite on allekirjoituksessa.
Puuvenelehti julkaisi jutun "ZEBRA" nimisen puuviklan kunnostuksesta. Näistä ja muistakin jutuista kannattaa lukea Viklaliiton uudesta kirjasta "Tuhannen viklan maa". Liiton sivuillakin kannattaa käydä http://www.snipe.fi
Puuvenelehti julkaisi jutun "ZEBRA" nimisen puuviklan kunnostuksesta. Näistä ja muistakin jutuista kannattaa lukea Viklaliiton uudesta kirjasta "Tuhannen viklan maa". Liiton sivuillakin kannattaa käydä http://www.snipe.fi