Fiskarin vedenalaisen osan pintakäsittely

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Hannu Piirainen
Viestit: 2
Liittynyt: 01.04.2015 18:14

Fiskarin vedenalaisen osan pintakäsittely

Viesti Kirjoittaja Hannu Piirainen » 31.05.2015 18:11

Olisin kysynyt Teiltä kokeneilta veneilijöiltä neuvoja. Fiskarini on nyt työstetty puhtaalle puupinnalle. Aikaisemmin pinnassa ollut antifoululingmaali poistettiin soodapuhalluksella. Pääsen aloittamaan pian kyllästyksen, koska venelautojen kosteusprosentti on jo alle 13. Kyllästelitkussa on 60 % pellavaöljyä, 35 % pieneenitärpättiä ja 5 % sinkkinaftenaattia. Myrkkymaalia kun ei saa käyttää makeissa vesissä, joten nyt etsin parasta keinoa, millä aineilla vesirajan-alapuolinen osa tulisi käsitellä. Olisiko varmaa neuvoa, miten en pilaisi vuonna 1979 syntynyttä paattiani pintakäsittelyllä. Olisin kiitollinen neuvoista.

nippeli90
Viestit: 55
Liittynyt: 03.03.2012 2:46

Re: Fiskarin vedenalaisen osan pintakäsittely

Viesti Kirjoittaja nippeli90 » 31.05.2015 19:06

Morjes!

Itse pähkäilin samaa hommaa koko kevään. Aloitin oman 50-60 luvun taitteessa veistetyn mäntyfiskarin kyllästyksen helmikuun alkupuolella. Pohjan putsasin vanhoista maaleista jo viime kesänä. Kyllästykseen kului aikaa noin 2,5kk kyllästin kanssa pellavaöljy,pineenitärpätti,sinkki seoksella. Ainetta meni yli kuuskyt litraa. Siis pelkkää pellava öljyä! Tuohon vielä päälle muut litkut.
Joo eli mietin sitä itsekin ettei mun veneeseen tule lyijymönjää sillä makeissa vesissä pärjää ilmankin. Tottakai...lyijymönjä on pö kyllästyksen jälkeen paras mahdollinen suoja puulle ja tarttuu pö kyllästettyyn puuhun kuin tauti,koska lyijy mönjä on pö pohjainen aine.
Itse päädyin juuri viimeviikolla seuraavaan tulokseen: ostin kolme litraa sateenkaarivärin vanhan ajan vene maalia. Kyseinen maali on pellavaöljy pohjainen joten tarttuu erin omaisesti kiinni! Hain maalia suoraan lempäälän tehtaan myymälästä. Myyjän mukaan kyseinen maali on tosi suosittua ammatti veneen veistäjien keskuudessa. Myyjä kertoi että sisävesille tulevan veneen pohjaan ei tarttte kyllästyksen jälkeen muuta kuin kolme kerrosta vanhan ajan venemaalia. Ja paras tarttuvuus maalilla on sillon kun pö ei ole vielä aivan kuivunut veneen pohjaan. Koska maali on pellava öljy phjainen,se vulkanoituu puussa olevaan kyllästeeseen. Itse en lähtisi pistämään mitään alkydi pohjaista maalia pö kyllästeen päälle. Haastattelin erästä puuveneen veistäjää keväällä ja kyselin mikä maali ja lakka sopii pö kyllästeen päälle. Niin kertoi että alkydi maaöit ja lakat sopii ainoastaan impreg,tai owatrol kyllästetyn puun päälle.pellava öljykyllästeen päälle ainoastaan lyijymönjä tai luonnon öljy pohjainen maali/lakka.


Itse suosittelisin kyseistä maalia! Aika näyttää kuinka meikä mannen käy. Mutta uskon kyllä että pitkälle mennään. Nyt on kaksi kerrosta jo vedelty veneen pohjaan! Ens viikolla välihionta ja kolmas kerros. Niin! Ja kuivuu muuten näillä keleillä yllättävänkin nopeesti,pelkäsin että kyseinen maali kuivuu turkasen hitaasti koska kyseessä hartseilla vahvistettu pö/kiinanpuuöljy maali.

Avatar
vehkasalo
Viestit: 376
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Fiskarin vedenalaisen osan pintakäsittely

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 31.05.2015 19:59

Lyijymönjä on varmaan paras. Pitää vaan päättää haluaako sitä käyttää. ;-)
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Hannu Piirainen
Viestit: 2
Liittynyt: 01.04.2015 18:14

Re: Fiskarin vedenalaisen osan pintakäsittely

Viesti Kirjoittaja Hannu Piirainen » 04.06.2015 8:57

Kiitos Nippelille vastauksesta. Kokeilen samalla mallilla.

venhonen
Viestit: 3
Liittynyt: 20.10.2015 19:19

Re: Fiskarin vedenalaisen osan pintakäsittely

Viesti Kirjoittaja venhonen » 22.10.2015 18:18

Miten ovat Satenkaarivärien maalit pohjassa kestäneet?

Vastaa Viestiin