Puuvenesuunnittelua

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
mikke
Viestit: 1
Liittynyt: 31.07.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Puuvenesuunnittelua

Viesti Kirjoittaja mikke » 31.07.2003 14:11

Haluaisin suunnitella ja piirrättää isomman (50 jalkaa) perinteisen puuveneen piirustukset valmiiksi ennen puolivalmistusta. Varmasti moni valmis piirustus maailmalta kelpaa pitkälle, mutta muutoksia tulee melkein yhtä varmasti joihinkin osa-alueisiin. Tärkeintä on siis huolellinen suunnittelu ennen aloitusta. Käännytäänkö Suomessa avun tarpeessa suoraan veistäjien puoleen, vai täytyykö soittaa Nigel Irenssille Britteihin?

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 04.08.2003 13:19

Nigel Irens on mukava heppu ja hänen kanssaan tulee hyvin toimeen, mutta jos haet edes osittain pohjoismaista mallia niin täkäläisempi kaveri voi olla ihan hyvä valinta. Juttelin joskus isomman kahvelikutterin piirrättämisestä ja juttuun tultiin hyvin, mutta perusjärkevänä miehenä Irens tahtoo tehdä "hyviä" veneitä vähän perinteiden kustannuksella.

Kotimaisista veistäjistä Lage Sundfors tekee tuon kokoisia veneitä ja hän myös piirtää veneet itse. Toiset vähän karsastavat Lagen tyyliä tehdä käytännöllisiä veneitä vähän perinteiden ja klassisuuden kustannuksella, toisten mielestä se on Lagen suunnittelemien veniden paras juttu. Käy katsomassa käsiala uusilla kotisivuilla http://www.sundfors.kpnet.com/

Eivind Still on huseerannut todella perinteisten kotimaisten vene- ja laivamallien kanssa, mm. Jakobstads Wapen, Postijahti ja Loviisassa työn alla oleva Österstjärnan ovat hänen töitään. Ja Stillin amattitaitoa tuskin kukaan arvaa lähteä epäilemään.

Jussi Manerberg on tehnyt modenrnien veneiden lisäksi joitakin rimarakenteisten klassisen mallisten veneiden suunnitelmia. Puuvene-lehdessä 4/2000 oli juttu Jera- nimisestä Mannerberg 65 Classicista. Jostain syystä Mannerbergin kotisivut http://www.mannerberg.com ovat olleet vähän rikki jo vuosia, mutta sieltä löytyy lisää hänen suunnittelemiaan veneitä.

Noin ison veneen kanssa ottaisin kyllä suunnittelijan kimppaan. Meikäläisistä veistäjistä vain Lage tekee tuon kokoisia veneitä perinteisin menetelmin ja säännöllisesti, rimaepoksimiehiä löytyy vähän enemmän. Moni pystyy tekemään veneen, mutta kokemusta suunnittelusta ja rakentamisesta ei löydy enää monelta tuossa kokoluokassa.

Pekka

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Puuvenesuunnittelijoita

Viesti Kirjoittaja Northling » 05.08.2003 11:17

Moi
Täytyy minunki omaani puolustaa, olen nimittäin Scylla-fani. Uusin malli on koepurjehdittu viimeviikonloppuna ja se ylitti odotukset. Björn "Nalle" Nyberg suunnitteli toiveitteni mukaisesti Isosta Scyllasta metriä pidemmän paremmin aaltoa leikkaavan uudispurren.
Scylla siis on Colin Archerin reidninsköytestä ja kosterista perinteensä saava pohjanlahdentapaan rakennettu limisaumainen painokaaritetty "double enderi"
Nallen suunnittelijan kyvyistä sen verran että hänen laskema uppouma ja vesilinja osuivat uudessakin runkotyypissä millilleen. Tietomäärä pujelaivoista ja perinteisistä jahdeista ja veneistä tällä vanhallakarhulla on rajaton. Häneltä varmaankin syntyy tilaajan toiveiden mukaisesti isopikin konstruktio.
Lisää projektistamme www.optikkonordling.fi/ottiliana

Tämä uusin Scylla on Runkonumeroltaan 73
Mitat:
Runkopituus 10,60 m
Vesilinja 8,45
Kokonaispituus 12,50
Leveys 3,52
Syväys 1,55
Paino 6500 kg
Maston korkeus 13,6
Maston pituus 12,5
Puomin pituus n. 4,60
Peräsin vedenalainen osa:
Korkeus 2,0
Leveys 0,65
Vedenalainen pinta-ala n 1,3 m3
Ei tasapainottavaa osaa
Moottori
Yamarin 3JH3 40 Hp

Terveisin Aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
terhohalme
Viestit: 212
Liittynyt: 15.04.2003 20:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja terhohalme » 05.08.2003 23:19

Pekka,

Mannerbergin Jussi taisi siirtyä päätoimiseksi kiinteistönvälittäjäksi pari vuotta sitten... Kertookohan alan työtilanteesta?

Lage on suunnittelullaan Nallen ohella toinen vahva oman tiensä kulkija. Veneet ovat kauniin klassisia, mutta niissä on myös klassisen lyhyt vesilinjaja tätä kautta klassinen suorituskyky, vaikka solmun osista ehkä puhutaankin. Lagen sivut ovat komeat.

Nordling,

Skylla on kyllä sinänsä erinomainen vene, hiukan "selkämeren seisoja", mutta turvallinen matkavene. Ongelma vain tulee siitä, että kovin suurikokoisena limisaumainen vene ei ole järin pitkäikäinen, sillä se rakenne on liian joustava raskaaseen veneeseen. Tasasauma- tai rimarakenne on parempi ratkaisu suurissa veneissä.

Selvästi isomman veneen suunnittelu ei onnistu pelkän rautaisen kokemuksen ja näkemyksen perusteella, tarvitaan myös laskutaitoa, normien ja veneteorian osaamista, lujuusopin tuntemusta sekä nykyisin myös tehokkaiden veneensuunnitteluohjelmistojen hallintaa. Ison veneen kohdalla ei ole mahdollisuutta kokemusperäiseen suunnitteluun (= yritys-erehdys-korjaus) Kaikki kunnioitukseni silti Nallelle, hän on tehnyt upean uran veistäjänä.

Terho

http://kotisivu.mtv3.fi/terho.halme/

Vastaa Viestiin