Tankin ja akkujen sijoittelu?
- kimsir
- Viestit: 356
- Liittynyt: 19.03.2013 10:32
- Paikkakunta: Kemiönsaari
Tankin ja akkujen sijoittelu?
Tervehdys jälleen
Nyt olis kysymyksessä tankin ja akkujen sijoittelu keskikokoiseen Scyllaan. Aattelin siirtää polttoainetankin sitloodan jalkatilan alle (isoon tyhjään tilaan) sitloodan penkin alta. Akut myös aattelin siirtä salongin puolelta moottorin ja polttoainetankin väliin tehtävälle alustalle. Aiemmin akut ovat olleet salongin puolella pistopunkan alla moottorin vieressä. Akkuja tulee olemaan ainakin kaksi. Painojakautuma olisi noin aseteltuna takapainotteinen, toisaalta keulaan tulee septitankki ja muuta painavaa tavaraa, joten vastapainoa löytyy jonkin verran. Polttoainetankki siirtyy 50 cm alemmas ja vajaan metrin taaemmas alkuperäiseltä paikaltaan ja akut siirtyvät myös noin 50 cm taaemmas alkuperäiseltä paikaltaan. Vene on ollut alunperin hieman takapainoinen, joten paheneeko tilanne dramaattisesti, jos muuttaa akkujen ja polttoainetankin paikat kuvailemallani tavalla? Niin ja liittykö asetteluun jotain olellisempia huomioitavia seikkoja, kuin painon kertyminen takaosaan?
Tuuletus järjestyy ja kiinnitykset onnistuu helposti. Moottorin sähkökaapelointi olisi helppo ja lyhyet kaapelit, myös sähkökeskuksen kannalta sijoittelu voisi toimia hyvin. Akkujen nostaminen tuolta syvältä on sitten oma lukunsa ja siihen löytyy ehkä keino poistaa ne salongin puolelta tai sitten taljan avulla ylös. Sais myö lisätilaa sitloodan laatikkoon, kun tankki ei ole sitä siellä täyttämässä.
Kimmo
Nyt olis kysymyksessä tankin ja akkujen sijoittelu keskikokoiseen Scyllaan. Aattelin siirtää polttoainetankin sitloodan jalkatilan alle (isoon tyhjään tilaan) sitloodan penkin alta. Akut myös aattelin siirtä salongin puolelta moottorin ja polttoainetankin väliin tehtävälle alustalle. Aiemmin akut ovat olleet salongin puolella pistopunkan alla moottorin vieressä. Akkuja tulee olemaan ainakin kaksi. Painojakautuma olisi noin aseteltuna takapainotteinen, toisaalta keulaan tulee septitankki ja muuta painavaa tavaraa, joten vastapainoa löytyy jonkin verran. Polttoainetankki siirtyy 50 cm alemmas ja vajaan metrin taaemmas alkuperäiseltä paikaltaan ja akut siirtyvät myös noin 50 cm taaemmas alkuperäiseltä paikaltaan. Vene on ollut alunperin hieman takapainoinen, joten paheneeko tilanne dramaattisesti, jos muuttaa akkujen ja polttoainetankin paikat kuvailemallani tavalla? Niin ja liittykö asetteluun jotain olellisempia huomioitavia seikkoja, kuin painon kertyminen takaosaan?
Tuuletus järjestyy ja kiinnitykset onnistuu helposti. Moottorin sähkökaapelointi olisi helppo ja lyhyet kaapelit, myös sähkökeskuksen kannalta sijoittelu voisi toimia hyvin. Akkujen nostaminen tuolta syvältä on sitten oma lukunsa ja siihen löytyy ehkä keino poistaa ne salongin puolelta tai sitten taljan avulla ylös. Sais myö lisätilaa sitloodan laatikkoon, kun tankki ei ole sitä siellä täyttämässä.
Kimmo
HELMIIDA
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Tankin ja akkujen sijoittelu?
Moro
Aika monessa Scyllassa polttoainetankki on moottorin päällä tai takana sitloodan alla. Eli se on aika hyväksi koettu paikka.
Missä sulla vesitankki on?
Muista kuitenkin varata koneen päälle tilaa sen verran että huollot onnistuu ja järjestelyt kannattaa tehdä niin että koneen saa pois paikaltaan ilman massivisia purkutöitä, kun sen aika tulee (vaikka se nyt onkin uusi, niin kyllä Scyllat kestää usean koneen iän).
Akkujen sijoituksesta sen verran että niihin olisi hyvä päästä käsiksi helposti, sillä parikertaa kesässä pitää akkuvettä lisällä ja 4-5 vuoden välein ne pitää kokonaan vaihtaa ja talveksi aina hoitaa lämpimään. Että sitä silmälläpitäen kannattaa suunnitella paikkaa. Ota myös huomioon että akuista kehittyy vetyä, joten tuuletusta pitää olla eikä kipinöitä. Akkukotelon voi tehdä vaikka epoksoiduta vanerista. Älä kuitenkaan sijoita akkuja pilssiin, sillä kun kakka osuu tuulettimeen ja tulee iso vuoto, niin akut ei saisi kastua, sillä silloin niitä juuri tarvitaan. Mistä päättelet että vene on ollut takapainoinen? Ehkä siinä vaan on komea sprogi ja ylväs keula
Noi on kaikki yksilöitä ja kelluu hieman eri asennossa. Nostat vähän vesilinjaa perästä nii ei ole enää takapainoinen
Nortti
Aika monessa Scyllassa polttoainetankki on moottorin päällä tai takana sitloodan alla. Eli se on aika hyväksi koettu paikka.
Missä sulla vesitankki on?
Muista kuitenkin varata koneen päälle tilaa sen verran että huollot onnistuu ja järjestelyt kannattaa tehdä niin että koneen saa pois paikaltaan ilman massivisia purkutöitä, kun sen aika tulee (vaikka se nyt onkin uusi, niin kyllä Scyllat kestää usean koneen iän).
Akkujen sijoituksesta sen verran että niihin olisi hyvä päästä käsiksi helposti, sillä parikertaa kesässä pitää akkuvettä lisällä ja 4-5 vuoden välein ne pitää kokonaan vaihtaa ja talveksi aina hoitaa lämpimään. Että sitä silmälläpitäen kannattaa suunnitella paikkaa. Ota myös huomioon että akuista kehittyy vetyä, joten tuuletusta pitää olla eikä kipinöitä. Akkukotelon voi tehdä vaikka epoksoiduta vanerista. Älä kuitenkaan sijoita akkuja pilssiin, sillä kun kakka osuu tuulettimeen ja tulee iso vuoto, niin akut ei saisi kastua, sillä silloin niitä juuri tarvitaan. Mistä päättelet että vene on ollut takapainoinen? Ehkä siinä vaan on komea sprogi ja ylväs keula
Noi on kaikki yksilöitä ja kelluu hieman eri asennossa. Nostat vähän vesilinjaa perästä nii ei ole enää takapainoinen
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- kimsir
- Viestit: 356
- Liittynyt: 19.03.2013 10:32
- Paikkakunta: Kemiönsaari
Re: Tankin ja akkujen sijoittelu?
Moro
Vesitankkia ei vanhastaan ole ja kun sen hankinnan ja asennuksen aika koittaa, niin sijoitus tulee olemaan varmaan sadevaatekomerossa päälaipion etupuolella, tai salongin punkkien alla, joten vesitankki(t) vois tasapainottaa kuormaa jonkin verran.
Saan asennettua polttoainetankin ja akut moottorin taakse sitloodan alle, joten moottoriin pääsee jatkossa hyvin käsiksi ja sen saa tarvittaessa nostettua ylös salongin oven kautta, joten ahtaus ei tule ongelmaksi.
Lähinnä mietin akkujen sijoittelun soveltuvuutta akselin päälle rakennettavaan tilaan/koteloon. Kotelo tulee reilusti pilssin yläpuolelle, periaatteessa ne sais tarkalleen sitloodan luukun alle, joten ne ei olis edes kauhean syvällä huoltotoimenpiteitä ja poisottamista ajatellen. Akkuja varten rakennettava kotelointi tulisi olemaan helposti irroitettavaa, joten akselistoonkin pääsisi aika helposti käsiksi. Pitää vielä kehitellä tarkemmin, kun periaatteessa paikka on ok.
Alkuperäinen omistaja mainitsi veneen olevan takapainoinen ja mullehan se tarkoittaa vielä tässä vaiheessa ymmärrystä sitä, että perä ui syvällä vedessä ja haittaa purjehdusominaisuuksia. Ja nyt, jos kohdistaa kuormaa vielä enemmän tuonne perän suuntaan niin se ui jo liian syvällä? En tunne asiaa yhtään, joten siksi ihmettelen. Liitteenä sivukuva veneestä vanhassa kuosissaan, josta näkee keulan ja perän suhteen. Voi olla että on ylväs keula ja komea sprogi, mutta mitäs ite tuumaat?
Kimmo
Vesitankkia ei vanhastaan ole ja kun sen hankinnan ja asennuksen aika koittaa, niin sijoitus tulee olemaan varmaan sadevaatekomerossa päälaipion etupuolella, tai salongin punkkien alla, joten vesitankki(t) vois tasapainottaa kuormaa jonkin verran.
Saan asennettua polttoainetankin ja akut moottorin taakse sitloodan alle, joten moottoriin pääsee jatkossa hyvin käsiksi ja sen saa tarvittaessa nostettua ylös salongin oven kautta, joten ahtaus ei tule ongelmaksi.
Lähinnä mietin akkujen sijoittelun soveltuvuutta akselin päälle rakennettavaan tilaan/koteloon. Kotelo tulee reilusti pilssin yläpuolelle, periaatteessa ne sais tarkalleen sitloodan luukun alle, joten ne ei olis edes kauhean syvällä huoltotoimenpiteitä ja poisottamista ajatellen. Akkuja varten rakennettava kotelointi tulisi olemaan helposti irroitettavaa, joten akselistoonkin pääsisi aika helposti käsiksi. Pitää vielä kehitellä tarkemmin, kun periaatteessa paikka on ok.
Alkuperäinen omistaja mainitsi veneen olevan takapainoinen ja mullehan se tarkoittaa vielä tässä vaiheessa ymmärrystä sitä, että perä ui syvällä vedessä ja haittaa purjehdusominaisuuksia. Ja nyt, jos kohdistaa kuormaa vielä enemmän tuonne perän suuntaan niin se ui jo liian syvällä? En tunne asiaa yhtään, joten siksi ihmettelen. Liitteenä sivukuva veneestä vanhassa kuosissaan, josta näkee keulan ja perän suhteen. Voi olla että on ylväs keula ja komea sprogi, mutta mitäs ite tuumaat?
Kimmo
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
HELMIIDA
-
- Viestit: 213
- Liittynyt: 30.09.2010 17:10
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tankin ja akkujen sijoittelu?
Moro
Omassa tankki sitloodassa penkin alla, joka osoittautunut hyväksi käytännöksi.
Myös kone saa polttoainetta lapolla eli ei se ainakaan huono asia ole.
Jos pistät tankin sitlooden jalkatilan alle, niin kannattaa varmasti miettiä myös tulevia huoltotoimenpiteitä, kuten esim. pilssipumppujen vaihtoa jne, koska nekin täytyy vuosittain pari kertaa huoltaa unohtamatta tietenkään akselistoa ja sen mahdollista voitelua.
Pistän Emman ratkaisusta kuvan, niin kertoo enemmän.
Sähköthän Emmaan tehtiin nyt uusiksi talven aikana Aleksin toimesta ja akut tahdoin siirrättää keulaan sitloodan alta eli tässä tapauksessa samalle kohtaa kuin mastokin jakamaan vähän enemmän kuormaa keulaa kohti.
T. Tero
Omassa tankki sitloodassa penkin alla, joka osoittautunut hyväksi käytännöksi.
Myös kone saa polttoainetta lapolla eli ei se ainakaan huono asia ole.
Jos pistät tankin sitlooden jalkatilan alle, niin kannattaa varmasti miettiä myös tulevia huoltotoimenpiteitä, kuten esim. pilssipumppujen vaihtoa jne, koska nekin täytyy vuosittain pari kertaa huoltaa unohtamatta tietenkään akselistoa ja sen mahdollista voitelua.
Pistän Emman ratkaisusta kuvan, niin kertoo enemmän.
Sähköthän Emmaan tehtiin nyt uusiksi talven aikana Aleksin toimesta ja akut tahdoin siirrättää keulaan sitloodan alta eli tässä tapauksessa samalle kohtaa kuin mastokin jakamaan vähän enemmän kuormaa keulaa kohti.
T. Tero
- kimsir
- Viestit: 356
- Liittynyt: 19.03.2013 10:32
- Paikkakunta: Kemiönsaari
Re: Tankin ja akkujen sijoittelu?
Morjens
Akut yritän sijoittaa pois ihmisten tilasta tekniikan tilaan, joka muodostuisi sitloodan alle yhteiseksi tilaksi moottorin kanssa. Moottorikopasta ja laipiosta tulisi rajaava kotelointi. Pysyis hajut ja kaasut jotenkin aisoissa ja tuuletuksenkin sais suht helposti tehtyä.
Sillä ei liene suurta käytännön merkitystä veneen kallistuksissa, jos tankki on täynnä polttoainetta ja se sijaitsee sitloodan laatikossa keskilinjasta sivulla, verrattuna tilanteeseen, jossa se olisi 50 cm alempana sitloodan alla veneen keskilinjan kohdalla? Tankkihan ei ole kuin n. 30 litranen rosteripönttö.
Kimmo
Akut yritän sijoittaa pois ihmisten tilasta tekniikan tilaan, joka muodostuisi sitloodan alle yhteiseksi tilaksi moottorin kanssa. Moottorikopasta ja laipiosta tulisi rajaava kotelointi. Pysyis hajut ja kaasut jotenkin aisoissa ja tuuletuksenkin sais suht helposti tehtyä.
Sillä ei liene suurta käytännön merkitystä veneen kallistuksissa, jos tankki on täynnä polttoainetta ja se sijaitsee sitloodan laatikossa keskilinjasta sivulla, verrattuna tilanteeseen, jossa se olisi 50 cm alempana sitloodan alla veneen keskilinjan kohdalla? Tankkihan ei ole kuin n. 30 litranen rosteripönttö.
Kimmo
HELMIIDA
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Tankin ja akkujen sijoittelu?
Moi,
Tietämättä enempää painoista, niin lähtisin väittämään, että ei ole käytännössä mitään merkitystä. Jos veneessä siirtelee 30 litran (kg) painoa paikasta toiseen, niin se ei tee juuri mitään. Eikä ainakaan, kun pohjassa on tonni pari valurautaa painolastina. Pituussuuntaista tasapainoa voisi ehkä miettiä enempi. Scyllasta en taas tiedä, mutta yleisemmin sanotaan, että purjevene ei ainakaan saa olla peräpainoinen. Olen jonkun verran purjehtinut Albin Viggenillä, joka on tosi kevyt 7-metrinen 70-luvun "matka"vene. Siinä sai painoa keulaan kuskaamalla ihan oikeasti lisää vauhtia. Peräbokseihin kun kertyi painoa akusta, ankkurista, vähäisestä bensakannusta, grillistä, jne jne. Ja aina koko porukka tietysti istui perässä.
Mutta Scylla on tietysti vähän erilainen, runko on aika pullea ja kantava, ei taida pienet painonsiirrot juuri merkitä mitään. Hieno vene, kunnon jyrä, Pekka Parikkakin taisi jo kirjassaan aika paljon hehkuttaa juuri tätä ominaisuutta.
Tietämättä enempää painoista, niin lähtisin väittämään, että ei ole käytännössä mitään merkitystä. Jos veneessä siirtelee 30 litran (kg) painoa paikasta toiseen, niin se ei tee juuri mitään. Eikä ainakaan, kun pohjassa on tonni pari valurautaa painolastina. Pituussuuntaista tasapainoa voisi ehkä miettiä enempi. Scyllasta en taas tiedä, mutta yleisemmin sanotaan, että purjevene ei ainakaan saa olla peräpainoinen. Olen jonkun verran purjehtinut Albin Viggenillä, joka on tosi kevyt 7-metrinen 70-luvun "matka"vene. Siinä sai painoa keulaan kuskaamalla ihan oikeasti lisää vauhtia. Peräbokseihin kun kertyi painoa akusta, ankkurista, vähäisestä bensakannusta, grillistä, jne jne. Ja aina koko porukka tietysti istui perässä.
Mutta Scylla on tietysti vähän erilainen, runko on aika pullea ja kantava, ei taida pienet painonsiirrot juuri merkitä mitään. Hieno vene, kunnon jyrä, Pekka Parikkakin taisi jo kirjassaan aika paljon hehkuttaa juuri tätä ominaisuutta.
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Tankin ja akkujen sijoittelu?
Jaa tuosta sivuprofiilista vielä.. vaikka kuvakulmakin vähän hämää, ja pohjamaali on aika ylhäällä (keulassa , niin kuvan perusteella venettä voisi väittääkin peräpainoiseksi. Mutta.. millä painolla keulaa saa noin 5-15 senttiä alas? Riittääkö yksi äijä (á 95 kg) keulakannelle.. ei välttämättä.
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Tankin ja akkujen sijoittelu?
Moro
Juu, samaa mietin kuin Mösteri, että se on ihan sama mihin 40 kg tankin ja 40 kg akuston sijottaa tuon kokoisessa veneessä. Se ei vielä paljoa asentoa muuta suuntaan tai toiseen. Kuten sanoin kaikki Scylla veneet on yksilöitä ja toiset kelluu enempi nokka pystyssä kuin toiset. Pohjan muoto ja painokölin paikka saattaa venekohtaisesti vaihdella ja se vaikuttaa eniten siihen miten vene vedessä lepää. Nalle tapa tehdä veneitä oli sellainen että mitään tarkkoja piirustuksia ei ollut ja vene tehtiin pääasiassa tilaajan toiveiden mukaan. Veneet myöskin tuli erilaisia riippuen veistäjän mielentilasta, laudoista ja miten se silmään silloin sopi
Nostat vesirajaa perästä vähän niin ei näytä yhtään peräpainoselta.
Ole ylpeä veneestäsi Siinä on upea ja ylväs keula! Olen aina ihaillut ko. veneen muotoja, se on mielestäni todella kaunismuotoinen vene!
Nortti
Juu, samaa mietin kuin Mösteri, että se on ihan sama mihin 40 kg tankin ja 40 kg akuston sijottaa tuon kokoisessa veneessä. Se ei vielä paljoa asentoa muuta suuntaan tai toiseen. Kuten sanoin kaikki Scylla veneet on yksilöitä ja toiset kelluu enempi nokka pystyssä kuin toiset. Pohjan muoto ja painokölin paikka saattaa venekohtaisesti vaihdella ja se vaikuttaa eniten siihen miten vene vedessä lepää. Nalle tapa tehdä veneitä oli sellainen että mitään tarkkoja piirustuksia ei ollut ja vene tehtiin pääasiassa tilaajan toiveiden mukaan. Veneet myöskin tuli erilaisia riippuen veistäjän mielentilasta, laudoista ja miten se silmään silloin sopi
Nostat vesirajaa perästä vähän niin ei näytä yhtään peräpainoselta.
Ole ylpeä veneestäsi Siinä on upea ja ylväs keula! Olen aina ihaillut ko. veneen muotoja, se on mielestäni todella kaunismuotoinen vene!
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Tankin ja akkujen sijoittelu?
Noin se on. Maalaamalla voi vaikuttaa
Korkea keula on arvossaan, jos eikun kun, on vähän vastamäkeä tuolla merellä. Ehkä tuota kannattaa testailla sitten kun vene on vedessä, eli kansaa kannelle puntarin kautta. Katsoo sitten onko millään realistisilla painonsiirroilla saatavissa mitään järkevää aikaiseksi. Ja onko tarvettakaan.
Korkea keula on arvossaan, jos eikun kun, on vähän vastamäkeä tuolla merellä. Ehkä tuota kannattaa testailla sitten kun vene on vedessä, eli kansaa kannelle puntarin kautta. Katsoo sitten onko millään realistisilla painonsiirroilla saatavissa mitään järkevää aikaiseksi. Ja onko tarvettakaan.
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Tankin ja akkujen sijoittelu?
Kävin toissapv tankkaamassa 80l, tankki sitloodan jalkatilan alla, veneen keula nousi n 5cm.
Äsken purjehtiessa ihmettelin, että kuin olis pumppu käynyt, niin se olikin, vesitankit tyhjentyneet pilssiin, talven jäljiltä jäänyt yksi klemmari kiristämättä, reilu 200l vettä pois maston etupuolelta, tankit salongin laipion etup. joka on n 20cm maston etup.
Nyt vene on jotakuinkin oikeassa trimmissä.
= kyllä painonsiirto vaikuttaa veneen asentoon!!
Äsken purjehtiessa ihmettelin, että kuin olis pumppu käynyt, niin se olikin, vesitankit tyhjentyneet pilssiin, talven jäljiltä jäänyt yksi klemmari kiristämättä, reilu 200l vettä pois maston etupuolelta, tankit salongin laipion etup. joka on n 20cm maston etup.
Nyt vene on jotakuinkin oikeassa trimmissä.
= kyllä painonsiirto vaikuttaa veneen asentoon!!
- Qubik
- Viestit: 1063
- Liittynyt: 03.04.2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Tankin ja akkujen sijoittelu?
200+täys tankki on jo pikkase painoa, mutta 80 kg sinnetänne ei kyllä mitään vaikuttaa, mistä kannattais yöunia menehtää...
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
- kimsir
- Viestit: 356
- Liittynyt: 19.03.2013 10:32
- Paikkakunta: Kemiönsaari
Re: Tankin ja akkujen sijoittelu?
Tere
Asettelin kaikki sisustus ja tekniikka vermeet kuta kuinkin siten kun alun perin on ollut. Tsekkaan tän kesän ja virittelen tulevina kesinä. Kyllä painon jakautumisella tosiaan on merkitystä, mutta kiloja tarvitaan, jotta vaikutus näkyy.
Vesillelasku lähestyy, ehkä loppuviikosta veteen. Sähköt vielä mietityttää, kun niistä ei ole kokemusta ja kuitenkin ne pitäis ite asentaa´--` Taidan kysästä sähköosiossa, jos en saa muuten tolkkua.
Kimmo
Asettelin kaikki sisustus ja tekniikka vermeet kuta kuinkin siten kun alun perin on ollut. Tsekkaan tän kesän ja virittelen tulevina kesinä. Kyllä painon jakautumisella tosiaan on merkitystä, mutta kiloja tarvitaan, jotta vaikutus näkyy.
Vesillelasku lähestyy, ehkä loppuviikosta veteen. Sähköt vielä mietityttää, kun niistä ei ole kokemusta ja kuitenkin ne pitäis ite asentaa´--` Taidan kysästä sähköosiossa, jos en saa muuten tolkkua.
Kimmo
HELMIIDA
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Tankin ja akkujen sijoittelu?
Loistavaa Kimmo, kohta se työ palkitaan, pääset purjehtimaan
Luulen, että on hyvä ensin tarkistella veneen tasapainoa, suippoperäisen perän kantavuus lienee koetuksella kun istumalaatikkoon tulee useampi hlö.
Käsittääkseni em huomioonottaen veneen tulisi olla mieluummin tyhjänä hieman nokallaan?
Välttämätön perussähköistys on melko nopeasti kytkettävissä.
Vesillelasku/ purjehduskuvia odotellaan!
Matti
Luulen, että on hyvä ensin tarkistella veneen tasapainoa, suippoperäisen perän kantavuus lienee koetuksella kun istumalaatikkoon tulee useampi hlö.
Käsittääkseni em huomioonottaen veneen tulisi olla mieluummin tyhjänä hieman nokallaan?
Välttämätön perussähköistys on melko nopeasti kytkettävissä.
Vesillelasku/ purjehduskuvia odotellaan!
Matti
- kimsir
- Viestit: 356
- Liittynyt: 19.03.2013 10:32
- Paikkakunta: Kemiönsaari
Re: Tankin ja akkujen sijoittelu?
Moro
Joo, vesillelasku on jo lähellä. Pohjaan on vedetty eliönestomaali ja mutama pikku fiksaus vielä niin pohja on valmis. Ruffiin ikkunat kehyksineen kiinni ja mastoon helat ja vaijerit paikalleen, purjeiden tarkistus, kannen kevyt phdistuhionta ja joitakin muita pikku hommia, niin vene saa vesikosketuksen noin kymmenen vuoden kuivilla olon jälkeen ja kipparin kolmenkymmenen vuoden unelma toteutuu. Vaikeaa uskoa, että homma oikeasti tulee todeksi. Fiilikset on jotenkin epätodelliset, koko projektin suhteen. Naantaliin Scyllien MM-kisoihin ja yhdistyksen vuosikokoukseen tässä jälleen pyritään. Viime kesänähän se ei onnistunut, mutta jos vaikka puolentoistaviikon päästä oltais kisapaikalla? Vielä kun oppis purjehtimaan ennen kisoja.....
Laitan kyllä kuvia, kunhan saan veneen siistittyä ja vesille.
Niin ja vielä semmonen epävarmuustekijä. Mottori on ihan uusi eikä sitä ole käytetty, kuin tunti tehtaalla. Kymmenen vuoden kylmässä, tosin suojassa säilytettynä mietityttää uskaltaako sitä noin vaan käynnistää? Koneessa on ollut vuoden ajan öljyt (n. 8l Delvac) sisällä ja nesteet on nyt vaihdettu uusiin ja konetta pyöritetty käsivoimin, joten ainakin se pyörii ja puristaa kunnolla. Tiivisteiden osalta odottelen vuotoja. Impelleri pitäis vielä vaihtaa, mutta tarvitsisko vaihtaa myös jotain muita osia esim. polttoainepuolelta, jotta moottori kävisi normaalisti ja varmasti? Sole Mini 17 on malli.
Kimmo
Joo, vesillelasku on jo lähellä. Pohjaan on vedetty eliönestomaali ja mutama pikku fiksaus vielä niin pohja on valmis. Ruffiin ikkunat kehyksineen kiinni ja mastoon helat ja vaijerit paikalleen, purjeiden tarkistus, kannen kevyt phdistuhionta ja joitakin muita pikku hommia, niin vene saa vesikosketuksen noin kymmenen vuoden kuivilla olon jälkeen ja kipparin kolmenkymmenen vuoden unelma toteutuu. Vaikeaa uskoa, että homma oikeasti tulee todeksi. Fiilikset on jotenkin epätodelliset, koko projektin suhteen. Naantaliin Scyllien MM-kisoihin ja yhdistyksen vuosikokoukseen tässä jälleen pyritään. Viime kesänähän se ei onnistunut, mutta jos vaikka puolentoistaviikon päästä oltais kisapaikalla? Vielä kun oppis purjehtimaan ennen kisoja.....
Laitan kyllä kuvia, kunhan saan veneen siistittyä ja vesille.
Niin ja vielä semmonen epävarmuustekijä. Mottori on ihan uusi eikä sitä ole käytetty, kuin tunti tehtaalla. Kymmenen vuoden kylmässä, tosin suojassa säilytettynä mietityttää uskaltaako sitä noin vaan käynnistää? Koneessa on ollut vuoden ajan öljyt (n. 8l Delvac) sisällä ja nesteet on nyt vaihdettu uusiin ja konetta pyöritetty käsivoimin, joten ainakin se pyörii ja puristaa kunnolla. Tiivisteiden osalta odottelen vuotoja. Impelleri pitäis vielä vaihtaa, mutta tarvitsisko vaihtaa myös jotain muita osia esim. polttoainepuolelta, jotta moottori kävisi normaalisti ja varmasti? Sole Mini 17 on malli.
Kimmo
HELMIIDA
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Tankin ja akkujen sijoittelu?
Moro
Hienoa Kimsir!
Onnea vesillelaskuun!
Varaa nyt kuitenkin varmuudeksi uppopumppuja laskuun jos pitkän kuivillaolon jälkeen on vuotoja. Yleensä ne asettuu jos ei tunneissa niin vuorokaudessa.
Joo se impeölleri on hyvä varmaan vaihtaa. Öljyä kun on koneessa ja vaihteessa ja vettä siellä kun kuuluu niin eiköhän se pelaa. VAra suodattimet on hyvä olla jos on jotain roskaa rakennusajalta joutunut polttoaine puolell tms.
Tsemppiä loppurutistukseen! Naantalissa nähdään!!!
Nortti
PS. muistan tuon tunteen ennen vesillelaskua, kun mijoona asiaa pyörii päässä ei yöllä saa nukuttua...
Hienoa Kimsir!
Onnea vesillelaskuun!
Varaa nyt kuitenkin varmuudeksi uppopumppuja laskuun jos pitkän kuivillaolon jälkeen on vuotoja. Yleensä ne asettuu jos ei tunneissa niin vuorokaudessa.
Joo se impeölleri on hyvä varmaan vaihtaa. Öljyä kun on koneessa ja vaihteessa ja vettä siellä kun kuuluu niin eiköhän se pelaa. VAra suodattimet on hyvä olla jos on jotain roskaa rakennusajalta joutunut polttoaine puolell tms.
Tsemppiä loppurutistukseen! Naantalissa nähdään!!!
Nortti
PS. muistan tuon tunteen ennen vesillelaskua, kun mijoona asiaa pyörii päässä ei yöllä saa nukuttua...
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing