Laakerin lyhennys vai peräsimen veistäminen?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Laakerin lyhennys vai peräsimen veistäminen?

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 25.05.2015 21:29

Nortti piirteli ajatuksen aivan oikein.
Rako veneen steevin ja peräsinlavan välissä aiheuttaa pyörteilyä ja syö peräsimen tehoa.
Siksi jos peräsintä siirretään taakseppäin tarvisi tehdä täyte.
Isot peräsinlavat on isoilla nopeuksilla raskaita kääntää jos niissä ei ole kevennystä. Eli saranna pisteen etupuolelle menevää osaa. vrt uusien veneiden peräsimiin. Peräsinakseli on yleensä hiukan etureunan takana.

Tuo pieni edessä oleva lisäke keventää peräsimen kääntöön vaadittavaa voimaa kun vesi virtaa peräsimen ohi.
Paikallaan eroa ei huomaa. Samaa käytetään lentokoneissa.

Omassa paatissani on etureunasta nivelletty iso peräsin, kuten scyllassa, ja saan vetää sitä kaksin käsin kryssillä kun vauhti on likempänä 8kn.
Raslkasta hommaa päivän mittaan joten käytän pinnan pitämisen köysihässäkkää. :)

Aleksi

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Laakerin lyhennys vai peräsimen veistäminen?

Viesti Kirjoittaja Northling » 25.05.2015 22:04

Moro

Kyllä sillä siirretyllä kääntöakselilla varmasti saa peräsinpainetta pinassa kevennettyä. Mutta hieman pelottaa ne voimat jotka saranoiden kiinnityspisteisiin kohdistuu steevissä. Kuulitteko muuten että Haukasta oli peräsin vääntänyt kovassa kelissä perästeevin osittain irti laudoista. Oli merihädässä viimekesänä. Selvisi SAR:n avulla rantaan. Varmasti siellä oli jotain lahovikaa jossain, mutta voimat on kovat.

Suurin apu pinnapainoon on oikealla purjebalanssilla; isoa löysäksi ja genoa vetämään. Toki myötätuulissa avomeren aallokossa on käsivarret pinnamiehellä hapoilla muutaman tunnin vääntämisen jälkeen jos ei mitään apuja käytä.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Laakerin lyhennys vai peräsimen veistäminen?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 26.05.2015 21:08

Asia ymmärretty. Loppuviikosta moottori kiinni ja sahat laulamaan.


Kiitokset


Kimmo
HELMIIDA

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Laakerin lyhennys vai peräsimen veistäminen?

Viesti Kirjoittaja pellamo » 26.05.2015 23:04

Mahtavaa äijät.
Kun nyt uusi perslaakeri sattuu olemaan liian pitkä(ja mutteri myös) niin siirretään ja muotoillaan peräsintä.....hohhoijaa.
Niinhän se tietenkin kannattaa toimia.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Laakerin lyhennys vai peräsimen veistäminen?

Viesti Kirjoittaja Northling » 26.05.2015 23:15

Moro Pellamo

Mites sinä sitten asian ratkaisisit?

Käsittääkseni peräsin on uusi ja potkurikolo on tekemättä oikeaan muotoonsa?
Sen lopullinen muoto ja koko määräytyy juuri potkurin paikan mukaan.
Meilläkin on potkurikolo suurinpiirtein puoliväliin peräsintä. Kyllä 2 metriä korkeassa peräsimessä pintaa riittää ,vaikka siihen tekee kunnon kolon potkurillekin, onhan siinä pinta alaa lähes 1 neliömetri.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Laakerin lyhennys vai peräsimen veistäminen?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 27.05.2015 8:39

Tervehdys

Pieni tarkennus ennen kuin sahat sit kuitenkaan laulelee. Peräsin ei ole uusi vaan alkuperäinen ja alkuperäinen on sen potkuriaukon muotoilukin. Epäilen, että veneessä on ollut kaksilapainen pienempi potkuri aiemmin.

Olikohan, niin että Parikan kirjassakin mainittiin tuosta peräsinaukon pienuuden ongelmasta, jonka vuoksi peräsimeen aiheutuu voimakasta tärinää. Nyberg suurensi Myrskylinnun potkuriaukkoa tärinän poistamiseksi.

Kiinnostaa kuulla lisää tuosta Pellamon mainitsemasta potkurin riittävästä vedensaannista. Onks sillä suurta merkitystä, jos laakeri on n. 30 mm lyhyempi potkurin vedensaannin kannalta. Jauhaako tyhjää, jos hieman typistetään laakerista?


Kimmo
HELMIIDA

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Laakerin lyhennys vai peräsimen veistäminen?

Viesti Kirjoittaja pellamo » 27.05.2015 21:12

Tuo venemalli kun ei alunperikään ole suunniteltu kuin purjeveneeksi kaikkinensa.
Nehän on kaikki tehty suurella sydämellä tuulivoimakäyttöön ja sitten siihen on myöhemmin koverrettu
paikka potkurille että pienellä konevoimalla(kun se tuli mahdolliseksi) pääsee eteenpäin ja auttavasti taaksepäin.

Tuossa muokkaisin kaikkea mahdollista että potkuri olis mahdollisimman kaukana perästeevistä muokkailematta
alkuperäistä peräsintä.
Muokkaa ennemmin uutta metallia kuin alkuperäisiä puuosia niin paljon kuin pystyt.
Tuo vedensaanti potkurille(noin pienelle) tuon runkorakenteen/mallin takaa on paha rasti verrattuna tavallisiin keskimoottori-
paatteihin.
Tää on vaan mun ajatus jonka lähtökohtana on käsitys että pääasiallisesti kuljet purjeilla.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Laakerin lyhennys vai peräsimen veistäminen?

Viesti Kirjoittaja Northling » 27.05.2015 22:06

Moro

No jos haluaa puhtaamman virtauksen potkurille niin silloinhan ei kannattaisi lyhentää laakeria lainkaan, vaan loveta peräsintä enemmän.
olen silti edelleen itseni kanssa samaa mieltä että molemmista sopivasti. Todennäköisesti toi kolo peräsimessä on ollut alunperinkin liian pieni ja peräsin on vatkanut koneella ajossa niinkuin hullun m****u älyttömän p******ä.
Kuten sanoin pinta-alaa peräsimessä on enemmän kuin tarpeeksi eli sietää hyvin isomman loven.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Laakerin lyhennys vai peräsimen veistäminen?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 27.05.2015 22:47

Hyvä sitten niin ja näin. Fiilataan ja höylätään sopivasti joka paikasta. Kaiken kaikkiaan hyviä pointteja eri näkökulmista. Avartui jälleen mukavasti virtausfysiikan ja lujuustekniikan periaatteet.

Isot kiitokset


Kimmo
HELMIIDA

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Laakerin lyhennys vai peräsimen veistäminen?

Viesti Kirjoittaja pellamo » 29.05.2015 22:16

Älä veistä peräsintä tuon kokoisen potkurin takia.
Tee kaikki muu että saat se lähelle peräsintä.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Vastaa Viestiin