Laakerin lyhennys vai peräsimen veistäminen?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Laakerin lyhennys vai peräsimen veistäminen?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 21.05.2015 20:43

Moi

Hankin uuden akseliston ja laakeri on pitkä vanhaan verrattuna. Pitäis päättää kumpi parempi; laakerin katkaisu vai peräsimen veistäminen? Myyjä suositteli laakerin katkaisua. Olis ainakin helpompi työnä. Persimestä jos veistää niin rakenne heikkenee ja pitää lisätä rautaa lujittamiseksi, joten olisko tuon laakerin lyhennys sit parempi vaihtoehto? Kyseessä keskikokoinen Scylla, 8,8 m pituudeltaan, jos sillä on mitään merkitystä pulman ratkaisussa.

Oheinne kuva näyttä nykyisen tilanteen.


Kimmo
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
HELMIIDA

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Laakerin lyhennys vai peräsimen veistäminen?

Viesti Kirjoittaja Northling » 21.05.2015 21:09

Moro

Onhan tuossa kuvassa kuvasuhteet oikein?

Näyttää kovin kapealta toi peräsin?
Meillä peräsimen leveys on suorassa kulmassa reunan suhteen mitattuna 65 cm ja akselilaakerin pituus 13 cm.
Toki kyse on SuurScyllasta joten suhteessa peräsin kuuluu sulla olla kapeampi.

Mutta mielestäni potkurikolo näyttää melko pieneltä. Ehkä voisi vähän ottaa molemmista? Laakeria riittää varmaan vähempikin.
Muista ohentaa ja pyöristää peräsimen potkurikoloa reilusti sillä muuten potkurivirta täristää pinnaa niin että on rystyset valkoisina.

näin:

Kuva

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Laakerin lyhennys vai peräsimen veistäminen?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 21.05.2015 21:38

Moi


Kyllä tuo kuvasuhde on oikein. Akselistoa hankkiessani kävi ilmi, että vanha laakeri ei vastannut mitään standardia ja 25 mm akselikin vaikuttaa siltä, että on "tee se itse" asenteella tehty. Vannasputkikin taitaa olla nykynormeja ohuempi. Vanha laakeri oli noin 40-50 mm lyhyempi, kuin tuo uusi, joten se on mahtunut tuohon peräsimeen tehtyyn tilaan ilmeisen hyvin. Toi sinkkimutteri kans pidentää akselin päätä jotensakin paljon.

Akselin pituus on 1250 mm, joten lyhyempi laakeri riittänee.

Otan molemmista pois, niin lienee parempi.



Kimmo
HELMIIDA

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Laakerin lyhennys vai peräsimen veistäminen?

Viesti Kirjoittaja Northling » 21.05.2015 23:51

Moro

Juu, molempi parempi.
Ota huomioon sitten sellanen, että potkurin ja laakerin väliin pitää jättä n 20 mm akselia näkyviin, koska kun potkuri tuuppaa venettä eteenpäin se tuuppaa sitä koneesta. Koneen kumitassut antaa jonkin verran myöten ja potkuri, akseli ja kone siirtyvät eteenpäin. Välys tarvitaan jotta potkurin keskiö ei hankaa laakeriin.

Itellä on sinkkimutterin sijasta akselisinkki potkurin edessä ja sitten vielä n 30 mm liikkumisvaraa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Laakerin lyhennys vai peräsimen veistäminen?

Viesti Kirjoittaja matti » 24.05.2015 7:36

Mary III:n laakeriakin on lyhennetty juuri syystä, että olisi pitänyt tehdä niin suuri aukko peräsimeen, muistaakseni jotain pari senttiä.
Potkurin ja laakerin välinen etäisyys on vain n. sentti, liukumajäljestä päätellen jotakuin minimim, jää n.kolme milliä vieläettei potkuri kosketa laakeriin(kone 3-sylinterinen Vetus(mitsu))
Sinkki potkuri takana vie vähemän tilaa kuin akselilla, koska kumminkin pitää olla hieman etäisyyttä peräsimestä potkuriin.
Neljän käyttökesän aikana ei mitään ongelmaa.

Avatar
Qubik
Viestit: 1063
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Laakerin lyhennys vai peräsimen veistäminen?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 24.05.2015 14:31

Laakerin minäkin leikkaisiin lyhyemmaksi. Potkurin ja akselin väli pitää olla kutakuinkin se 20mm. Näin se on turvallista, ettei osuu ees siloin, kun on kova työntö ja ei oo niin etäällä että potkurin ravistelu turhaan rasittaa laakeria. Ylälaipassakaan ei voi akseli ns pohjata. Jos on kiristysura lopussa pyöristys, niin sinne saakka riittää akselin pituus. Sillai on myös helppoa tarkistaa, onko akseli pääsyt liikumaan eteenpäin akselilaipassa. Potkurin suojasinkin voi leikkaa tarvittaessa lyhyemmaksi. Joka kevät joudut sen vaihtamaan kuitenkiin.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Laakerin lyhennys vai peräsimen veistäminen?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 24.05.2015 20:22

Moi


Olipa hyvät tarkennukset. Tuota riittävää välystä tässä on tullu ihmeteltyä, mikä riittää. Itellä Sole mini 17, jossa poweria 16. Vene painaa n. 4000 kg.

Kunhan osatoimittaja toimittaa pss tiivisteen, niin pääsen mottia kiinnittelemään. Sitä odotellessa maalauspuuhia.


Nortille vielä tuosta peräsimen koosta, että mun veneessä se on n. 57 cm, joten selvästi pienempi, kuin Suur Scyllassa.


Kimmo
HELMIIDA

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Laakerin lyhennys vai peräsimen veistäminen?

Viesti Kirjoittaja pellamo » 24.05.2015 20:44

Ei siihen potkurin ja laakerin väliin tarvi jättää kuin n. 5-10 mm tai jos on akselilla painelaakeri niin riittää että se on
"selkeästi irti" laakerista.
Jos jollain potkurin työntö painaa 20mm konetta eteenpäin niin vaihtakoot soveliaampia tyynyjä sinne alle tai pistäkööt
tönärikumit konetta vasten.
Tuosta kuvasta päätellen lyhentäisin takuulla laakeria että tuo pikku ropelli tulis noiden surkeiden tilojen optimaalisimpaan kohtaan.
Mielellään niin lähelle peräsintä kuin voi että rupelli saa vettä parhaiten.
edit.. Hoksasin vasta tuon mutterin pituuden.
Pätki se sinkki sen nupista pois ja järjestä vastaavaa muualle -> Ei tarvi kuin sen verran pätkäistä sen jälkeen laakeria että tuo propelli mahtuu oleen.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Laakerin lyhennys vai peräsimen veistäminen?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 24.05.2015 21:44

Moi

Meinaan asentaa joustolaipan kytkimen ja akselilaipan väliin. Tekno marinessa sitä ei suositeltu (tuovat Solea maahan), kun taas Tescon marinessa sitä suositeltiin = värinät vähemmälle. Siinä sitä tuumailin ja päätin sitten sen ostaa ja asentaa. Hyötyä vai haittaa, en tiä. Painelaakeria tuossa kokonaisuudessa ei ole.

Pitänee tehdä mahdollisimman pienet toleranssit kokonaisuudelle.



Kimmo
HELMIIDA

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Laakerin lyhennys vai peräsimen veistäminen?

Viesti Kirjoittaja matti » 25.05.2015 7:15

Tuskimpa tarttee lyhentää sinkkiä, se voi olla lähellä peräsintä johon kumminkin on oltava riittävä etäisyys potkurista, ettei se ota kiinni peräsimeen joka on käännetty ääriasentoonsa.

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Laakerin lyhennys vai peräsimen veistäminen?

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 25.05.2015 8:24

Heitämpä tuohon vielä vaihtoehdon.
Siirrä sarannapistettä taakseppäin.
Samalla voit tiivistää peräsimen ja rungon väliä lisäpuulla peräsinlapaan saranalinjan etupuolelle jolloin peräsimen käyttö kevenee.

Aleksi

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Laakerin lyhennys vai peräsimen veistäminen?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 25.05.2015 8:48

Aleksin idean toteuttaminen houkuttelee. Jos laittais n. 50 mm täytepalat saranarautojen alle, saranoiden väliin ja vielä alimman saranan alle, niin sekös se juttu olisi? Saranaraudoissa peräsinlavassa on varaa siirtämiselle ja sais samalla ruuvit kovaan puuhun, pois vanhoista reiistä. Täytepalat niin lähelle perästeeviä kuin mahdollista, kunhan käntyy ääriasentoonsa?

Steevi on teräväreunainen. Oliskos siitä vielä enemmän hyötyä, jos pyöristäis steevin kulmat ja tekis niihin peräsimen lisäpaloihin uran, joka myötäilis steevin pyöreyttä?

Niin ja tiiviyskö se keventää peräsintuntumaa vai lisääntynyt peräsinlavan leveys?

Kimmo
HELMIIDA

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Laakerin lyhennys vai peräsimen veistäminen?

Viesti Kirjoittaja Northling » 25.05.2015 9:40

Moro

Aleksi tarkoittanee tätä:
Kuva

Tuossa peräsimen kääntöakselia on siirretty taaksepäin sillä tarkoituksella että ohjaus kevenisi ja peräsimen teho paranisi.

Veneissä, joissa on vapaasti sijaitseva peräsinlapa (siis sellainen, joka ei ole kölin takaraeunaan saranoitu) on peräsimen kääntöakseli jopa 1/4 osan etureunsata taaksepäin tällöin etureuna toimi keventävänä momenttina. Scyllassa se tietenkään ei onnistu niin. On näitä joihinkin Scyllinkin tehty 5-10 cm:n sarana jatkeella. Minulla ei kyllä ole tietoa sen hyödyistä tai haitoista. Saranamekanismi on melkolailla hankalampi tehdä ja saranan steevinkiinnitykseen kohdistuu melkolailla kovemmat voimat kun kääntöakseli on varren päässä. Ikaroksessa on tuollaiset.

Peräsintä ei saa, eikä ole tarkoitus tuossa ratkaisussa asentaa tiiviisti kölin taakse, vaan sen etureuna tarkoituksella haukkaa kääntäessä kölin toiselta puolelta vettä jotta pinnapaine kevenisi.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Laakerin lyhennys vai peräsimen veistäminen?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 25.05.2015 10:20

No juu. Vähän tuollaista pohdiskelinkin mutten ollut ihan varma mitä Aleksi tarkalleen tarkoitti saranapisteellä. Elikäs vielä selkosuomeksi sanottuna pitäis tehdä uusi sarana, jossa olisi saranapiste, eli saranan akseli ulompana, kuin nykyisellään, joka taasen loitontaisi peräsintä, jolloin potkuri, laakeri, mutteri yhdistelmä saisi tilaa toimiakseen. Lisähyötynä mahdollinen kevennys peräsimen käytössä.

Mites tuo mun virheellinen tulkinta Aleksin ideasta. Jos laittais vain ne 50 mm lisäpalat peräsinlapaan saranoiden alle sekä niieden väliin, että alle, niin sais potkurille koverretun tilan riittämään, eikä tarvitsisi veistää eikä leikata laakeria?


Kimmo
HELMIIDA

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Laakerin lyhennys vai peräsimen veistäminen?

Viesti Kirjoittaja Northling » 25.05.2015 11:09

Moro

Kuulostaa viritykseltä!

Otat nyt vaan rautasahan käteen ja lyhennät 20-30 mm tuota laakeria ja sitten kuviosahalla 50 mm pois tuosta peräsimen potkuriaukosta, se on ihan liian pieni nyt. Meilläkin potkuriaukko yltää melkein puoliväliin peräsintä. Kavennat ja pyöristelet nätisti sen potkuriaukon. Sitten kokeilet käännellä peräsintä ja pyöritellä potkuria ja joka kulmassa pitää jäädä reilut välykset.
Peräsimen etureunaa tai steevin takareunaa ei kannata pyöristellä. Aiheuttaa kuulemma vapinaa peräsimessä.

Sitten kesän koeajelet ja otat syksyllä peräsimestä lisää jos moottorilla ajaessa peräsin täristää pahasti.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin