pö kyllästys ja alkydimaalit

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
nippeli90
Viestit: 55
Liittynyt: 03.03.2012 2:46

pö kyllästys ja alkydimaalit

Viesti Kirjoittaja nippeli90 » 30.04.2015 20:27

Elikäs tuo meikäläisen mänty fiskari alkaa olla läpikyllästynyt pö kyllästeestä. Pohja on hiottu puupuhtaaksi vanhoista maaleista. Mitäs kokemuksia arvon raadilla on esim tikkurilan otex,tartunta maalista? Jotain kokemuksis löytyy netistä ja on varmasti erittäin tarttuvaa tököttiä,,,mutta mitenkä noiden alkydimaalien tarttuvuus pö öljyttyyn puuhun?? Tiedän että kyllästyksen jälkeen on odoteltava muutama viikko jotta öljy emulgoituu puun sisään ja pinnaltaan jähmettyy. Niin ja lyijy mönjää ei tartte ehotella sillä en aio kyseisen myrkyn kanssa pelailla. Varma tarttuvuushan olisi oikealla öljypohjaisella maalilla esim perinnevärien vene maali. Mutta alkydi maaleilla haen ajan säästöä sillä ne kuivuvat huomattavasti nopeammin,kuitenkin jääden elastisiksi

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: pö kyllästys ja alkydimaalit

Viesti Kirjoittaja Qubik » 01.05.2015 5:07

No nyt menin ihan googlesta hakemaan alkyydimaalien ominaisuuksia. Ei taida ollaa kuitenkaan ulkoilman sopiva maali, saati vielä venen pohjalle. Puuvenekorjaamo sivustolla on yksi kertoomus, miten maali irtoa pitkänä suikalena. Veikkaisin siellä myös alkyydimaalia ollut käytössä. Öljytyista ikkunarungoista karkasi alkyydimaali ekan pakkasen jälkeen ulkopuolelta. Joten ei ois mun eka valinta venetta maalattaessa
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: pö kyllästys ja alkydimaalit

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 01.05.2015 7:22

Moi.

Kyllä allkydimaali toimii veneissä. Ne ovat usein pellavaöljy pohjaisia.
"http://fi.wikipedia.org/wiki/Alkydi"

Kyllästeen jälkeen pellavaöljy tarvii sulkea puun sisään joko perinteisesti vernissalla tai esim Impreq:llä. Sellaisella aineella joka tekee kovettuvan kalvon puun pintasolukkoon.
Tämän kuivuttua riittävästi voi suorittaa maalauksen tai lakkauksen.

Pohjaan tulisi laittaa kuitenkin mönjä & primeri ensin. Tai jos mönjää ei laita niin ainakin primeria riittävät kerrokset.
Mönjä on vernissa pohjaista joten sen voi laittaa pellavaöljy kyllästeen päälle.

Pintamaali pohjaan tulee sitten primerin päälle.

Aleksi

MikkoA
Viestit: 83
Liittynyt: 12.05.2005 15:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: pö kyllästys ja alkydimaalit

Viesti Kirjoittaja MikkoA » 02.05.2015 12:57

Moi, pohjan pö-kyllästys alkaa toivottavasti olla loppusuoralla (6 vkoa tullut öljyttyä...) ja olin ajatellut vetää vikaksi kerrokseksi vernissaa kuivumisen nopeuttamiseksi. Seuraavaksi sitten lyijymönjä ja primeri. Vaan Remoxin kaveri ei pitänyt vernissaa hyvänä ajatuksena, sanoi sen kaasuuntuvan helposti jolloin mönjä todennäköisesti korkkaa. Ostin siis tällä perustelulla serotiinia, jolla tekisi vikan kerroksen 1-5 %:n seoksena.

Mahtaako jollain olla kokemuksia jommasta kummasta aineesta? Aleksin viestin perusteella vernissaa, kuten itsekin suunnittelin, vaan kauanko sen pitäisi antaa kuivua ennen mönjäystä? Paatti kun olisi kiva saada lähiviikkoina mereen ennen kuumia ja kuivia. Höyrystyykö muuten lyijy mönjätessä eli onko jokin supermaski paikallaan?

Mikko

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: pö kyllästys ja alkydimaalit

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 02.05.2015 16:53

Kun laitat mönjää et tarvi muuta sulkemiseen. Mönjä = Vernissaa + Lyijy oksideja.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: pö kyllästys ja alkydimaalit

Viesti Kirjoittaja pellamo » 02.05.2015 21:19

Ihmettelen oikein noita eri aineiden kerroksia päällekkäin...eli montaako kemikaalia pitää nykyään laittaa ja
joitain vielä pariin kertaan ennen kuin mieli rauhoittuu... !!!
Mistä nämä kaikki "ohjeet" tulee?
Maalikauppiailta vai sekoitetaanko asioita?
Puuveneistä sentään vaan on kysymys.
Olen sitä mieltä että niitten ylimääräisten "digitaalijankkien" sijaan touhutkaa jotain tähellisempää ja
niinku Tamminen sanoo..."Keep it simple" 8| :) :-)
Periaatteessa puuvene ei tarvi kuin hyvän talvisäilytyksen,puhtauden että kuivuu ja helpon ja "keveän" pinnoitteen
joka myös helppo uusia.Ja sen tärkeimmän -> Pitää sen paatin myötä lystiä VESILLÄ kukin tavallaan ;-)
Tulee sellainen tunne(ja tiedän tapauksia) että hinkataan h....tisti turhaan ja jäljelle jää hirvee kasa teloja.pensseleitä,
hiomatarvikkeita ja monenkirjavia purnukoita joista pirukaan saa selvää mitä niissä on ollut.(paitsi niistä joista saa pantin
lähikaupasta :) )
Ne hel...set määrät törkyä mitä sivelette naama harmaana sinne pohjaan on just niitä jotka myös purkkiensa kyljessä painottavat että tämä on tehtävä mieluummin vuosittain ja mielellään myös vielä kerran Juhannuksen ja Heinäkuun ensimmäisen viikonlopun välillä
tai emme voi taata purtilonne käyttöturvallisuutta.
ps. On se jo jonkinlaisen KLASSIKKOVENEILIJÄN merkki jos 6 viikkoa öljyää paattia.....onneksi olkoon
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Vastaa Viestiin