mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Elkku_
Viestit: 19
Liittynyt: 22.04.2015 23:03
Paikkakunta: Rauma

Re: mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja Elkku_ » 14.05.2015 11:09

Juu kylläste on jo ehtinyt kuivumaan kovaksi kalvoksi.

Mitä lakkaa olet noissa kansissa käyttänyt? Hyvin näyttää kiiltävän.

Mikähän mahtaa olla Epifaneksen ylimaalausaika ilman välihiontaa nyt kun luvataan päivisin max 10 astettta ja öisin min 4 astetta? Purkin kyljessä lukee että 18 asteessa kuivuu hiontakuivaksi 24 h:ssa. Mietin vaan kun nyt on neljän päivän vapaa töistä että alottaisinko tänään lakkauksen ja huomenna antaisin kuivua kun lupaa sadetta ja lauantaina toinen kerros ja su kolmas. Mietin vaan että kuivuuko sitten jo liikaa (hiontakuivaksi), jos annan koko perjantai-päivän kuivua? Alkuviikosta lupaa taas sateita. Eli, jos säätiedotus pitää niin neljättä kerrosta ei pystykkää vetämään sitten ennen kun on tehnyt välihionnan. Tosin jos lykkäisin lakkauksen alottamisen ens viikonloppuun niin kyllästekkin olisi taas kuivannut reilun viikon kauemmin. Sillonkin tietty kelivarauksella. Paatti on nimittäin kylmässä ja eristämättömässä hallissa

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja Northling » 14.05.2015 21:03

Moro

Mä käytän sitä Hempelin DuraGlossia. Se on nopeasti kuivuvaa. Saa jopa pari kerrosta vuorokaudessa. Hiontakuiva vajaassa vuorokaudessa.
Epifanesista mulla ei ole mitä kokemusta. Kannattaa noudattaa valmistajan ylimaalausaikoja ja lämpötilarajoja.
Vedin joskus rannassa illall lakkaa ja iltakaste tuli ennen kuin pinta ehti kuivaa, niin pinta meni ihan himmeeksi, eli uusiksi meni.

Mäntykylkiin on viimeaikoina laitettu Hempelin Classic Varnishia.

Nyt tuli jälkikäteen mieleen siitä lakan ryppyyntymisestä että saattoi johtua mulla siitä, että meni lakkapurkit sekasin ja olenkin vetänyt Duraglossin väliin kerroksen Classicia, joka sitten veti ryppyyn... Pöydällä kun on ollut molemmat purkit auki ja kannet oli vaihtunu.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 14.05.2015 21:32

Kaunista jälkeä Nortilta - käytti hän sitten mitä menetelmää tahansa. :))
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Elkku_
Viestit: 19
Liittynyt: 22.04.2015 23:03
Paikkakunta: Rauma

Re: mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja Elkku_ » 21.05.2015 0:24

Mikäs noissa öljylakoissa yleensä on ilman suhteellisen kosteuden maksimiraja että uskaltaa lakata? Le Tonkinoisissa se on 70%, joka kuulostaa mielestäni melko alhaselta. Epifaneksen purkin kyljessä sitä ei taas mainita. Alottelen meinaan nyt viikonloppuna lakkaukset paattiin, kun on kylläste saanut kuivata kaks ja puoli viikkoa. Lupas vaan lauantaina heikkoja sadekuuroja, mutta mulla on kosteusmittari siellä hallilla, niin pystyy vähä seurailemaan tilannetta lakkauksen suhteen.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja Northling » 21.05.2015 9:53

Moro

Sulla on vene hallissa, joten kasteesta ei ole vaaraa? Kosteuden puolesta olen lakkaillut jopa 70% kosteudessa ja ei ole tullut epäonnistumisia.

Tuossa mun luukut paikoillaan:
Kuva

Kuva

Ihan nätit tuli mielestäni.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Elkku_
Viestit: 19
Liittynyt: 22.04.2015 23:03
Paikkakunta: Rauma

Re: mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja Elkku_ » 21.05.2015 22:04

Hyvältä näyttää kyllä tuo sävykin! Ite olen kans tehny kahesta eri petsistä oman mieluisan sävysen sekotteen, kun tota Hempelin petsiä ei enää kuulemma valmisteta. Olen kans ite lakkaillut kajuutan luukun kansia. Ne ovat myöskin petsattu ja äsken vedin 8. kerroksen lakkaa ja sävy näyttää mieluisalta ainakin keinovalossa. Luonnossa sitte ku paatti on vesillä ni vasta kunnolla näkee mitä on saanut aikaan. :))

Hallissa on juu, mutta kun on eristämätön niin kosteusoprosentti on sadekeleillä saattanut nousta välillä jopa 85 % huitteille ja ylikin. Silti kastetta ei ole kyllä ikänä ollut pinnoilla korkeasta prosenttilukemista huolimatta. Voi ollakki ettei meinaa mitään vaikka lukema oliskin korkeella, kun on kerta hallissa eikä ole kasteen vaaraa, mutta en kyllä uskaltas kauheesti kokeillakkaan, kun ei ole kuitenkaan varmuutta miten reagoi. Kyllä seki sitte kaduttaa jos menee pinta piloille ja saa ottaa kaiken pois. 8}

Elkku_
Viestit: 19
Liittynyt: 22.04.2015 23:03
Paikkakunta: Rauma

Re: mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja Elkku_ » 31.05.2015 21:10

Nyt on yläosaan vedetty kaheksan kerrosta lakkaa. Ensin neljä kerrosta nahkeelle pinnalle ja sitten välihionta ja sitten taas neljä kerrosta lakkaa nahkeelle pinnalle ja nyt saa sitte taas kunnolla kuivua.

Mietin nyt vaan ku toisesta kyljestä tuli ihan liian appelsiini kun vedin kuudennen kerroksen vahingossa liian paksulla lakalla (lakkana siis Epifanes) . Ajattelin sitte että kun vedän siihen päälle taas ohkasemmalla lakalla pari kerrosta päälle ni kyllä se siitä taas tasottuu. Toisin kuitenkin kävi. Kyllä se appelsiini-pinta edelleen sieltä parin kerroksen alta paistaa, vaikkakaan ei niin pahasti kun ensin.

Mitäs sille kannattas nyt sitten seuraavaks tehdä, jotta pinnasta sais taas edes vähän flyygeliä muistuttavan? Mietin että saakohan sitä enään hyväksi kunnollisella ja huolellisella välihionnalla vaan ja millä karkeudella kannattais hioa? Lakan valmistajan ohje on P400, mutta se lienee ihan liian hienoa tässä tapauksessa. Vai täytyskö lakka poistaa kokonaan ja alottaa lakkaus alusta, jos haluais pinnasta sileän, ilman appelsiini-efektiä?

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja Northling » 31.05.2015 21:36

Moro

Jos tulee appelsiinia niin se kannattaisi heti hioa ennen seuraavaa kerrosta, koska appelsiinillä on vaan taipumus korostua seuraavien kerrosten kanssa. Grit 400 on hyvä siitä että sen "naarmut" ei näy yhden kerroksenkaan alta. Jos hioo karkeammalla riski on että hiontanaarmut näkyy läpi. Tai sitten hiot karkemmalla, lakkaat kerroksen ja hiot 400:lla ja vedät sitten vielä yhden kerroksen lakkaa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Elkku_
Viestit: 19
Liittynyt: 22.04.2015 23:03
Paikkakunta: Rauma

Re: mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja Elkku_ » 31.05.2015 22:28

Niin itekkin ajattelin että kyllä P320 olis ehkä tässä tapauksessa sopivampi karkeus, jotta appelsiinia sais häivytettyä. Toki jos nyt seuraavaks välihion ja lakkaan ja sitten vielä välihion toisen kerran sillä P400:lla ja lakkaan ni oliskohan sitte jopa P240 sopivampi kun P320 nyt siihen seuraavaan hiontaan, jotta appelsiinin sais pois? Jos naarmuja näkyy sitten edelleen niin voihan siihen vielä tehä yhden käsittelyn, jos näkee tarpeelliseksi.

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15.04.2003 0:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja Jommi » 02.06.2015 0:14

Tykkäätte ihan selvästi lakkaamisesta! Siitähän ei voi puuveneen omistajaa moittia, mutta tulee mieleen kysyä että ootteko koskaan miettineet vaihtoehtoa perinteisille venelakoille? Esimerkiksi jotakin 2K kirkaslakkaa tai Coelania?
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja Northling » 02.06.2015 10:00

Moro Jommi

Olen joskus miettinyt ja kokeillutkin 2-komp lakkoja. Coelania en ole käyttänyt.

Kokemusteni perusteella olen kuitenkin palannut perinteisempiin aineisiin. Onhan Hempelin DuraGlosskin ns nykyaikainen lakka.

Tähänkö nyt pitäsi alkaa kirjottamaan romaania lakkauksesta...
Yritän lyhyesti:
Jotta puu säilyisi veneessä se tulisi kyllästää. Ainoa kylläste jonka tiedä oikeasti tunkeutuvan pintaa syvemmälle on pellavaöljy. Sen päälle ei sovi kuin öljypohjaiset lakat. Öljylakka joustaa, se on helppoa sivellä. Se on helppo korjata ja paikkailla. se kestää huoltolakattuna veneessä parhaiten.

Kovat 2-komp lakat kovettuvat puun pinnalle kuoreksi, kun pintaa tulee kosteuselämisestä johtuvia halkeamia tai naarmuja lakan alle pääsee vesi ja sinistyminen on nopeaa koska puu alla on kyllästymätön. Lakka hilseilee osittain irti ja loput on niin perkuleen piukassa. Uudelleen käsittelyä varten kaikki vanha lakka pitäis saada pois, mutta kun se on liian kovaa niin lopputulos on laikukas ja ruma. en tykkää.

Ehkä huonekaluihin tai veneisiin jotka ovat näyttelyesineitä, mutta käyttöön helpompi on kuitenkin perinteisemmät.

Mainosmiehillä on suuret puheet mistä milloinkin ihmeaineista, mutta ei ole vielä minulle esitelty ihmelakkaa, joka kestäsi suomen olosuhteissa edes 5 tai 10 vuotta ilman huoltoa edes vaneriveneessä. (vaikka mainoksissa niin väitetään 10 v)

Kovin työ oli kun uusin vaneriveneestä 2 komponenttilakalla lakatun hilseilleen sitloodan lakat. Mielummin lakkaan joka kevät perinteisemmällä lakalla sen koko sitloodan kuin rupean siihen vähtiin toista kertaa...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15.04.2003 0:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja Jommi » 04.06.2015 23:52

Northling, kirjoitin äsken aika pitkän jutun noista lakoista, mutta se katosi kyberavaruuteen vaikka olin mielestäni kirjautunut sisään. Huhhuh. Yritän tehdä sen huomenna uudestaan.
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15.04.2003 0:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja Jommi » 13.06.2015 1:46

Olin siis sanomassa, että ensinnäkin olen Nortin kanssa tästä samaa mieltä:
Northling kirjoitti: ...Kovat 2-komp lakat kovettuvat puun pinnalle kuoreksi, kun pintaa tulee kosteuselämisestä johtuvia halkeamia tai naarmuja lakan alle pääsee vesi ja sinistyminen on nopeaa koska puu alla on kyllästymätön. Lakka hilseilee osittain irti ja loput on niin perkuleen piukassa. Uudelleen käsittelyä varten kaikki vanha lakka pitäis saada pois, mutta kun se on liian kovaa niin lopputulos on laikukas ja ruma. en tykkää.
Sanoisin, että 2K lakat sopii kyllä yleensä vanerille, mutta mielestäni myös koville puulajeille silloin, kun lakattavissa osissa ei ole liitoksia (koska saumat useimmiten vähän liikkuvat). Minulla on kansihelojen alustoina yksittäisiä tiikkipalikoita, joissa 2K-lakka on kestänyt uuden veroisena nyt 9 vuotta. Vastaavan laisia osia voisi olla esim. ruoripinna, yksittäiset puuaskelmat ja erilaiset kahvat.

Internationalin Crystal -lakkaan lisäsin Spies-Heckerin pehmennyslisäainetta (Elastic Zusatz, joka varsinaisesti on tarkoitettu Permacron autolakkaan sekoitettavaksi -- autoissahan on myös pehmeitä muoviosia), ja tällaisella Crystalilla lakkasin sitloodan tiikkiset istuimet (noin 2,5 m2) vuonna 2001. Istuimissa on tavanomaiset joustavat kansimassasaumat. Tämä pintakäsittely kesti 13 vuotta -- tosin pieniä korjauksia piti tehdä pari kertaa. Kokemukseni mukaan 2K lakan vaurio etenee tyypillisesti hyvin hitaasti, joten paikkaamisella ei ainakaan tiikkipinnalla ole kiirettä. Siis edellyttäen, että ei heti häiriinny pienistä pintavaurioista...

2K lakan etu on siinä, että se kestää UV-säteilyä todella pitkään, ja näköjään suojaa myös alla olevaa puun ligniiniä hajoamasta.

Paras tällä hetkellä tuntemani aine on kyllä kirkas Coelan polyuretaanimassa. Se ei tee aivan yhtä kaunista lopputulosta kuin 2K-lakka tai hyvä öljy- tai uretaanipohjainen ns. perinteinen lakka, mutta tavallinen maallikko ei kyllä huomaa eroa. Coelan kestää UV:ta todennäköisesti aivan yhtä hyvin kuin 2K-lakat. Lisäksi se on erittäin joustava ja kestää puun liikkeitä hyvin. Sen alla on kylläkin käytettävä pigmentoitua polyuretaanipohjustetta, joka vuorostaan suojaa puuta UV:lta todella hyvin. Olen juuri käsitellyt tällä tavoin koko kannen ja kaikki kansirakenteet, yhteensä ehkä 25 m2. Odotan, että se ei tule tarvitsemaan merkittäviä korjauksia seuraavien 15 vuoden aikana.

Tämänhetkinen käsitykseni on, että Coelan-tyyppinen käsittely on ainoa puuveneessä kestävä pitkäikäinen ratkaisu. Ehkä perinteinen lakkaus on nyt pikku hiljaa nähtävä katoavana kansanperinteenä... ;-)
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 13.06.2015 7:55

Moi.

Kun sanot pintakäsittely kesti 13 vuotta. Niin teitkö sinä aikana ylläpitolakkausta tuolle alueelle ?
Vai oliko pinta ns. täysin huoltovapaa ?

Aleksi

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15.04.2003 0:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja Jommi » 13.06.2015 12:39

Kyllä se oli huoltovapaa siinä mielessä, että en siis vetänyt uutta kerrosta päälle kertaakaan.
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."

Vastaa Viestiin