mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Elkku_
Viestit: 19
Liittynyt: 22.04.2015 23:03
Paikkakunta: Rauma

mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja Elkku_ » 22.04.2015 23:56

Tervehdys!

Ajattelin itekkin liittyä tänne foorumille, kun on paattiin vähän suurempi keväthuolto tänä keväänä ja sitä myötä on tullut monta mieltä askarruttavaa kysymystä. Eli kysymyksessä v. -67 Veikko Reimannin, Raumalla rakentama mäntyrunkoinen vene. 8,5 m pitkä, yläosa honduras-mahonkia.

Vene on tällä hetkellä siinä vaiheessa että lakat poistettu ja hiottu puupuhtaaksi ja tällä hetkellä vähän vielä viimeistely hiontoja jäljellä viidennellä hiontakarkeudella. Eli pian on kyllästyksen ja mahdollisen petsauksen vuoro. Petsinä ole ajatellut käyttää Liberonin mahonkipetsiä ja lakkana Epifanesta. Mutta kyllästyksen suhteen en ole vielä päättänyt että teenkö sen Owatrolilla vai pellavaöljyllä. Pellavaöljy olisi puun kyllästymisen kannalta parempi vaihtoehto (imeytyy syvemmälle puuhun), mutta hitaampi kuivumisajan takia, joten vesille lasku venyisi pidemmälle. Jos teen sen Owalla niin pystyyhän D1 ykkösen päälle laittamaan Epifaneksen lakkaa vai täytyykö olla juuri tota D2:ta? Entä vaatiiko Epifanes muuten aina välihionnan joka kerroksen välissä vai pystyykö vetämään vaikka kaks kerrosta ilman välihiontaa, niin että pinnasta tulee silti hyvä?

Sitten vielä tosta petsauksesta. Toimiiko tuo petsi hyvin jos aikoo kyllästää pellavaöljyllä? Olen lukenut täältä foorumilta että jollain olisi tullut läikikästä jälkeä pellavaöljy-kyllästyksen yhteydessä. Entä mitä mieltä olette kannattaako vetää ensin petsi vai kylläste? Mulla on nyt mahonkisia irto-osia kyllästetty Owatrolilla ja niihin kokeilin tota kyseistä Liberonin petsiä tänään. Ensmäisestä petsauksesta ei tullut vielä kovin hyvä, koska jossain kohdissa kylläste oli päässyt kuivumaan kalvoksi pintaan, joihin kohtiin petsi ei imeytynyt samalla tavalla kuin kalvottomiin kohtiin. Petsasin muutaman tunnin kuluttua toisen kerroksen vielä niin sitten tuli vasta hyvää jälkeä. Petsasin myös kokeeksi kyllästämättömät mahongin palaset ja niihin aion huomenna kokeilla vetää Owaa päälle, niin näkee kummin päin on järkevämpi tehdä, ensin kyllästys ja sitten petsaus vai toisin päin?

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja Northling » 23.04.2015 0:17

Moro

Kyllä mun mielestä kannattaa ehdottomasti petsata ennen kyllästystä. Petsi on väriaine, jonka tarkoitus on imeytyä puun solukkoon. Jos puun solukko on täynnä kyllästettä petsi ei imeydy vaan jää kellumaan pinnalle ja imeytyy vain niihin kohtiin jotka on "auki". Sitten lakatessa petsi joka kelluu öljyn pinnalla lähtee irti ja lopputulos on laikukas.

Mulla on just mahokiluukun kunnostus menossa.
Tässä ennen petsausta:
Kuva

Tässä petsattuna:
Kuva

Tässä kyllästettynä pellavaöljylahosuojalla:
Kuva

Tässä pari kerrosta ohennettua lakkaa. Puun solukko on vielä auki:
Kuva

Nyt menossa lakkaus, vetelen lakan suoraan pellavaöljyn päälle ilman sen pidempiä kuivumisaikoja. Ekat kerrokset jäävät hieman nahkeiksi pellavaöljyn takia, mutta teen välihionnat vasta viimeisien kerrosten välillä. Siitäkin syystä etten "puhkaise" petsi kerrosta hiomalla, jolloin siihen tulee vaaleampi laikku.

Nortti

PS. Vielä petsauksesta: Ongelmia petsauksen tasaisuudesta syntyy kun petsataan vanhaa jo kyllästettyä ja lakkattua pintaa. Jos vanhassa puussa on epätasaisesti kylläste tai lakkajäämiä petsi imeytyy epätaisaisesti. Eli vanhat lakat pitäsi saada puun pinnasta kokonaan pois ja puun pinta kokonaan auki, silloin saadaan tasainen petsaustulos.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja kimsir » 23.04.2015 19:17

Terve


Mulla kans samat hommelit työnalla, kuin teilläkin. Ainoa mitä itse ihmettelen on tuo petsin/kyllästeen/lakan imeytyminen yli sika massan harmaaksi tulevalle tiikki alueelle. Oletteko teipannut noita saumoja, vai poistetaanko harmaantuvan tiikin päälle ajautunut petsi/öljy/lakka hiomalla ja auringon paisteella?

Kokeilin ovatrol 1 sekaan petsiä ja sudin sitä sitten lakattavaksi tulevan tiikin päälle, niin internationalin mahonkipetsi sekoittui ovatroliin hyvin ja sivelyn jälkeen tulos oli tosi hyvä ja tasainen. Ensimmäisen lakkakerroksen jälkeen näyttää myös hyvältä.

Vanhan maston päätin vedellä Ovatrolilla, kun sitä sattui olemaan varastossa ja olen vaikuttunut sen käytön helppoudesta ja pinnan laadusta kyllä.

Hempelin classic varnishing lakkaa käyttäessäni ilma petsiä olleelle tikille lopputuloksena oli kovasti keltainen väri. Kyllästetyt tiikit puolestaan punertuivat hieman samaa lakkaa käyttäessäni.

Kimmo
HELMIIDA

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja Northling » 23.04.2015 23:50

Moro

Mä olen vetänyt ihan vapaalla kädellä ja hionut sitten lakat teakistä jälkeenpäin.
Olen joskus teippaillut, mutta öljy ja lakka ui teipin alle ja sulattaa liiman ja sitten on kahta kauheempi talkoo poistaa se teippi ja sulanut liima siitä teakista. Ongelma tossa on se että teippi ei tiivisty raakaan puuhun ja sen takia se öljy ja lakka ui sinne väliin.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Elkku_
Viestit: 19
Liittynyt: 22.04.2015 23:03
Paikkakunta: Rauma

Re: mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja Elkku_ » 24.04.2015 0:08

OK. Mitäs petsiä tuohon luukkuun tuli? En ajatellukkaan että sen lakan voi vetää suoraan pellavaöljyn perään. Jotenkin aina kun lukee ja kuulee noita pellavaöljy-kyllästys-juttuja niin aina jauhetaan että tarttis antaa kuivua ennen ku maalaa tai lakkaa, ettei jonkun ajan päästä korkkaa irti. Mutta jos tollasesta menetelmästä on kerta kokemusta, niin miks en itekki kokeilis sitten vaa vetää suoraan pellavaöljyn perään lakan pintaan. Nyt on vaan kysymyksessä koko yläosa, eikä pelkkä luukun kansi. Että toivotaan että lakka pysyy kanssa. :)) Kannattaako kyllästyksen yhteydessä tässä tapauksessa viimiset sivelyt vetää pellavaöljyvernissalla tai Owatrol D1:llä, joka sulkisi paremmin puun solukon? Vai tuleeko siitä vaan kuiva kalvo, joka huonontaa lakkaamista?

Pian tarttis laittaa sitten tuo lakkakin tilaukseen. Ja nyt kun kerta tulee petsaus niin tarttis sitte tosiaan vetää ekat kerrokset lakkaa ilman välihiontoja, jotta petsi ei mene puhki. Eli jos jollain kokemusta tosta Epifaneksen lakasta ni olis kiva kuulla käyttökokemuksia miten käyttäytyy ilman välihiontoja? Olen aikasempina vuosina käyttänyt LeTonkinoissia ja omien kokemusten mukaan kyseinen lakka ei oikein tahdo tarttua hiomattomaan pintaan.

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 24.04.2015 7:28

Mää olen vauhdittanut lakkausta pellavaöljy kyllästetylle pinnalle laittamalla kerran tai pari impreq:ä pellavaöljyn päälle.
Sillai lakka ainakin pysyy hyvinkiinni.

Aleksi

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja Northling » 24.04.2015 9:23

Moro Elkku

No täähän on multa sellanen kokeilu. Pitkän aikavälin seurantaa tälle tekniikalle mulla ei ole. Höyläpenkin kunnostuksessa vedin ohennetun lakan suoraan pellavaöljyn päälle ja hyvin on ainakin vielä kestänyt.

Toki lakkausta aloittaessa puun pinnalla ei saa kellua öljyä ja jos on niin pyyhin pinnasta ylimääräiset pois tärpätillä. Eihän se pellavaöljy kuivu tai kovetu pitkässäkään kuivuttelussa. Järkeilin että kun se öljy ei kuitenkaan itsestään ajan kanssa kuivu, niin miksi odottaa...

Lakkahan (tai impreg/Owa/vernissa) saa pellavassa kovettumisprosessin käyntiin. Joten järkeilin että samalla sitä sitten jatkaa ohennetulla lakalla jolloin se sitoutuu pellavaan puun sisässä ja muodostaa hyvän tartunnan.

Varmasti hyvä metodi olisi tuo että vetää viimeinen kerros Impregiä, Owaa tai Vernissaa. Vernissa on noista hitain kuivumaan.

Tietenkin kaikki kokeilut on omalla vastuulla, niin mulla kuin muillakin. Viittaan tässä allekirjoitukseeni :)

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja kimsir » 24.04.2015 20:55

Moi


Kyllästin ruffin, preekongit ja reelingit pellavaöäljykyllästeellä, jossa oli tärpättiä n. 10-20 %. Annoin kuivaa muutaman päivän ja sit sivelin Ovatrol 1 muistaakseni kaksikertaa ja kun ovatrol oli kuivaunutpari päivää aloitin lakkauksen hempelin classic varnishilla ja nyt kun lakkakerroksia on jo muutamia, niin tartunta on kyllä erinomainen. Hempelin classic oli myös ohennettu sen 30-50 % ja seuraavaksi sivelen epifanesia tuon kaiken päälle, joten aikamoinen kemiallinen keitos, toisaalta aineita, jotkä käsittääkseni soveltuvat keskenään sekoitetaviksi. Kun lakkaan uusia veneen osia, nin lakkaa menee aika paljon budjettiin nähden, siksi sivelin hempelin edullisempaa classicia ohennetuna ja viimeistelen ohentamattomalla epifanesin öljylakalla.

Kesän aikana näkee toimiiko yhdistelmät, vai tuleeko harmeja.

Parasta varmaan olisi pitäytyä yhdessä menetelmässä, mutta toisaalta virheistä oppiminen on kiinnostava oppimisen laji.

Kimmo
HELMIIDA

Elkku_
Viestit: 19
Liittynyt: 22.04.2015 23:03
Paikkakunta: Rauma

Re: mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja Elkku_ » 24.04.2015 23:42

Niin kyllähän se lakka varmasti siihen hyvin tarttuukin, mutta se on eri asia, että korkkaako kesän aikana irti. Mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin eihän sen pitäs periaatteessa korkata, jos vetää viimiset sivelyt vaikka sitä Owatrol D1:stä päälle, joka tekee pinnan kalvon ja samalla sulkee pellavaöljyn puun solukkoon, eikä siten pääse pukkaamaan ulospäin puusta. Tein tohon samaiseen veneeseen kolme vuotta sitten runkoon pellavaöljykyllästyksen ja viimiset sivelyt vedin vernissaa, jonka jälkeen odottelin kolme viikkoa öljyn kuivumista ennen ku rupesin maalaamaan. Maali on pysynyt todella hyvin menetelmän jälkeen, kun maalauksenkin suoritti maalin ohjeiden mukaisesti. Ennen kyllästystä maali irtoili joka vuosi sieltä täältä. Nyt ei vaan malttas odottaa pensseli kädessä veneen vieressä ihan sitä kolmea viikkoa ainakaan, että millon pääsee lakkaamaan samalla kun lämmin kevätaurinko alkaa paistaa merellä. Kun sitä lakkaakin tarttis laittaa riittävän monta kerrosta. Olis kyllä kiva kuulla, jos jollain olis kokemusta, että kuinka käynyt kyseisellä menettelyllä pidemmän ajan kuluttua? Kun ei viittis ite lähtee välttämättä kokeilemaan koko yläosaan pysyykö vaiko eikö :))

Ja Nortilta vielä kyselisin, että mitä petsiä laitoit luukkuun?

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja Northling » 25.04.2015 10:19

Moro

Petsinä käytin Hempelin mahogany spriipetsiä. Luukku on vanha mutta hioin reilusti pinnasta pois. Alunperin mahongissa ei ollut kyllästettä eikä petsiä vaan lakka vedettiin ohennettuna suoraan puulle. 12 kesää nähnyt luukku näytti aika huonolta.

Listan saumat olivat ottaneet vettä.
Kuva

Aika lailla kellastuu kyllästämätön mahonki 12:ssa kesässä

Kuva

4. kerros lakkaa

Kuva

ja välihionta

Kuva

Lakkaukset jatkuu...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Elkku_
Viestit: 19
Liittynyt: 22.04.2015 23:03
Paikkakunta: Rauma

Re: mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja Elkku_ » 25.04.2015 13:16

Kävin maalikaupasta tiedustelemassa tota Hempelin mahonkipetsiän ja sanoivat että ei ole kolmeen vuoteen enään valmistettu kyseistä tuotetta. Otin sitten vaan sitä Liberonia, joka omasta mielestäni ehkä aavistuksen liiankin punakka. Sisäpintoihin otin Internationalin mahonkipetsiä, joka ymmärtääkseni vähän ruskeamman sävystä.

Elkku_
Viestit: 19
Liittynyt: 22.04.2015 23:03
Paikkakunta: Rauma

Re: mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja Elkku_ » 29.04.2015 17:07

Paatti olis nyt hiottu ja petsattu ja pääsin alottamaan pellavaöljy-kyllästyksen eilen kunnolla. Tuli vaan sellanen juttu mieleen kun asennan uudet varvaslistat kantäkin reunaan odotellessa yläosan pellavaöljyn kuivumista. Varvaslistoihin ajattelin vetää vaan Owatrol kyllästyksen, jotta pääsee aikasemmin lakkaamaan ja sitä kautta aikasemmin laskemaan veneen vesille. Niin mitä mieltä arvon raati on siitä on että voiko vetää Owan D2:n päälle toista öljylakkaa vai onko yhteensopivuusongelmaa? Ajatuksena on että ensin petsaan ne listat ja kyllästäisin sillä D1:llä ja sen jälkeen vetäisin muutaman kerroksen D2:sta ilman välihiontoja ja sen jälkeen kerros kunnollista öljylakkaa myös ilman välihiontaa, jonka jälkeen vasta välihionta ja lakkaus.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja matti » 29.04.2015 17:50

Kyllä pitäis toimia, itse lakkaisin useammin kuin kerran ennen välihiontaa. Joskus tullut lakattua kokonainen vene, saatujen ohjeitten mukaan, siten, että ensin kahdeksan kerrosta iman välihiontaa(aluksi ohennus 50-sit 30- 15 %)ja loputkin hieman ohennettuna, lakkana vihr spinaakkeri, sit välihionta ja kaksi kerrosta lakkaa-tuli melko hyvä (tekijä huomioonottaen :-) ).

Elkku_
Viestit: 19
Liittynyt: 22.04.2015 23:03
Paikkakunta: Rauma

Re: mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja Elkku_ » 12.05.2015 23:38

Nyt on yläosan kylläste kuivunut viikon verran. Viimisien sivelyjen jälkeen pyyhin seuraavana päivänä turhat pois ja vedin Owatrol D1:stä pari kertaa vielä perään kuivumisen nopeuttamiseksi ja sitten taas seuraavana päivänä pyyhin turhat pois kahteen kertaan. Mutta nyt sinä aikana kun on kuivannut niin joihinkin kohtiin on kylläste pukkautunut takas puun pintaan ja kuivunut kalvoksi. Rupes vaan mietityttämään nämä kyseiset kohdat että onko niistä haittaa lakkaukselle ja kannattaako niille yrittää tehdä jotain ennen lakkausta? Hiominen ei ainakaan liene suotavaa kun on kerta petsattu.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: mahonkisen yläosan kyllästys, petsaus ja lakkaus

Viesti Kirjoittaja Northling » 13.05.2015 9:50

Moro Elkku

Onko se pintaan noussut kylläste kuivunut? Jos on märkää niin pyyhi pois tärpättirätillä. En usko että siitä on mitään ongelmaa. Tuskin kannattaa ruveta hiomaan varsikin kun on juuri ne petsit alla.

Itellä kokeilu vetää lakat suoraa pellavaöljyn päälle on edennyt viimeistelyvaiheeseen. Ehkä kyllästeen pidemmän kuivumisajan käyttäminen olisi ollut viisasta, sillä lakka on kuivunut hitaasti ja mahongin huokosten täyttyminen ollut hitaampaa. Koitin sitten oikein paksulla kerroksella uittaa huokosia täyteen, niin seuraavanan päivänä seuraava lakkakerros ryppyynnytti alempaa kerrosta. No annoin sitten kuivua hyvin ja hioin tasaiseksi ja uusi kerros päälle ja ihan priimalta näyttää. Vielä kahdeksas kerros pintaan pölyttömässä :) tilassa niin alkais olla valmista. Kesä näyttää sitten miten käsittely kestää aurinkoa...

Tolta näyttää nyt 7.n kerroksen jälkeen. Vielä kerros ilman noita pölyhippuja. niin alkas olemaan valmis.

Kuva
Kuva

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin