Kysymys: Kannen petsaus, saumaus ja kyllästys

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Snipa
Viestit: 33
Liittynyt: 06.10.2005 17:22
Paikkakunta: Helsinki

Kysymys: Kannen petsaus, saumaus ja kyllästys

Viesti Kirjoittaja Snipa » 14.04.2015 12:00

Kansiremontti menossa... kansi on nyt puupuhtaana. Olisi tarvis uusia muutamia saumoja ja petsata ja kyllästää. Mikä on oikea järjestys? Saumat vissiin ensin? Mutta petsaanko ennen kyllästämistä vai päinvastoin? Mitä petsejä olette käyttäneet?
Kyllästykseen tulee pö+puutärpätti+sinkkinaftenaatti ja sitten lopuksi lakkapinta.

Northling
Viestit: 2684
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kysymys: Kannen petsaus, saumaus ja kyllästys

Viesti Kirjoittaja Northling » 14.04.2015 12:16

Moro

Taas ne normaalit vastakysymykset: mitä, missä, milloin, miten, kauanko?
Eli vähän taustoja: materiaalit, aiemmat käsittelyt, mikä kylläste, mitä pintaan jne...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Snipa
Viestit: 33
Liittynyt: 06.10.2005 17:22
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kysymys: Kannen petsaus, saumaus ja kyllästys

Viesti Kirjoittaja Snipa » 14.04.2015 14:49

Mäntyrimakansi, nyt puupuhdas. Kyllästeeksi tulee pö+puutärpätti+sinkkinaftenaatti. Pinnaksi öljylakka. Petsiä tarvitaan värierojen naamioimiseksi. Ja aiemmin (joskus) kyllästetty pö:llä.

Northling
Viestit: 2684
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kysymys: Kannen petsaus, saumaus ja kyllästys

Viesti Kirjoittaja Northling » 14.04.2015 21:20

Moro

Nää on näitä mielipide asioita, mutta saumaaminen pitäsi tehdä tietenkin ensin. Sika ei tartu öljyiseen puuhun. Saumat pitäisi vielä pyyhkiä vanhoista öljyistä. Ja tärkeää olisi laittaa suamauriin se sikaprimeri, se parantaa tartuntaa PALJON.

Olen käyttänyt Herdinin vesipetsejä. Ne eivät vaan imeydy tasaisesti öljyiseen puuhun, joten vanha öljy pitäsi olla poistettu. Imeytymistä voi parantaa korvaamalla petsin vedestä osan sprillä (sinol). Spriipetsi tarttuu paremmin öljyiseen pintaan, mutta en tiedä muita sprii petsejä kuin Hempel mahonki, joka on aika tummaa ja punakkaa mahonkia.

Puuta, joka on petsattu ei kannata enään hioa, sillä petsi hiotuu puhki helposti ja tulee eri värisiä laikkuja.
Vinkki: kun kansi on hyvin hiottu, niin ennen petsausta, kastele kansi vedellä ja hio uudelleen kun on kuivunut. Kastelu nostaa karvat pystyyn. Toista pari kertaa. Näin saat pois karvat, jotka petsi nostaisi muuten pystyyn. Viiminen hionta 320-400 grit paperilla.

Petsauksen jälkeen kyllästys.

Kolme ensimmäisen lakkakerroksen aikana EI välihiontaa. sitten ensimmäiset välihionnat tosi varovasti hienolla paperilla etten riko petsiä.
Ekat lakkakerrokset olis hyvä vetää alle max ylimaalausjan puitteissa(nahkealle pinnalle). Näin uusi lakkakerros tartuu edelliseen ilman välihiontaa.

Toivottavasti tästä oli apua?

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Kysymys: Kannen petsaus, saumaus ja kyllästys

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 14.04.2015 21:59

Moro!

Jape tuossa tais joskus kehasta Liberon-merkkisiä spriipohjaisia petsejä. Antaa vissiin tosiaan vesipetsiä tasaisemman pinnan.

Eeppo

Vastaa Viestiin