Kannen korjaus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Kannen korjaus

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 05.04.2015 15:36

Kertokaapas että kun mulla on nyt uusittavana mahonkisen skantäkin alla olevat männystä tehdyt palkit, niin pitääkö kansi liimata niihin kiinni, vai kyllästänkö kummatkin osapuolet ja ruuvaan yhteen.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Kannen korjaus

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 05.04.2015 15:39

Tässä kuva vanhasta rakenteesta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Kannen korjaus

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 05.04.2015 15:41

Kantta ei ollut alkujaan kait liimattu, tai jos oli niin liimat ovat haihtuneet

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Kannen korjaus

Viesti Kirjoittaja matti » 06.04.2015 17:47

ms.venla kirjoitti:Kantta ei ollut alkujaan kait liimattu, tai jos oli niin liimat ovat haihtuneet
Mitähän tuo tumma rähmä on? näyttäis olevan jotakin millä on ollut liimattuna?

Itse liimaisin.
Ensin harkitsisin rakenteeseen hieman muutosta; laittaisin kaarten väliin palkin korkuiset täytepalikat, ettei jäisi palkin korkuista "taskua" palkin ja laidan väliin.
Tuossa yhdestä puusta tehty rakenne;
http://www.freewebs.com/maryii/apps/pho ... d=26582692" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Kannen korjaus

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 06.04.2015 21:19

Se musta on sikafleksiä ja se on joutunut tuonne, kun kannen halkeamia on korjailtu sikalla.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Kannen korjaus

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 07.04.2015 11:31

Mitä jos lakkaisi kannen alapuolelta öljylakalla ja samoin nuo kannen alapuoliset osat ja kansi kiinni? Lahoaako samantien? Ja tarttuuko liima tuohon jos kyllästän ensin? Liimataankö törmäyslistat vai vedetäänkö vaan ruuvilla kiinni?

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kannen korjaus

Viesti Kirjoittaja Northling » 07.04.2015 13:25

Moro

Kaikki sisäpuolen pinnat, jotka ovat kosteudelle alttiita kannattaa mun mielestä lakata tai maalata, (poislukien runko, joka on kosteusrasituksessa ulkoa).

Kannattaa ajatella partaan rakennetta siltä kantilta että, miten vesi kulkeutuu rakenteiden sisään.

Niin että siellä olisi mahdollisimman vähän pystysaumoja, joista vesi pääsee suoraan imeytymään rakenteisiin.
Toisaalta, pienistä rakosista vesi imetyy jo pelkästään kapilaari-ilmiön avulla saumaan eli massan tai liiman käyttö on välttämätöntä.
Suosittelen joustavia liimamassoja, koska puu elää ja kovat liimat napsahtavat saumoissa auki.

Varvaslistat ovat yksi potentiaalinen lahonlähden kun ne tehdään monasti liian umpinaisia ja vesi jää seisomaan listan sisäpuolelle.

Tässä kuva siitä miten rakenne meillä on toteutettu. Kaikki saumat ovat liimattu PU-massalla ennen kyllästystä. Vältetty tarkoituksellisesti pystysaumoja. Törmäyslistassa vielä tippanokka alareunassa.

Kuva

Nortti
Viimeksi muokannut Northling, 07.04.2015 13:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Kannen korjaus

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 07.04.2015 13:32

Kiitos, tämä oli sellainen vastaus, jota etsinkin. Onko se pu-massa niinkuin tavallaan sikaa? Ja onko törmäyslistat kyllästetty ennen liimaamista? Onko nuo kannen kaaret liimattu vaneriin?

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kannen korjaus

Viesti Kirjoittaja Northling » 07.04.2015 14:46

Moro

Kaikki liimaukset tehty ennen kyllästystä.
Kansivaneri on epoksoitu ja hiottu yli ennen teakin liimamista. Erityisellä huolella on epoksoitu vanerin reuna!

PU eli Polyuretaani-massoja on mm. Sika tuotemerkillä. Itse käytän kestoa vaativissa paikoissa nykyää melkein vain Sika tuotemerkin aineita. Sikaltakin löytyy erilaisia eri käyttötarkoituksiin. Täällä on joskus saanut moitteita, kun on ylistänyt jotain tuotemerkkiä ja/tai moittinut toista, mutta kyllä se vain niin on että kun jonkun tuotteen hyväksi havaitsee ja jonkun toisen huonoksi, niin vaikka se olis kaksi kertaa kalliimpaa se parempi, niin uhrattuun työmäärän suhteutettuna, sillä ei ole mitää merkitystä! Jos joudut esim. huonolla massa kasatut liitokset purkamaan ja tekemään uudelleen, niin olsiko kumminkin kannattanut laittaa alunperin laadukkaaksi tietämäänsä massaa sen sijaan että kokeilee jotain halvempaa?

MS-Polymeeri-massoja kannattaa vältellä kuin ruttoa (eräällä saksalaisnimisellä ketjulla on edukkaita sellaisia) MS tarkoittaa Modifioitu Silikooni ja silikooni ei puuveneeseen sovi.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Kannen korjaus

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 07.04.2015 16:32

Nyt irtaallaan olisi vaan niin helppo kyllästää tuo skantäkki, mutta ei taida sitten massat pysyä. Olen kantta nyt sen irtaallaan ollessa korjannut pu puuliimalla ja se on kyllä kova liima. Mutta varmaan jos kannen liimaa paikoilleen, on massa kai parempi. Kovalla liimattua ei varmasti toiste voi ehjänä purkaa, jos jostain syystä pitäisi vielä avata joskus. Aika hyvänä tuo mahonki on säilynyt tuon 50 ilman liimaakin, mutta nuo mänty kaaret, ei. Eli massaa reilusti ja istuttaa mahonki laudan siihen ja ruuveilla kiinni.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Kannen korjaus

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 08.04.2015 19:15

Jotkut sikamassat ovat jääneet mulla vain matoksi kahden puun väliin, mutta kaippa on ollut vaan huonot olosuhteet liimata

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kannen korjaus

Viesti Kirjoittaja Northling » 08.04.2015 21:06

Moro

Salaisuus tartuntaan on kuiva puu ja primeri!

N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Kannen korjaus

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 09.04.2015 21:39

Mulla on sitä timber max liimaa pari purkkia, täytynee liimata kansi sillä kiinni. Taidan kallistua liimaamisen kannalle. Tulee ainakin kauhean tukeva siitä kannesta, ei notku enää pahemmin.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Kannen korjaus

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 15.04.2015 21:15

Tällainen on nyt korjattuna
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Elkku_
Viestit: 19
Liittynyt: 22.04.2015 23:03
Paikkakunta: Rauma

Re: Kannen korjaus

Viesti Kirjoittaja Elkku_ » 06.05.2015 23:24

Tervehdys!
Mitäs mieltä arvon raati on että soveltuuko tällänen liima http://rakennuskemia.fi/collections/lii ... stal-300-g lainkaan, kun halutaan liimata skantäkin alusvanerin päälle toinen päällivaneri?
Northling kirjoitti:Kansivaneri on epoksoitu ja hiottu yli ennen teakin liimamista. Erityisellä huolella on epoksoitu vanerin reuna!
Tuosta tuli vielä mieleen että tarviiko/kannattaako vetää epoksi tai jokin muu kosteudensulku siihen päällivanerin reunaan, vaikka tulee tiivistesauma varvaslistan ja päällivanerin väliin? Eli kansirakenteen selkeyttämiseksi vielä. Alusvanerin päällä toinen mahonkivaneri liimattuna, sekä varvaslista ruuvattuna myös alusvaneriin. Mahonkivaneri on siis varvaslistojen välissä. Varvaslistan ja mahonkivanerin välisssä tiivistesauma, sekä varvaslistan ulkopuolella myös. Voin kyllä kuvaakin koittaa saada tänne laitettua, jos ei ihan saa kiinni rakenteesta ton selostuksen perusteella.

Vastaa Viestiin