pohjamaali

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
nippeli90
Viestit: 55
Liittynyt: 03.03.2012 2:46

pohjamaali

Viesti Kirjoittaja nippeli90 » 24.03.2015 22:29

Noniin tänään alkoi mänty fiskarin pohjan kyllästäminen(ulkoa päin). Sain tässä veden alaisen osan lautojen limit tiivisteltyä.luonnollisesti vanhat pohjamaalit on poistettu. Ruutikuiva mänty tuntuu imevän pö/sinkkinaftenaatti seosta himokkaasti!. Mutta nyt itse asiaan,eli mitä primeriä suosittelette pö-kyllästetylle männylle? Onko hömpän underwater primer hyvä aine tähän? Ja sitten! Mikä olisi hyvä pohjamaali primerin päälle? Mahdollisimman joustava silti sitkeä. Vene tulee siis järvi käyttöön että varsinaisia myrkkymaaleja ei tarvita. Pikkulinnut ovat laulaneet että Teho öljymaali olisi kova sana. Tärkeimmät kriteerit minulle ovat: maalin hyvä tarttuvuus,joustavuus ja sitkeys.

VilleS
Viestit: 51
Liittynyt: 04.06.2008 9:18
Paikkakunta: Rauma

Re: pohjamaali

Viesti Kirjoittaja VilleS » 25.03.2015 11:01

Hyvin kuivuneen kyllästeen päälle ohennettu ja ohentamaton lyijymönjä. Tämän päälle 24h päästä hempel undervaterprimer ja sitten haluttu myrkky tai tapauksessasi myrkytön maali. Mönjät ja primeri pitää vetää 24h välein, että mönjä ei pääse kovettumaan.

nippeli90
Viestit: 55
Liittynyt: 03.03.2012 2:46

Re: pohjamaali

Viesti Kirjoittaja nippeli90 » 25.03.2015 13:18

Lyijymönjää en aijo käyttää. Vaikeasti saatavissa sekä myrkyllistä litkua,olen kyllä miettinyt tuota rautamönjää,ruotsissa on ainakin saatu hyviä tuloksia sitä käyttämällä. Mahtaakohan saada suomesta? Toisaalta jos jostain löytäisin lyijymönjää halvalla niin saattaisin käyttääkkin...vähän kyllä hirvittää jos joudun joskus ottamaan pohjan puulle ja taas skrabaamaan niin että on lyijymönjää. Tiedän kyllä että lyijymönjä on se paras vaihtoehto

flipper
Viestit: 34
Liittynyt: 14.10.2006 13:56
Paikkakunta: Pori

Re: pohjamaali

Viesti Kirjoittaja flipper » 25.03.2015 14:13

Itellä samassa vaiheessa projekti. Mutta meinaan vetää pellavaöljyn päälle Sateenkaaren vanhanajan venemaalia jokusen kerroksen. Saa nähä miten kestää ja tämä tulee merikäyttöön. Ite en kans viitti käytellä lyijyjuttuja kun sitten jos joskus tulee hiottua ne taas pois...
Wickströmmi

Vastaa Viestiin