maaliraita vesirajaan

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
vehkasalo
Viestit: 374
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

maaliraita vesirajaan

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 13.03.2015 20:55

myrkkymaalin rajaaminen vesirajaan ei onnistunut viime vuonna aivan niinkuin olis pitänyt eli vaatisi korjausta ja valkoisella maaliraidallahan tuo olisi hoidettavissa.
Lakkaus on suoritettu öljylakalla ja myrkkymaalin alla on lyijymönjä. Minkähanlaista maalia raidan maalaamisessa tulisi käyttää että se ei reagoisi öljylakan tai lyijymönjän kanssa väärin ja pysyisi kiinni ainakin yhden kesän ajan?
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: maaliraita vesirajaan

Viesti Kirjoittaja Northling » 13.03.2015 22:59

Moro

Moni maalaa vesilinjan Miranolilla tai vastaavilla uretaani/alkydi-öljymaaleilla ja sehän pysyy hyvin karhennetussa lakassa ja mönjässä hyvin useamman vuodenkin. Myrkkymaali kannattaa poistaa maalin alta hyvin, nimittäin siinä ei tahdo maali pysyä. Ite olen ennen käyttänyt miranolia, mutta viimeaikoina olen sotkenut öljylakasta ja titaanivalkoisesta pigmentistä lakkamaalin, joka sopii parhaiten lakalle ja kestää hyvin.

Vesirajaviiva kannattais nostaa heti sellaselle korkeudelle, että satamassa seistessä viiva on n 5 cm vedenpinnan yläpuolella. Silloin valkoinen on vielä loppukesästäkin valkoinen. Toiset tykkää laittaa viivan ihan vesirajaan, mutta sitten se on aina loppukesästä paskasenruskea. Toinen seikka on että kun vesiraja on hieman ylempänä vene näyttää kelluvan "keveämmin" kun viiva ei ole "uponnut". Makuasia!

Kyllä se vesiraja ainakin joka toinen vuosi pitää maalata uudelleen muuten se menee ruman kellertäväksi.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
vehkasalo
Viestit: 374
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: maaliraita vesirajaan

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 13.03.2015 23:14

Ok! Miranoli kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta. Helppo ja nopea homma muuten, mutta rajaaminen maalarinteipillä on jossainmäärin rasittavaa. Meinaan kun tavoitteena on luonnollisesti suora viiva. Jonkinlainen laseri olisi varmaan käytännöllinen rajauksessa.

Olen mietiskellyt myös veneen nimen maalausta runkoon ja Miranoli varmaan pelittäisi tuossakin hyvin. Seuraavana keväänähän se jäisi lakkakerroksen alle , mutta ei varmaan haittaisi mitenkään. Paras maali tuossa nimen laitossa olis varmaan jonkinlainen jenkkien pinstriping maali?
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: maaliraita vesirajaan

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 14.03.2015 9:52

Miranolilla minäkin vaesirajaviivan maalasin..itseasiassa koko pohjan ;)
Hyvin se ainakin viime kesän pysyi.
Piti maalata valkoinen raita sen verta ohkaiseksi että pystyy korjaamaan tänä keväänä jos ei vesilnja satukaan niihin kohdin mihin edellinen omistaja maalirajan vetänyt. Ei siis ollut tuota valkoista raitaa lainkaan aikaisemmin.
Nyt tänä keväänä sitä raitaa tarttis vähän korjata. Vene kelluu siis hieman "etukenossa".
Täytyis vaa löytää jostain sen verta tehokas laserlinjain että näkyy päivänvalossa!. Teipillä ei kyllä tehnyt limilautaisessa yhtään mitään.

Jos pensselit pysyy kädessä niin voithan sen nimen suoraankin veneen kylkeen maalata..vaikka sillä miranolilla.
Tai sitte kirjoitat tietokoneella haluamallasi fontilla tekstin ja tulostat sen sopivan kokoisena paperille. Sitä sitten apunakäyttäen leikkaat sen kontaktimuoviin tms.
Voihan sen tietty leikkauttaa jossain suoraan tarraankin ja liimata sen.

Näin itselle kävi. Piti siis leikkauttaa sapluuna mutta väärinymmärryksen johdosta tulikin väärä osa. Ei viittiny reklamoida kun ei mitään maksanutkaan;).. Täräytin sen siis suoraan kylkeen. Se on nyt vielä lakan päällä mutta kohta se on alla

https://www.dropbox.com/s/w7ymj1uh3pwh7 ... 5.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: maaliraita vesirajaan

Viesti Kirjoittaja Northling » 14.03.2015 12:04

Moro

Kyllä se limilautaisessakin se teippi ihan toimii. Ja vaikeata sitä on muuten saada linjaan. Pitää vaan vähän näprätä enemmän. Pitää ensin teipata suorat pätkät ja sitten takaisinpäin limin laudanreunan alle. Mattopuukolla leikaten saa siistin reunan.

Laserilla saa pimeässä viivan linjaan. Saa sen kaverin kanssa ihan laudoilla ja linjalangalla. Veneen päihin vaateriin laudat ja kaveri tähtää ja toinen piirtää merkkejä kylkeen.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: maaliraita vesirajaan

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 14.03.2015 12:18

Itse vetelin ihan vapaalla kädellä. Olin siis jo maalannut pohjan niiden jotenkuten näkyvien vanhojen rajojen mukaan ja siihen rajaan sitte aikaslailla mututuntumalla viiva;). Ihan hyvin se meni.
Mutta kun tein viivasta tasapaksun, se näytti varsinkin etu ja takaviistosta katkonaiselta. Tein sitten niin että jokaisen laudan kohdalla viiva vähän niinkuin paksunee päihin niin se alko näyttää joka suunnasta suoremmalta.
Osittain ehkä tätä vaikeutti se että tein varoiksi tosiaan ohkasen viivan. Sellasen maalarinteipin paksuisen jotta saa sitte ehkä vähän korjattua.

https://www.dropbox.com/s/3p36jezgldyiq ... 6.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/qa4cqk36qhtwc ... 0.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut aparaatti, 14.03.2015 12:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: maaliraita vesirajaan

Viesti Kirjoittaja Northling » 14.03.2015 12:23

Moro

Juu, kyljellä pystysuorassa laudassa linja, joka on 5 cm leveä (korkea) onkin keulan ja perän vinossa laudassa yli 10 cm leveä.

N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
vehkasalo
Viestit: 374
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: maaliraita vesirajaan

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 14.03.2015 20:03

Jos teettää teipattavan nimen ja liimaa tuon veneen kylkeen niin pysyykö siinä öljylakka päällä?
Olis aika helppo ratkaisu vaikka kullanvärisenä ja lakkaahan tulee päälle vuosittain, mutta pysyykö???

Mulla on yks tutun tuttu joka on harjoitellut pinstraipinkia ja olen mietiskellyt että uskaltaisiko antaa veneen nimen sille harjoituskohteeksi.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: maaliraita vesirajaan

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 15.03.2015 10:39

Anna vaa straipattavaks mieluummin. On se maalattu aina hienompi ku teippi.
Ei sitä helposti sössiä voi. Lakan päälle kun straippaa niin märkänähän sen saapi hyvin pyyhittyä aina veks.

Mutta siis kyllä se tarrakin siellä lakan alla pysyy

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: maaliraita vesirajaan

Viesti Kirjoittaja raimå » 20.03.2015 22:50

Mulla miranooli vaihtoi väriä jo muutaman kuukauden ajon jälkeen eli en kyllä voi suositella.

Viime keväänä tein kylkirempan puulle asti, vedin ohennetulla lakalla aluksi kyljet ja myös vesilinjan osuuden. Sen päälle maalasin kaksi reilua kerrosta hömppölän brilliant gloss valkoista maalia. Ottaa hieman skeidaa niskaansa kesän kuluessa mutta pesemällä lähtevät pois. Kestää näemmä hyvin vesilinjassa.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin