Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 12.04.2016 10:03

Hei

Takaisin kannen tiivistelyyn, siitähän tämä stoori alkoikin :)

Ajattelin nyt tehdä peräkannen kanssa niin, että massaan saumat ensin. Sitten työstän ja hion saumat kannen tasalle. Kyllästys pööllä vasta sen jälkeen, kun massa on kuivunut. Miksi näin? Koska on jo huhtikuun puoliväli, ja viimeksi massan kuivumista sai odotella iänkaiken.

Kuivuuko massa nopeammin näin?

Kestääkö se liotuksen pellavaöljyssä?

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja Northling » 12.04.2016 10:33

Moro

Mulla on vähän päinvastaisa kokemuksia... Tuntus että PÖ pehmentää PU-massoja.
Ainakin se Würthin ruskea menee PÖ:stä ihan limaksi.

Auenneita pohjan saumoja kun skrabailin, niin tuntu että Sikakin oli PÖ-kyllästyksestä pehmennyt.

Voipi olla riski?
Mut kokeile ja kerro sitten meillä muillekkin.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja kimsir » 12.04.2016 20:02

Moro

Pö-kylläste pehmensi myös mun veneessä kannen liimamassaa paikoissa, joissa massa pursui saumasta yli. Se pursunut massan osa oli hieman tahmeaa kyllästeen jäljiltä. Onks se sit öljy vai puutärpätti tai kenties sinkkinaftenaatti vaiko coctail kokonaisuudessaan mikä massoja pehmentää? En tiedä mitä massaa veistämöllä käyttivät, kun kannen uusivat, joten vertailu jää siltä osin tekemättä teidän muiden kokemuksiin nähden, mutta kyllästeestä liimamassa hieman pehmeni.

Kimmo
HELMIIDA

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja kimsir » 12.04.2016 20:05

Niin ja kansimassan osalta Sika 290 dc ja luonnonöljylakka (Spinnaker) oli myös nahkea yhdistelmä. Lakka ei kuivunut sauman kohdalta kunnolla, mutta kun laitoin riittävän monta kerrosta lakkaa pintaan, niin lopulta saumojen kohdalla lakka kuivui ja sen pystyi hiomaan.

Tarkennukseksi kysymykseesi.


Kimmo
HELMIIDA

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja Northling » 13.04.2016 9:21

Moro

Vielä sellanen pointti tuli mieleen että hiominen on aika paljon työläämpää kyllästyksen jälkeen, sillä pellavaöljy tukkii laikat tosi nopeasti.
https://youtu.be/WB7tHeZYfqo

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 13.04.2016 10:59

Moi,

Kiitos kommenteista. Luin koko ketjun vastauksineen ajatuksella läpi ja kävin oman lokikirjan merkinnät läpi. Illalla saumoja auki skrapaillessa päätin tehdä kyllästyksen ensin. Eli samalla tavoin, kuin viime vuonna keulakansi:

- Saumat tyhjiksi / kuumailmapuhallin, omatekoinen "naulaskrapa" (On jo puoliksi tehty, tänään illalla pitäisi valmistua.)
- Kannen lakkojen poisto / kuumailmapuhallin, skrapa ja lasta
- hionta / tasokone ja 120 paperi
- saumojen sekä kannen imurointi pölystä ja mömmöistä
- kyllästys / pöö+teknos base+ yms.
(kuivumisaika kunnes on kuiva)
- saumaus Marine Caulk mustalla massalla
(kuivumisaika kunnes on kuiva)
- saumojen veisto kannen tasaan terävällä taltalla
- hionta / tasokone ja 120 paperi
- Lakkaus / Tonkinos, min neljä kerrosta täksi kesäksi.

Jos alkaa mennä kovin pitkäksi, niin osa lakkauksista tapahtuu vesillelaskun jälkeen. Kyllästeen kuivumisaikaa voi säätää lyhyemmäksi käyttämällä vernissaa ja toivomalla lämmintä sekä aurinkoa.

Ja tämähän on tekemistä vaille tässä :))

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 13.04.2016 22:53

Dodiin, edellisestä listasta kaksi ensimmäistä kohtaa tehty. Pimeä kaatui päälle ennen kun ehti edes haaveilla hiomisesta. No, eipä haitaa, tuuma tunnissa vaan kohti kesää. :)

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 15.06.2016 0:46

Nojoo. Onpa aika - tai oikeammin kevät sekä alkukesä kulunut nopeasti. Muut projketin valtasivat alaa venehommilta. Siksipä peräkansi on vasta osittain saumattu. Kyllästetty on sentään.

Chouan laskettiin 40. kerran vesille toissa viikonloppuna. Perinteiseen tapaan rautakangella ja puurullilla meni. Vene vuosi kuin seula, joten jätin sen kelkalle vajaaksi pariksi vuorokaudeksi. Kun vene kastui lauantai-iltana klo 20.30, niin se kellui jokseenkin tiiviinä maanantaina klo 16. En ehtinyt ennalta kastelemaan venettä, joten pohja oli tosi kuiva ennen vesillelaskua. No, loppu hyvin kaikki hyvin. Viime viikonloppuna siistin muuten venettä ja lakkauksia, sekä aloitin keulakannen valkoisen osan siistimisen ja valmistelun uusintamaalausta varten.

Alla pari kuvaa vesillelaskusta. Onpa siellä näköjään varustaja itsekin vetämässä viputaljalla venettä vähän eri asentoon. Tuossa joutuu tekemään pienen mutkan, jotta veneen saa lyhintä reittiä mereen. Siksi rullatkin on potkittu tuolla lailla poikittain.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kannen tiivistelyä ja törmäyslistoja m/b Chouaniin

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 01.06.2017 23:50

Vesillä taas. Todisteena kuva..

Kannen tiivistelyn osalta on todettava, että keulakansi pitää, mutta peräkantta ei meinaa millään riivatulla saada tiiviiksi. Tein muutaman sauman uusiksi vielä teltassa ollessa, ja lakkasin koko kannen pariin kertaan. Ja silti tulee vesi sisään sateella.. Noo, täytyy vaan tutkia saumat vielä uudestaan. Mutta kyllä vesi menee pienestä reiästä, ja lakka ei juurikaan tiivistä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin