Tunnistaako kuka tätä menetelmää
Lähetetty: 04 Helmi 2015 14:47
Tämä tieto löytyi vanhasta Suomi24 keskustelupalstasta, johon en saanut vastausta, joten kopioin alkuperäisen viestin tähän ja lopuksi esitän kysymykset
Kuivata vene lämpötykillä tai auringossa niin, että pääskyt lentää läpi. Sen jälkeen laita alle tiivis pressu kyllästysöljyä keräämään.
Puhdista saumat ja imuroi roskat. Kiristä niitit, jos on nitattu lanttipaatti.
Kun nämä toimet on tehty aloita kyllästäminen. Sen on tapahduttava aina illalla, jos vene on ulkona. Aamulla ja päivällä puusta poistuu hydrostaattisesti vesihöyryä ja illalla puu vetää kosteutta sisälle. Puu ja betoni toimii tässä suhteessa samalla tavalla. Tätä ei ymmärretä ja sen takia ei Suomessa osata maalata ulkotiloissa puuta tai betonia eikä malit tai lakat pysy.
Ensimmäiset kyllästyskerrokset ovat puun kuumentamisen ja kaiken veden poistamisen jälkeen tärkeimmät. Puun pitää rutista kuivuuttaan. Vasta sitten se on imukykyinen kuten pesusieni(vertaa niitä!).
Kyllästysaineen on oltava hidas. Paras on liinöljy, havutärpätti, hautaterva, homesuoja ja nafta tai petroolimixeri.
Kyllästäminen on helppo tehdä vanhanajan kuparisella sankoruiskulla. Sillä pumppaat venettä sisäkautta niin kauan, että turpoaa umpeen. Pressu kerää veneen läpi menevän öljyn. Pressulta sen voi pumpata takaisin sankoruiskuun pilssipumpulla. Öljyn pumppausta jakierrätystä jatketaan niin kauan ettei vene enää vuoda. Sen jälkeen lisätään öljyyn kovike, että pintoihin saadaan suojakalvo. Puu ei sen jälkeen mätäne eikä vene vuoda. Käsittelyn jälkeen vuosittainen huolto rajoittuu öljyrätillä pyyhkimiseen tai vahaamiseen.
Sitten kysymykset:
Pitääkö noita kaikkia aineita sekoittaa keskenään ja missä suhteessa?
Mitä ainetta on kovete ja laitetanko se lisänä viimeiselle voitelu kerralle ja kuinka paljon pitää olla?
On niin mielenkiintoinen asia että tulen kokeilemaan jos vain saan vastaukset kysymyksiin. Kiitos vastauksista
Kuivata vene lämpötykillä tai auringossa niin, että pääskyt lentää läpi. Sen jälkeen laita alle tiivis pressu kyllästysöljyä keräämään.
Puhdista saumat ja imuroi roskat. Kiristä niitit, jos on nitattu lanttipaatti.
Kun nämä toimet on tehty aloita kyllästäminen. Sen on tapahduttava aina illalla, jos vene on ulkona. Aamulla ja päivällä puusta poistuu hydrostaattisesti vesihöyryä ja illalla puu vetää kosteutta sisälle. Puu ja betoni toimii tässä suhteessa samalla tavalla. Tätä ei ymmärretä ja sen takia ei Suomessa osata maalata ulkotiloissa puuta tai betonia eikä malit tai lakat pysy.
Ensimmäiset kyllästyskerrokset ovat puun kuumentamisen ja kaiken veden poistamisen jälkeen tärkeimmät. Puun pitää rutista kuivuuttaan. Vasta sitten se on imukykyinen kuten pesusieni(vertaa niitä!).
Kyllästysaineen on oltava hidas. Paras on liinöljy, havutärpätti, hautaterva, homesuoja ja nafta tai petroolimixeri.
Kyllästäminen on helppo tehdä vanhanajan kuparisella sankoruiskulla. Sillä pumppaat venettä sisäkautta niin kauan, että turpoaa umpeen. Pressu kerää veneen läpi menevän öljyn. Pressulta sen voi pumpata takaisin sankoruiskuun pilssipumpulla. Öljyn pumppausta jakierrätystä jatketaan niin kauan ettei vene enää vuoda. Sen jälkeen lisätään öljyyn kovike, että pintoihin saadaan suojakalvo. Puu ei sen jälkeen mätäne eikä vene vuoda. Käsittelyn jälkeen vuosittainen huolto rajoittuu öljyrätillä pyyhkimiseen tai vahaamiseen.
Sitten kysymykset:
Pitääkö noita kaikkia aineita sekoittaa keskenään ja missä suhteessa?
Mitä ainetta on kovete ja laitetanko se lisänä viimeiselle voitelu kerralle ja kuinka paljon pitää olla?
On niin mielenkiintoinen asia että tulen kokeilemaan jos vain saan vastaukset kysymyksiin. Kiitos vastauksista