Northling kirjoitti:Moro
Jos et ole kokenut veneenrakentaja ja suunnittelija, suosittelisin hankkimaan jotkut valmiit piirustukset valitsemallesi rakennustavalle, jolloin veneen vakavuus ja lujuus on valmiiksi laskettu ja kokeiltu. Tulee kallis kokeilu jos hatusta rupeaa itse soveltamaan ja epäonnistuukin ja veneestä tuleekin epäkelpo. Ainakin valtava määrä työtä menee hukkaan.
Koneeksi tosiaan riittää heppa tai kaksi. Mulla oli joskus 6,5 m n 1000 kg painava Teemin vaneri "minitonnari", jossa oli 3 hp Suzuki 2 stroke. Se kulki 3:lla hepalla ihan vikkelästi. Ongelimia tuli ainoastaa avomeren aallokossa, jolloin perässä sijaitseva moottori haukkasi ilmaa ja veto katosi. Mutta se on riskinä vain kovassa aallokossa. Täällä Porissa kun Mäntyluodon edessä ei ole suojaavaa saaristoa, niin aallokko voi olla joskus aika mahtavaa.
Joku täälläkin kirjoitteli sellasesta kokeilusta, jossa oli perän alle kiinteästi asennettu sähköperämoottorin moottoriosa ja ohjaus tehtiin normi peräsimellä. Tuo Riskilän kaverin sähkövene "Aave" olisi tekniikaltaan varmasti tutustumisen arvoinen! Lataukseen siinä käsittääkseni käytetään aurinkopanelia ja maasähköä. Noilla pienillä sähkömoottoreilla ajelee kunnon akuilla tuollaista kevyttä venettä useamman tunnin yhdellä latauksella. Eli agregaatti on aika harvoin tarpeen.
Nortti
Tuo rakennustapa on minulle kyllä tuttu rimakajakin kautta, mutta varsinaisia veneitä en ole tehnyt. Valmiita piirustuksia voi olla vaikea löytää, joten yksi vaihtoehto on hahmotella kokonaisuus itse, ja tarkastuttaa nuo kriittiset kohdat, kuten vakavuus ja uintiasento sitten jollain suunnittelijalla. Tosin lueskelen juuri kirjaa "Yacht Design", jossa on aika hyvin selvitetty nuo laskennan periaatteet. Pienoismalli omasta suunnitelmasta olisi myös kiehtova idea. Muistan vuosia sitten lukeneeni tästäkin jonkun kirjan, siis missä veneen runkoa testattin ihan oikeaoppisesti pienoismallilla, vetonaruilla ja jousivaaoilla. Voi tosin mennä jo hifistelyn puolelle tämän luokan veneessä.
Mun pääasiallinen käyttö tuolle veneelle on sisävesiretkeily (Saimaa, Päijänne, Vuoksen vesistö), missä aallot eivät ole kovin korkeita. Ikävän teräviä kyllä, mutta ne lähinnä kastelevat purjehtijat.
Mutta kun kerran tulee trailerille, niin miksipä ei sitä samalla ottaisi mukaan Itämeren saaristoretkeilyn mahdollisuutta.
Tuollaisen sähköperämoottorin kiinteässä asennuksessa on se huono puoli, että potkurin on sitten koko ajan vastuksena purjehtiessa. Sellaisiakin ratkaisuja on tehty, jossa sähkömoottorin jatkeena on peräsinakseli ja potkuri, siis ikään kuin sähkösisämoottori. Tällaiseen voisi laittaa taittolapaisen potkurin, jos vain jostain löytyy sopiva malli. Myös sellaisesta vaihtoehdosta luin, että potkurina on kapea kaksilapainen potkuri, joka aina purjehdittaessa käännetään ja lukitaan pystyyn kölirungon taakse.
Tässä esimerkki sähkösisämoottorista.
http://tekniikanmaailma.fi/vanhat/sahko ... hyva-tulee" onclick="window.open(this.href);return false;
Aggregaatti on kyllä tarpeellinen, jos on retkellä yli viikon ja ei ole/käytä maapalveluita, kuten tilanne järvillä on usein. Toki sen voisi osin korvata aurinkopaneeleilla, mutta noiden sijoitus ja säilytys pienessä avoveneessä on hankalaa. Sellainen ratkaisu voisi toimia, jossa paneelit lataavat akkuja lähinnä ankkurissa ja purjehdittaessa ne otetaan pois. Tällöin voisivat olla pääosin veneen laitojen ulkopuolella. Toisaalta ei kevyt salkkuaggregaatti paina kuin 20 kiloa ja mahtuu hyvin mukaan, kun on ennalta mietitty paikka sille.