Purjevene "Telkkä"

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
kassu
Viestit: 14
Liittynyt: 28.11.2014 3:00

Purjevene "Telkkä"

Viesti Kirjoittaja kassu » 28.11.2014 3:28

Moi!

Lueskelin Antti Tuurin ja Erno Paasilinnan kirjaa "Isoa Inaria kiertämässä" ja siinä purjehtivat viikon Inarilla luvialaisen Nybergin veistämällä "Telkkä"-veneellä. Ihastuin tuohon veneeseen. Veistäjä on ilmeisesti sama kuin on Scylla-veneiden tekijä. Koska en netistä löytänyt kuvaa tuosta veneestä, otin kirjasta tähän kuvan: http://aijaa.com/hP9c2I" onclick="window.open(this.href);return false;

Kirjassa mainitaan, että vene on 18 jalkaa pitkä, masto hieman lyhyempi ja purjeita on kaksi, iso ja fokka, yht. 13m2. Lisäksi kerrotaan, että syväys on 40/60 cm nostokölillä.

Mahtaakohan tuollaisia olla enää myynnissä? Uuteen minulla tuskin on varaa, mutta käytetty voisi kiinnostaa. Ja jos ei ole, niin olisiko mahdoton projekti vasta-alkajalle ryhtyä rakentamaan tuollaista. Minkälaisia työtuntimääriä ja materiaalikustannuksia moinen vene vaatisi? Rakennuskokemusta veneistä minulla ei ole, mutta yhden rimakajakin olen tehnyt, joten peukalo ei ole ihan keskellä kämmentä.

Ja jos itse tekeminen ei tunnu fiksulta, niin löytyykö muita tuon tyylisiä veneitä? Puu ei ole olennainen rakennusmateriaali, lasikuitukin kelpaa, kunhan koko ja tyyppi ovat likimain tuota mallia. Vene tulisi trailerikäyttöön, eli nostoköli pitä olla. Maksimipituus ehkä tuo 6m.

matti
Viestit: 1837
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Purjevene "Telkkä"

Viesti Kirjoittaja matti » 28.11.2014 9:33

En pitäisi mahdottomana ensiprojektina rakentaa. Peräpeilillinen vene on mielestäni helpompi kuin "kaksikeulainen" jossa kokemattoman on helppoa tehdä liian lyhyitä lautoja.
Jos intoa ja uskoa omiin kykyihin, niin rakentamaan, kannatan ! :))
Nykyisin löytyy paljon tietoa aiheesta netin kauttakin ja kyllä täältä puuvenenetistä neuvoja löytyy.
Silloinen naapuri, kun Mary II rakensin, sanoi, että rakennus tulisi olla vitostien varrella savossa, niin neuvojia olis enemmän kuin tarpeeksi. :-)
Piirustukset ovat mielestäni tärkeät, omasta päästä tehtynä voi käytös olla ei toivottua. Tosin viime kesänä kuulin tarinan ja näin kuvia itse rakennetusta veneestä joka oli rakennettu vanerista lighting in piirustuksilla. Vene oli tety 10% isommaksi ja vapaalaita korotettu siten, että oli saatu täyskatettu asuttava retkivene!? 8o

500 tuntia ja 3500€ (ilman konetta) on työaika ja kustannusarvio itserakennettuna, eli alle 10€/h-halvempaa kuin kaljan juominen kuppilassa, eikä tule pää kipeäksi. :-) :-)
Täällä puuvenesivustolla käy myös ammattimiehiä, olis kiva kuulla heidän arvionsa.

Matti

kassu
Viestit: 14
Liittynyt: 28.11.2014 3:00

Re: Purjevene "Telkkä"

Viesti Kirjoittaja kassu » 28.11.2014 13:27

matti kirjoitti: Piirustukset ovat mielestäni tärkeät, omasta päästä tehtynä voi käytös olla ei toivottua.

500 tuntia ja 3500€ (ilman konetta) on työaika ja kustannusarvio itserakennettuna, eli alle 10€/h-halvempaa kuin kaljan juominen kuppilassa, eikä tule pää kipeäksi. :-) :-)
Piirustukset tuollaiseen voi olla vaikea löytää, kun ei juuri kuviakaan tahdo löytyä. Toki joku vastaavakin vene käy, että ei ole siksi tarkka. Tuo on vain mielestäni hyvin linjakas ja kaunis vene. Purjehdusominaisuuksista en tiedä, mutta kirjan mukaan kulkee eteenpäin. Minulle se riittää. :)

Moottoria en ole paljoa pohtinut. Joku 4t-perämoottori olisi helpo asentaa, mutta joku pieni diesel olisi kiva puksutin, vaikka ehkä hieman hankala sijoitaa akseleineen nostokölin kanssa tämän kokoiseen veneeseen. Köli kun saisi mielellään olla mallia "alle taittuva", kun aikomus on retkeillä paljon väylien ulkopuolella. Painojakauman kannalta sisämoottori olisi tietysti parempi.

Yksi vaihtoehto olisi löytää jostain samantyylinen runko ja tuunata siitä tuollainen avoretkivene. Takilan, kölin, laidat ja sisutuksenhan voi tehdä aika helposti uusiksi vanhaan runkoon. Etenkin jos runko on hyvässä kunnossa.

matti
Viestit: 1837
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Purjevene "Telkkä"

Viesti Kirjoittaja matti » 28.11.2014 16:51

Nurkkia siivoillessa aattelin tuota venhoa, tuo kustannuspuoli tuli ajateltua alakanttiin, puuttuu piirustusten hinta sekä kölitarpeet, aamulla oli mielessä vain suurikokoinen soutuvene johon purjeet.

Tuossa on yksi, jonkinverran suurempi, tosin saman pituinen ja tasasaumaiseksi suunniteltu, mutta eiköhän halutessa tuonkin voisi limisaumaisena rakentaa, vai voisiko kun on noin leveä?

http://store.gartsideboats.com/collecti ... design-139" onclick="window.open(this.href);return false;

kassu
Viestit: 14
Liittynyt: 28.11.2014 3:00

Re: Purjevene "Telkkä"

Viesti Kirjoittaja kassu » 28.11.2014 20:57

matti kirjoitti:Nurkkia siivoillessa aattelin tuota venhoa, tuo kustannuspuoli tuli ajateltua alakanttiin, puuttuu piirustusten hinta sekä kölitarpeet, aamulla oli mielessä vain suurikokoinen soutuvene johon purjeet.

Tuossa on yksi, jonkinverran suurempi, tosin saman pituinen ja tasasaumaiseksi suunniteltu, mutta eiköhän halutessa tuonkin voisi limisaumaisena rakentaa, vai voisiko kun on noin leveä?

http://store.gartsideboats.com/collecti ... design-139" onclick="window.open(this.href);return false;
Hmm...aika kalliiksi menee jos 4000€ olisi pelkät materiaalit ja siihen moottori ja hilut päälle.

Mutta näköjään alkaa elämään omaa elämää tämäkin haave. :) Jos sitä lähtee moiseen suuritöiseen projektiin, niin onhan sitä muitakin rakennusmateriaaleja kuin puu. Puu olisi toki hieno, mutta olisiko tuollainen rima(kajakin) rakenne kuitenkin paljon yksinkertaisempi tehdä? Edullisempikin? Tai sitten ihan lasikuidusta, mutta vaatii sitten muotin. Ja jos puuhun päätyy, niin on tuo limi- tai tasasaumainen. Vaikeaa. :)

Lisäksi alkanut askarruttaa tuo moottori. Olisko se kuitenkin viisainta sovittaa näinkin pieneen veneeseen sisämoottori? Lähinnä tuon painon takia. Sellaisia ei yleensä noissa piirustuksissa ole juuri huomioitu. Eli ikään kuin hieman fiskarin pitkä köli kölirautoineen, jonka perässä on sitten taittuvalainen potkuri. Ja keskeltä pilkottaisi kääntyvä köli. Millainen pohja mahtaa Telkässä olla? Onkohan pitkä köli vain jollamainen tasapohja?

Sinänsä tuo linkittämäsi vene ei olisi sekään yhtään hassumman näköinen. Täytynee kaivaa noilta engalanninkielisiltä sivuilta lisää vaihtoehtoja.

nikom
Viestit: 110
Liittynyt: 22.01.2006 14:05

Re: Purjevene "Telkkä"

Viesti Kirjoittaja nikom » 28.11.2014 21:17

Olisikohan Telkkä ollut vene jonka Puuveneenveistäjät ry piirsi -90 luvulla uudeksi yksityyppi retki veneesi ja näin ollen siihen piirustuksekin löytyisi heiltä siihen.
https://picasaweb.google.com/101223467310160776043" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Northling
Viestit: 2623
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Purjevene "Telkkä"

Viesti Kirjoittaja Northling » 28.11.2014 22:34

Moro

Kyllä Telkkä on Björn "Nalle" Nybergin ja Sådö:n veistämön oma malli. Mallikaaret lienevät tallella Nybergin pojalla Jannella.
Nallen veistämiä Telkkiä on täällä meidän rannoilla ainakin useampia. Telkän pohja on perinteisen soutukalapaatin luonteinen pitkähkö köliranka ja purjeversioissa on kölilaatikko ja vanerinen kääntököli.

Nortti

PS. mites toi Riskilän Uivelo:n tyyppinen paatti kysys häneltä.
https://plus.google.com/photos/10087952 ... banner=pwa" onclick="window.open(this.href);return false;
Siinä taitaa olla sähkökeskimoottori jos en väärin muista...
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

kassu
Viestit: 14
Liittynyt: 28.11.2014 3:00

Re: Purjevene "Telkkä"

Viesti Kirjoittaja kassu » 28.11.2014 22:48

nikom kirjoitti:Olisikohan Telkkä ollut vene jonka Puuveneenveistäjät ry piirsi -90 luvulla uudeksi yksityyppi retki veneesi ja näin ollen siihen piirustuksekin löytyisi heiltä siihen.
Ei taida olla tuo Telkkä, ainakaan kirjan mukaan, mutta kiinnostaa mikä vene tämä on? Google ei ainakaan tiennyt mitään.

Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10.12.2005 21:56
Paikkakunta: Eurajoki

Re: Purjevene "Telkkä"

Viesti Kirjoittaja riskila » 29.11.2014 14:58

Veneeni UIVELO on oma kehitelmä ruotsalaisen museoveneen linjapiirustuksesta. Se on rakennettu Eurajoen opistolla ja siellä on tehty siitä myöhemmin viitisen eri versiota. Yksi näistä on Juha Koskisen sähkövene AAVE. Veneen mitat on 5,0m x 1,8m.

Toinen veneeni SUULA on tasaperäinen perämoottoriversio samasta aiheesta. Mitat 6,0m x 2,0m.
Liitteet
suula laitakarissa.jpg
suula laitakarissa.jpg (67.5 KiB) Katsottu 3407 kertaa

Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10.12.2005 21:56
Paikkakunta: Eurajoki

Re: Purjevene "Telkkä"

Viesti Kirjoittaja riskila » 29.11.2014 15:01

Tässä myös kuva UIVELOSTA
Liitteet
img_5038.jpg
img_5038.jpg (54.51 KiB) Katsottu 3403 kertaa

matti
Viestit: 1837
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Purjevene "Telkkä"

Viesti Kirjoittaja matti » 30.11.2014 16:51

Mary III kanssa samalla lahdella on ankkurissa Ilkan verkkovene, tasaperäinen ja keskimoottorilla, mahdollisesti tuolta, ainakin samankaltainen;
http://www.veneenrakentaja.com/veneet.html" onclick="window.open(this.href);return false;

nikom
Viestit: 110
Liittynyt: 22.01.2006 14:05

Re: Purjevene "Telkkä"

Viesti Kirjoittaja nikom » 30.11.2014 21:05

Piti kaivaa kaikki sängyn aluset vanhaa veneenveistäjät lehteä etsien, vene johon Telkän sotkin on Nord Wind 20. Kuvia veneestä löytyy Lage Sundforsin sivuilta joka on veneen suunnitellutkin.
Itsellänihän on hakemaasi muottiin lähes istuva vene
https://picasaweb.google.com/1012234673 ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false; Traileri vaati hieman muutoksia sillä vanhassa venemallissa ei nostoköliä ole. Mutta tulee tuota pari kolmekertaa kesässä vesistöä vaihdettua.
https://picasaweb.google.com/101223467310160776043" onclick="window.open(this.href);return false;

kassu
Viestit: 14
Liittynyt: 28.11.2014 3:00

Re: Purjevene "Telkkä"

Viesti Kirjoittaja kassu » 01.12.2014 15:39

riskila kirjoitti:Toinen veneeni SUULA on tasaperäinen perämoottoriversio samasta aiheesta. Mitat 6,0m x 2,0m.
Kiitos kuvasta, hieno vene tuo Suula. Näköjään olin liian hätäinen, kun jämähdin tuohon Telkkään. Tämän tyyppisiä veneitähän on näemmä enemmänkin olemassa. Asun itse sisämaassa ja ehkä siksi on tullut harvemmin vastaan. Näköjään nuo avainsanat googleen ovat 'talonpoikaisvene' ja 'saaristolaisvene'.

Miten mahtaa toimia tuollainen laudasta tehty mäntyvene trailerikäytössä. Meneekö reissun alusta aina pari kolme ekaa päivää äyskäröidessä, vai saako puuvenee pysymään tiiviinä, vaikka säilytys olisi pääosin trailerilla. Vaikuttaako kyllästysaine, esim. tuo Owatroll asiaan?

kassu
Viestit: 14
Liittynyt: 28.11.2014 3:00

Re: Purjevene "Telkkä"

Viesti Kirjoittaja kassu » 02.12.2014 17:19

Rojekti etenee, eli google käy kuumana. :)

Muutaman päivän asiaa pohdittuani alan kallistua siihen suuntaan, että teen tuollaisen "telkän" itse. Rakennusmateriaaliksi tullee rimaydin+epoksi (josta on siis yhden rimakajakin verran kokemusta). Puu olisi kieltämättä kauniimpi, mutta ehkä pääosin trailerilla jököttävä vene on fiksumpi tehdä muovista, joka ei elä kosteuden mukaan. Ainakin siis runko. Sisäosat (penkit ja säilytystilat) ja laidat voisivat olla kokopuuta, jolloin perinteinen ulkonäkö säilyisi. Samoin masto ja puomi.

Veneen koko on likimain tuota samaa luokkaa, noin 5,5...5,8 x 1,8...2,2m. Rungon tarkka muoto on vielä auki, mutta jotain alkaa selvitä. Veneeseen tulee tukeva keula/pohjapuu ja kölirauta ottamaan vastaan pohjakosketukset ja leveä tasaperä taakse.

Sen verran ajatukset ovat muuttuneet, että sisämoottori on vaihtumassa sähköperämoottoriin, akkuihin ja aggregaattiin, jolloin sisätilan suunnittelu helpottuu. Käsitykseni tarvittavasta moottoritehosta on ollut ilmeisen väärä, ja pienen selvittelyn mukaan jopa 1hv tehon pitäisi riittää tuollaisen veneen liikuttamiseen. Runkonopeus rajaa vauhdin kuitenkin alle 5 solmuun.

Tuplakölin tilalle tulee yksi taittuva köli luovimista helpottamaan ja mastoa voisi ehkä korottaa metrillä noin 7m pituiseksi. Tällainen menee vielä juuri ja juuri trailerin päällä. En ole vielä laskenut vakavuuksia, mutta olettaisin, että hieman leveämpi runko ja matala painopiste ei tee veneestä vielä kovin herkkää kaatumaan tällä mastolla. Muuten takila ja purjeet ovat pohtimatta.

Sellainen ajatus on herännyt, että jos rungon sisään, kölin viereen tekisi vielä "vesitankit", joilla veneeseen saisi lisää kölipainoa. Siis noin 100l putkistoa tai muuta, joka täytetään vesillelaskun yhteydessä. Tällöin vene olisi vakaampi purjehtia (tankit täynnä) ja kevyempi nostaa trailerille (tyhjänä). Muistan jossain saman kokoluokan purkkarissa tällaisen systeemin nähneeni.

Avatar
Northling
Viestit: 2623
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Purjevene "Telkkä"

Viesti Kirjoittaja Northling » 03.12.2014 10:37

Moro

Jos et ole kokenut veneenrakentaja ja suunnittelija, suosittelisin hankkimaan jotkut valmiit piirustukset valitsemallesi rakennustavalle, jolloin veneen vakavuus ja lujuus on valmiiksi laskettu ja kokeiltu. Tulee kallis kokeilu jos hatusta rupeaa itse soveltamaan ja epäonnistuukin ja veneestä tuleekin epäkelpo. Ainakin valtava määrä työtä menee hukkaan.

Koneeksi tosiaan riittää heppa tai kaksi. Mulla oli joskus 6,5 m n 1000 kg painava Teemin vaneri "minitonnari", jossa oli 3 hp Suzuki 2 stroke. Se kulki 3:lla hepalla ihan vikkelästi. Ongelimia tuli ainoastaa avomeren aallokossa, jolloin perässä sijaitseva moottori haukkasi ilmaa ja veto katosi. Mutta se on riskinä vain kovassa aallokossa. Täällä Porissa kun Mäntyluodon edessä ei ole suojaavaa saaristoa, niin aallokko voi olla joskus aika mahtavaa.

Joku täälläkin kirjoitteli sellasesta kokeilusta, jossa oli perän alle kiinteästi asennettu sähköperämoottorin moottoriosa ja ohjaus tehtiin normi peräsimellä. Tuo Riskilän kaverin sähkövene "Aave" olisi tekniikaltaan varmasti tutustumisen arvoinen! Lataukseen siinä käsittääkseni käytetään aurinkopanelia ja maasähköä. Noilla pienillä sähkömoottoreilla ajelee kunnon akuilla tuollaista kevyttä venettä useamman tunnin yhdellä latauksella. Eli agregaatti on aika harvoin tarpeen.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin