Pikku-Scylla Emman remontti ja lopputulos kuvin

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
TLehti
Viestit: 213
Liittynyt: 30.09.2010 17:10
Paikkakunta: Espoo

Pikku-Scylla Emman remontti ja lopputulos kuvin

Viesti Kirjoittaja TLehti » 22.08.2014 16:24

Terve

Tällä palstalla viime talvena ja keväällä kovasti seurattu ja mielipiteenkin vaihtoa tarjonnut aihe.

Linkin takana kuvakertomus, joka piti alkaa vain parin kölipultin vaihdosta ja parista pikku jutusta, mutta käytännössä laajeni oikeastaan peruskunnostukseen.

http://terole.kuvat.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Salasana: köliremppa

Kunnostus kuvat Peltomäen Aleksin ottamia ja lopun purjehduskuvat tältä kesältä Syrjälän Sepon ja muut lähinnä minun ottamia.

Toivotaan, että eron vanhan ja uuden välillä huomaa :)

Sisäkuvia ei valitettavasti ole kunnollisia, mutta toivottavasti remppa kuvista saa jonkin näköisen käsityksen lopputuloksesta senkin osalta, koska koko sisusta käytiin myös läpi, lukuunottamatta keulahyttiä.

Remontin tekijänähän toimi APYachting eli Aleksi.

Emmahan lähtee vielä 4 kuukaudeksi Aleksin hoiviin ja pohja otetaan puulle ja kyllästetään perinteisellä pellavaöljy menetelmällä

T: Tero
Viimeksi muokannut TLehti, 22.08.2014 18:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
CMK77
Viestit: 53
Liittynyt: 02.07.2014 8:44

Re: Pikku-Scylla Emman remontti ja lopputulos kuvin

Viesti Kirjoittaja CMK77 » 22.08.2014 17:07

Mitä valkoista töhnää siinä on pohjatukkien alla?

niin ja salasana on köliremppa, kaikki pienellä...

TLehti
Viestit: 213
Liittynyt: 30.09.2010 17:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Pikku-Scylla Emman remontti ja lopputulos kuvin

Viesti Kirjoittaja TLehti » 22.08.2014 18:42

Maalia, ideana on, että pystyy pitämään puhtaina nuo kölitukkien alueet paremmin.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Pikku-Scylla Emman remontti ja lopputulos kuvin

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 24.08.2014 1:14

Hei,

Hyvältä näyttää lopputulos, kovasti tehty kaikenlaista. Onko Emma nk keskikokoinen, vaiko iso Scylla?

Kukin harrastaa tahollaan ja tavallaan. Kun vene on useamman kuukauden ammattilaisen hoivissa, ja lopputulos on noin kaunis, niin vääjäämättä - anteeksi - tulee mieleen sana raha.. Emme varmaan halua puhua tai lukea tahoillamme summista, mutta haluaisitko avata tällaisen projektin rahoituksen logiikkaa? Fakta lienee, että tällainen operaatio noin 30 vuotiaalle (arvio) ja noin 8,2 m (taas arvio) veneelle kustantaa melko -paljon..?

On erittäin hienoa, että Suomessa on puuvenealan yrittäjiä, jotka osaavat ja tekevät hienoja asioita. Ilman rohkeita harrastajia he tekisivät jotain muuta työkseen. Ehkäpä tälläkin palstalla pyörii joku, joka haluaisi työllistää veneveistäjää, muttei tiedä mitään juttujen hinnoista. Siksipä keskustelu voi jopa olla jollekin suureksi iloksi.

Kaunis on Scyllasi Emma.

TLehti
Viestit: 213
Liittynyt: 30.09.2010 17:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Pikku-Scylla Emman remontti ja lopputulos kuvin

Viesti Kirjoittaja TLehti » 24.08.2014 11:25

Moi

Emma on Pikku-Scylla tyyppinen eli 8x3x1,2 metrinen ja painoa todennäköisesti n 3 tonnia.
Vene on vuodelta 1974 eli kyseessä oli 40-vuotis peruskunnostus.

Raha: Tuo ikävä aihe, mutta valitettavasti aika moni asia on enemmän tai vähemmän riippuvainen siitä.
Meillähän ei todellakaan ollut tarkoitus teettää noin isoa remonttia, mutta valitettavasti, kun tuonkin ikäistä venettä ruvetaan korjaamaan, niin kyllähän sieltä yhtä sun toista paljastui, niin kuin kuvistakin näkyy. Rahaa paloi, se on tietysti totta, muttei ehkä ihan niin paljoa kuin voisi luulla.

Meillä oli aika selkeä malli eli remontti jaettiin osa alueiksi ja Aleksi laski kaikista hinnan pahimman skenaarion mukaan ja sen mitä osio todennäköisesti tulee maksamaan ja hommat aloitettiin jo tiedetyistä ongelma kohdista kuten keula steevistä ja kölipulteista ja tukeista.

Keulasteevi paljastui kuitenkin huomattavasti huonompi kuntoiseksi, kuin alun perin mikään antoi viitettä ja sen kohdalla päädyttiin vaihtamaan koko steevi.

Kölipulttien ja tukkien osalta tiesimme etukäteen, että ainakin kaksi menee vaihtoon varmuudella, mutta tässä olin jo budjetoinut mielessäni pahimman skenaarion mukaan eli kaikki joudutaan vaihtamaan.

Kölitukeista on tässä pakko mainita, että kaikki olivat ulkoapäin ihan hyvän tuntuisia ja loput neljä vaikuttivat olevan ulkoapäin ihan kovaa puuta eli mikään ei ulkoisesti indikoinut niiden olevan sisältä aivan lahoja ja kun pultit oli poistettu, niin ne lähtivät käsin nostamalla ja olivat ihan paloina. Kuvat kertovat tässä kohti omaa karua kieltään niin pulteista, kuin tukeista.

Työn teettäjän ja maksajan kannalta oma mielipiteeni on, että asiat kannattaa jakaa osa alueisiin ja jos veistäjä on ammattilainen, niin mielestäni hänen pitää osata kertoa hinta ja itse suosittelen meidän mallia eli pahimman skenaarion, missä kaikki on laskettu ylä kanttiin ja todennäköinen toteuma. Minä tiesin koko ajan, että tuohon osioon ei ainakaan enempää mene rahaa ja jos menee, niin se menee veistäjän piikkiin, koska hän on ammattilaisena tuolloin tehnyt väärin arvion.

Me lähdimme siitä, että kaikki tehdään kunnolla ja vähintään kestämään tuon 40-vuotta, mitä olivat tähän asti kestäneet ja noilla materiaaleilla mitä nyt käytettiin, niin varmasti pidempään.

Tietysti kun vene oli jo veistäjällä, niin siinä tuli teetettyä paljon muutakin, mitä olisi voinut itsekin tehdä, mutta kun vene oli jo rahdattu ja ammatti ihminen sen kimpussa oikeine koneineen, materiaali tietoineen jne... niin tuntui luontevalta teettää kaikki samalla kertaa kuntoon.

Itse jouduin talven aikana, miettimään, mihin raja vedetään ja kun olin ensin tehnyt päätöksen, että Emma on nyt se vene mikä meille jää ja mikä vastaa meidän käyttötarkoitusta, niin investoinnista tuli myös järkevämpi mieltää, koska jos nyt myisin veneen, niin eihän noita kaikkia rahoja pois saisi, tosin kun kaikki on dokumentoitu kuvin ja paperilla, niin mahdollisen ostajan ei ainakaan tarvitse miettiä, mitä kohde oikeasti pitää sisällään.

Emmaanhan oli jo aikaisemmin hankittu uusi kone ja purjeet rullalaitteen kera, eli kaikki osa alueet on nyt käyty läpi.

Pakko sanoa, että kun noita laskuja talvella ja keväällä makseli, niin monta kertaa mietin, että on se hyvä kun kun vene on pienemmästä päästä, koska kun koko kasvaa, niin usein kustannuksetkin kertautuvat.

Ei muuta kuin ottamaan yhteyttä veistäjiin ja neuvottelemaan ja pyytämään tarjouksia, meillä Suomessa on se hyvä tilanne, että meillä on oikeasti osaavia kavereita.

Ja kaikki asiat "mustaa valkoisella", ettei tarvitse myöhemmin miettiä, mitä sovittiin ja mitä ei. Tässäkin projektissa olen oikeastaan oppinut tuntemaan uuden hienon käsityö alan ihmisen, jota pidän hyvänä kaverinani jo ja kaverin kanssa ikäviä asioita on vaikeampi käydä myöhemmin läpi, mutta kun kaikki on paperilla ja kuitattu, niin silloin siihen harvemmin jää pelivaraa suuntaan tai toiseen.

Tämä meidän malli oli vain yksi mahdollinen malli ja eri vaihto ehtoja on tietysti useita.

Alusta asti päätimme myös tehdä projektista julkisen eli antaa myös muiden ihmisten mahdollisuuden seurata sen edistymistä ja kyllähän nuo kävijä määrät aika hulppeita olivatkin ja mielipiteen vaihtoakin aiheuttivat, mikä on ihan hyvä asiaa.

Toivottavasti vastasi edes pieneltä osin, mitä ajoit takaa.

T: Tero

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Pikku-Scylla Emman remontti ja lopputulos kuvin

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 24.08.2014 18:01

Moro.

Ehkä hiukan täydennän Teroa tuohon raha aspektiin liittyen kun juuri Ukissa juttelin siittä myös erään toisen veistäjän kanssa.

Jokainen projekti on tietysti erilainen.
Juuri se tekee rahasta puhumisesta vaikeaa.
Myös hiljaisena sesonkina saa työtä teetettyä halvemmalla.

Remontissa rahaa palaa seuraaviin asioihin, heitän perään karkeat prosentit jotka vaihtelevat veistämöstä ja tehtävästä toiseen eivätkä ole oikein mihinkän oikein mutta antavat hehtaaria:
- Materiaaleihin 25%
- Tiloihin 15%
- Työkaluihin 5%
- Työhön 30,5%
- Veroihin 24,5%

Usein asiakas näkee vain tuon Materialin, Työn ja Veron laskussa.

Silloin kun tekee itse niin "huijaa itseään" homman kuluista eikä laske oikeasti kaikkia kuluja vaan pelkät materiaalit. :)


Väitän myös että:
Toisinaan toi 30% työn tekijälle itseasiassa säästää kokonais urakassa.

Jos tekee itse oikean leipätyön ohessa Emman kokoista projektia niin aikaa menee varmasti reilun vuodenpäivät vaikka olisi kuinka omistautunut hommalle. Tuo viive tietysti nostaa aina välillisiä kustannuksia. Polttoaine, materiaalihankinnan logistiikka, tilat, vaimo :), jne...
Nämä kuitenkin usein unohdetaan vertailuissa.

Siksi työn teettäminen ei loppupeleissä ole kovinkaan paljon kallimpaa samalla sisällöllä kun laskee kaikki piilokulutkin mitä syntyy itse tehdessä.

Vai lasketteko itse veneen remppakuluihin puutavaran hakureisut tai maalien hakemisen ?
En minä ainakaan harrastajana laskenut noita mukaan.
Usein nuo piilokulut vaan halutaan unohtaa. Ainakin Vaimolta. :)

Omasta mielestäni itse tekeminen kuuluu puuvene harrastukseen.
Toisinaan kuitenkin kannattaa vauhdittaa töitä ammattilaisia käyttämällä varsinkin jos on epävarma.
Ammattilainen kun tekee vähintään sen 8h päivän ja joka päivä eikä vaan viikonloppuisin.

Terveisin
Aleksi
APYachting Oy

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Pikku-Scylla Emman remontti ja lopputulos kuvin

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 25.08.2014 8:15

Moi,

Kiitos molemmille erittäin perusteellisista ajatuksista. Ei liene mitenkään mahdotonta, että jossain joku saattaa rohkaistua ottamaan veistäjään yhteyttä luettuaan nuo.

Aleksin ajatus harrastaja piilokuluista on varmaan monen kohdalta totta. Erityisesti järkevän työtilan hankkiminen on kyllä monelle harrastajalle aika tuskan takana. Taajama-alueilta ei saa edes autotallia saati hallia ilman melkoisia kuukausivuokria. Ja siihen päälle läjä työkaluja ja kaikki vapaa-aika. Toisaalta harrastajalla on - halutessaan - vaikka loputtomasti aikaa nysvätä jotain detaljia, eli jos ei ole ongelmaa kiinteiden kulujen kanssa, niin aikaa on aina seuraavaan vesillelaskuun saakka.

Ja sitten on tietysti se, että kaikki eivät halua harrastaa puusepäntöitä, vaan pitää toiminnan painopisteen edes jossain määrin siellä veneilyn ja kohtuullisen huoltotyön alueilla.

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Pikku-Scylla Emman remontti ja lopputulos kuvin

Viesti Kirjoittaja kimsir » 25.08.2014 17:51

Tervehdys!


Keskikoikoista Scyllaa tässä tosiaan korjaillaan ja harrastajan työtunteja on mennyt tähän mennessä n. 500-600 h ja runko on vasta hoidettu lähes vesillelaskukuntoon. Lakkausta ja maalausta vielä edessä, mutta ne onkin kevyitä "pikkuhommia " kaiken muun tehdyn jälkeen. Kannen osalta työtä riittää ja sitten erikseen sisustus ja moottorihommat ja tämä kaikki osittaisen työttömyyden aikana ja sitten kiireellisten töiden keskellä. Vene ollut hallusani nyt puolitoista vuotta. Vesille lasku jäi haaveksi tältä kesältä. Nyt haaveena on ensi kesä. Kustannukset tähän mennessä veneen ostohinnan ja kuljetuksen päälle noin 2000-3000 euroa. Tulossa varmaan n. 5000,00 euron lasku kun tekee loput hankinnat ja työt. Jos uusiin maston niin paritonnia siihen päälle ja purjeet niin kyllä varmaan kymppitonnin hujakoilla mennään, joten rahakasta puuhaa tämä itse tehtynäkin on.

Liitteenä viimeisimpiä kuvia mitä projektista on tullut otettua.


Kimmo
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
HELMIIDA

Vastaa Viestiin