Kysymyksiä ja ihmettelyä

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Pfilter
Viestit: 14
Liittynyt: 17.08.2014 1:36

Kysymyksiä ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Pfilter » 17.08.2014 2:02

Tervehdys. Heti ensialkuun meinaan sanoa että olen veneilyn parissa melko uusi tapaus ja kirjaudun foorumille kyselläkseni tyhmiä. :)

Noniin. Muutin noin vuosi sitten Meren rannalle ja on tämä kesä tullut katseltua veneitä pästellen huokaavia ääniä. Joskus kaukaisessa tulevaisuudessa Opintojeni loputtua tekee mieli joku Folkkari tai isompikin purjevene hankkia mutta se on edempänä. Nyt oikeastaan ensi kevääksi mietin josko merivenettä pistäisi. Helsingissä siis olen. Mitä tässä nyt kirjallisuutta olen lukenut ajatuksissa jopa rakentaa joskus vene niin en oikein pääse eroon puuveneen ajatuksesta ja tekisi mieli kokeilla vähän kaikkea. Saaristolaivuri kurssille kait syksyllä meenn kunhan alkaa.
Se oli tervehdysesittäytyminen.

Ja nyt ensimmäinen tyhmä kysymys:

Jos Joku "fiksumpi" henkilö saisi pieneen päähänsä ajatuksen laittaa seuraavanlaiseen veneeseen

http://www.nettivene.com/moottorivene/o ... ste/572143" onclick="window.open(this.href);return false;
tai vaihtoehtoisesti
http://www.nettivene.com/soutuvene/puuvene/570785" onclick="window.open(this.href);return false;

Purjeen (tyyliin http://www.perinnepurje.net/kuvat/Enkli ... e-12m2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;) Ja laitakölin, niin mikä olisi todennäköisin tulos? Kun ei nuo jotkin keskimoottori tai soutu veneet omaan silmään niiiiin kauheasti jostain perinnelaivoista eroa muotonsa vuoksi. ja ei nuita plaanaamaan ole tehty kuitenkaan (?)

Tässä nyt oli Aloittelijan kirjaluku MUTUa rakentelu ja ylläpito olisi osa hauskuus tätä ajatusketjua (ihan jees puutaidot ja varmaan välineitäkin löytyisi)

Nojoo tällasta

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kysymyksiä ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 17.08.2014 7:55

Maston lisääminen on sellainen modifikaatio että se pitää katsoa aina tapauskohtaisesti.
Sivu ja myötätuuleen tuollaisen rungon saa liikkumaan purjella. Tuuleen nousu jää vaatimattomammaksi kölin mataluudesta johtuen.

Asioita joita tulee laskea ja katsoa on:
- Vakavuus, johon vaikuttaa rungon muoto, syväys, leveys, rungon painopiste ennen modifikaatiota ja tietysti lasketu painopiste modifikaation jälkeen.
- Rungon vääntöjäykkyys & rakenteet, purjeen tuoma voima ja maston rasitukset pitää tukea runkoon. Joten rakenteita pitää todennäköisesti muuttaa kuorman mukaan.

Jos noista asioista ei ole hajuakaan niin tuurillakin voi onnistua tai sitten ei.

Aleksi

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Kysymyksiä ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 17.08.2014 8:22

Jos haluat soutuveneellä tms purjehtimaan, niin se kyllä onnistuu, mutta ei tietty oikean purjeveneen suorituskyvyllä. En tekisi ihan noin järeää takilaa, koska koko veneen pilaaminen on mahdollista, mutta tämä ainakin toimii http://www.veikkoset.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tein itse vastaavan rakenteen soutuveneeseen ja ihan kivasti silläkin pääsi purjehdukseen sisään. Sivukölisarja on helppo tehdä itsekin, en tiedä, paljonko maksanee valmiina.

Sen verran tarkennusta ja tuotekehitystä, että peräsin pitää kiinnittää perälautaan kahdella ruuvilla, yksi ei toimi.

Herttua
Viestit: 77
Liittynyt: 04.05.2014 15:48

Re: Kysymyksiä ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Herttua » 17.08.2014 9:54

Venealeksin kommentti purjehdus ominaisuuksista on juuri kuin omatkin kokemukset. Oma veneeni oli kylläkin guttaperkkaa ja siinä oli koko veneen kölin mittainen noin 20 cm korkea rautaköli. Purje oli bermuda ja hyvin maltillisella fokalla. Tuuleen se nousi juuri sen verran mitä lehmänkäännöksessä menetti. Toisaalta käännös vastatuulen onnistui kun auttoi hieman koneella. Entisenä jollapurjehtijana koin tuohun lopulta turhauttavaksi ja ajelin koneella. Veneeni oli sisävesillä, ehkäpä merellä kaikki on toisin ;-)

Pfilter
Viestit: 14
Liittynyt: 17.08.2014 1:36

Re: Kysymyksiä ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Pfilter » 17.08.2014 10:17

Osaisikohan joku suositella jotain selkokielistä kirjaa missä käsiteltäisiin nuita syväys, painopiste ja jäykkyyshommia?

Jotain kirjastomateriaalia mulla tuossa on kyllä. Tosin kaikki termit pitää vielä googlata yksitellen mikä vähän hidastaa lukemista ;). Katselin joo nuita veikkosia jo, mutta budjetti k***ee ja toisaalta mulla on tämmönen tee se itse henki päällä. Fiksumpaa olisi kait pistää suosiolla joku vanerijolla alkuun mutta mahtuuko sellaisiin puoliso kuivana mukaan jos lähisaaree huvittaisi retkelle?

kiitos näistä vastauksista jo. Tämä on hieno sivusto

Herttua
Viestit: 77
Liittynyt: 04.05.2014 15:48

Re: Kysymyksiä ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Herttua » 17.08.2014 10:58

Osaran vaneriveneitä rakentamaan kirjassa on ainakin jotain aiheeseen liittyvää.

Lontoon kielellä: Make your own sails. R.M.Bowker/S:A:Budd (1959) on purjeisiin liittyvää
Gaff Sail/ Robert Simber (1978) on enemmänkin kuvateos, mutta mielenkiintoinen.

Teoksia on varmasti paljon, mutta nämä tuli ensimmäisinä mieleen.

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kysymyksiä ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 17.08.2014 12:33

Undrstanding boat design auttaa ymmärtään perusteita. Ei vielä suunnittelemaan.
How to design a boat auttaa hiukan suunnittelussa.
Riggers apprentice auttaa rikauksen mietinnöissä.
REferenssi dokumentiksi materiaalien ja rakenteiden lujuuksiin The elements of boat strength.
Lisäksi sitten tuulikuormalaskenaa ja lujuuslaskentaa.

Noilla pääsee alkuun. Niissä olvaa tietoa tulee osata myös soveltaa omaan suunitelmaan koska valmista "tee näin 20mm vanerista" ohjetta ei ole.
Helppoa oikotietä tuohon ei siis ole.
Sen verran haastavasta hommasta onkyse.

Aleksi

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kysymyksiä ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 17.08.2014 13:25

Moi,

Meitä venekuumeen tartuttamia on aina oleva rannoilla itseään piinaamassa... :) :)

Edellä mainittujen mainioiden opusten lisäksi voin suositella paria muuta, joista ehkä saat lisää näkökulmaa. Varsinkin venekuumeen osalta.

Parikka: Myrskylintu nousee siivilleen
Pertti Duncker: Purjevene nimeltään Merivuokko. P. Duncker, 1983. ISBN 951-99495-1-8.

Molemmat löytyvät kirjastosta.

Monen vuoden pohdintojen jälkeen omat rakentamishaaveeni pelkistyivät suunnilleen kahteen vaihtoehtoon:
Caledonia Yawl (http://www.sailing-new-england.com/caledonia_yawl.html" onclick="window.open(this.href);return false;) Siinä on reilun 5 metrinen vanerinen, mutta asialliselta näyttävä ja todennäköisesti melko merikelpoinen vene. Rakenne on todella yksinkertainen, helpohko rakentaa ja melko edullinenkin. Ainakin youtube-videoiden ja netistä (jostain..) löytyvien matkakertomusten perusteella vene purjehtii hyvin ja sillä voi tehdä telttaillen ihan kunnon reissuja - aitoon viikinkihenkeen. Vene on sellainen, että kunnolla tehtynä sen todennäköisesti voisi myös myydä eteenpäin, kun omat tarpeet muuttuvat. Sitten näitä on tehty, ja tehdään maailmalla jatkuvasti, joten vertaistukea rakentamiseen löytyy esim Woodenboatin foorumilta.

Toinen vaihtoehto:
Marissa Eco 18: (http://www.bandbyachtdesigns.com/ec018.htm" onclick="window.open(this.href);return false;). Amerikoissa osataan tehdä moottoriveneitä. Tämä vene on sikäli kiintoisa, että se on kilpailun voittaja. Suunnittelukilpailussa oli tavoitteena alhainen kulutus ja helppo rakenne, tinkimättä liikaa merikelpoisuudesta. Taas nettitietojen perusteella näyttää aika mukiinmenevältä paatilta, eikä tuollaisen vaneripaatin kasaan sahailu, taivuttelu ja liimailu ole aivan mahdotonta. Edelleen tuollaisenkin varmaan saisi myytyä eteenpäin ainakin kateelliselle mökkinaapurille.

Joo, eipä ole vielä ainakaan tullut noihin alettua, kun tälle kesää tuli hankittavaksi yhden toisen tyyppisen veneunelman täyttymys. Sen on joku rakentanut valmiiksi jo reilun 50 vuotta sitten, silti puuhaa riittää. Seuraavaksi on saatava traileri viimeisteltyä ja aloitettava pressukatoksen kehikon teko. Syksy nääs.

Rakentamisessa kannattaa miettiä sitä, kuinka alusta on oikeasti kannattavaa aloittaa. Palkitsevinta varmaan on mennä koko matka halosta veistettävästä puolimallista maailmanympäripurjehdukseen. Mutta toisaalta jos ostaa edes kelluvakuntoisen rungon unelmaveneen aihioksi, niin sitten voi edes välillä nauttia jostain venettä muistuttavasta, jopa vaivihkaa veneillen. Työtä on joka tapauksessa yhtä paljon, ja kutakuinkin kaikki irtoavat rahat menevät. :) Käytännössä rakentaminen on kumminkin monen vuoden projekti, joka tapahtuu kaiken muun elämän ohessa.

Pfilter
Viestit: 14
Liittynyt: 17.08.2014 1:36

Re: Kysymyksiä ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Pfilter » 17.08.2014 15:07

Joo Tuo Yawl varsinkin on upean näköinen kyllä.

Tosiaan megalomania ja realismi tässä ottavat mittaa toisistaan ;) varsinkin kun tuossa kuun päästä alan taas opiskelijana elämisen. Hyvänä puolella on se että koulu instituution puolesta (Aalto) saattaisi löytyä hyvinkin pelejä ja vermeitä rakennella vaikka mitä jos vaan keksisi vielä miten selittäisi asian ;)

tuo myrsylintu on jo yllättäen ;) työn alla. siinä juuri tuli vastaan se että tabletti toisessa kädessä selvitellyt jotain termejä vaikka melko selkeä onkin. Vähintäänkin inspiroiva teos mitä nyt olen päässyt kölin valamiseen asti siinä :P

KAit se on onneksikin kohta syksy että on talvi aikaa juonia näitä. Ensi keväällä rakennan eurolavoista sitten lautan, niinkuin lapsena jossen muuta keksi ;)

Tsekkaampa tosiaan tuon yawlin tarkemmin, kiitos :)

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kysymyksiä ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 17.08.2014 18:51

Toisinaan lateraali balanssia säätämällä saa huonosti nousevan veneen menemään paremmin tuuleen.
Mitä pienempi paatti sen enemmän sillä on vaikuusta.

Kikkailin kerran yhden jollan kanssa erilaisilla maston kallistus kulmilla kun mää hain oikeeta lateraalibalanssia.
Ensin jolla käänsi vaan keulan tuuleen ja jäi siihen.
Lopuksi sillä sai tehtyä vendan ja jiipin hienosti ja laituriparlamentti jopa ihmetteli kuinka se nousee niinhyvin ilman köliä.
Nousukulma oli ehkä noin 60 astetta joten ei sillä vielä hurrata. :)

Aleksi

Pfilter
Viestit: 14
Liittynyt: 17.08.2014 1:36

Re: Kysymyksiä ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Pfilter » 17.08.2014 20:07

Hah. Venda jiippi ja nousukulma opittu. tästähän on tulossa aika opettavainen ketju ;)

Siksi mä tuossa aloin oikeestaan miettiinkin tuommosta keskmoottori runkoa kun kävi mielessä kuva itsestä helsingin edessä ulapalla hetkenä kun pitäisi vastatuuleen lähteä rantautumaan jollain DIY virityksellä ;). (on täälä takana oikeasti järkikin kädessä muttabtällainen kelailu on ihan kiva tapa opiskella aihetta.

Moottoreista tuli mieleen että onkohsn nuista E-moottoreista mihkään tolkullisten kokoisten akkujen kanssa? Tietty veneestä kiinni toki, mutta olisi jotenkin mukavan futuristista varustaa retro vene aurinkokennoilla (tai dynamoilla?) ja suhistella potpurilla ohi pahojen kryssien tai rantautumisten..

Pfilter
Viestit: 14
Liittynyt: 17.08.2014 1:36

Re: Kysymyksiä ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Pfilter » 18.08.2014 11:02

http://www.waylandkayaks.co.uk/images/s ... k_600w.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos raksaiski tällasen..

Vastaa Viestiin