Sivu 1/1

Kun epävarmuus iski...

Lähetetty: 12 Heinä 2014 22:26
Kirjoittaja nomakee
Sain Aquavitin vihdoin työn alle ja leikkelin lahoja pois sekä uutta puuta tilalle. Nyt iski se ylitsepääsemätön tiedon puute 8o
Kannen tukipalikat mäntyä ja kannen korjauspalat mahonkia! Kysymys kuuluu; kyllästänkö palikat ensin ja sitten kiinnitys ja miten ???
Toinen ja tärkeämpi kysymys on tuo epoksi siis mikä epoksi??? Onko esim pillyteeman (Biltema) epoksi sellaista vai mistäpä tuota saisi |+| .
Kokeilin jo hakua, mutta enpä löytänyt vastausta propleemiini 8} 8}

Kiitollisena vastauksista, jään odottelemaan...

Ai niin kuva palikoista (vaikka ei se paljoa kysymystä valaise 8] )

Re: Kun epävarmuus iski...

Lähetetty: 13 Heinä 2014 00:42
Kirjoittaja CC
Nyt en tiedä miten tukipalat meinasit laittaa, mutta viisteet sais olla reilusti pidemmät. Tai ainakin tukipalat reilummat, sillai, ettei voimat kohdistu syiden mukaan väärin.
Bilteman epoksista ei ole kokemusta, mutta Sp-systemsin 106 ja 320 epokseista ei itsellä ole oikein mitään huonoa sanottavaa. Saa esim. Kevralta.

Re: Kun epävarmuus iski...

Lähetetty: 13 Heinä 2014 00:43
Kirjoittaja merimakkara
Ensin liimaus, sitten hionta ja lopuksi kyllästys. Kyllästyksen kuivuttua lakkaus.
Liimaus pysyy paremmin kun ei ole oljyiset pinnat. Itse olen käyttänyt westsystemsin epoksihartsia. Voi noi bilteman hartsit olla aika jäykkiä, mutta itsellä ei niistä kokemusta. Hartsaa molemmat liimattavat pinnat ensin ja anna niitten imeytä muutama minuutti, sitten sekotat loppuun hartsiin hiontapurua, piituhkaa tms. Riipuen millaisen tahnan haluat ja jääkö näkyville. Kakskomponettisilla liimoilla ei tartte puristusta, koska liima kovettuu omalla komponentilla. Hartseilla liimatessa on muutenkin peittävä vaikutus.

Näin olen siis itse tehnyt, muut korjaa jos olen väärässä. Haulla löytyy kyllä hartsilla liimamisesta lisää tietoo...

Re: Kun epävarmuus iski...

Lähetetty: 13 Heinä 2014 01:22
Kirjoittaja IlkkaL
Ei kai nyt sentään pelkällä liimalla?

Palikat kiinni ruuvaten, ja kannen korjauspalat ruuvaten ja liimaten. Näkyville jääviin ruuvinkantoihin tapitus päälle.

Ja niin kuin CC kirjoitti, kovin on lyhyeksi viistetty liimapinnat.

Re: Kun epävarmuus iski...

Lähetetty: 13 Heinä 2014 07:33
Kirjoittaja venealeksi
Kovin nirkosen palan olet poistanut.
Korjauspalan kannattaa mennä hieman pidemmälle. Sanotaan ainakin 2-3 kansipalkkia.
Siten että pala pysyy siinä keikkaamatta ilman liimaa ja ruuveja vaikka sen päällä kävellään.
Pituus tuettu pala menee tietty lyhyenäkin mutta tulee helposti palapelin näkönen.

Liitos vanhaan lautaan 1/8 suhteen viistoliitoksella jos väliin ei jätetä massasaumaa.
Jos väliin tulee massasaumat niin päittäis liitoksella.
Alle voi laittaa klossin.
Liitoksen sijoitus kansipalkkien väliin ei kohdalle.

Kiinnitys ruuveilla ja viistoliitoksessa liimaamalla+ruuvit.

Bilikan epoksi on laminointiepoksia. Ei tarkoitettu liimaamiseen sellaisenaan.

Kyllästys vasta kun kaikki on valmiina ja hiottu muotoonsa.
Ennen lakkausta siis.

Aleksi

Re: Kun epävarmuus iski...

Lähetetty: 13 Heinä 2014 11:24
Kirjoittaja merimakkara
Tosiaan ruuveilla aina varmistus, katso että on meriveden kestävät.. Hartseja on liimaukseen ja pinnoitukseen soveltuvia, uv-suojattua olis hyvä olla..

Re: Kun epävarmuus iski...

Lähetetty: 13 Heinä 2014 12:09
Kirjoittaja merimakkara
Nyt kun tarkemmin muistelin niin ei taida venehartsit olla uv suojattuja, lakassa on sitten se suoja. Menee aina välillä sekasin noi mallihartsit/muovit ja vene hommat :-)

Re: Kun epävarmuus iski...

Lähetetty: 13 Heinä 2014 15:21
Kirjoittaja nomakee
venealeksi kirjoitti:Kovin nirkosen palan olet poistanut.
Korjauspalan kannattaa mennä hieman pidemmälle. Sanotaan ainakin 2-3 kansipalkkia.
Siten että pala pysyy siinä keikkaamatta ilman liimaa ja ruuveja vaikka sen päällä kävellään.
Pituus tuettu pala menee tietty lyhyenäkin mutta tulee helposti palapelin näkönen.

Liitos vanhaan lautaan 1/8 suhteen viistoliitoksella jos väliin ei jätetä massasaumaa.
Jos väliin tulee massasaumat niin päittäis liitoksella.
Alle voi laittaa klossin.
Liitoksen sijoitus kansipalkkien väliin ei kohdalle....



Aleksi
Ihmettelinkin miksi tuo liitos oli viistetty vanhastaan niin paljon. No ongelmanurkka oli tuossa ja suoraviivaisena ajatuksena oli poistaa vain vauriot 8} . Siis tukipalat ovat kannen poikittaistue päät, jotka olivat pehmenneet. Aiheuttajana tuo nurkan vuotaminen kenties hyvinkin kauan. Itsellä puatti on ollut 5 vuotta. Seuraava kuva selvittänee muhimista jonkin verran. Tuo vaneripala esti veden poistumisen ja itseasiassa kun ei ollut tiivis imeskeli ne vedet ja lopputulos on sitten tämä korjaus.

Re: Kun epävarmuus iski...

Lähetetty: 13 Heinä 2014 15:36
Kirjoittaja nomakee
Milläs massalla nuo kapeat kansilaudan raot saa tiivistettyä? Kokeilin josain vaiheessa levittää ruutalla sikaa, mutta ei se oikein uponnut ja tiivistys jäi osittaiseksi!

Re: Kun epävarmuus iski...

Lähetetty: 16 Heinä 2014 11:31
Kirjoittaja ses
Näyttävät vähän kapeilta tosiaan nuo saumat; mitä olen itse nähnyt ja omassakin veneessä niin näyttäisi että mitä leveämpi sen parempi... eli olisko minimisaumanleveys jottain 5 mm ainakin. Mieluummin kai enemmän; Aleksi varmaan osaa kommentoida paremmin... :)

Seppo S.

Re: Kun epävarmuus iski...

Lähetetty: 16 Heinä 2014 11:54
Kirjoittaja merimakkara
Se vanha massa pitää poistaa ensin. Sikamassan tartuntaprimeri ja sitten sikamassa, kittilastalla painamalla saa meneen syvemmälle. Jos saumat on liian kapeat niin voihan siihen ajaa vaikka lamellojyrsimellä leveemmät urat :)

Re: Kun epävarmuus iski...

Lähetetty: 19 Heinä 2014 16:28
Kirjoittaja nomakee
merimakkara kirjoitti:Se vanha massa pitää poistaa ensin. Sikamassan tartuntaprimeri ja sitten sikamassa, kittilastalla painamalla saa meneen syvemmälle. Jos saumat on liian kapeat niin voihan siihen ajaa vaikka lamellojyrsimellä leveemmät urat :)
Samanlaisia levitysajatuksia minulla olikin, mutta naulat joilla jansi on kasattu ovat niin lähellä kannen pintaa ettenpä tohdi jyrsintä siihen näyttää. No otin tuota sika 290 ja siihen opiskelin ohjetta, jolla se joko onnistuu tai sitten siinä on se toinen vaihtoehto (epäonnnistuu) 8}

Keli on muuten ihan passeli seisoskella venhon vierellä ja rakennella. Mikäli olisin suunnitellut aikataulua toisin niin myös vesillä olisi ihan mukavaa 8] :-)

Re: Kun epävarmuus iski...

Lähetetty: 19 Heinä 2014 18:17
Kirjoittaja venealeksi
Kun nyt laitat aika paljon rahaa massaan niin muutama vinkki.

- Saumauran tulisi olla noin 10% riman leveydestä. 4cm rima -> 4mm sauma.
Silloin massa joustaa puun kosteuselämisen mukana.
- Massauran tulisi olla syvempi kuin leveä. että sivulla on riittävästi liimapintaa.
- Uran pohjalle kannattaa laittaa vaikka lanka ettei massa liimaannu pohjaan.

Eräällä asiakkaalla kantta on hiottu niin paljon että massaa on enään 1mm syvä kerros.
Se onkin monesta paikasta lähtenyt reunasta irti laidoista ja kansiremppa on edessä.

Joten jos haluat saumalle useita vuosia kestoikää niin tuohon urien valmisteluun kannattaa hiukan panostaa.

Aleksi

Re: Kun epävarmuus iski...

Lähetetty: 19 Heinä 2014 23:51
Kirjoittaja CC
Kumikaupoista saa kans sellaista pyöreää ohutta solukuminauhaa, se siellä pohjalla vähentää massan paksuutta keskeltä,mutta jättää silti tartuntapintaa sivuille. Se massa kun paksuna menettää elämiskykynsä puun mukana.

Re: Kun epävarmuus iski...

Lähetetty: 21 Heinä 2014 23:51
Kirjoittaja nomakee
venealeksi kirjoitti:Kun nyt laitat aika paljon rahaa massaan niin muutama vinkki.

- Saumauran tulisi olla noin 10% riman leveydestä. 4cm rima -> 4mm sauma.
Silloin massa joustaa puun kosteuselämisen mukana.
- Massauran tulisi olla syvempi kuin leveä. että sivulla on riittävästi liimapintaa.
- Uran pohjalle kannattaa laittaa vaikka lanka ettei massa liimaannu pohjaan.

Eräällä asiakkaalla kantta on hiottu niin paljon että massaa on enään 1mm syvä kerros.
Se onkin monesta paikasta lähtenyt reunasta irti laidoista ja kansiremppa on edessä.

Joten jos haluat saumalle useita vuosia kestoikää niin tuohon urien valmisteluun kannattaa hiukan panostaa.

Aleksi
Kiitokset vinkeistä :)) Aiemmin siellä on joku naru ollut ja on varmaan pääosin edelleen. Saattaisi loppupeleissä olla varmin ja pitkäikäisin kun aloittaisikin koko kannen laiton. Saattaa kuitenkin jäädä toiseen kertaan.
Edellisen kunnostuksen yhteydessä kansilautoja oli hiottu paikoin ihan huolella ja pykälä on useita millejä tuossa kajuutan etuseinän kohdalla ( näkyy kuvassakin). Tällä hetkellä tilanne on jo kiinnittelyn valmistuksessa.