Puuveneen moottorigallup

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
karelin
Viestit: 41
Liittynyt: 14.09.2013 21:48

Re: Puuveneen moottorigallup

Viesti Kirjoittaja karelin » 26.07.2014 22:42

Omavalmiste etuhytillinen mahonki/mäntyfiskari vuodelta 1972:

-pituus 7,5m
-leveys 2,4m
-paino 1,5t (arvio)

Wikström W3 vm.1970
-marssinopeus 6-6,5 solmua
-huiput n.8 solmua
-kulutusarvio 5 l/h

Mile
Viestit: 1179
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Puuveneen moottorigallup

Viesti Kirjoittaja Mile » 29.07.2014 12:59

Oma puattini.

pituus 6,5m , ja 6 m tasan vesirajalla, etukajuutallinen katettu cruisailupaatti
leveys 2.0 m kannen tasalta, levein kohta vedessä 1,75 m
liukuva. Painoa lastissa 2 tonnia ja kevyemmässä vähän vähemmän.

1. moottori oli FNM 155 hp joka kiersi 2:1 laatikon kanssa ja 16" x 23" nelilapaisella potkurilla 3850 rpm , ei ottanut avian täyttä 4000 rpm
- huiput kevyellä kuormalla ja puhtaalla pohjalla 32 kn ,
- raskaalla kuormalla ja likaantuneella pohjalla 28-29 kn
- huippukulutus 31 l/h täydellä nopeudella.
- Mukavin matkanopeus ( melutaso - kulutus jne. ) 22-24 kn
Mile

derma
Viestit: 10
Liittynyt: 26.08.2010 15:51

Re: Puuveneen moottorigallup

Viesti Kirjoittaja derma » 29.07.2014 13:56

Avofiskari, eli uppoamarunkonen suippoperäinen
pituus 25 jalkaa, eli vajaat 8 m
leveys 2,15
paino n. 900 kg, tehty kuusesta (!) siksi kevyt
moottori Volvopenta Md6a, 10 hk
kulutus n. 1,9 litraa tunnissa
matkanopeus n. 7 solmua, huippu ehkä 8 solmua

zorina
Viestit: 70
Liittynyt: 10.11.2013 19:29

Re: Puuveneen moottorigallup

Viesti Kirjoittaja zorina » 29.07.2014 17:53

Pellinkiläinen,
ihan peruspaatti vuadelt 1991
9,5 X2,5m
2500 kg
Perkinssi 77 hp ilman turpoa
Marssivauhti 10kn ja 1800r/min maksimi 16 kn vajaa 3 000r/min taappäi en koska mitannu,
muut navi mukka luettu suhtees pohja tai tähdeihi, emmää tiä.
Ei kumminka käsiajaotto, misä vois fuskat.

zorina
Viestit: 70
Liittynyt: 10.11.2013 19:29

Re: Puuveneen moottorigallup

Viesti Kirjoittaja zorina » 29.07.2014 17:56

Äske unohdi kulutukse, mikä o noin seittemä (7l) litra tunnis sil marssi faartil.

MÖsteri
Viestit: 1186
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Puuveneen moottorigallup

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 08.08.2014 11:50

Hiittisten saaristossa rakennettu fiskari, m/b Chouan, rak 1961.

Pit 8,9 m lev 2,65 m, syväys 0,80 m. Paino kenties noin 1500 - 2000 kg.

- Moottori on Volvo B18 bensakone, vuodelta 1983, asennettu ilmeisesti uutena, koska myyjä on ollut Helsingin Volvo-auto Alppilassa. Tehoa on periaattessa 75 hp / 4500 RPM, max vääntö 110 nm @ 2800 RPM.
- Alkuperäistä asetelmaa muuttaa Weberin 34 ICH kaasutin ja Pertronix&Flamethrower sytytysjärjestelmä.
- Kytkin ZF/BW, alennus 2,36:1
- Potkuri 16X13 RH, kolmelapainen
- Perään lisätty peltinen noin 30x70 cm säädettävä kantotaso, jonka todellisesta hyödystä ei ole oikein vielä tietoa.

Saavutukset:
- Max nopeus 8,5 solmua, kierroksilla 4500 - 5000. Koneesta loppuu seos kesken hiukan ennen, mutta kun avaa vielä rikastimen menee vauhti yli 8 solmun.. Ja meteli on komia. Peräaaltoa ei tule paljon mitään, eli lujempaakin voisi vielä mennä rungon puolesta.
- Matkanopeus 6 - 6,5 solmua, noin 3400 RPM:llä, mitä vielä viitsii jotenkin kuunnella. Jos nostaa matkanopeuden lähemmäs 7 solmua, nousee kierrokset noin 4000:n.
- Kulutus: 6 - 6,5 kn: 0,75 litraa/meripeninkulma, 7 solmua: noin 1 litra /mpk.

Mietteitä:

Potkurissa saisi olla nousua jonkin verran enemmän. Tällä yhdistelmällä ei saavuteta runkonopeutta eikä edes veneen aiempaa matkanopeutta. Kierroksilla vispaava kone tekee meteliä ja bensaa taitaa mennä nyt hukkaan ainakin jonkin verran. Ilmeisesti veneeseen on jossain vaiheessa edellistä edellisten omistajien toimesta yritetty saada lisää vauhtia, mutta jokin on mennyt laskelmissa hiukan vikaan. Potkuri on ilmeisesti laskettu 75 hevosvoiman mukaan, mitä ei todellisuudessa tarvita mihinkään uppoumaveneessä. Runkonopeuteen pitäisi riittää jotain 15 -25 hp väliltä. Veneen historiasta löytyvien merkintöjen mukaan se on aikanaan 1960-luvulla kulkenut 9 solmua Volvo-Pentan pienemmillä bensa-petrolikoneilla.

matti
Viestit: 2043
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Puuveneen moottorigallup

Viesti Kirjoittaja matti » 10.08.2014 9:33

MÖsteri kirjoitti:Hiittisten saaristossa rakennettu fiskari, m/b Chouan, rak 1961.

Pit 8,9 m lev 2,65 m, syväys 0,80 m. Paino kenties noin 1500 - 2000 kg.

- Moottori on Volvo B18 bensakone, vuodelta 1983, asennettu ilmeisesti uutena, koska myyjä on ollut Helsingin Volvo-auto Alppilassa. Tehoa on periaattessa 75 hp / 4500 RPM, max vääntö 110 nm @ 2800 RPM.
- Alkuperäistä asetelmaa muuttaa Weberin 34 ICH kaasutin ja Pertronix&Flamethrower sytytysjärjestelmä.
- Kytkin ZF/BW, alennus 2,36:1
- Potkuri 16X13 RH, kolmelapainen
- Perään lisätty peltinen noin 30x70 cm säädettävä kantotaso, jonka todellisesta hyödystä ei ole oikein vielä tietoa.

Saavutukset:
- Max nopeus 8,5 solmua, kierroksilla 4500 - 5000. Koneesta loppuu seos kesken hiukan ennen, mutta kun avaa vielä rikastimen menee vauhti yli 8 solmun.. Ja meteli on komia. Peräaaltoa ei tule paljon mitään, eli lujempaakin voisi vielä mennä rungon puolesta.
- Matkanopeus 6 - 6,5 solmua, noin 3400 RPM:llä, mitä vielä viitsii jotenkin kuunnella. Jos nostaa matkanopeuden lähemmäs 7 solmua, nousee kierrokset noin 4000:n.
- Kulutus: 6 - 6,5 kn: 0,75 litraa/meripeninkulma, 7 solmua: noin 1 litra /mpk.

Mietteitä:

Potkurissa saisi olla nousua jonkin verran enemmän. Tällä yhdistelmällä ei saavuteta runkonopeutta eikä edes veneen aiempaa matkanopeutta. Kierroksilla vispaava kone tekee meteliä ja bensaa taitaa mennä nyt hukkaan ainakin jonkin verran. Ilmeisesti veneeseen on jossain vaiheessa edellistä edellisten omistajien toimesta yritetty saada lisää vauhtia, mutta jokin on mennyt laskelmissa hiukan vikaan. Potkuri on ilmeisesti laskettu 75 hevosvoiman mukaan, mitä ei todellisuudessa tarvita mihinkään uppoumaveneessä. Runkonopeuteen pitäisi riittää jotain 15 -25 hp väliltä. Veneen historiasta löytyvien merkintöjen mukaan se on aikanaan 1960-luvulla kulkenut 9 solmua Volvo-Pentan pienemmillä bensa-petrolikoneilla.


Taitaa todella olla liian pieni potkuri, kaverilla on hieman lyhyempi Timperin tekemä summalainen jossa 50hv BMW'diesel, se kulkee kaasu pohjassa yli 10 kn gps mukaan.
Siinä on kokoluokkaa 20x70 cm "taso" perässä, ikäänkuin 8" lankunpätkä peräsimen yläpuolella.
kuluttaa kuuulemma 5 kn nopeudella litran tunnissa, oli kruisaillut saimaalla hissukseen.

Uutta tarkempaa kulutuslukemaa Mary III , tuntimittariin kertynyt 29h, tankkasin Dirhamissa (1,35)
52l joten kulutus on todella kohtuullinen, jonkinverran paluita kotiin tuulen kokonaan loputtua, enin neljäntenä "purjeena" että kulkis edes vähän kun on tuullut niin vähän.

Northling
Viestit: 2697
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Puuveneen moottorigallup

Viesti Kirjoittaja Northling » 18.09.2014 11:00

Moro

Tässä olis SuurScylla Ottilianan specsit:

Runkotyyppi: Pitkäkölinen limilautainen Colin Acher/ReidningsKöyte Double-ender purjevene
Suunnitelija: Björn "Nalle" Nyberg, Sådö:n Veneveistämö 2003 B & J-E Nyberg
Paino: n. 7000kg kölipaino 2400 kg lyijyä
Runkopituus 10,60 Vesilinja 8,45, kokonaispituus 12.6m
Leveys: 3,5m
Syväys 1,55
Moottori: Yanmar JH3E 40 hp Kytkin KM3P4
Kolmilapainen propeli (mittoja en muista)
Marssinopeus: 6 solmua
Marssikierrosluku: n. 2800 rpm
Huippunopeus: 9,3 solmua purjeilla, koneella 7,2 Kn
Kulutus: n. 2,2 l/h
Masto 14,0
Kutteritakiloitu
Purjepinta-ala 65 m2 (North Sails)

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1186
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Puuveneen moottorigallup

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 18.09.2014 15:03

Vielä m/b Chouanin potkurista. Huomaan kesällä kirjoitelleeni koneen kovista ajokierroksista. No, se homma meni sitten ihan pieleen ja uusiksi, kun sain tarkistettua kierrosluvut mekaanisella laskurilla suoraan kampiakselin päästä.

Elikkä nyt on niinpäin, että kone ei otakkaan yli 3000 rpm kierroksia. Huiput jää noin 2750, ja silloin mennään max 7,5 -7,8 kn. Ja näin ajaessa alkaa pakosarja hehkua punaisena.. Vaikuttaa siltä, että kone ei saa riittävästi ainetta, koska tulpat käyvät vaaleammaksi kun päästelee isolla kaasulla. Talvella täytyy ottaa tankki irti ja pyöritellä moskat pois, sekä käydä muutenkin koneen sisäkalut läpi. Venttiilit nyt ainakin pelaavat oikeilla välyksillä. Saattaisi olla, että kevyempikin potkuri olisi kokeilemisen arvoinen. Kaikenkaikkiaan potkurikysymys jäänee nyt hautumaan, sillä vene kulkee mukavaa matkanopeutta 6,5 solmua rauhallisella käynnillä ja kohtuullisella 0,74 litraa/nm (eli noin 4.8 litraa / h) kulutuksella.

Ja vielä "varoituksen sana": Bilteman kierroslukumittari ei sovellu moottorin pyörimisnopeuden mittaamiseen. Se näyttää jotakin muuta, en tiedä mitä.. :)

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 695
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Puuveneen moottorigallup

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 26.10.2014 17:19

Hitto kun en ole tarkkoja mittauksia koskaan tehnyt, mutta noin summanmutikassa Summanmutikan arvot ovat tässä:
- pituus 8,6 m
- leveys 2,5 m
- syväys 0,6 m
- uppouma 2,5 t (?)
- moottorina VP 2003T (43 hv)
- kolmilapainen potkuri
- mukava marssivauhti 7 solmua (1900 rpm)
- mitatut huiput karvan verran alle 12 solmua (hiukka yli 3000 rpm kaiketi)
- kulutus marssivauhdilla ehkä 2-3 l/h

late p51
Viestit: 79
Liittynyt: 01.11.2009 7:55
Paikkakunta: 06950

Re: Puuveneen moottorigallup

Viesti Kirjoittaja late p51 » 26.10.2014 19:46

- Pituus 10,2
- Leveys 2,8
- Veistäjä Liljeberg -67
- Huippu 15 s / n.1800 r
- Matkavauhti n.11 s / n.1400 r
- Fordson Supermajor 54 hv


Nopeudet gps:llä , kierrosluvut jotain sinnepäin mittarista

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Puuveneen moottorigallup

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26.10.2014 21:28

Summalainen rosterivahvisteinen sotanorsu Dejah Thoris 10,4 x 3,3 tai 4. Punnittua painoa vesiltänoston jälkeen 6,55t. Moottori Sisu-Valmet 420D 75hp (toinen lähde 85hp). Huiput 9-9,5s/2100rpm marssivauhtina fiilingistä riippuen 6,5-8s, useimmiten matka-ajossa 1250-1350rpm eli 7,5s kahtapuolen. Kauden keskikulutus aika jetsulleen vuodesta toiseen 4,5l/h. Alkuperäisen työpotkurin vaihdon jälkeen kulutus putosi reilut 2,5 l/h joten kyllä mepran pojat laski potkurin kohdilleen ja potkuri maksoi hyvinkin itsensä ensimmäisenä kesänä ja vähän jäi säästöönkin puhumttakaan siitä että melutaso aleni ja matkustusmukavuus parani kierrosten laskemisen myötä. Aikaisemmin 7,5s vaati 1650-1700rpm
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Oqu
Viestit: 226
Liittynyt: 16.06.2010 22:15
Paikkakunta: Turkkune

Re: Puuveneen moottorigallup

Viesti Kirjoittaja Oqu » 27.10.2014 10:03

Veli-Matti, voitko kertoa tarkempia tietoja tuosta potkurista? Meidän Meriitta on mitoiltaan lähes identtinen veneesi kanssa, ja olen miettinyt siihen uutta potkuria vanhan alkuperäisen tilalle..
Kaikki paitsi hyvä kyllästys on turhaa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Puuveneen moottorigallup

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 29.10.2014 9:47

Helpoiten potkurin koko selviaa kun soitat Mepralle ja annat tarkat veneen tiedot sinne sillä vene on tälla hetkella muutaman tuhannen kilometrin paassa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

matti
Viestit: 2043
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Puuveneen moottorigallup

Viesti Kirjoittaja matti » 15.11.2014 10:06

Sopinee tähän topikkiin;
Joskus ostanut (kun halvalla sai) kummiveneen purjeveneen yhteysveneeksi-ei ole ollut käyttöä kulkenut kassissa mukana, viime kesänä ostin siihen Suzuki 2,5 hv koneen, joka sekin kulki koko kesän lootassa käyttämättömänä.
Nyt syksyllä laitoin vesille Poju Suntio-mallisen 5m pitkän soutuveneen (näkyy osittain maston säilytyskuvassa roikkumassa katoksen orresta(että alle mahtuu toinen vene))johon vas takapartaaseen tukiklossin, että koneen saa kiinni.
Kävin viikolla kalastelemassa (ei edes tärppiä virveliin, verkossa muutamia ahveneita ja siikoja)
Aamulla klo 9 lähdin rannasta tankkauksen jälkeen, katsoin kellosta, klo 12.15 tankkasin uudelleen, kone oli ollut käynnissä koko ajan, alkumatka 20 min verkonlaskuun kevyttä matkavauhtia, senjälkeen uistelua, rannoilta heittelyä, kone tyhjäkäynnillä. Katsoin käyttöohjekirjasta eilen; tankkitilavuus on 0,9 l 8o
Pidän kulutusta kohtuullisena! :))
Melko mukava käsitellä, paino 13 kg, joskus joutunut tosin vetäseen narusta toisen kerran, normaalist ekalla käyntiin.

Vastaa Viestiin