Sivu 1/2

Kråkö HT projekti

Lähetetty: 07.07.2014 16:35
Kirjoittaja CMK77
Terve!

Tämmöinen tuli ostettua noin viikko sitten

Kuva

Se on melko huonossa kunnossa (Ei näyttänyt niin huonolta kun kävin katsomassa, en tiedä millä silmillä katsoin sitä!).

Jokaiseen saumaan, rakoon jne on työnnetty sikaflexiä niin paljon kun vaan mahdollista joka on taas johtanut siihen että pontti on murtunut monessa laudassa, tietyt kohdat on läpimärkiä ja lahonneita.

Suurin murhe on kuitenkin se että melkein kaikki kaaret on poikki ja näyttää siltä että sitä on käytetty kuitenkin sillä seurauksella että vasen kansi on irronnut rungosta ja oikea kylki on irronnut takalaudasta. Tätä on yritetty korjata niin kuin näkyy kuvista. Samaan aikaan on luultavasti laitettu sikaflexit saumoihin ja kannen reunoille oli laitettu kumilistaa peittämään kauneusvirheet. Tämä lähti irti jo ennen kuin vene tuli pois trailerista.

Köli näyttäisi olevan myöskin hieman notkollaan ja tasot etupenkkien takana pitäisi vissin olla suorassa...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Nyt on kysymyksenä se että miten saan rungon takaisin alkuperäiseen muotoonsa jotta voisin vaihtaa kaaret?

Olen miettinyt että jos poistan vanhat korjaukset (15mm lista perälaudan vieressä, "takakansi" ja vasemmassa kannessa oleva korjaus joka on tehty 5mm paksummasta laudasta kuin alkuperäinen!) ja laitan kuormaliinat noin neljässä paikassa veneen ympäri niin saisinko sen puristettua oikeaan muotoonsa? Pitäisikö käyttää tunkkia ja painaa köli oikeaan muotoon? Teenkö sen kun ylärakenteet on vielä paikoillaan?(silloin näkisin että raot menisi kiinni->vene oikeassa muodossa?)

Pitkä tarina tuli ja lisää löytyisi mutta jos aloitetaan tällä ja lisää kuvia saa pyytämällä jos se auttaa :)

Neuvoja kokeneimmalta kaipaisin, Jape ja kaverit kommentoika!

Tämä on siis ensimmäinen puuveneeni :)

-Karlsson

Re: Mahonkinen HT kaipaa apua!

Lähetetty: 09.07.2014 11:58
Kirjoittaja JLomotoristi
Tere Kotkast,
kauniin veneen olet ostanut. Kova työ siinä on, että saat sen vesille.
Oletko miettinyt, että kysyisit ottaako alan oppilaitos työn tehtäväkseen? Kotkassa esim. EKAMI/Veneenveistolinja voisi olla kysymisen arvoinen paikka.Yhteystiedot löydät netistä...
Yst.terv JLo -motoristi, Kotka -FIN
(4,6m mahonkinen avovene m/60)

Re: Mahonkinen HT kaipaa apua!

Lähetetty: 09.07.2014 14:28
Kirjoittaja CMK77
Se voisi olla varteenotettava vaihtoehto.

Olen jo ehtinyt purkaa sitä jonkun verran, lisää virityksiä löytyy koko ajan. Esim. takakansi oli tehty viidestä mahonkirimasta, ne eivät olleet edes liimattuna yhteen vaan löysästi päällekäin ja tietysti reilusti sitä sikaflexiä tiivistämään ylhäällä(Ei ollut tiivis). Tai oikeastaan mahonkirimat oli loppunut kesken joten viimeinen "palikka" oli tavallista kuusilautaa.
Kuva


Taidan yrittää vielä jonkin aikaa itse ja katsoa mitä lopputulos on, minulla ei ole kiire saada se vesille ja avovaimolle lupasin 2020! :-)

Lisää kysymyksiä tulee jossain vaiheessa mutta antakaa ehdottomasti vinkkejä, ideoita jne

Re: Mahonkinen HT kaipaa apua!

Lähetetty: 09.07.2014 15:43
Kirjoittaja venealeksi
Moi.

Aikamoinen työmaa sulla.
Pari asiaa pistää silmään kuvista.

Niitit on löysällä siinä missä kaari on poikki.
Todennäköisesti ulompi lauta on pehmeä ja niitti on vetänyt naulan kannan puuhun aika syvään.
Villi arvaus on että voipi olla että tarvii vaihtaa lautaa tuonne.

Peräpeilistä päätellen vene on ollut hetken maissa ja puu on tosi kuivaa.

Remppa vois kulkee vaikka seuraavasti:
- Ota risa kansi pois.
- Vaihda kaaret.
- Tee kansi.
- Kyllästä & pintakäsittele.
- Laita veteen.

Kun kölipuu taas saa kosteutta vedessä oltuaan se voi alkaa korjaamaan muotoaan.
Toi vääntymä on kohdasssa josta venettä tuskin on tuettu joten vääntymä voi johtua kölipuun kosteuselämisestä.
Jos ei kesässä oikene niin voit tehdä toisen vaiheen korjauksen ja koittaa vääntää kölipuuta tai vaihtaa sen.

Jos kölipuu on mätä niin voihan sitä lähteä korjaan tietty samointein.

Aleksi

Re: Mahonkinen HT kaipaa apua!

Lähetetty: 09.07.2014 20:07
Kirjoittaja IlkkaL
Aleksin luettelosta jäi puuttumaan toimenpiteet perälaudalle. Vesirajan alapuolelta halki olevaa lautaa ei tuolleen voi jättää. Vähimmillään siitä pitää ottaa halkeama puhtaaksi ja liimata se kiinni, jos nyt ei muita toimenpiteitä tarvitse. Yhdestä ulkopuolen kuvasta ei paljoa voi päätellä.

Re: Mahonkinen HT kaipaa apua!

Lähetetty: 10.07.2014 8:11
Kirjoittaja CMK77
Rako perälaudassa oli myöskin täytetty sikaflexillä, kaikki kohdat jossa näkyy puu on ollut sen peitossa mutta olen yrittänyt poistaa sitä joka paikasta josta olen löytänyt sitä.

Perälauta saattaa mennä vaihtoon, täytyy katsoa missä kunnossa se on kun purkaa sen, yläreuna täytyy ainakin vaihtaa koska se on murtunut kulmista.

Ennenkuin lähden vaihtamaan kaaria niin minun täytyy saada se runko oikeaan muotoonsa, se on tällä hetkellä isoin huolenaiheeni. Kun vaihtaa kaaria niin niitaanko ne kiinni myöskin niihin lautoihin jotka menevät vaihtoon ja poistan niitit uudestaan sitä muka kun vaihdan lautoja sitten myöhemmin vai jätänkö ne laittamatta? Jos ensimmäinen vaihtoehto niin täytyykö niitit vaihtaa isompaan kun on vaihtanut lautaa?

Kai tämä homma jossain vaiheessa selkenee :D

Kiitos palautteesta!

Re: Mahonkinen HT kaipaa apua!

Lähetetty: 12.07.2014 8:53
Kirjoittaja matti
Aleksin pääpiirteiseen listaan täydennystä
1. Kone ja vetolaite irti (helpottaa remonttia paljon)
2. tuet päihin ja painoa sisälle keskiveneeseen, että kissanselkä oikenee ja muoto palautuu (näkyy olevan pohjatukkien päät irti laudoituksesta)
3. irroita kaaret, uudet laminoitua saarnea kuten Ilkan veneeseen
peräpeilin voi jopa onnistua korjaamaan ajamalla halkeaman puhtaaksi jyrsimellä ja liimaamalla epoksilla listan uraan,
älä niittaa vaihdettaviin lautoihin

Re: Mahonkinen HT kaipaa apua!

Lähetetty: 15.07.2014 20:38
Kirjoittaja ADAMAS
Hieno vene,hipasee ongelmat omaanikin,saako Matti tuota laminoitua saarnia ostaa jostain?kuin se on laminoitu ja millä?

Re: Mahonkinen HT kaipaa apua!

Lähetetty: 15.07.2014 21:17
Kirjoittaja IlkkaL
Pointti saarnen laminoinnissa näkyy Tiedemannkryssarea koskevassa ketjussa. Siis kaarten laminointi tehdään paikan päällä tarvittavaan muotoon. Veneeni tapauksessa, kun teräskaaret ovat pitäneet rungon oikeassa muodossaan, laminoinnin voi tehdä suoraan runkoa vasten.

Tarvitaan hyvälaatuista suorasyistä ja oksatonta saarnea, se leikataan liuskoiksi jotka taivutetaan oikeaan muotoon ja liimataan kaareksi. Työn kulku riippuu mm. käytettävästä liimasta ja tapauksesta muutenkin, miten tukeminen esim. kannattaa tehdä. Työ tekijäänsä neuvoo.

Vaihtoehtona on pasuttaminen, mutta laminoimalla saa vahvemman lopputuloksen, ja kaari pitää muotonsa irrotettunakin paremmin kuin pasutettu.

Re: Mahonkinen HT kaipaa apua!

Lähetetty: 15.07.2014 22:13
Kirjoittaja pellamo
Tuon levyisillä/paksuisilla saarnikaarilla on just yhtäpaljon virkaa ovatko ne sitten laminoituja vai höyrytettyjä.
Niin että yhtä hyviä ovat molemmin konstein taivutettuina.

Re: Mahonkinen HT kaipaa apua!

Lähetetty: 15.07.2014 22:58
Kirjoittaja CMK77
Koska minun tapauksessa kansi lähtee irti niin pasutus kuulostaa helpommalta ratkaisulta kuin laminointi. En tiedä kannattaako laittaa paksummat kaaret samalla vai ei?

Rupesin myöskin suoristamaan runkoa, teen vähän kerralla jotta ehdin reagoida jos jotain ei näyttää hyvältä mutta tähän asti on mennyt parempaan suuntaan. Vähän täytyy muokata miten hihnat puristaa kylkeä vastaan.
Kuva

Olen myöskin jatkanut purkaamista, etukannesta imuroin melkoisen palan irti. Tässäkin oli reilusti sikaflexiä välissä ja puu oli vieläkin ihan märkä vaikka vene on ollut vuosia maan päällä pressun alla. En tiedä sitten onko pressu pettänyt.
Kuva

Tämmöistä tällä kertaa, seuraavaksi lisää purkutyötä ja kaarihallin laittoa.

Re: Mahonkinen HT kaipaa apua!

Lähetetty: 16.07.2014 6:25
Kirjoittaja matti
Senvuoksi ehdotin laminoituja; koska kuten kuvasta näkee alkup kaaret ovat poikki /tai jo revenneet ulkopinnaltaan jo taivutusvaiheessa(voi olla huonoa matskua), niin ohuemmat lamellit taipuvat helpommin ja niihin jää vähemmän sisäisiä jännitteitä joka aikaa myöden aiheuttaa uusia murtumia, etenkin kun mielessäni oli, että kaaret tulee tehdä paksummat jolloin em korostuu!
Olen tehnyt vastaavaan, hieman pienempään veneeseen takaosan kaaret kahdesta päällekkäin olevasta lamellista pasuttamalla, on suuri ero onko puu tuossa jyrkähkössä mutkassa 10 vaiko 20mm

Re: Mahonkinen HT kaipaa apua!

Lähetetty: 16.07.2014 7:51
Kirjoittaja CMK77
Miten paljon enemmän töitä sitten on jos päätyisi laminointiin?

Re: Mahonkinen HT kaipaa apua!

Lähetetty: 16.07.2014 11:19
Kirjoittaja venealeksi
Jos on apumies ja pasu niin höytytetyt kaaret tulee helpommin.
Yksin tehtynä on hiukan hankalaa saada kaari aivan pohjaan tiukassa mutkassa ellet ole rutinoitunut tekijä.

Jos taas teet yksin niin laminoidut kaaret on helpommat. Voit laminoida ne helposti yksinkertaisessa jigissä johon mittaat muodon pahvinpalalla veneestä. Ja asennuksessa kaari istuu paikoillaan helposti pienellä puristimella kun ruuvaat tai niittaat sen paikalleen.

Aleksi

Re: Mahonkinen HT kaipaa apua!

Lähetetty: 16.07.2014 19:05
Kirjoittaja ADAMAS
jeps,kiitos mun puolesta tieto iskusta kaikille osallistujille.jotenki tuntuu kuiten että mieluusti kallistuisin tuohon laminoituun ajatuksella et jos laitetaan höyrytettu kaari ja laminoitu kaari(nyt ku ymmärsin kuin se tehdään,thanks I)vapaana pöydälle,höyrytetty luultavasti pyrkisi oikeamaan omia aikojaan.laminoinnin ymmärrän kun tehdään esim.kaarevia liima puupalkkeja,ni pitävät jännitteen uskomattoman hyvin.erilliset liuskat ku liimataan kaarelle ja yritetään taivuttaa suoraksi,vaatisi toisen liuskan lyhenemisen ja toisen pitenemisen jotta näin tapahtuisi.se on sit liiman pitävyydestä kiinni.hienoa!