Vaneriveneen maaliongelma

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Maasai51
Viestit: 50
Liittynyt: 22.08.2013 13:00

Re: Vaneriveneen maaliongelma

Viesti Kirjoittaja Maasai51 » 27.06.2014 9:29

Joo järvi on syrjäinen ja rauhallinen ja siellä näkee harvoin muita ihmisiä. Nykyään kärrään painavampia kamoja sinne eräkärryllä (kts. Youtube), mikä vähän helpottaa. Oheinen purjedory tuli tehtyä huonosti ja alkaa jo lahota, aion tehdä samalla mallilla soutuveneen verkkoveneeksi. -Täällä pohjoisessa asuessa ei pääse erikoisliikkeisiin kyselemään ja ostamaan venemaaleja vaan ne täytyy tilta verkkokaupasta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

aaltosa
Viestit: 81
Liittynyt: 02.06.2006 10:12

Re: Vaneriveneen maaliongelma

Viesti Kirjoittaja aaltosa » 27.06.2014 10:55

Warjo kirjoitti:Eipä taida kylläste mennä liimasauman läpi vanerissa. Nykyiset vanerit on liimattu fenolihartsilla, joka on kosteuden- ja säänkestävä liima.
Jos edes sen päällimmäisen viilun saa kyllästettyä kunnolla, ja pidetään huolta, että vanerilevyjen saumoista tai päädyistä ei vesi pääse sisään, niin eikö se riitä? Eihän vesi niihin sisempiin viiluihin muualta pääse, ja kylläste huolehtii pintaviilusta. Vai jääkö minulta tässä jotain ymmärtämättä?

Maasai51
Viestit: 50
Liittynyt: 22.08.2013 13:00

Re: Vaneriveneen maaliongelma

Viesti Kirjoittaja Maasai51 » 27.06.2014 11:15

Hempelin neuvojen mukaan aion purjehduskauden jälkeen poistaa vanhat maalit ja pohjustaa Hempelin Sealerillä, siihen Light Primer ja pintaan Brilliant Glass. Ne on tarkoitettu vesilinjan yläpuolelle, mutta meinaan vetää veneen rantaan telille joka kastelun jälkeen. Underwater Primerin ja Antifoulingin menekit veti vanhan pään (63 v.) kovin sekaisin - mun olis pitänyt kiireessä laskea jokaisen panelin pinta-alat erikseen. Nyt oli Värimaailmassa Hempelin alea, tein tilauksen ja tallustelen tänän taas järvelle. Siellä vaimon grilli odottaa mun tuomia pihvejä - tähän asti on joka päivä syöty kalaa...

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Vaneriveneen maaliongelma

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 27.06.2014 11:56

:)) "Taas kalaruokaa...!" Kuulemma aikoinaan oli Tornionjokilaaksossa sellainen sääntö, että rengeille ei saanut syötää lohta enempää kuin kolmena päivänä viikossa.

Vaneriveneen kyllästyksen mahdottomuudesta aina kirjoitellaan, mutta toisaalta voisi kuvitella, että kun vanerin reunoissa ja viiluissa on esim pellavaöljyä, niin ei sinne sitten vesi mene. Sehän on puunkyllästyksen koko idea, suojataan ne kohdat jollain, niin ettei sinne mahdu vettä puuhun.

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Vaneriveneen maaliongelma

Viesti Kirjoittaja Northling » 27.06.2014 13:27

Moro

Mietiskelin tässä että mikä olisi hyvä vertauskuva vanerin kostumiselle...
(tämä nyt sitten on tällaista teoreettistä pohdintaa)

Voisko sitä verrata vaikka muovipussiin, jossa on kuivia jauhoja?
Kaikki on hyvin niin kauan kuin pussissa ei ole yhtään reikää.
Mutta pistäppä pussin pohjaan yksi pieni neulanreikä ja upota pussi veteen. Koko jauhomäärä kastuu kapilaarisesti aika nopeasti.
No koitappa sitten kuivata sitä jauhoa avaamatta pussia... eipä kuivu, vaan alkaa pilaantumaan.

Jos se jauho onkin kasteltu jollain öljyllä läpi ja sitten pistät reikäisen pussin veteen, eipä ime jauho enään vettä kuin ehkä ihan paikallisesti reiän kohdalta.

No mites sitten vaneri? Periaatteessa hyvin liimattu Marine Grade vaneri, jonka liimasaumat onvat vedenkestäviä ei päästä vettä läpi liimakerroksesta (ainakaan paljoa). Mutta kun liimakerros ei puupinnan takia olekaan aivan tasapaksu, niin sieltä täältä vettä imeytyy aina seuraavaan viiluun ja sen haihtuminen poispäin on toooodella hidasta!

Mites sitten se epoksi kyllästys. Sama ongelma kuin jauhopussin kanssa. Epoksi ei imeydy kovinkaan syvälle puuhun vaan toimii enempi kuten se muovipussi. Ei mielestäni paras ratkaisu suomen oloissa. Varsinkin jos naarmusta päässyt vesi jäätyy puussa.

Sinun tapauksessa jos aiot säilyttää venettä kuivilla niin mitää antifoulikeja yms pohjamaaleja ei tarvita, vaan vedät samalla maalilla koko paatin ympäri...

Nortti

PS. piti muuten sanomani Maasaille että tosi nätti paatti sulla eikä ole hassummat harrastusympäristötkään!
Viimeksi muokannut Northling, 27.06.2014 19:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Vaneriveneen maaliongelma

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 27.06.2014 14:18

Aamen. :)

Tuossa on vertaus, jonka haastaminen vaatii jo Väinämöisen lahjat. Toivottavasti joku joskus kirjoittaa tuon johonkin alan oppikirjaan :))

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Vaneriveneen maaliongelma

Viesti Kirjoittaja Warjo » 27.06.2014 16:48

aaltosa kirjoitti:
Warjo kirjoitti:Eipä taida kylläste mennä liimasauman läpi vanerissa. Nykyiset vanerit on liimattu fenolihartsilla, joka on kosteuden- ja säänkestävä liima.
Jos edes sen päällimmäisen viilun saa kyllästettyä kunnolla, ja pidetään huolta, että vanerilevyjen saumoista tai päädyistä ei vesi pääse sisään, niin eikö se riitä? Eihän vesi niihin sisempiin viiluihin muualta pääse, ja kylläste huolehtii pintaviilusta. Vai jääkö minulta tässä jotain ymmärtämättä?
Kyllähän se vesi ja kosteus yleensä hakeutuu päätysaumoista vanerin sisään, ei pintaviilusta, ellei sille satu jotain vahinkoa. Siksi mielummin vanerin "kapselointi" vesitiiviiksi.
Northling kirjoitti:Moro
No mites sitten vaneri? Periaatteessa hyvin liimattu Marine Grade vaneri, jonka liimasaumat onvat vedenpitäviä ei päästä vettä läpi liimakerroksesta. Mutta kun liimakerros ei puupinnan takia olekaan aivan tasapaksu, niin sieltä täältä vettä imeytyy aina seuraavaan viiluun ja sen haihtuminen poispäin on toooodella hidasta!
Nortti
Kyllä tämänpäivän vanereissa viilukerrokset ovat käytännössä tasapaksuja, vai kuinka suurta eroa tarkoitat? Samoin liimakerrokset ja miten eripaksuinen liimakerros vaikuttaisi veden läpäisyvyyteen?
Miten iso ero liimakerroksessa pitäisi oll, että sillä on merkitystä?
Raudassa ei ole raha hukassa...

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Vaneriveneen maaliongelma

Viesti Kirjoittaja matti » 27.06.2014 18:10

Moni tuntuu olevan sitä mieltä, että vanerin liimasaumat ovat veden/öljyn pitävät? (tosin mainitaan vaneri luokitelluksi)
Kyllähän ne ovat veden kestäviä, mutta siitä vedenpitävyydestä voisin olla eri mieltä.
Pitäisi testata, luulen,että pellavaöljykylläste menee läpi vanerin, jossei heti, niin melko nopeasti, ainakin mitä olen vaneria kyllästänyt, niin se määrä mitä vetää kyllästettä ei todellakaan voi mahtua siihen päällimmäiseen viilukerrokseen.

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Vaneriveneen maaliongelma

Viesti Kirjoittaja Northling » 27.06.2014 18:43

Warjo kirjoitti: Kyllä tämänpäivän vanereissa viilukerrokset ovat käytännössä tasapaksuja, vai kuinka suurta eroa tarkoitat? Samoin liimakerrokset ja miten eripaksuinen liimakerros vaikuttaisi veden läpäisyvyyteen?
Miten iso ero liimakerroksessa pitäisi oll, että sillä on merkitystä?
Tarkoitan sitä että koska puu on kuiduista rakennettu ja faneriviilusorvilla tukista höylätty, niin kun tälläistä kuituista materiaa ristikkäin liimataan, niin vaikka viilujen väliin levitettäisiin tasapaksu kerros liimaa, niin sen paksuus kuituisen materiaalin välissä vaihtelee (myös imeytymisestä johtuen) ja kohdissa joissa ristikkäset kuidut puristuvat yhteen varmasti kosteus tai kylläste siirtyy seuraavaan viilukerrokseen.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Vaneriveneen maaliongelma

Viesti Kirjoittaja Warjo » 27.06.2014 20:16

Northling kirjoitti:
Warjo kirjoitti: Kyllä tämänpäivän vanereissa viilukerrokset ovat käytännössä tasapaksuja, vai kuinka suurta eroa tarkoitat? Samoin liimakerrokset ja miten eripaksuinen liimakerros vaikuttaisi veden läpäisyvyyteen?
Miten iso ero liimakerroksessa pitäisi oll, että sillä on merkitystä?
Tarkoitan sitä että koska puu on kuiduista rakennettu ja faneriviilusorvilla tukista höylätty, niin kun tälläistä kuituista materiaa ristikkäin liimataan, niin vaikka viilujen väliin levitettäisiin tasapaksu kerros liimaa, niin sen paksuus kuituisen materiaalin välissä vaihtelee (myös imeytymisestä johtuen) ja kohdissa joissa ristikkäset kuidut puristuvat yhteen varmasti kosteus tai kylläste siirtyy seuraavaan viilukerrokseen.

Nortti
Ok, nyt ymmärän, mitä tarkoitit. Epäilen kyllä silti kovasti, tuota mainetsemaasi yhtälöä. Tämän päivän vanerilaatu on huomattavasti parempaa, kuin esim. 70-luvulla.
Ennen vanhaan tämän päivän perusvaneria kutsuttiin vesivaneriksi, juurikin tuon nykyisin käytössä olevan liiman takia, jota ei aiemmin perusvanerissa käytetty.

Ja saanen lainata "allekirjoitustasi", tämä on vain oma mielipiteeni :))
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
RAKNAROK
Viestit: 150
Liittynyt: 23.05.2014 16:32

Re: Vaneriveneen maaliongelma

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 28.06.2014 1:16

Jokanen saa omasta mielestään tietää mitä tietää, Mutta jos vanerin peruskyllästyksellä ei ole mitään väliä niin miksi alan huiput satsaa levyveneiden pohjustamiseen enempi kuin pintaan? Monet sitä mieltä että pinta uusitaan,kiillotetaan,yms useesti mutta runko sen alla on tekiänsä armoilla...
Veistellään Mitä Veistellään :-)

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Vaneriveneen maaliongelma

Viesti Kirjoittaja matti » 29.06.2014 8:12

Maasai51 kirjoitti:En tosiaan kyllästänyt vaneria. Laadusta en tiedä, mutta se on venevaneria, josta meillä Tenon varrella tehdään jokiveneitä.
Luin uudelleen alusta asti.
Minulla on mielikuva, että jokiveneet tehdään havuvanerista???????
Mikään havuvaneri EI OLE LUOKITELTUA VENEVANERIA
Jos veneesi on tehty havuvanerista sen maalattu pinta tulee aina halkeilemaan. 8\ Mistäkö tiedän, kokemuksesta. 8|
Ainoa tapa jolla voit saada halkeilemattoman maalauskelpoisen pinnan havuvaneriin on pinnoittaa se lasikankaalla epoksia käyttäen.
Jos tilanne on em, älä tuhlaa aikaasi ja maaleja uudelleen maalaukseen, vaan anna olla tämä kesä ja tuo ensi talvena kelkalla vene lämpöiseen tilaan jossa poistat maalit ja pinnoitat vanerin.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Vaneriveneen maaliongelma

Viesti Kirjoittaja Mile » 02.07.2014 11:15

Nyt tuli pakottava tarve kommentointiin.

Näillä sivuilla sarjassa "V-M-Testaa" muistaakseni kyseinen herra kertoi onnistuneensa saamaan kyllästeen menemään vanerin läpi - en itse olisi muuten uskonut.

No ne fenoliliimafilmit on kyllä veden kestäviä mutta melko ohuita joten ei ne täysin läpäisemättömiä ole.

Hartseista epoksi on se aikkein vesitiivein ja siksi sitä käytetään sulkukerrosmaaleissa suojaamassa muovisia lasikuituveneitäkin lasikuiturokkoa vastaan. epoksiprimereistä näiden kohdalla puhutaan. Näillä praimereilla on kaksi tehtävää, sekä tarttua alustaan että antaa pintamaalille hyvä tartunta ja se vielä tärkeämpi - tehdä vesieristys joka estää veden imeytymisen veneen runkoon.



Jokiveneitä tehty myös paljon koivuvanerista ja toimii siinä hyvin . Ei se koivukaan mitään luokiteltua venevaneria ole. Mutta WBP eli kestää keittämistä eli on tehty samoilla liimoilla kuin ne venevaneritkin.

Mutta suurin ero WBP liimattujen koivu ja havuvanerien välillä on yleensä se että havuvanereissa viilut on paksuja , n. 3 mm kun taas koivuvanerissa 1.2 mm tai vielä ohuempia kuten lentovanerissa. Mitä ohuemmat viilut, sitä hillitymmin turpoaa ja vähemmän halkeilee.


Pellavalla kyllästys ja öljymaali pintaan on avian toimiva ratkaisu, ja kuten todettu epoksi + kovat maalit on se toinen vaihtoehto.

Bilteman sealerista ei ole muuta kokemusta kuin klapikatoksen katevanerissa. Tässä vanhassa sealerissa oli jotakin kiilteen tapaista täyteainetta joka tekee pintaan kerroksen liusketta. Testipalassa pellavalla kyllästetyssä osassa pinta kesti monta vuotta kauemmin, oli lähes ok vielä kun toinen puoli niin laho että koko vaneri päätyi kokkoon.
Mile

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Vaneriveneen maaliongelma

Viesti Kirjoittaja matti » 03.07.2014 8:01

Tämä topikki johti ajatuksen menneisyyteen; pikkupoikana näin kun sukulaismies rakensi suunnnittelemansa vaneriveneen (tuulilasi/perämoottori)Kotkassa, vuosi, jotain 63-65?, jos muistan oikein, niin maalasi sen miranolilla??, peräpeili on lakattua mahonkia.
Vaneri on mahonkivaneria, saattaa olla jopa Hondurasmahonkia?
Veneen maalissa/maalauksessa ei tietoni mukaan ole ollut mitään ongelmia.
Pari vuotta sitten omistaja tuhkattiin ja viime vuonna perikunta möi veneen (jonnekin sisämaahan-ehkä Lahteen?).
Em esimerkin perusteella laadukkaasta vanerista rakennettu ja pedanttisesti huollettu vanerivene kestää "isältä pojalle" :)

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Vaneriveneen maaliongelma

Viesti Kirjoittaja matti » 12.07.2014 18:41

pikatesti, tehty vko sitten;
15mm havuvaneri johon n 25mm korkea allas rimasta epoksilla päälle se täyteen kyllästettä, vrk kuluttu allas tyhjä(ilmeisesti vuotoa), lopputulos
https://db.tt/76Du4yXh" onclick="window.open(this.href);return false;
kylläste mennyt kahden liimakerroksen läpi, alapinnan kylläste mennyt reunan ympäri läpi altaan seinämien? olisi pitänyt pinnoittaa altaan seinät ettei kylläste olisi imeytynyt niihin/niistä läpi

Toinen testikpl, josta ei ole kuvia oli 9mm neliviiluinen vaneri, johon samalla tavoin altaaseen kyllästeliuos, oli ma-la allas puolillaan, poikkisahauksen jälkeen havaittavissa samoin, että kolmas viilukerros saanut öljyä itseensä

Jokainen voi vetää omanlaisensa johtopäätöksen

Vastaa Viestiin