Sivu 1/1

Mahonki veneen historia hukassa... Tiedätkö veistäjää?

Lähetetty: 05 Touko 2014 19:13
Kirjoittaja kimhh
Nyt tarvittaisiin apua veneen historian, valmistajan ja muidenkin tietojen osalta. Pit. n. 7.50 lev. 2.50 mahonkia.

Re: Mahonki veneen historia hukassa...

Lähetetty: 05 Touko 2014 20:11
Kirjoittaja IlkkaL
Onpa kivan näköinen vene!

Tuulilasin kehys on kuin suoraan M&A Seppälän veistämön Kirkestä. Vaan Kirke on limisaumainen ja paljon pienempi tyyppi... Olisiko joku veistäjä rakentanut yksittäiskappaleen?

Re: Mahonki veneen historia hukassa...

Lähetetty: 10 Touko 2014 10:13
Kirjoittaja kimhh
Kyllä tuulilasin malli on saman tyyppinen. muita vihjeitä ei oikeastaan ole. Katsastus tarra löytyy 1982. veneessä ei mitään osia eikä tekniikkaa paikoillaan eikä mukana. joten osatkin kiinnostavat. Historia ja valmistaja olisivat erittäin tärkeitä tietoja.

Re: Mahonki veneen historia hukassa...

Lähetetty: 15 Kesä 2014 09:06
Kirjoittaja ADAMAS
huikeen näköinen paatti,miten projekti siel edistyy??

Re: Mahonki veneen historia hukassa...

Lähetetty: 16 Kesä 2014 16:30
Kirjoittaja kimhh
Vielä aloittamatta,pohjan kunnostuksesta aloitetaan kunhan saataisiin jotakin tietoa veneestä,veistäjästä. Mietin pohjan tekoa laudasta tai vanerista. Riippuu vähän historiasta.

Re: Mahonki veneen historia hukassa...

Lähetetty: 16 Kesä 2014 21:24
Kirjoittaja ADAMAS
just näin,parempi katsoa,kuin katua,omalla kohdallani olen päätymässä lasikuiduttamiseen,vesirajaan asti,mikäli saan täältä urkittua riittävän pitävän ja toimivan systeemin,en tiedä onko sellaista,mutta näillä mennään vielä toistaiseksi.tuntuis että voisi toimia,kunhan sisäpohja saisi riittävästi happea koko ajan.jos voisi sulkea senkin täysin,vois toimia vielä paremmin,mut se ei ole kuinkaan mahdollista.sul näyttää olevan hyvässä iskussa kaikki puu osat mitä on paikoillaan.olispa mullakin toi perälaudan ja kylkien liitoskohta yhtä hyvässä kunnossa.joudun varmaan lyhentään sitä jonkun 5-10 cm,että pääsen terveelle pinnalle.mulla kans historia hakuses,sen tiedän et nimi on adamas ja rekkari A9405 ja raumalta olis kotisin telakkainsinöörin omasta päästä itselleen suunnitellu ja teettäny.no on meillä ainakin sisältöä elämään näiden herkkujen kans;)ollaan kuulolla kuinka asia sielläkin edistyy.olen siksi kiinnostunut,kun tasasaumainen sullaki toi,vaikka varmaan huomattavasti iäkkäämpi syntyjään.mkee ku on noin iso jatuulilasi vene.

Re: Mahonki veneen historia hukassa...

Lähetetty: 17 Kesä 2014 00:43
Kirjoittaja RAKNAROK
Kuiduttaminen on se hautaan saatto puuveneelle! Ikuinen veden kondentoituminen ilman kuivumista ;(

Re: Mahonki veneen historia hukassa...

Lähetetty: 17 Kesä 2014 20:23
Kirjoittaja ADAMAS
RAKNAROK kirjoitti:Kuiduttaminen on se hautaan saatto puuveneelle! Ikuinen veden kondentoituminen ilman kuivumista ;(
Nii,mä uskon tuon kyllä,mitä jos vois jotenki tehdä pelkästään kuitupohjan ja liittää sen kaikkeen muuhun vedenpäälliseen..tiedän kyllä ja hävettää puhukkaan tällaisia,mut kun veneen matkanopeus tulee oleen vain jotai 10-15 solmuu,ni puupohjalla ei enää niin suurta merkitystä.edelliseni oli seppälän tekemä välimalli melaisasta.soli muistaakseni vain 6,5metrinen.vain sen takia,kun normi melaisa on 7,5m.aikoinaan veistäjälle itselleen soittelin ja kyselin hölmöjä.sano et näitä 6,5 metrisiä on tehty vähän ja ihmetteli kun oli vielä alkuperäisellä mercruiserin sisäkoneella.siinä venhossa tuli puuvenemäisyys todella esille isohkoillakin aalloilla,ihan jumalainen vesikulkine.
täs adamaksen pohjassa ei ole lahoa,mut ihme läimäreitä on niinku irtoomassa keskeltä lautaa.joku edellisistä omistajista on viel jopa aloittanu lasikuitutyön urittamalla toisen puolen kyljen vesirajan liepeiltä.muutenki tuntuu nii hurjalta urakalta alkaa lautaa vaihtaan pohjaan,ku vähä joka välistä on se puuvillataimikälie naru lähteny purkautuun.mun nouhau vain ei yllä niin syvälle näis puuveneis:/no mitään peruuttamatonta en ole viel tehny,mut ku on se toine kylki jo uralla pilattu..on se aika voimakas vaihto ehto.

kimille en voi olla kertomatta,et jostain luin et ton tyyppisiin veneisiin tehtäisii valmis muovipohjia..ny tulee puukkoa oikeilta puuvenemiehiltä,mut mut,pakkoha näil on joskus päästä seilaan..kunhan veden päällinen maailma on venhossa ihanaa lakattua puuta 8]

Re: Mahonki veneen historia hukassa...

Lähetetty: 18 Kesä 2014 06:55
Kirjoittaja RAKNAROK
No jos välttämättä haluu olla pohjaloutoja vaihtamatta ja kuidittaa vesirajaan asti niin oon nähnyt laitettavan kapea puulista kiertään koko veneen ympäri kuitusauman päälle... se että on uritettu toinen kylki niin uraa voi tarvittaessa jyrsiä lisää leveys-suunnassa ja upottaa siihen sopiva puulista liimalla kiinni ja kun kuivanut niin höyläys ja hionta kyllästys, pintakäsittely :-)

Re: Mahonki veneen historia hukassa...

Lähetetty: 18 Kesä 2014 10:17
Kirjoittaja Northling
Moro

Niin, ei kuidun alle yleensä mitää urituksia tehdä! Kyllä siinä on taidettu aloittaa ihan normaali saumojen listoitus nimenomaan veneen saattamiseksi vesitiiviiksi ILMAN KUITUA.
Kannattaisi nyt kuitenkin harkita hartaasti ennen sen kuidun laittamista! Sitäpaitsi se kuidutus homma on tosi suuritöinen ja suttavainen. Lopputuloksena ongelmajätettä...
Esim talvisäilytyksessä pakkasessa kostea mahonki kuidun alla muuttuu kukkamullaksi muutamassa talvessa. Mänty kestää pakkasta kosteana paremmin kuin mahonki.

Nortti

Re: Mahonki veneen historia hukassa...

Lähetetty: 18 Kesä 2014 10:34
Kirjoittaja Qubik
Jos jollakki on vielä illuusiota että kuitun altaa kuivuu, jos sisältä on tarpeeks ilmanvaihtoa, niin voin sanoa että ei se saatana kuivuu millään. Mulla on kuitu ulkopuolelta kölista auki noin 10cm pitkältä matkalta, kun siellä oli kiven osuma. Sisäpuolella oon käyttänyt niin lämpöpuhallinta kun kosteudenpoistokonetta viikkotolkulla. Ja edelleen tihkuu vettä sieltä reiasta. Kuha on saanut kehuja kaunislinjasuudesta runsasti ja mua todella harmittaa se kuidutus. Jos en nyt innostuu poistamaan sitä kuitua, niin ainakin otan mitat venesta autocadiin joten on tulevaisuuden varaksi kaunin rungon piirostukset.

Kuidutuksen töömäärä ja materjaalikustannukset ei oo pienemmät, kun asiallisella korjauksella. Ihan oikeesti.

Anteeks kun käytimme aihettaa.

Re: Mahonki veneen historia hukassa...

Lähetetty: 18 Kesä 2014 19:19
Kirjoittaja ADAMAS
No nii,kyl täs ajatukset seilaa laidasta laitaan..ku täs on nortti se uritus on tehty vesirajaa myötäillen eli keulan kohdilla menee useamman laudan poikki,eikä seuraa yksittäistä lautaa???uran malli on niin et sen poikkipinta lähtee nollasta ja syvenee toiselle laidalleHmm..hyviä pointteja,mut mites se sit on kun puuveneen pohjat käsitellään moninaisilla myrkkymaaleilla,eikö ne sitten sulje pintaa samoin ku esim kuidutus??Juu qubic,kyl mä uskon ihan suosiolla et asia varmaan on juurikin näin paha,kuin sen kerrot,lienekkö se pahainen toive-ajattelu saa väliin vallan..tarvii viel istuksia veneen vierel käsi poskella muutamakin tovi ja pohdiskella mille tohtii ruveta..

Re: Mahonki veneen historia hukassa...

Lähetetty: 18 Kesä 2014 21:41
Kirjoittaja kimhh
Veneessä ollut joskus kuitu pohjassa,aivan laho koko vesirajan alapuoli. Menee koko pohja uusiksi. En meinannut kuiduttaa....

Re: Mahonki veneen historia hukassa...

Lähetetty: 19 Kesä 2014 01:17
Kirjoittaja CC
No, eipä se kuitu mikään lahotusautomaatti ole. Siinäkin on tapauksia ja toteutuksia hyvinkin monenlaisia, jotkut toimii, toiset ei. Jos pohja on valmiiksi mätä, niin ei se siitä ainakaan kyllä parane.
Tiedän yhden "hybridin", jossa alaosa on vaihtunut kokonaan kuituun ilman puuta. Jotenkin siinä yhdistyy molempien hyviä puolia.
Itsellä oli jossain vaiheessa mielessä korvata koko pohja epoksilla tehdyllä vanerilaminaatilla, siitä saisi aika helpon rakenteen ja tukevankin vielä.
Tiedä sitten, milloin se kuidutettu on sit laho... mulla on nyt 24 vuotta ollu, eikä vielä mee kenkä läpi.