Peräsimen muotosuunnittelu ja materiaalivalinta
Lähetetty: 08 Huhti 2014 22:00
Tervehdys taasen.
Kevät toi mukanaan vanhan mäntyfiskarin perästeeviremontin ja samalla uusin peräsimen sekä köliraudan. Ajattelin teettää uudet rautaosat jollakin paikallisella metallimiehellä. Tällä erää mieltä askarruttaa 2 kysymystä:
- Mihin tarvitaan kuvassa näkyvää, peräsimessä kiinni olevaa horisontaalista levyä? Eli näyttää joltain peräsimen trimmilevyltä tms. Hyötyä, haittaa vaiko samantekevää?
- Materaalivalinta: Entiset peräsin ja kölirauta ovat tehty "mustasta" raudasta eli perusteräksestä, ovat menneet ajan saatossa jo melko huonoon kuntoon. Ajattelin että korvaisin vanhat rautaosat haponkestävällä teräksellä. Tässä yhteydessä aloin kuitenkin miettimään, alkaako haponkestävästä rakennettu peräsin/kölirauta syövyttää potkuria, potkuriakselia, ja perälaakeria?
Kiitos taasen vastauksistanne.
Kevät toi mukanaan vanhan mäntyfiskarin perästeeviremontin ja samalla uusin peräsimen sekä köliraudan. Ajattelin teettää uudet rautaosat jollakin paikallisella metallimiehellä. Tällä erää mieltä askarruttaa 2 kysymystä:
- Mihin tarvitaan kuvassa näkyvää, peräsimessä kiinni olevaa horisontaalista levyä? Eli näyttää joltain peräsimen trimmilevyltä tms. Hyötyä, haittaa vaiko samantekevää?
- Materaalivalinta: Entiset peräsin ja kölirauta ovat tehty "mustasta" raudasta eli perusteräksestä, ovat menneet ajan saatossa jo melko huonoon kuntoon. Ajattelin että korvaisin vanhat rautaosat haponkestävällä teräksellä. Tässä yhteydessä aloin kuitenkin miettimään, alkaako haponkestävästä rakennettu peräsin/kölirauta syövyttää potkuria, potkuriakselia, ja perälaakeria?
Kiitos taasen vastauksistanne.