Tervehdys taasen.
Kevät toi mukanaan vanhan mäntyfiskarin perästeeviremontin ja samalla uusin peräsimen sekä köliraudan. Ajattelin teettää uudet rautaosat jollakin paikallisella metallimiehellä. Tällä erää mieltä askarruttaa 2 kysymystä:
- Mihin tarvitaan kuvassa näkyvää, peräsimessä kiinni olevaa horisontaalista levyä? Eli näyttää joltain peräsimen trimmilevyltä tms. Hyötyä, haittaa vaiko samantekevää?
- Materaalivalinta: Entiset peräsin ja kölirauta ovat tehty "mustasta" raudasta eli perusteräksestä, ovat menneet ajan saatossa jo melko huonoon kuntoon. Ajattelin että korvaisin vanhat rautaosat haponkestävällä teräksellä. Tässä yhteydessä aloin kuitenkin miettimään, alkaako haponkestävästä rakennettu peräsin/kölirauta syövyttää potkuria, potkuriakselia, ja perälaakeria?
Kiitos taasen vastauksistanne.
Peräsimen muotosuunnittelu ja materiaalivalinta
-
- Viestit: 76
- Liittynyt: 10 Kesä 2012 14:32
Peräsimen muotosuunnittelu ja materiaalivalinta
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut laivakoira, 09 Huhti 2014 08:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Peräsimen ja köliraudan materiaalivalinta
On ainakin syytä laittaa sinkki akselimutteriin.
Mitä materiaalia potkuriakseli on?
Kysyn syystä, että kaverin veneessä oli mustaa rautaa johon oli tehty perälaakerille holkki pronssista/messingistä, MUTTA jäänyt pieni rako ko holkin ja potkurin väliin josta akseli syöpyi poikki ja potkuri hävis ajossa.
Mitä materiaalia potkuriakseli on?
Kysyn syystä, että kaverin veneessä oli mustaa rautaa johon oli tehty perälaakerille holkki pronssista/messingistä, MUTTA jäänyt pieni rako ko holkin ja potkurin väliin josta akseli syöpyi poikki ja potkuri hävis ajossa.